Пеевски излиза от сянката си. Е, и?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пеевски излиза от сянката си. Е, и?

Силното влияние на депутата от ДПС върху медийния пазар си пролича още когато той създаде алтернативен медиен съюз

Пеевски излиза от сянката си. Е, и?

Депутатът вече официално притежава част от изданията, които контролира, но това не променя особено срастването между медии, политика, съдебна власт и бизнес

Весислава АНТОНОВА,  Зорница Стоилова
14748 прочитания

Силното влияние на депутата от ДПС върху медийния пазар си пролича още когато той създаде алтернативен медиен съюз

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Години наред Делян Пеевски, скритото лице на медийния монопол в България, отричаше да е свързан с каквито и да било медии, заел удобната поза на кукловод, който диктува политиката на немалка група издания от задкулисието. Докато миналата година за пръв път пред "Пик" не си призна за "моите медии". А тази седмица реши да официализира това признание и осветли собствеността си в част от тях.

Депутатът от ДПС, неуспял шеф на ДАНС и следовател с нулева практика вече дели с майка си Ирена Кръстева 50% от "Телеграф", "Монитор", "Политика", "Меридиан мач" и др. Тя от своя страна пожела официално да придобие Канал 3, развиваща се уверено в последните месеци като новата телевизия на властта. Издатели, до които "Капитал" се допита, твърдят, че това не е всичко и Пеевски възнамерява да разкрие участието си и в други медии. Тази внезапна активност на семейството идва месец след като едни най-задлъжнелите (макар и опосредствано) към КТБ издания - "Преса" и "Тема", обявиха, че спират работа, а изпълнителната директорка на "Стандарт" Славка Бозукова придоби половината от жълтия сайт blitz.bg (върху част от акциите в него също има наложен запор заради задължение от една от фирмите - пощенски кутии, на Цветан Василев).

Все движения, с които Делян Пеевски, от една страна, изсветлява бизнеса си, а от друга, преструктурира влиянието и активите си на медийния пазар. Признанието, че стои зад определени медии, му дава и "свободата" да продължава да се крие в други. По-сложният въпрос е защо. Една от интерпретациите на политолозите е, че ДПС вече са узрели за идеята да осъществят раздяла на политическо ниво с Пеевски, за да не пречи това на бъдещите им коалиционни партньорства. Ако той остане в парламента обаче, на ДПС ще им се наложи да носят отговорност за атаките, които медиите на депутата водят срещу политически и обществени опоненти.

Според преподавателя по политология в Софийския университет Ружа Смилова, независимо дали сценарият излизане на Пеевски от политиката се случи или не, по-важното и тревожно е друго - моделът на отношения на медии и управление, характерен за кабинета "Борисов 1", все по-уверено се връща. Един от основните ангажименти, които пое премиерът Борисов при встъпването във втория управленски мандат, беше тъкмо скъсването с този модел. "Става все по-очевидно, че медиите, от седмица вече официална собственост на Пеевски, за пореден път осигуряват безусловен медиен комфорт на управляващите (и ГЕРБ в частност). Не е изненада, че в предизборна ситуация медиите увеличават стойността си за управляващите. Цената, която те ще заплатят, отново е известна - затваряне на очите за прекомерната концентрация на медийна и друга собственост в ръцете на услужливия им собственик", казва Ружа Смилова. Медийният монопол откри лицето си, но това няма да го направи по-видим за институциите, които отказват да го разпознаят.

Новият стар медиен собственик

Делян Пеевски придоби от майка си половината от акциите от капитала на дружеството "Балканска медийна компания", като стойността на сделката е 25 хил. лв. През "Балканска медийна компания" Ирена Кръстева държи вестникарския и разпространителския бизнес. Компанията е едноличен собственик на няколко дружества. "Нова българска медийна група холдинг" е холдинговата структура, в която влизат освен фирмите, издаващи вестниците на групата ("Монитор", "Телеграф", "Политика", "Меридиан мач" и др.),  и разпространителските фирми "Престрафик" и "Пресмаркет 1". Също в началото на седмицата стана ясно, че "Нова българска медийна група холдинг" е подала искане за придобиване на контрол над собственика на телевизията Канал 3. Припомняме ви, че бившата директорка на тотото Ирена Кръстева влезе в медийния бизнес през лятото на 2007 г., след като купи от Петьо Блъсков "Телеграф", "Монитор" и "Политика". На следващата година тя добави към медийните си покупки и тогава кабелната телевизия TV7 и вестникът и сайтът "Експрес" от Любомир Павлов. Всички сделки се осъществиха през кредити от КТБ.

Ирена Кръстева и синът й Делян Пеевски вече са съсобственици в "Нова българска медийна група холдинг"
Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Знак, че пред Пеевски е било поставено условие - бизнесът или политиката, имаше още миналата година, когато семейството се опита да имитира, че излиза от медийния бизнес. Тогава Ирена Кръстева внезапно обяви, че "Нова българска медийна група холдинг" ЕАД е подписало рамков договор с ирландското дружество Media Maker Limited за продажба на дяловото участие на НБМГ в компаниите, които издават вестниците "Телеграф", "Монитор", "Политика", "Меридиан мач" и "Борба" (в който НБМГ има 50% дял). Фиктивните сделки за други дружества от групата "Пеевски - Цветан Василев" и пълното мълчание на посочения нов инвеститор още тогава подсказваха, че тази медийна препродажба е проформа. По-късно смяна на собственика така и не се осъществи, а Ирена Кръстева не е излизала от дружеството.

"Това прехвърляне на собственост на името на депутата не само потвърждава фиктивността на предишните сделки с т.нар. ирландски инвеститори, което не доведе до никаква качествена промяна в редакционната политика на медиите (ако има такава изобщо). То потвърждава арогантността и комфорта, в който се развива моделът "политика - медии - бизнес", символ на който е медийната група "Пеевски", коментира Николай Стайков, активист на "Протестна мрежа" и един от вносителите на сигнал до прокуратурата срещу фирмите на Ирена Кръстева, в рамките на който беше извършена и данъчна проверка на Делян Пеевски.

В сигнала се обръщаше внимание на факта, че вестниците на семейството генерират печалби, които се разминават с динамиката на все по-свиващия се пазар на печатни медии. Впоследствие печалбата се обръща в недвижими имоти, придобивани от "Балканска медийна компания". Дружеството, от което Пеевски вече има 50%, притежава десетки имоти в София, Горна баня, Бояна (включително прословутият хотел "Берлин"), Симеоново, Драгалевци, Велинград, Пазарджик, Пловдив, с. Ковачевица в Родопите и Слънчев бряг. Прокуратурата обаче отказа да се занимава с разминаването на стандарта на живот на депутата от ДПС и доходите му и не образува досъдебно производство.

Сянката на депутата бизнесмен

Сянката на Пеевски върху медийния пазар обаче е много по-голяма от официално притежаваните от семейството му издания и в това се състои една от особеностите на модела "Кой".

След Канал 3 е възможно Делян Пеевски да се опита да осветли собствеността си в радиобизнеса. Отдавна на пазара се подозира, че той стои зад BSS media group -  компанията, собственик на радиостанциите "Веселина", "Витоша", както музикалните радио и телевизия Magic и The Voice. Впоследствие същото дружество, управлявано от Гергана Данова, придоби и вестник "Новинар". Преди месец в интервю пред "Капитал" изпълнителният директор на Канал 3 Огнян Димов коментира: "Много ми се иска синергия с радио. Съдържанието на Канал 3 е много подходящо за това."

"Всеки ден" и "Уикенд" също се нареждат до близките на семейството медии. Въпреки липсата на формални връзки за собственост те се стараят да се придържат към редакционната политика на "Монитор" и "Телеграф". Така стоят нещата и със "Стандарт", "Новинар" и "Труд". Счита се, че Пеевски има влияние и в "24 часа", но там зависимостта, съдейки по съдържанието на вестника, е чувствително по-малка. Задлъжнялостта на изданията за отпечатване и разпространение много често е разменната монета за контрола на Пеевски в тях. Преди малко повече от година стана ясно, че три фирми, свързани с банкера Цветан Василев, които са сред едрите кредитополучатели от КТБ - "Сайга консулт", "Булит 2007" и "БГ корпорейшън", са отпуснали общо 34 млн. лв. към фирмите, които издават "24 часа", "Труд", "Преса", "Тема", "Струма", сайта blitz.bg и т.н. Въпреки че формалният контрол на финансиращите дружества е бил у банкера, по думите на един от издателите бенефициенти полученият заем представлявал "акционерното участие на Пеевски". Така преди месец, когато бяха закрити вестник "Преса" и списание "Тема" заради непазарното си финансиране през кухи дружества от фалиралата КТБ, във въздуха увиснаха два въпроса - кои ще са следващите и тече ли по-мащабно преструктуриране в лагера на влияние на депутата от ДПС.

Повод за размисъл в тази посока даде и промяната на собствеността в жълтия сайт blitz.bg, случила се по същото време. Тогава главният редактор и изпълнителен директор на в. "Стандарт" Славка Бозукова стана съсобственик на половината от акциите в компанията "Интермедиа", която стои зад уебсайта "Блиц" и издава вестниците "Шоу", "Над 55" и "Доктор". До момента Бозукова беше само управител на "Интермедиа" заедно с Георги Илиев. Но в края на юли тя придоби неговата собственост във фирмата (40%), както и дела на Пламен Каменов (10%) чрез новорегистрираната фирма "Пи комюникейшън". Георги Илиев излезе изцяло от дружеството и престана да бъде негов управител. Останалите 50% от "Интермедиа" остават собственост на "ГМ Прес" АД. Фирмата е в борда на директорите на издателите на в. "Стандарт" - "Стандарт нюз" ЕАД. До август 2014 г. Бозукова беше член на борда на директорите на "ГМ Прес", но излезе от управлението заедно с друг член на борда - Светлин Панов.

На адреса, на който е регистрирано новото дружество "ПИ комюникейшън", се намира фондация "Знакът на Българина" на Димитър Недков (бивш говорител на "Мултигруп", който се представя за писател и масон и е чест гост на агенция ПИК), и фирмата му "Стори студио". В същото време Недков е съдружник във фирмата "Сайн вижън" с Милена Трандева. Тя е издател на в. "Ретро" (чийто адрес за кореспонденция е същият с този на сайта pik.bg) и от своя страна е съсобственик с Недялко Недялков (издателят на жълтия сайт pik.bg) в издателството "Милениум".

Сближаването на двата доскорошни конкурента в сферата на сензационната журналистика blitz.bg и pik.bg вече е видно и през редакционната им политика. Неофициално издатели, с които "Капитал" разговаря, определиха двата сайта като "основните медийни бухалки на Пеевски", имайки предвид, че компроматните битки срещу политическите и икономическите му опоненти минават основно през тях.

А до неотдавна blitz.bg и pik.bg бяха в откровено враждебни отношения. През октомври миналата година те водеха открита война през материали, в които взаимно се обвиняваха в лъжи, клевети и зависимости от Пеевски и парите на КТБ. Тогава blitz.bg твърдеше, че "набеденият издател" Недялко Недялков е държал милионите си в КТБ и ги е изтеглил, преди банката да фалира, и че Делян Пеевски всеки ден е посещавал редакцията на сайта. Недялков пък им връщаше през pik.bg с: "Кажете за 6.4 милиона евро, които фирма "ГМ прес", вашите съиздатели, дължат на КТБ под формата на необслужен кредит." Днес всички тези материали са изтрити от сайта на blitz.bg. Само pik.bg и кешът на Google пазят спомена за тази битка. В края на юли тази година, когато pik.bg съобщи, че Славка Бозукова е изкупила дяловете на Георги Илиев в "Интермедиа", тя вече се цитира в изданието на Недялков като "най-авторитетната медийна дама у нас".

А между двата сайта тече впечатляващо единомислие по редица сюжети. Нещо повече - pik.bg, blitz.bg и "Стандарт" се нареждат в компанията на официално притежаваните от Пеевски и майка му "Монитор", "Телеграф", "Политика" и Канал 3, когато се водят координирани кампании срещу неудобни на депутата от ДПС хора. Освен традиционните атаки срещу министрите от Реформаторския блок и президента Росен Плевнелиев, общата редакционна политика и съдържание на тези медии може да бъде проследена и в офанзивата им срещу хора, овладели ключови активи след разпада на империята "Пеевски - Василев". Като например Гриша Ганчев. Ловешкият бизнесмен е председател на управителния съвет на дистрибутора на горива "Петрол". Самият Цветан Василев неведнъж е заявявал, че проблемите на банката му са започнали, след като е отказал да прехвърли "Петрол" и други дружества на Делян Пеевски. Преговорите от името на депутата тогава е водил адвокатът Александър Ангелов, който го представлява и на акционерни събрания на "Булгартабак" и който наскоро придоби една трета от акциите на футболния клуб "Левски". Пеевски и Гриша Ганчев са съперници не само за контрола върху "Петрол", но и на терена на футболните клубове, след като Ганчев стана съакционер в ЦСКА.

Именно действията на Ганчев по регистрирането на отбора във В група бяха посрещнати от добре оркестрирана кампания от медиите на и в орбитата на Делян Пеевски в началото на месеца.

Огънят по него беше открит от Канал 3, които го заплашиха с прокурор в открито писмо. Причината - Ганчев заяви, че няма да им позволи да излъчват мачовете на ЦСКА, а каналът държи правата за излъчване на срещите от В група. В подкрепа на Канал 3 веднага се появиха blitz.bg и pik.bg, които взеха идентични интервюта от програмната директорка на Канал 3 Ива Стоянова. (Впрочем тя е бивш кадър на TV7 от времето, когато Николай Бареков беше лицето на тандема Пеевски - Василев в канала, и е била директор на новините в BBT (сега News7), когато телевизията беше собственост на Ирена Кръстева.) В тях Стоянова застъпва тезата, че Гриша Ганчев е нахлул с мутри в БФС, за да картотекира футболистите, и че мутренски са и прийомите му на овладяване на ЦСКА. Впоследствие същата опорна точка е мултиплицирана в серия от неподписани коментари и анализи, които излизат едновременно в pik.bg, blitz.bg, "Стандарт", "Труд", "Телеграф" и "Монитор" заедно с твърденията, че той не е легитимен собственик нито на футболния клуб, нито на "Петрол". За финал Ганчев изгря и на корицата на седмичния вестник "Политика", в който е определен като "шаманът от Микре", който се опитва да копира "далаверите на Цветан Василев". Впечатление в идентичните материали правят и призивите към държавните институции да не бъдат "безмълвен свидетел" на провокациите на ловешкия бизнесмен и да не му подаряват ЦСКА и "Петрол". Няколко дни по-късно ръководителят на специализираната прокуратура Светлозар Костов беше освободен от поста си, защото е отложил присъдата на Росен Петров-Животното, криминално проявен представител на агитката на ЦСКА, за който държавното обвинение пише в съобщението си, че е участвал в "агитката на ЦСКА, предвождана от Гриша Ганчев, която нахлу в зоналния клуб на БФС на Националния стадион "Васил Левски".

Подобен светкавичен синхрон между медиите в орбитата на Пеевски и прокуратурата не се случва за пръв път. В началото на юли обвинител номер 1 Сотир Цацаров започна мащабна проверка на всички обществени поръчки в Министерството на правосъдието след публикация в "Труд" за договор за поръчка на климатици на ведомството за 20 хиляди лева.  Това се случи в разгара на дебатите по предложената от правосъдния министър Христо Иванов съдебна реформа, срещу която същата група издания водеха яростна кампания. 

