С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 30 авг 2015, 9:59, 7641 прочитания

Губят ли смисъл рекламните фестивали

В навечерието на ФАРА попитахме рекламистите как се променя значението на най-голямото рекламно събитие в страната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Губят ли смисъл рекламните фестивали

[Shutterstock]
"Едно от най-странните неща в рекламата е продължителният фокус върху нас самите, а не върху хората. Ние сме сравнително затворена индустрия: пием в едни и същи пъбове и имаме специализирани издания, в които разпространяваме клюки. Но именно това ни е отдалечило от реалността на обикновения човек. Ако трябва да сме честни, ние като индустрия предпочитаме да гледаме клиентите си, а не потребителите." Думите са на Том Гудуин, старши вицепрезидент "Стратегии и иновации" в Havas Media, казани в навечерието на най-големия рекламен фестивал в Кан от трибуната на британското издание The Guardian.

Текстът му бързо доби популярност и предизвика дискусия, тъй като представя различна гледна точка, с която участниците на престижния конкурс не са свикнали. А именно, че рекламите, които получават награди там, често не са тези, които потребителите харесват или дори забелязват в реалния свят. "Намираме се по средата на изкривяване на реалността. Няма припокриване на това какви кампании правят брандовете и какво всъщност преживяваме ние като потребители", смята Гудуин. "Никога не съм получавал награда от вендинг машина за това, че съм се смял, нито пък някоя компания ми е казвала, че съм красив", допълва той. Според него фестивалът в Кан се е превърнал във "фетишизиране на нови възможности и невероятни предложения". От друга страна, той посочва, че самата индустрия се е усложнила и е задълбала излишно в наградните категории. По този начин браншът залага твърде много на конкретни подходи, а не на цялостните креативни решения, каквито фестивалите всъщност трябва да отличават.


В навечерието на ФАРА, най-големият конкурс за рекламни идеи на българския пазар, попитахме част от творческото жури, което ще оценява кампаниите, какви ще са смисълът и посоката на фестивала на шестнадесетото му издание. "Фестивалите за мен са начин на индустрията да покаже на света какво прави, накъде върви и колко е добра", коментира Марсел Леви, председател на творческото жури на ФАРА и творчески директор на Noble Graphics, агенцията, която спечели най-много награди миналата година. "Бил съм свидетел на това как благодарение на ФАРА качеството на рекламата в България се е повишила - както като идеи, така и като производство", смята той.

Фестивалът е и трибуна, честен начин да се представиш пред потенциални клиенти, добавя Марин Костов - Мъро, творчески директор и партньор в All Channels | Advertising и член на журито за пръв път. Той подчертава, че подобни форуми имат и силно мотивираща страна: "Всеки път след ФАРА се връщам супернапомпан с желание да правя по-добри неща от конкурентите и това не се е променило много за всичките тези години."
Творческият директор на "Публисис София" Антон Георгиев обръща внимание на това, че фестивалите са идеален старт за младите надежди на рекламата - да се ориентират в нивото на пазара и да изберат своята посока за развитие.

Скумрия в морето от идеи



В същото време обаче по време на фестивалите често има критики в духа на Гудуин, че някои от кампаниите не са достигнали до посочената целева група, а са били създадени специално за фестивала с цел да получат награди и да поставят дадена агенция на челните места в класирането. Според Антон Георгиев от "Публисис" обаче не това са доминиращите кампании на ФАРА. Той е на мнение, че фестивалният криейтив не е по-различен от реалния.

А Марсел Леви от Noble Graphics намира за трудно точното дефиниране на това коя кампания е направена за фестивал и коя не е. За него това най-често са идеи, които агенцията е искала да реализира, но по една или друга причина не е имала възможност да го направи. "Истината е, че искаме да покажем на света най-доброто от това, което можем. Бих сравнил тази тенденция с автомобилните изложения. Там всеки показва най-новите си модели, но показва и прототипи. И най-големите компании правят неща, които никога няма да видят бял свят, но са пример за това какво може да предложи компанията. И при нас е така - това не е жажда за слава или отличия, а просто демонстрация. За мен това има своята стойност", казва той и добавя, че заради това не счита за правилно преследването на такъв тип идеи "като от инквизиция".

Къде са рекламодателите

Друг проблем е, че за разлика от форума в Кан ФАРА сякаш остава встрани от интереса на рекламодателите. "Смятам, че клиентите, които не идват на ФАРА, правят голяма грешка", категоричен е Марсел Леви от Noble Graphics. Според него форумът е полезен за компаниите, защото им позволява да спестят много време и пари при запознанството с всички агенции, начинът им на мислене и работата им. Именно проучването на пазара е и най-ценното за рекламодателите. "Дори и да направиш конкурс, няма как да поканиш всички участващи агенции. Но можеш да направиш грешка и да не поканиш някой, който не ти е попаднал в полезрението", казва той. А Марин Костов от All Channels смята, че атрактивно за рекламодателите би било, ако на ФАРА се въведе практика, позната от наградите Effie - при получаване на статуетките те да се разделят между агенция и клиент.

Друга идея за "отварянето" на фестивала дава Антон Георгиев от "Публисис София". Според него трябва по-активно да присъстват и хората, с които агенциите реализират съвместно кампаниите - режисьори, оператори, фотографи и т.н. Така ФАРА би била едно добро място за среща с непознати или нови хора, чрез която агенциите да намират нови партньори. Георгиев отбелязва, че подобни начинания не са непознати за форума: "Имаше преди няколко години представяне на млади режисьори. Ние сме работили с хора, чиято работа сме видели именно там."

Какво обаче може да се направи, за да се привлече вниманието на хората извън агенциите? Творческите директори са единодушни, че фестивалът ще стане по-добър, когато рекламата стане по-добра. Това ще отвори допълнително рекламния бранш към света. Но повече съдържание на форума, като например лекции на хора от различни индустрии, би го направило едно по-смислено място.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Критична година за медиите 1 Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

17 яну 2020, 3269 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 1734 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Бившият програмен директор на БНТ Нери Терзиева оглавява нов тв канал

Медиата се казва BIT и ще бъде насочена към българите по света, а основни инвеститори са българи с логистичен бизнес в САЩ

Още от Капитал
Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10