Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 30 авг 2015, 9:59, 7704 прочитания

Губят ли смисъл рекламните фестивали

В навечерието на ФАРА попитахме рекламистите как се променя значението на най-голямото рекламно събитие в страната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Губят ли смисъл рекламните фестивали

[Shutterstock]
"Едно от най-странните неща в рекламата е продължителният фокус върху нас самите, а не върху хората. Ние сме сравнително затворена индустрия: пием в едни и същи пъбове и имаме специализирани издания, в които разпространяваме клюки. Но именно това ни е отдалечило от реалността на обикновения човек. Ако трябва да сме честни, ние като индустрия предпочитаме да гледаме клиентите си, а не потребителите." Думите са на Том Гудуин, старши вицепрезидент "Стратегии и иновации" в Havas Media, казани в навечерието на най-големия рекламен фестивал в Кан от трибуната на британското издание The Guardian.

Текстът му бързо доби популярност и предизвика дискусия, тъй като представя различна гледна точка, с която участниците на престижния конкурс не са свикнали. А именно, че рекламите, които получават награди там, често не са тези, които потребителите харесват или дори забелязват в реалния свят. "Намираме се по средата на изкривяване на реалността. Няма припокриване на това какви кампании правят брандовете и какво всъщност преживяваме ние като потребители", смята Гудуин. "Никога не съм получавал награда от вендинг машина за това, че съм се смял, нито пък някоя компания ми е казвала, че съм красив", допълва той. Според него фестивалът в Кан се е превърнал във "фетишизиране на нови възможности и невероятни предложения". От друга страна, той посочва, че самата индустрия се е усложнила и е задълбала излишно в наградните категории. По този начин браншът залага твърде много на конкретни подходи, а не на цялостните креативни решения, каквито фестивалите всъщност трябва да отличават.


В навечерието на ФАРА, най-големият конкурс за рекламни идеи на българския пазар, попитахме част от творческото жури, което ще оценява кампаниите, какви ще са смисълът и посоката на фестивала на шестнадесетото му издание. "Фестивалите за мен са начин на индустрията да покаже на света какво прави, накъде върви и колко е добра", коментира Марсел Леви, председател на творческото жури на ФАРА и творчески директор на Noble Graphics, агенцията, която спечели най-много награди миналата година. "Бил съм свидетел на това как благодарение на ФАРА качеството на рекламата в България се е повишила - както като идеи, така и като производство", смята той.

Фестивалът е и трибуна, честен начин да се представиш пред потенциални клиенти, добавя Марин Костов - Мъро, творчески директор и партньор в All Channels | Advertising и член на журито за пръв път. Той подчертава, че подобни форуми имат и силно мотивираща страна: "Всеки път след ФАРА се връщам супернапомпан с желание да правя по-добри неща от конкурентите и това не се е променило много за всичките тези години."
Творческият директор на "Публисис София" Антон Георгиев обръща внимание на това, че фестивалите са идеален старт за младите надежди на рекламата - да се ориентират в нивото на пазара и да изберат своята посока за развитие.

Скумрия в морето от идеи



В същото време обаче по време на фестивалите често има критики в духа на Гудуин, че някои от кампаниите не са достигнали до посочената целева група, а са били създадени специално за фестивала с цел да получат награди и да поставят дадена агенция на челните места в класирането. Според Антон Георгиев от "Публисис" обаче не това са доминиращите кампании на ФАРА. Той е на мнение, че фестивалният криейтив не е по-различен от реалния.

А Марсел Леви от Noble Graphics намира за трудно точното дефиниране на това коя кампания е направена за фестивал и коя не е. За него това най-често са идеи, които агенцията е искала да реализира, но по една или друга причина не е имала възможност да го направи. "Истината е, че искаме да покажем на света най-доброто от това, което можем. Бих сравнил тази тенденция с автомобилните изложения. Там всеки показва най-новите си модели, но показва и прототипи. И най-големите компании правят неща, които никога няма да видят бял свят, но са пример за това какво може да предложи компанията. И при нас е така - това не е жажда за слава или отличия, а просто демонстрация. За мен това има своята стойност", казва той и добавя, че заради това не счита за правилно преследването на такъв тип идеи "като от инквизиция".

Къде са рекламодателите

Друг проблем е, че за разлика от форума в Кан ФАРА сякаш остава встрани от интереса на рекламодателите. "Смятам, че клиентите, които не идват на ФАРА, правят голяма грешка", категоричен е Марсел Леви от Noble Graphics. Според него форумът е полезен за компаниите, защото им позволява да спестят много време и пари при запознанството с всички агенции, начинът им на мислене и работата им. Именно проучването на пазара е и най-ценното за рекламодателите. "Дори и да направиш конкурс, няма как да поканиш всички участващи агенции. Но можеш да направиш грешка и да не поканиш някой, който не ти е попаднал в полезрението", казва той. А Марин Костов от All Channels смята, че атрактивно за рекламодателите би било, ако на ФАРА се въведе практика, позната от наградите Effie - при получаване на статуетките те да се разделят между агенция и клиент.

Друга идея за "отварянето" на фестивала дава Антон Георгиев от "Публисис София". Според него трябва по-активно да присъстват и хората, с които агенциите реализират съвместно кампаниите - режисьори, оператори, фотографи и т.н. Така ФАРА би била едно добро място за среща с непознати или нови хора, чрез която агенциите да намират нови партньори. Георгиев отбелязва, че подобни начинания не са непознати за форума: "Имаше преди няколко години представяне на млади режисьори. Ние сме работили с хора, чиято работа сме видели именно там."

Какво обаче може да се направи, за да се привлече вниманието на хората извън агенциите? Творческите директори са единодушни, че фестивалът ще стане по-добър, когато рекламата стане по-добра. Това ще отвори допълнително рекламния бранш към света. Но повече съдържание на форума, като например лекции на хора от различни индустрии, би го направило едно по-смислено място.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник" 2 "Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник"

Организацията смята, че запорът на активи на Иво и Галя Прокопиеви се извършва, за да се измести вниманието от скандала за търговия с влияние в хазарта

23 май 2020, 4596 прочитания

Рекламна спортна пауза Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

22 май 2020, 1211 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Бившият програмен директор на БНТ Нери Терзиева оглавява нов тв канал

Медиата се казва BIT и ще бъде насочена към българите по света, а основни инвеститори са българи с логистичен бизнес в САЩ

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10