Само през последния месец официалните медии на Пеевски и Кръстева и (не-толкова-добре) скритите им съюзници от "Пик" и "Блиц" действат в унисон, прецитирайки се и повтаряйки се в тезите и "разкритията" си и в редица други кампании - срещу семейството и екипа на президента Росен Плевнелиев, срещу пловдивския кмет Иван Тотев, срещу назначения, които разтурят статуквото в КАТ, и т.н.

Очевидно е, че Пеевски се опитва да наложи нови оръжия за масово оплюване, които да използва дори по-брутално, отколкото досегашните си, и за целта има нужда да седи в сянка. Любопитното е обаче, че процесът по налагане на тези "медии" се случва и с активната помощ на различни държавни институции и политици. На издания като "Пик" правителствената пресслужба дава ексклузивно информация и снимки. Но това далеч не е всичко. Според три независими източника правителствената информационна служба е оказвала лично натиск над определени министри да дават интервюта в "Пик". Проблемът в тази ситуация е, че това помага за легитимирането на сайта и на много повърхностно ниво създава грешното впечатление, че сайтът се занимава с истинска журналистика, и така бухалката на модела "Пеевски" придобива допълнителна сила. Пред "Капитал" директорката на правителствената информационна служба Севдалина Арнаудова отрече министрите да са били убеждавани да се изявяват в pik.bg: "Министрите автономно решават къде да дават интервюта и къде не", заяви тя. На въпрос дали я притеснява, че се изявяват в медии, които не спазват елементарни журналистически правила и етични стандарти, тя отговори: "Решението си е тяхно, аз бих им препоръчала да се въздържат от медии, които не спазват Етичния кодекс на българските медии. Но са много малко медиите в България, които го спазват."

Едно е ясно - на тъмно или на светло, в политиката или не, Делян Пеевски няма никакво намерение да изостави модела, по който подчинява и управлява медиите и ги превръща в оръдия за публичен разстрел на репутации и опоненти. Неприятният коктейл от политическа, съдебна и медийна власт вероятно още известно време ще бъде на мода. И официалното влизане на Пеевски в част от медиите, които контролира, може да промени някои специфики на работата, но целта и средствата ще си останат същите.

 

Отказа ли се Пеевски окончателно от това да контролира TV7?

Въпреки че през годините контролът върху TV7 бе на бившия собственик на КТБ Цветан Василeв, който я финансираше, Ирена Кръстева и Делян Пеевски имат заслугата тя да порасне в реален конкурент на телевизиите с национално покритие - bTV, "Нова телевизия" и БНТ. По времето на тройната коалиция, когато депутатът беше зам.-министър на бедствията и авариите, ДПС успяха да прокарат лобистки промени в медийното законодателство, които подсигуриха ефирно излъчване на канала, който дотогава беше обикновена кабеларка като Канал 3. Именно тази им роля в развитието на TV7 подсказва, че Пеевски едва ли се е отказал от желанието си да придобие контрол над телевизията. Още повече че след като тандемът Пеевски - Василев се разпадна, каналът е лесно атакуем. След раздялата бившият изпълнителен директор на TV7 Бареков избра отбора на депутата от ДПС и дори подаде молба с искане за откриване на производство по несъстоятелност срещу TV7. Втората атака дойде от друг приближен до Пеевски - управителката на BSS media group Гергана Данова. През друго дружество, в което също е управител - "Интерактив медиа сървисиз", Данова подаде иск за несъстоятелност на News 7. През седмицата стана ясно, че част от сградата на столичния бул. "Цар Борис III", в която е ТV7, се продава заради дългове. Имотът е обявен на търг от частен съдебен изпълнител, като процедурата е задействана по искане на Уникредит Булбанк. През 2012 г. тя е отпуснала заем за 20 млн. лв. и има ипотека върху част от парцела и сградата. Ден по-късно преди три години сградата е ипотекирана и в КТБ. Началната цена за обектите е 4.37 млн. лв. В момента недвижимостите са собственост на "Партнер лизинг" - дружество, което също като телевизията беше свързано със затворената КТБ и Цветан Василев. "Партнер лизинг" често е обект на атаки от медиите на Пеевски "Монитор" и "Телеграф" и близкия до него сайт "Блиц". Зад показния опит за изземане имуществото на TV7 през април тази година някои заподозряха намесата на депутата от ДПС. Все знаци, че той все още не е оттеглил интереса си от канала.

Години наред Делян Пеевски, скритото лице на медийния монопол в България, отричаше да е свързан с каквито и да било медии, заел удобната поза на кукловод, който диктува политиката на немалка група издания от задкулисието. Докато миналата година за пръв път пред "Пик" не си призна за "моите медии". А тази седмица реши да официализира това признание и осветли собствеността си в част от тях.

Депутатът от ДПС, неуспял шеф на ДАНС и следовател с нулева практика вече дели с майка си Ирена Кръстева 50% от "Телеграф", "Монитор", "Политика", "Меридиан мач" и др. Тя от своя страна пожела официално да придобие Канал 3, развиваща се уверено в последните месеци като новата телевизия на властта. Издатели, до които "Капитал" се допита, твърдят, че това не е всичко и Пеевски възнамерява да разкрие участието си и в други медии. Тази внезапна активност на семейството идва месец след като едни най-задлъжнелите (макар и опосредствано) към КТБ издания - "Преса" и "Тема", обявиха, че спират работа, а изпълнителната директорка на "Стандарт" Славка Бозукова придоби половината от жълтия сайт blitz.bg (върху част от акциите в него също има наложен запор заради задължение от една от фирмите - пощенски кутии, на Цветан Василев).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    guentertreitel avatar :-|
    guentertreitel

    Милото Севделинче. С една ръка рита снимките на Баце до ПИК и Блиц, задължава министрите да им дават интервюта и диктува дописки срещу президента, а с другата говори за Етичен кодекс.

    Иначе завладяването на Блиц от ПИК най-лесно се вижда от новият главен редактор - Звездомира Мастияогаркова. Преди беше в "редактор" в ПИК.

    Тя е от квотата на Пеевски. В смисъл - когато не си ляга с мъже, Пеевски си ляга и с нея.

  • 2
    guentertreitel avatar :-|
    guentertreitel

    Има и друга връзка - главната редактора на БЛИЦ, преди заместничка на Крачун в ПИЦ Звездомира е женена за Иван Мастагарков - отговорен редактор на в.Политика.

  • 3
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    всичкото капиталист и олигарх са като него-не могат да си докажат произхода на капитала, но и никой не го е по искал! 26 години криминален преход! 2001г НДЦВ премахна члена от НК за конфискация на всички "нетрудови" доходи-собственост с неясен произход вече НЕ СЕ конфискува! Това устройваше всички-и политици,и мафиото, и "бизнИсмени"-като те тоя делян останалите!

  • 4
    gogotod avatar :-|
    gogotod

    тази лелка ми прилича много на майката на кубинския наркотрафикант от Лоши момчета 2. тя все не знае все е в свястната част а сина й е върха. Скоро ще свърши като героя от филма.

  • staska

    Гнуууууууус!!!

  • 6
    uoe18308225 avatar :-|
    the социалиста

    В Канал 3 са врачките.

    Даже и котката ми не го гледа.

  • 7
    plamenhristov5 avatar :-(
    plamenhristov5

    Четеш и виждаш как мафията си има държава, как има защо да не сме в Шенген и как заслужено ни обвиняват, че едва ли не помагаме на международния нелегален трафик на хора по повод инцидента с камиона в Унгария


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK