С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 31 юли 2015, 16:36, 15701 прочитания

Има ли място за малките

Четири истории за това какво е да направиш нова агенция при свит рекламен пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Има ли място за малките

[Shutterstock]
Улицата е "11-ти август". Мястото е офисът на най-новата агенция на българския рекламен пазар, който предстои да бъде открит официално на 11 август (разбира се). На две бюра стои четиричленният екип на Nitram, самостоятелен проект на добре познато име в бранша - Мартин Димитров, съосновател и бивш творчески директор на reforma и доскорошен творчески директор на Ogilvy Sofia. 

Отделянето му е част от тенденция, все по-видима в последните няколко години: опитни хора от индустрията да напускат големите агенции и да търсят бизнес и място на пазара без подкрепата на глобалната мрежа и международния бранд. Попитахме няколко от тях струва ли си подобна рискова постъпка на малък и свит пазар като българския и как можеш да оцелееш в среда, диктувана от отстъпки и компромиси.


Nitram: New Kid on the block
Mартин Димитров, основател и творчески директор на Nitram

Фотограф: Велко Ангелов

"Според мен тази година беше лоша за рекламата, защото с изключение на "Теленор" почти не виждам нищо, което да ми харесва. Това е и причина точно сега да започна с Nitram, казва Мартин Димитров в навечерието на официалния старт. "Агенцията се появи от неуспешен опит да направя същото на друго място", признава  той. "Тук искам да се съберат хора, които правят екстраординерни неща, нищо повече. Искам да правим полезни проекти, които да са максимално измерими, да носят добавена стойност на бизнеса на клиентите ни и да уважават публиката", разказва визията си Димитров. Допълва, че би искал да създаде disruptive бизнес модел на агенция - такъв, който работи извън установените рамки. "Искам да откриваме неподозирани истини за взаимоотношенията между брандовете и потребителите, на база на които да създаваме кампании, проекти или концепции", уточнява той. Затова и Nitram ще се насочи повече към проекти за стартъп компании.

Агенцията на Мартин Димитров започва без привлечени клиенти, но в последния месец екипът работи по няколко проекта, първият от които ще стартира през септември. "Максимално ще се опитваме да избягваме конкурси. Не че няма да участваме, но ще преценяваме участието си. Защото един конкурс е огромен ресурс, с който ние в момента не разполагаме", добавя основателят. За него цели като "в следващата една година да сме в топ 3 награждавани на ФАРА или Effie агенции" са излишни. Смята, че най-важното за агенцията му е до пролетта на следващата година да има "извадка от проекти, които наистина са си свършили работата". "Оттам нататък вярвам, че всяко нещо си има естествено развитие", казва Димитров.

My Wonderful: Защо не се получи
Емил Захариев, съосновател на My Wonderful, която просъществува едва 10 месеца през 2013 г.

Фотограф: Цветелина Белутова

Силните заявки обаче не са нещо ново на рекламния пазар. "Повечето агенции, които днес познаваме като световни вериги, са създадени, когато едни хора са се отделили от агенцията, в която работят, и са казали "Ние можем да го правим по-добре", казва Емил Захариев, творчески директор в New Moment и един от основателите на My Wonderful - агенция, която просъществува едва 10 месеца през 2013 г. Тогава той и неговите колеги и приятели от списание "Егоист" - Ивайло Нойзи Цветков и Александър Жеков, решават да правят реклама такава, каквато те искат да гледат. "В нашия случай това беше чист експеримент", спомня си той и продължава: "Тази агенция беше основана на глупавата вяра, че може би има някакъв макар и малък брой клиенти, на които им трябва криейтив, който с умна стотинка да бие тъпия лев. Тоест с малки бюджети да се направи нещо, което да впечатли гражданите."



Причините начинанието да се провали обаче са няколко. На първо място според Захариев една от основните пречки е бил таймингът: "Ние имахме нещастието да основем агенцията си месец преди Пеевски да бъде назначен за шеф на ДАНС и цялата страна да се разтури. Шест месеца целият бизнес застина в очакване - никой не правеше конкурси, никой не мислеше да си сменя агенцията, никой не търсеше някаква промяна", спомня си той. От друга страна, My Wonderful стъпи на пазара без първоначално привлечени клиенти. "Искахме дори и безплатно, про боно, да направим проекти, които да сложим в портфолиото си, за да ги представим пред бъдещи клиенти", разказва Захариев. Добавя, че през този период екипът е работил по редица проекти, които обаче не са се случили по различни причини, сред които провалени конкурси, неразбирателство с клиента или просто пропадане на целия проект (такъв е например Фестивалът на анимационното кино във Варна, който в крайна сметка не се е състоял). Въпреки че агенцията печели два клиента в края на годината, за които започва работа, те не достигат, за да продължи да съществува. "Няма нищо страшно в кончината на My Wonderful, просто парите свършиха", казва Емил Захариев.

Garlic: Клиентите са ни скъпи
Георги Цеков - Цъки, съосновател и творчески директор на Garlic

Фотограф: Цветелина Белутова

За важността на клиентите при стъпването на нова агенция на пазара разказва и Георги Цеков-Цъки, бивш творчески директор на DM&B и съосновател на появилата се през пролетта Garlic: "Със сигурност е по-добре да стартираш с клиент. Той ти дава финансово спокойствие и бюджет, с който да развиваш агенцията. Освен това работата, която създаваш за него, служи за доказателство пред другите клиенти, че си добър." Garlic се появи на бял свят като официалната агенция на "Националната лотария" и не само - в основата на модела й е, че рекламодателят е и съсобственик в рекламната компания. Това прави Garlic хибрид между вътрешно рекламно звено и стандартна рекламна агенция. "Основните трудности пред една нова компания са като тези на всяка новосъздадена марка. Хората трябва да разберат за теб и да повярват, че ще си им полезен", смята Цеков. "И двете се преодоляват по един и същ начин – с много добра работа", убеден е съсобственикът. Месец след създаването й агенцията печели конкурс на фармацевтичната компания Actavis. В момента участва на още 2 пича, а в портфолиото й присъстват проекти за общо 11 клиента.

Next-DC: Доброто име продава
Мария Тодорова, основател на Next-DC

Фотограф: Велко Ангелов


Има обаче и рекламисти, които смятат, че дори и да нямаш клиенти в началото, доброто име работи за теб. Пример за това е Мария Тодорова, основател на Next-DC - агенцията, отговорна за някои от най-обсъжданите дигитални проекти в България. След като напуска ролята си на творчески директор в Ogilvy, Тодорова създава своята агенция през 2010 г. без никакви клиенти. "Наложихме се изцяло благодарение на имената си", спомня си тя и допълва: "Смятам, че големите рекламодатели разбират какво седи зад годините опит в индустрията и не се страхуват да канят по-малки агенции на големи конкурси. Човешкият фактор е много важен за успеха и именно на това разчитаме."

Мария Тодорова признава, че малките бюджети и ниското заплащане на криейтив идеите затрудняват работата и намаляват възможностите за развитие на малките агенции. "Обезценяването на качествената криейтив работа започна преди десетина година и нанесе огромни щети на индустрията", разказва тя. Все пак дигиталната агенция успява да постига своите цели, нареди се сред големите, спечелвайки две поредни награди за медия агенция на годината на ФАРА 2013 и ФАРА 2014. Според основателката това се дължи на високите им критерии и това, че инвестират много време в разработването на качествени и нестандартни идеи, което обаче им струва скъпо и като ресурси, и като финанси.

Давид срещу Голиат


Какви са всъщност предимствата и недостатъците на малките агенции пред големите играчи и мрежи? "Основният недостатък е навикът, който е създаден на пазара", казва Георги Цеков от Garlic. "Когато на клиент му трябва агенция, той веднага се сеща за няколко имена. Независимо че някои от тях от години почиват на стари лаври", допълва той. Мария Тодорова от Next-DC се съгласява, че именно "имената на големите агенции сами по себе си продават". В допълнение към това обаче на агенциите, част от мрежи, им помагат и договорите на глобално ниво, гарантиращи сигурни клиенти, за които не е нужно да се бориш всекидневно. Малките агенции, от друга страна, са много по-гъвкави, вярват основателите на двата рекламни проекта. "Ние определено разчитаме на иновациите и бързо имплементираме всяка възможност за комуникация на брандовете с хората", казва Тодорова. За Цеков пък "основното предимство е мотивацията". "Когато си малък, нямаш шанс да оцелееш, ако постоянно не се доказваш. По този начин всеки клиент, за който работиш, е най-важният клиент", казва той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer

Според комисията новата структура на компанията няма да доведе до промени на пазара

13 ное 2019, 686 прочитания

Създадена е втора работна група за промени в Закона за радиото и телевизията Създадена е втора работна група за промени в Закона за радиото и телевизията

В нея представителите на медиите са БНТ, БНР, "Нова", "Канал 3", "Скат" и изненадващо bTV

13 ное 2019, 640 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Фалитът на КТБ повлече и медийния пазар

От 1 август спират "Преса" и "Тема". Очакват се още фалити.

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10