С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 28 авг 2015, 15:44, 13655 прочитания

Пеевски излиза от сянката си. Е, и?

Депутатът вече официално притежава част от изданията, които контролира, но това не променя особено срастването между медии, политика, съдебна власт и бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Години наред Делян Пеевски, скритото лице на медийния монопол в България, отричаше да е свързан с каквито и да било медии, заел удобната поза на кукловод, който диктува политиката на немалка група издания от задкулисието. Докато миналата година за пръв път пред "Пик" не си призна за "моите медии". А тази седмица реши да официализира това признание и осветли собствеността си в част от тях.

Депутатът от ДПС, неуспял шеф на ДАНС и следовател с нулева практика вече дели с майка си Ирена Кръстева 50% от "Телеграф", "Монитор", "Политика", "Меридиан мач" и др. Тя от своя страна пожела официално да придобие Канал 3, развиваща се уверено в последните месеци като новата телевизия на властта. Издатели, до които "Капитал" се допита, твърдят, че това не е всичко и Пеевски възнамерява да разкрие участието си и в други медии. Тази внезапна активност на семейството идва месец след като едни най-задлъжнелите (макар и опосредствано) към КТБ издания - "Преса" и "Тема", обявиха, че спират работа, а изпълнителната директорка на "Стандарт" Славка Бозукова придоби половината от жълтия сайт blitz.bg (върху част от акциите в него също има наложен запор заради задължение от една от фирмите - пощенски кутии, на Цветан Василев).


Все движения, с които Делян Пеевски, от една страна, изсветлява бизнеса си, а от друга, преструктурира влиянието и активите си на медийния пазар. Признанието, че стои зад определени медии, му дава и "свободата" да продължава да се крие в други. По-сложният въпрос е защо. Една от интерпретациите на политолозите е, че ДПС вече са узрели за идеята да осъществят раздяла на политическо ниво с Пеевски, за да не пречи това на бъдещите им коалиционни партньорства. Ако той остане в парламента обаче, на ДПС ще им се наложи да носят отговорност за атаките, които медиите на депутата водят срещу политически и обществени опоненти.

Според преподавателя по политология в Софийския университет Ружа Смилова, независимо дали сценарият излизане на Пеевски от политиката се случи или не, по-важното и тревожно е друго - моделът на отношения на медии и управление, характерен за кабинета "Борисов 1", все по-уверено се връща. Един от основните ангажименти, които пое премиерът Борисов при встъпването във втория управленски мандат, беше тъкмо скъсването с този модел. "Става все по-очевидно, че медиите, от седмица вече официална собственост на Пеевски, за пореден път осигуряват безусловен медиен комфорт на управляващите (и ГЕРБ в частност). Не е изненада, че в предизборна ситуация медиите увеличават стойността си за управляващите. Цената, която те ще заплатят, отново е известна - затваряне на очите за прекомерната концентрация на медийна и друга собственост в ръцете на услужливия им собственик", казва Ружа Смилова. Медийният монопол откри лицето си, но това няма да го направи по-видим за институциите, които отказват да го разпознаят.

Новият стар медиен собственик



Делян Пеевски придоби от майка си половината от акциите от капитала на дружеството "Балканска медийна компания", като стойността на сделката е 25 хил. лв. През "Балканска медийна компания" Ирена Кръстева държи вестникарския и разпространителския бизнес. Компанията е едноличен собственик на няколко дружества. "Нова българска медийна група холдинг" е холдинговата структура, в която влизат освен фирмите, издаващи вестниците на групата ("Монитор", "Телеграф", "Политика", "Меридиан мач" и др.),  и разпространителските фирми "Престрафик" и "Пресмаркет 1". Също в началото на седмицата стана ясно, че "Нова българска медийна група холдинг" е подала искане за придобиване на контрол над собственика на телевизията Канал 3. Припомняме ви, че бившата директорка на тотото Ирена Кръстева влезе в медийния бизнес през лятото на 2007 г., след като купи от Петьо Блъсков "Телеграф", "Монитор" и "Политика". На следващата година тя добави към медийните си покупки и тогава кабелната телевизия TV7 и вестникът и сайтът "Експрес" от Любомир Павлов. Всички сделки се осъществиха през кредити от КТБ.
Ирена Кръстева и синът й Делян Пеевски вече са съсобственици в "Нова българска медийна група холдинг"

Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Знак, че пред Пеевски е било поставено условие - бизнесът или политиката, имаше още миналата година, когато семейството се опита да имитира, че излиза от медийния бизнес. Тогава Ирена Кръстева внезапно обяви, че "Нова българска медийна група холдинг" ЕАД е подписало рамков договор с ирландското дружество Media Maker Limited за продажба на дяловото участие на НБМГ в компаниите, които издават вестниците "Телеграф", "Монитор", "Политика", "Меридиан мач" и "Борба" (в който НБМГ има 50% дял). Фиктивните сделки за други дружества от групата "Пеевски - Цветан Василев" и пълното мълчание на посочения нов инвеститор още тогава подсказваха, че тази медийна препродажба е проформа. По-късно смяна на собственика така и не се осъществи, а Ирена Кръстева не е излизала от дружеството.

"Това прехвърляне на собственост на името на депутата не само потвърждава фиктивността на предишните сделки с т.нар. ирландски инвеститори, което не доведе до никаква качествена промяна в редакционната политика на медиите (ако има такава изобщо). То потвърждава арогантността и комфорта, в който се развива моделът "политика - медии - бизнес", символ на който е медийната група "Пеевски", коментира Николай Стайков, активист на "Протестна мрежа" и един от вносителите на сигнал до прокуратурата срещу фирмите на Ирена Кръстева, в рамките на който беше извършена и данъчна проверка на Делян Пеевски.

В сигнала се обръщаше внимание на факта, че вестниците на семейството генерират печалби, които се разминават с динамиката на все по-свиващия се пазар на печатни медии. Впоследствие печалбата се обръща в недвижими имоти, придобивани от "Балканска медийна компания". Дружеството, от което Пеевски вече има 50%, притежава десетки имоти в София, Горна баня, Бояна (включително прословутият хотел "Берлин"), Симеоново, Драгалевци, Велинград, Пазарджик, Пловдив, с. Ковачевица в Родопите и Слънчев бряг. Прокуратурата обаче отказа да се занимава с разминаването на стандарта на живот на депутата от ДПС и доходите му и не образува досъдебно производство.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Светослав Костов все пак е отстранен от БНР (допълнена) 3 Светослав Костов все пак е отстранен от БНР (допълнена)

През януари СЕМ трябва да избере нов генерален директор на радиото, дотогава временно изпълняващ длъжността ще бъде Антон Митов

17 окт 2019, 1126 прочитания

Втори опит: Келнер взима bTV 5 Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

17 окт 2019, 5311 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Губят ли смисъл рекламните фестивали

В навечерието на ФАРА попитахме рекламистите как се променя значението на най-голямото рекламно събитие в страната

Още от Капитал
Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10