Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 28 авг 2015, 15:44, 14346 прочитания

Пеевски излиза от сянката си. Е, и?

Депутатът вече официално притежава част от изданията, които контролира, но това не променя особено срастването между медии, политика, съдебна власт и бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Силното влияние на депутата от ДПС върху медийния пазар си пролича още когато той създаде алтернативен медиен съюз

Увеличаване

Сянката на депутата бизнесмен

Сянката на Пеевски върху медийния пазар обаче е много по-голяма от официално притежаваните от семейството му издания и в това се състои една от особеностите на модела "Кой".

След Канал 3 е възможно Делян Пеевски да се опита да осветли собствеността си в радиобизнеса. Отдавна на пазара се подозира, че той стои зад BSS media group -  компанията, собственик на радиостанциите "Веселина", "Витоша", както музикалните радио и телевизия Magic и The Voice. Впоследствие същото дружество, управлявано от Гергана Данова, придоби и вестник "Новинар". Преди месец в интервю пред "Капитал" изпълнителният директор на Канал 3 Огнян Димов коментира: "Много ми се иска синергия с радио. Съдържанието на Канал 3 е много подходящо за това."


"Всеки ден" и "Уикенд" също се нареждат до близките на семейството медии. Въпреки липсата на формални връзки за собственост те се стараят да се придържат към редакционната политика на "Монитор" и "Телеграф". Така стоят нещата и със "Стандарт", "Новинар" и "Труд". Счита се, че Пеевски има влияние и в "24 часа", но там зависимостта, съдейки по съдържанието на вестника, е чувствително по-малка. Задлъжнялостта на изданията за отпечатване и разпространение много често е разменната монета за контрола на Пеевски в тях. Преди малко повече от година стана ясно, че три фирми, свързани с банкера Цветан Василев, които са сред едрите кредитополучатели от КТБ - "Сайга консулт", "Булит 2007" и "БГ корпорейшън", са отпуснали общо 34 млн. лв. към фирмите, които издават "24 часа", "Труд", "Преса", "Тема", "Струма", сайта blitz.bg и т.н. Въпреки че формалният контрол на финансиращите дружества е бил у банкера, по думите на един от издателите бенефициенти полученият заем представлявал "акционерното участие на Пеевски". Така преди месец, когато бяха закрити вестник "Преса" и списание "Тема" заради непазарното си финансиране през кухи дружества от фалиралата КТБ, във въздуха увиснаха два въпроса - кои ще са следващите и тече ли по-мащабно преструктуриране в лагера на влияние на депутата от ДПС.

Повод за размисъл в тази посока даде и промяната на собствеността в жълтия сайт blitz.bg, случила се по същото време. Тогава главният редактор и изпълнителен директор на в. "Стандарт" Славка Бозукова стана съсобственик на половината от акциите в компанията "Интермедиа", която стои зад уебсайта "Блиц" и издава вестниците "Шоу", "Над 55" и "Доктор". До момента Бозукова беше само управител на "Интермедиа" заедно с Георги Илиев. Но в края на юли тя придоби неговата собственост във фирмата (40%), както и дела на Пламен Каменов (10%) чрез новорегистрираната фирма "Пи комюникейшън". Георги Илиев излезе изцяло от дружеството и престана да бъде негов управител. Останалите 50% от "Интермедиа" остават собственост на "ГМ Прес" АД. Фирмата е в борда на директорите на издателите на в. "Стандарт" - "Стандарт нюз" ЕАД. До август 2014 г. Бозукова беше член на борда на директорите на "ГМ Прес", но излезе от управлението заедно с друг член на борда - Светлин Панов.

На адреса, на който е регистрирано новото дружество "ПИ комюникейшън", се намира фондация "Знакът на Българина" на Димитър Недков (бивш говорител на "Мултигруп", който се представя за писател и масон и е чест гост на агенция ПИК), и фирмата му "Стори студио". В същото време Недков е съдружник във фирмата "Сайн вижън" с Милена Трандева. Тя е издател на в. "Ретро" (чийто адрес за кореспонденция е същият с този на сайта pik.bg) и от своя страна е съсобственик с Недялко Недялков (издателят на жълтия сайт pik.bg) в издателството "Милениум".



Сближаването на двата доскорошни конкурента в сферата на сензационната журналистика blitz.bg и pik.bg вече е видно и през редакционната им политика. Неофициално издатели, с които "Капитал" разговаря, определиха двата сайта като "основните медийни бухалки на Пеевски", имайки предвид, че компроматните битки срещу политическите и икономическите му опоненти минават основно през тях.
 
А до неотдавна blitz.bg и pik.bg бяха в откровено враждебни отношения. През октомври миналата година те водеха открита война през материали, в които взаимно се обвиняваха в лъжи, клевети и зависимости от Пеевски и парите на КТБ. Тогава blitz.bg твърдеше, че "набеденият издател" Недялко Недялков е държал милионите си в КТБ и ги е изтеглил, преди банката да фалира, и че Делян Пеевски всеки ден е посещавал редакцията на сайта. Недялков пък им връщаше през pik.bg с: "Кажете за 6.4 милиона евро, които фирма "ГМ прес", вашите съиздатели, дължат на КТБ под формата на необслужен кредит." Днес всички тези материали са изтрити от сайта на blitz.bg. Само pik.bg и кешът на Google пазят спомена за тази битка. В края на юли тази година, когато pik.bg съобщи, че Славка Бозукова е изкупила дяловете на Георги Илиев в "Интермедиа", тя вече се цитира в изданието на Недялков като "най-авторитетната медийна дама у нас".

А между двата сайта тече впечатляващо единомислие по редица сюжети. Нещо повече - pik.bg, blitz.bg и "Стандарт" се нареждат в компанията на официално притежаваните от Пеевски и майка му "Монитор", "Телеграф", "Политика" и Канал 3, когато се водят координирани кампании срещу неудобни на депутата от ДПС хора. Освен традиционните атаки срещу министрите от Реформаторския блок и президента Росен Плевнелиев, общата редакционна политика и съдържание на тези медии може да бъде проследена и в офанзивата им срещу хора, овладели ключови активи след разпада на империята "Пеевски - Василев". Като например Гриша Ганчев. Ловешкият бизнесмен е председател на управителния съвет на дистрибутора на горива "Петрол". Самият Цветан Василев неведнъж е заявявал, че проблемите на банката му са започнали, след като е отказал да прехвърли "Петрол" и други дружества на Делян Пеевски. Преговорите от името на депутата тогава е водил адвокатът Александър Ангелов, който го представлява и на акционерни събрания на "Булгартабак" и който наскоро придоби една трета от акциите на футболния клуб "Левски". Пеевски и Гриша Ганчев са съперници не само за контрола върху "Петрол", но и на терена на футболните клубове, след като Ганчев стана съакционер в ЦСКА.

Именно действията на Ганчев по регистрирането на отбора във В група бяха посрещнати от добре оркестрирана кампания от медиите на и в орбитата на Делян Пеевски в началото на месеца.

Огънят по него беше открит от Канал 3, които го заплашиха с прокурор в открито писмо. Причината - Ганчев заяви, че няма да им позволи да излъчват мачовете на ЦСКА, а каналът държи правата за излъчване на срещите от В група. В подкрепа на Канал 3 веднага се появиха blitz.bg и pik.bg, които взеха идентични интервюта от програмната директорка на Канал 3 Ива Стоянова. (Впрочем тя е бивш кадър на TV7 от времето, когато Николай Бареков беше лицето на тандема Пеевски - Василев в канала, и е била директор на новините в BBT (сега News7), когато телевизията беше собственост на Ирена Кръстева.) В тях Стоянова застъпва тезата, че Гриша Ганчев е нахлул с мутри в БФС, за да картотекира футболистите, и че мутренски са и прийомите му на овладяване на ЦСКА. Впоследствие същата опорна точка е мултиплицирана в серия от неподписани коментари и анализи, които излизат едновременно в pik.bg, blitz.bg, "Стандарт", "Труд", "Телеграф" и "Монитор" заедно с твърденията, че той не е легитимен собственик нито на футболния клуб, нито на "Петрол". За финал Ганчев изгря и на корицата на седмичния вестник "Политика", в който е определен като "шаманът от Микре", който се опитва да копира "далаверите на Цветан Василев". Впечатление в идентичните материали правят и призивите към държавните институции да не бъдат "безмълвен свидетел" на провокациите на ловешкия бизнесмен и да не му подаряват ЦСКА и "Петрол". Няколко дни по-късно ръководителят на специализираната прокуратура Светлозар Костов беше освободен от поста си, защото е отложил присъдата на Росен Петров-Животното, криминално проявен представител на агитката на ЦСКА, за който държавното обвинение пише в съобщението си, че е участвал в "агитката на ЦСКА, предвождана от Гриша Ганчев, която нахлу в зоналния клуб на БФС на Националния стадион "Васил Левски".

Подобен светкавичен синхрон между медиите в орбитата на Пеевски и прокуратурата не се случва за пръв път. В началото на юли обвинител номер 1 Сотир Цацаров започна мащабна проверка на всички обществени поръчки в Министерството на правосъдието след публикация в "Труд" за договор за поръчка на климатици на ведомството за 20 хиляди лева.  Това се случи в разгара на дебатите по предложената от правосъдния министър Христо Иванов съдебна реформа, срещу която същата група издания водеха яростна кампания. 

Само през последния месец официалните медии на Пеевски и Кръстева и (не-толкова-добре) скритите им съюзници от "Пик" и "Блиц" действат в унисон, прецитирайки се и повтаряйки се в тезите и "разкритията" си и в редица други кампании - срещу семейството и екипа на президента Росен Плевнелиев, срещу пловдивския кмет Иван Тотев, срещу назначения, които разтурят статуквото в КАТ, и т.н.

Очевидно е, че Пеевски се опитва да наложи нови оръжия за масово оплюване, които да използва дори по-брутално, отколкото досегашните си, и за целта има нужда да седи в сянка. Любопитното е обаче, че процесът по налагане на тези "медии" се случва и с активната помощ на различни държавни институции и политици. На издания като "Пик" правителствената пресслужба дава ексклузивно информация и снимки. Но това далеч не е всичко. Според три независими източника правителствената информационна служба е оказвала лично натиск над определени министри да дават интервюта в "Пик". Проблемът в тази ситуация е, че това помага за легитимирането на сайта и на много повърхностно ниво създава грешното впечатление, че сайтът се занимава с истинска журналистика, и така бухалката на модела "Пеевски" придобива допълнителна сила. Пред "Капитал" директорката на правителствената информационна служба Севдалина Арнаудова отрече министрите да са били убеждавани да се изявяват в pik.bg: "Министрите автономно решават къде да дават интервюта и къде не", заяви тя. На въпрос дали я притеснява, че се изявяват в медии, които не спазват елементарни журналистически правила и етични стандарти, тя отговори: "Решението си е тяхно, аз бих им препоръчала да се въздържат от медии, които не спазват Етичния кодекс на българските медии. Но са много малко медиите в България, които го спазват."

Едно е ясно - на тъмно или на светло, в политиката или не, Делян Пеевски няма никакво намерение да изостави модела, по който подчинява и управлява медиите и ги превръща в оръдия за публичен разстрел на репутации и опоненти. Неприятният коктейл от политическа, съдебна и медийна власт вероятно още известно време ще бъде на мода. И официалното влизане на Пеевски в част от медиите, които контролира, може да промени някои специфики на работата, но целта и средствата ще си останат същите.
 
Отказа ли се Пеевски окончателно от това да контролира TV7?

Въпреки че през годините контролът върху TV7 бе на бившия собственик на КТБ Цветан Василeв, който я финансираше, Ирена Кръстева и Делян Пеевски имат заслугата тя да порасне в реален конкурент на телевизиите с национално покритие - bTV, "Нова телевизия" и БНТ. По времето на тройната коалиция, когато депутатът беше зам.-министър на бедствията и авариите, ДПС успяха да прокарат лобистки промени в медийното законодателство, които подсигуриха ефирно излъчване на канала, който дотогава беше обикновена кабеларка като Канал 3. Именно тази им роля в развитието на TV7 подсказва, че Пеевски едва ли се е отказал от желанието си да придобие контрол над телевизията. Още повече че след като тандемът Пеевски - Василев се разпадна, каналът е лесно атакуем. След раздялата бившият изпълнителен директор на TV7 Бареков избра отбора на депутата от ДПС и дори подаде молба с искане за откриване на производство по несъстоятелност срещу TV7. Втората атака дойде от друг приближен до Пеевски - управителката на BSS media group Гергана Данова. През друго дружество, в което също е управител - "Интерактив медиа сървисиз", Данова подаде иск за несъстоятелност на News 7. През седмицата стана ясно, че част от сградата на столичния бул. "Цар Борис III", в която е ТV7, се продава заради дългове. Имотът е обявен на търг от частен съдебен изпълнител, като процедурата е задействана по искане на Уникредит Булбанк. През 2012 г. тя е отпуснала заем за 20 млн. лв. и има ипотека върху част от парцела и сградата. Ден по-късно преди три години сградата е ипотекирана и в КТБ. Началната цена за обектите е 4.37 млн. лв. В момента недвижимостите са собственост на "Партнер лизинг" - дружество, което също като телевизията беше свързано със затворената КТБ и Цветан Василев. "Партнер лизинг" често е обект на атаки от медиите на Пеевски "Монитор" и "Телеграф" и близкия до него сайт "Блиц". Зад показния опит за изземане имуществото на TV7 през април тази година някои заподозряха намесата на депутата от ДПС. Все знаци, че той все още не е оттеглил интереса си от канала.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май)

Рекламна спортна пауза; Започна подаването на заявки в конкурса "PR приз 2020" и "Сайт на годината"; Подкастът на Джо Роугън вече само в Spotify; Новата кампания на Nike и др.

27 май 2020, 1373 прочитания

"Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник" 2 "Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник"

Организацията смята, че запорът на активи на Иво и Галя Прокопиеви се извършва, за да се измести вниманието от скандала за търговия с влияние в хазарта

23 май 2020, 5552 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Губят ли смисъл рекламните фестивали

В навечерието на ФАРА попитахме рекламистите как се променя значението на най-голямото рекламно събитие в страната

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10