Рекламният конкурс на лятото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламният конкурс на лятото

Последният рекламен конкурс на пивоварната компания беше проведен през 2009 г., а оттогава насам тя работи с New Moment New Ideas.

Рекламният конкурс на лятото

"Каменица" АД търси обслужваща агенция на Кamenitza, "Бургаско", "Астика" и Staropramen

6246 прочитания

Последният рекламен конкурс на пивоварната компания беше проведен през 2009 г., а оттогава насам тя работи с New Moment New Ideas.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


"Каменица" АД е вторият най-голям рекламодател в телевизия за първите шест месеца на 2015 г. Пивоварът е инвестирал над 14 млн. лв. в българския ефир според данните на Be Media Consultant. Това е и причината провеждащият се в момента конкурс за обслужваща агенция на компанията да е най-важният питч за лятото (pitch - жаргон за рекламен конкурс, бел. авт.)

Конкурсът, в който тази седмица текат презентациите на агенциите, е за рекламно обслужване. Тоест в него не са включени дигиталните комуникации и медийното планиране, обясниха пред "Капитал" от "Каменица". Това е логично, тъй като те бяха поети от нови агенции сравнително скоро. От март 2015 г. дигиталното обслужване се извършва от Interactive Share, а медийното отиде при ZenithOptimedia след петмесечен конкурс, приключил през ноември 2014 г.

Кой

Към момента рекламното обслужване на Kamenitza, "Бургаско", "Астика" и Staropramen (брандовете, върху които агенцията победител ще работи) се извършва от New Moment New Ideas. Това е и една от шестте агенции, които са поканени да участват във важния за пивовара конкурс. "Каменица" и New Moment си партнират от 2009 г. насам, след като агенцията спечели подобен по обем питч и измести Lowe Swing (рекламно обслужване) и Euro RSCG (PR обслужване). Другите участници в конкурса остават в тайна засега. От компанията посочват само, че това са "пет от най-добрите агенции, активни в момента на българския пазар". 

"Основен критерий при подбора на агенциите, участващи в конкурса, е те да имат капацитета да обслужват пълноценно голям клиент като "Каменица" АД", уточнява Мария Александрова, маркетинг директор на компанията. "Друг важен критерий, определящ нашия избор, е това участниците да имат богат опит в сферата на бързооборотните стоки, както и добри и успешно реализирани кампании с други свои клиенти, които по един или друг начин са ни вдъхновили", допълва тя.

Защо

Сред причините за провеждането на конкурс близо 6 години след последния от "Каменица" посочват: "Това е резултат на нашия стремеж да разгърнем още повече потенциала на нашите марки и да потърсим нови и свежи идеи както за бизнеса, така и за потребителите." Маркетинг директорът на компанията добавя, че конкурсът е здравословен начин да бъдат в крак с тенденциите и случващото се на пазара, както и да са сигурни, че предлагат най-доброто. Уточнява също така, че пичът не означава задължително смяна на обслужващата агенция. "Подобно решение би зависило изцяло от конкурентните предложения на агенциите и добрите иновативни идеи, които с вълнение очакваме те да представят", казва Мария Александрова.

Какво

Самият питч от своя страна "е стандартен и не се различава от установените на пазара практики", посочват от "Каменица". Той включва "разработването и представянето на креативни предложения от страна на поканените участващи агенции по предварително зададени казуси." Като се вземе под внимание размерът на конкурса обаче, както и броят агенции, може да се предположи, че най-вероятно заданието е за разработване на стратегия за развитието на всеки един от брандовете. Стандартна практика е такъв тип задачи да изискват планиране на комуникационни активности за срок от една година (или по-рядко - в дългосрочен план).

Крайният срок на конкурса засега остава неясен, както и броят на етапите, през които агенциите ще преминат. "Към момента не бихме могли да се ангажираме с подобна информация, тъй като това зависи до голяма степен от представянето на агенциите", казват от "Каменица". "Конкурсът тече с пълна сила и предстои и за нас самите да разберем как ще се развие. Доколкото зависи от нас, ще предоставим на колегите възможност да разгърнат своя потенциал и креативност на колкото етапа е необходимо."

През последните години "Каменица" се утвърди като един от най-активните рекламодатели в страната, като най-големият дял от инвестициите й отиват в телевизия. Така например през 2013 г. компанията е инвестирала 15.4 млн. лв. в телевизионна реклама, а през 2014 г. - близо 18 млн. лв. По този начин пивоварът се е изкачил с 1 позиция до 13-то място в класацията на най-големите рекламодатели в този канал. За 2014 г. компанията се нарежда зад "Загорка" АД (брутен бюджет за телевизионна реклама от 28.3 млн. лв.) и преди "Карлсберг България" (14.1 млн. лв.). За първите шест месеца на 2015 г. обаче "Каменица" АД изпреварва своите конкуренти с 14.6 млн. лв. срещу съответно 11.2 млн. лв. за производителя на "Шуменско" и 9 млн. лв. за старозагорския пивовар. Според данните за онлайн рекламата на IAB България пък "Каменица" заема 37-о място в топ 100 на рекламодателите, изкачвайки се с 36 позиции от предходната  ., когато е била на 73-то място. За сравнение през 2014 г. "Загорка" АД е на 19-о място, а "Карлсберг България" за пръв път се появява в класацията през миналата година и заема 14-о място.

"Каменица" АД е вторият най-голям рекламодател в телевизия за първите шест месеца на 2015 г. Пивоварът е инвестирал над 14 млн. лв. в българския ефир според данните на Be Media Consultant. Това е и причината провеждащият се в момента конкурс за обслужваща агенция на компанията да е най-важният питч за лятото (pitch - жаргон за рекламен конкурс, бел. авт.)

Конкурсът, в който тази седмица текат презентациите на агенциите, е за рекламно обслужване. Тоест в него не са включени дигиталните комуникации и медийното планиране, обясниха пред "Капитал" от "Каменица". Това е логично, тъй като те бяха поети от нови агенции сравнително скоро. От март 2015 г. дигиталното обслужване се извършва от Interactive Share, а медийното отиде при ZenithOptimedia след петмесечен конкурс, приключил през ноември 2014 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    zhelez avatar :-|
    Жижо

    Откъс от горния текст - "Самият питч от своя страна "е стандартен и не се различава от установените на пазара практики", посочват от "Каменица"."

    Откъс от текста "Правила и добри бизнес практики за отношенията клиент-агенция" подписан от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и Българската асоциация на рекламодателите (БАР). Каменица АД е член на БАР.

    "За провеждането на конкурса клиентът трябва да отсее само три или четири агенции (ако е поканена и настоящата)."

    Не става ясно какъв е стандартът при конкурси - да се канят 6 агенции или само 3-4 агенции?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK