С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 11 сеп 2015, 16:49, 31170 прочитания

Медийните бухалки на мръсната власт

Кафявите сайтове "Пик" и "Блиц" излизат начело в играта на Пеевски за разгромяване на критиците на статуквото и на всяка потенциална опозиция още в зародиш

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Задава се супер финалът по тенис под егидата на "Пик"! Големи състезатели определят шампиона на аматьорите! Бойко с нов партньор на корта!", гласи реклама, публикувана тази седмица на жълтия (или по-точно - кафявия) сайт "Пик". Събитието се рекламира и през сайта blitz.bg. Изданията от няколко седмици открито са в един отбор - споделят си съдържанието, водят кампании срещу едни и същи хора и скоро ще имат обща рекламна тарифа с в. "Стандарт".

Институционално легитимиране


Да привлечеш Бойко Борисов за рекламно лице си е сериозна заявка - получаваш легитимация лично от премиера. Не толкова очевидно е обаче защо той, а и други представители на кабинета подкрепят с присъствието си (а и по друг начин) медии, които системно нарушават основните етични и професионални правила на журналистиката. Отличните си контакти с властта "Пик" афишира още в края на миналата година, когато с шумен купон реши да отбележи рождения си ден в хотел "Шератон". Тогава тържеството бе посетено от забележителен брой представители на държавната власт - от председателя на парламента Цецка Цачева, през депутатите от ДПС Камен Костадинов и Делян Пеевски до Волен Сидеров и Николай Бареков. Кандидатът за министър-председател (по онова време) Бойко Борисов и главният прокурор Сотир Цацаров пък изпратиха на сайта, създаден от бившия съиздател на жълтия вестник "Уикенд" Недялко Недялков, поздравителни писма. Или, както "Пик" сам се похвали, "елитът" им дойде "на крака". В писмото си  главният прокурор  Цацаров дори подчерта техния "професионализъм".

Всъщност отговорът на въпроса защо властта легитимира сайтове като "Пик" и "Блиц" е ясен - в своеобразната игра медиите подават на управляващите само най-удобните топки, а срещу техните противници (или дори само опоненти) играят по най-мръснишкия възможен начин.

Този номер не е нещо ново - Пеевски го играе през своите медии вече от доста години. Неговите вестници традиционно се навеждат пред всяка власт и яростно дъвчат опонентите й, както и всеки критик на този модел. Новото сега е само смяната на местата в този модел - ако преди в челото бяха "Телеграф", "Монитор" и "Уикенд", сега са двата кафяви сайта.



Държавата от своя страна стои зад тях по няколко начина. Най-очевидният е с присъствието си в тях. Едва ли политик с елементарна медийна хигиена би намерил за престижно интервюто му да стои до новина като "Коза роди яре с човешко лице". Обяснението вероятно се крие в това, че между управляващите и тези медии има сключен договор със скрити условия.

Вторият начин, по който държавата помага на сайтове като "Пик" и "Блиц", е като им предоставя ексклузивно информация, давайки им по този начин предимство пред останалите медии. Това лесно може да се види при някои посещения на Бойко Борисов в чужбина. През март тази година например той беше в Брюксел без делегация с журналисти, но единствено "Пик" публикува подробности от разговорите му там, илюстрирани с негови снимки с белгийски полицаи от съпровождащия го ескорт.  Това е възможно само ако информацията е съобщена от човек от обкръжението на премиера, който е и правил снимките - вероятно представител на пресцентъра на правителството.

Министри от кабинета твърдят също, че от правителствената информационна служба им е оказван натиск да дават интервюта за "Пик". Неотдавна пред "Капитал" директорката на службата Севделина Арнаудова отрече членове на правителството да са били убеждавани да се изявяват в pik.bg. "Министрите автономно решават къде да дават интервюта и къде не", заяви тя. На въпрос дали я притеснява, че се изявяват в медии, които не спазват елементарни журналистически правила и етични стандарти, тя отговори: "Решението си е тяхно, аз бих им препоръчала да се въздържат от медии, които не спазват Етичния кодекс на българските медии. Но са много малко медиите в България, които го спазват." Защо при това положение премиерът отива на турнирът по тенис на "Пик" остава загадка.

Независимо от тази декларация, самата Севделина Арнаудова обаче - лично тя, или пресцентъра на правителството, са изпратили друга екслклузивна информация със снимка за ПИК от посещението на премиера Борисов в Туркменистан.

Севделина Арнаудова обаче може не само да пуска информация в ПИК, а и да спира. Близки до известна публична фигура, лидер на мнение, разказаха за "Капитал", че тормозът чрез серия жълти статии, върху човекът и семейството му е бил пресечен като с нож, след обаждане на Севделина Арнаудова. Също важна е и причината за атаката - негативни позиции и неудобни въпроси свързани с политическата корупция и ролята на Делян Пеевски в нея. Този казус показва инструменталната роля на ПИК като бухалка - ако критикуваш публично Пеевски започват да те следят и да ти разбиват семейството със серия жълти статии.

Това нагледно илюстрира, че ПИК е част от официалната информационна политика на зависимата от Пеевски част от българското правителството и лично на премиера Бойко Борисов и съдържанието в сайта и оплюването на публични личности, трябва да се четат през тази призма.

Третият начин, по който властта подкрепя порочния модел, е чрез средствата от еврофондовете. Преди развода между Пеевски и Цветан Василев свързваната с тях TV7 например получи над един милион лева по европейски програми. Практически голяма част от модерната техника на телевизията беше купена с помощта на държавата. Един от парадоксите в тази ситуация е, че проектите бяха спечелени по времето на ГЕРБ, а в последствие каналът изигра основна роля в костинбродската афера, която свали партията на Бойко Борисов от властта и докара кабинета на Орешарски. "Пик" и "Блиц", поне засега, не са получавали директно средства по еврофондове.

Тези медии дължат съществуването си на държавата и по още една причина - властта подкрепя финансово тези, които ги издържат. Сривът на КТБ официално потвърди схемата, която вече беше известна - държавата наливаше пари в банката, която финансираше медийната експанзия на Пеевски - Василев. Подобна следа има дори и в сегашния кафяв дует, използван комбинирано от властта и Пеевски. Един от акционерите в дружеството, собственик на "Блиц", е финансиран през КТБ по схемата с кухите фирми.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите на "БТВ медиа груп" растат и през второто тримесечие 1 Приходите на "БТВ медиа груп" растат и през второто тримесечие

Печалбата на групата продължава дa се увеличава със значителни темпове

23 юли 2019, 1065 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 юли) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 юли)

КЗК ще разследва Apple по искане на БТК; Трусовете на продуцентския пазар; ГЕРБ вкара още един свой човек в СЕМ; Нова кампания със стари реклами и др.

23 юли 2019, 1022 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
DDB Sofia е творческа агенция на годината за 2015 г.

На рекламния фестивал ФАРА reforma пък получиха отличието "Медийна агенция на годината"

Фандъкова forever

Дори кметът на София да остане на власт, ГЕРБ ще има проблем с мнозинството в общинския съвет

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков