Шоуто трябва да започва рано
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шоуто трябва да започва рано

Шоуто трябва да започва рано

Първите залпове на битката за зрители между bTV и "Нова" тази година бяха дадени още през август

Весислава АНТОНОВА
7263 прочитания

© shutterstock


"Аз не съм от жените, които са природно красиви, и се благодаря на make up-а* и на грима. Той прави чудеса. Всяко едно нещо, което не съм харесала в себе си, аз съм го променила. Имам корекция на гърди. Само преди броени дни изсмуках две супени лъжици мазнина от глезените си... На изгрев слънце денят ми започва с молитвата "Отче наш". След това си пускам релаксираща музика и медитирам, така че да се центрирам в себе си. Изпълнена съм с много любов. Любов към всички", изповядва се пред камерата 33-годишна млада жена от Плевен, участничка в новия сезон на "Big Brother: 100% натурален", който се излъчва по "Нова тв".

Тази и още подобни култови реплики, разкриващи характерите на 14-те съквартиранти в къщата на най-популярния риалити формат, събраха пред екрана на телевизията в понеделник много зрители сред най-активното население на възраст 18 - 49 години. В прессъобщение до медиите "Нова" се похвали, че стартът на Big Brother е отчел неоспорим успех за канала.

Така бе поставено началото на новия телевизионен сезон, който обикновено започва не в средата на август, когато голяма част от зрителите са на почивка, а през втората половина на септември. Със старта на ключовия си за сезона проект "Нова" реши да го изтегли по-рано. bTV се включи в августовската битка за зрители с началото на националната селекция за представител на България във финала на "Детската Евровизия 2015". Защо телевизиите избраха този ход и кой какво печели?

Подранилият тв сезон

Представителите на водещи медиа агенции са категорични, че изтеглянето по-рано на новия телевизионен сезон е добър стратегически ход. Според Мария Гергинова от агенция MindShare изместването по рано на тв сезона е по-скоро маркетингово решение, отколкото дългосрочно планирана стратегия. "Причината е, че това лято рекламното време и на двете големи телевизии беше напълно разпродадено и те имат нужда от по-високи рейтинги поне в праймтайма", смята Гергинова.

Управляващият директор на "Медиа клуб" Катерина Буюклиева пък е на мнение, че практиката да има 6-8 седмици ваканция (за някои предавания дори 10-12) и аудиторията да се облъчва с повторения не е добра. "Много се надявам по-ранният старт на есенния сезон да се утвърди като стандарт", каза тя.

За медиа директора на Argent Симона Тенчева постъпката на "Нова" не е новост. Тя припомни, че подобно начало на формат през лятото са направили "bTV медиа груп" през 2011 г. с първия сезон на "Гласът на България" и ходът тогава е бил много успешен. "В предходни години двете водещи групи предлагаха търговски промоции за юли и август с 50 - 100% бонусни излъчвания, аналогично на периода януари-февруари. Тези промоции обаче водят до бързо изразходване на наличните възможности за продажба, тъй като по закон рекламното време, което телевизиите имат право да продават в рамките на 1 час и в рамките на денонощието, е ограничено", обясни Тенчева. Със стартирането на нови формати още през лятото телевизиите очакват да постигнат по-високи рейтинги от обичайните за сезона и така да увеличат възможностите си за продажба на реклама.

Според управляващия директор на MediaS SMV Татяна Лозович, тъй като през летния период телевизионните програми включват основно сериали, филми и много повторения, а рейтингите са по-ниски, защото много хора са на почивка, изтеглянето на основните програми още през август би трябвало да донесе повече зрители, както и да привлече лоялната аудитория. "Известно е, че зрителят се привързва към определено предаване и го следи редовно. Ако предаването започне преди друго с подобен формат, шансът да проследява първото е по-голям", коментира тя. 

Отново не за пръв път в праймтайма "Нова" и bTV ще се конкурират с различни формати, но на еднаква тема. "Фермата" по bTV, която предстои да се излъчва от средата на септември, акцентира върху живота на село. "Big Brother: 100% натурален" се заигра със същата тема.

"В България както за много неща, така и за селото няма еднозначна представа. За едни е идилия, за други кошмар, а за нашите съквартиранти ще бъде по малко и от двете. Селото е много благоприятна тема за предаване като Big Brother, защото позволява да има разнообразни мисии и ситуации – и смешни, и трудни, и любовни дори, защото какво по-хубаво място за флирт от среща пред кладенеца", коментира на пресконференция за медиите продуцентът на предаването Нико Тупарев.

Остава след няколко седмици да разберем каква е интерпретацията на bTV по темата за селото и как ще бъдат провокирани зрителите да изберат "Фермата". Предаването също е в своята активна фаза на предварителна реклама в ефира на bTV.

Съквартиранти срещу таланти

Какви са резултатите след първия ефирен сблъсък тази седмица между Big Brother и "Детската Евровизия"? По данни на пийпълметричната агенция Nielsen Admoshpere първото живо предаване на шоуто е постигнало 40.1% среден дял сред зрителите в активна възраст (18 - 49 години) в часовия пояс 20 - 22 часа. По информация на рейтинговата агенция този резултат е с 20 пункта повече спрямо предаването на основния конкурент на "Нова" bTV, който постига дял от 19.6%, в същия часови слот. Big Brother се радва на успех и сред младата и по дефиниция трудна за достигане аудитория на възраст 18 - 34 години, при която резултатът е дял от 41.4%, или близо три пъти повече спрямо основния конкурент bTV, който е с дял 15.1% по данни на Nielsen Admoshpere.

По същото време, по което "Нова" започна излъчването на "Big Brother: 100% натурален", конкурентната телевизия bTV даде старт на националната селекция за представител на България във финала на "Детската Евровизия 2015". Телевизията представи проекта като "най-позитивното и емоционално телевизионно събитие". И също се похвали, че първото предаване е привлякло 1 милион зрители пред телевизионния екран. "Това е почти двойно повече спрямо конкурентната програма на "Нова", пише в прессъобщението на bTV. За това свое заключение bTV използва данните на пийпълметричната агенция ГАРБ, с която е избрала да работи. Според данните изпълненията на децата са събрали над 40% от всички хора пред телевизионния екран между 21.00 и 22.30 часа.

Тези разнопосочни данни се отразяват на рекламодателите, които се затрудняват, когато трябва да сметнат ефективността на една кампания. "Трудно е и пак нямаме сигурност дали това, което сме сметнали като ефективност на кампанията, е това, което реално получаваме", коментираха представители на индустрията.

Какво още ще гледаме

Сред ключовите проекти на bTV освен "Фермата" ще бъде новото предаване "Бездомно шоу" с водещ актьора Башар Рахал. За всяко издание на предаването той ще търси място за импровизирано студио, в което да покани гостите си и да ги провокира да се представят в невиждана досега светлина. От изказвания на изпълнителния директор на bTV Media Group Павел Станчев преди няколко месеца стана ясно, че зрителите на телевизията могат да очакват нов, втори, сезон на кулинарното шоу MasterChef и продължение на българския сериал "Връзки", които се доказаха като успешни предвид рейтингите, отчитащи зрителския интерес. Много е възможно в програмната схема на bTV да е заложен и музикалният формат "България търси талант".

Освен "Big Brother: 100% натурален" "Нова тв" са предвидили и нов сезон на Vip Brother, който трябва да започне веднага след финала на започналото преди дни риалити. Преди месец в интервю пред "Капитал" главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел обясни, че музикалния формат "X фактор" също е сред ключовите проекти на медиата. "Ще стартират и две нови шоута, едното от които вече се завърна на екран - "Фермер си търси жена", което аз наистина харесвам", каза тогава Щосел. За пръв път "Нова" обяви напълно нов тип сериал - "София ден и нощ", който е предназначен за по-младата аудитория. "Знам, че досега не сме били толкова активни при сериалите, но смятаме да променим това. Най-вероятно през 2016 г. ще стартираме и още един сериал, за да имаме по-диверсифицирано портфолио с риалити шоута, избор на таланти, големи шоута на живо като "Две капки вода" и сериали", обясни още Щосел в интервюто.

Интересни проекти са заложени и в програмната схема на обществената БНТ. От новите си идеи телевизията засега е обявила "Ръкописът" - предаване  по лиценз на първото телевизионно издание за литературни таланти на италианската телевизия Rai Tre – "Шедьовърът". "Ръкописът" ще е шоу за таланти, изкушени от литературата, а наградата за победителя е издаване на първия му роман. Зрителите ще могат да гледат и нов сезон на сериала "Под прикритие". Предстоят специални издания на "Референдум" от Брюксел и обновено издание на предаването "БНТ такси".

Дали програмните схеми са достатъчно атрактивни казват не само зрителите с дистанционно в ръка, но и рекламодателите, чиито инвестиции позволяват на телевизиите да са по-смели в създаването на ново съдържание.

Предварителна оценка на сезона

Управляващият директор на MediaCom Женя Гуцова е на мнение, че телевизиите залагат на нови продукти, но в комбинация с вече наложени такива. "Оправдано е да се търси умерено инвестиране, тъй като телевизията е бизнес с цикличен характер. На всеки няколко месеца имаш нов сезон и няма как всеки път всички програми да са нови", коментира Гуцова. По думите й комбинацията от нови и стари, но успешни формати е добра за рекламодателите. "Така ще достигнат до хората, които са лоялни фенове на дадени предавания, но ще имат възможност да достигнат и до нови публики", смята Гуцова.

Според мнението на един от топ рекламодателите в телевизия - "Мтел", през последните години програмните схеми на телевизиите не се отличават с голямо разнообразие. "Двете основни телевизионни групи [bTV и "Нова"] залагат на познатите ни вече предавания. Предлагайки познатите риалити формати на аудиторията, те разчитат да задържат по-лесно лоялните си зрители. Инвестицията в тези предавания е по-малка, телевизиите имат предсказуемост на зрителското поведение и съответно рискът е по-малък. Новите формати изискват повече инвестиции, а привличането на нова аудитория е трудно предвидимо", смятат от "Мтел".

Мениджърът "Комуникации" в "Нестле България" Мария Христова-Швец - представител на третия в класацията по направени най-големи инвестиции в тв реклама през 2014 г., коментира, че телевизиите не са пестеливи по отношение на програмните инвестиции. "В последно време се наблюдава инвестиране във формати, които биха били интересни на по-младата аудитория, и същевременно запазване на традиционни формати. На фона на динамиката в зрителското поведение може би е време да излезем от традиционното и да потърсим нещо различно, не правено до момента", казва тя.

По думите на Мария Христова-Швец не може да се очаква бум с традиционни формати, но би било интересно да се види каква ще е реакцията на телевизионната аудитория към нестандартни риалити формати и такива, насочени към по-младите.

Телевизиите не са разкрили изцяло новите си програмни схеми, така че са възможни още изненади. Отсега обаче е ясно, че битката през новия тв сезон отново ще е между двете основни медийни групи на пазара – "bTV медиа груп" и "Нова броудкастинг груп", но БНТ също дава заявки, че ще се включи сериозно в дуела с двете големи медийни групи, като предложи алтернативно съдържание. Последната дума все пак ще имат зрителите, част от които търсят в телевизиите не просто забавление, но и сериозни аналитични формати и качествено новинарско съдържание.

* на английски - грим

"Аз не съм от жените, които са природно красиви, и се благодаря на make up-а* и на грима. Той прави чудеса. Всяко едно нещо, което не съм харесала в себе си, аз съм го променила. Имам корекция на гърди. Само преди броени дни изсмуках две супени лъжици мазнина от глезените си... На изгрев слънце денят ми започва с молитвата "Отче наш". След това си пускам релаксираща музика и медитирам, така че да се центрирам в себе си. Изпълнена съм с много любов. Любов към всички", изповядва се пред камерата 33-годишна млада жена от Плевен, участничка в новия сезон на "Big Brother: 100% натурален", който се излъчва по "Нова тв".

Тази и още подобни култови реплики, разкриващи характерите на 14-те съквартиранти в къщата на най-популярния риалити формат, събраха пред екрана на телевизията в понеделник много зрители сред най-активното население на възраст 18 - 49 години. В прессъобщение до медиите "Нова" се похвали, че стартът на Big Brother е отчел неоспорим успех за канала.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    wall_e avatar :-|
    WALL-E

    Лятото тарифите паднаха толкова ниско, че рекламните блокове ще се сцепят по шевовете. Ситуацията с рейтингите е пълен смех - мерят краставици с домати и единия се хвали, че са му по-дълги, а другия, че са му по-червени. Докато не се намери и наеме независим агент, който да измерва гледаемостта честно и обективно посоката на цените а оттам и на приходите ще е само една - устойчиво надолу.

  • 2
    nik666 avatar :-|
    Strygalldwir

    Никой не посмява в прав текст да каже колко е зле българската телевизия.

  • 3
    eminem9876 avatar :-|
    eminem9876

    До коментар [#2] от "Николай Цолев":

    То това е сайт където пишат за бизнеса и никога няма да кажат колко е зле съдържанието на бг телевизята. Ще си анализират данните за рекламите и други подобни неща и до там. Не гледам бг телевизия от години но според мен е зле, защото хората не ги интересува да създават качествено съдържание, защото 1000-та човека или там колкото и да са от пийпълметрията гледат некачественото съдържание и така се докарват големи рейтинги и от които зависи цената на рекламата. Целта е с минимални разходи да се постигне максимална печалба.

  • 4
    sparti avatar :-|
    sparti

    Тези, които гледат качествено съдържание отдавна не гледат телевизия. А по-тъжната истина е, че за телевизиите не е рентабилно да правят качествено съдържание, тъй като е трудно да се намери кой да го направи и няма кой да го гледа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK