С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 11 сеп 2015, 16:49, 30127 прочитания

Медийните бухалки на мръсната власт

Кафявите сайтове "Пик" и "Блиц" излизат начело в играта на Пеевски за разгромяване на критиците на статуквото и на всяка потенциална опозиция още в зародиш

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

"Стандарт" може да смени собственика си

Притежателят на мажоритарния пакет от акции Тодор Батков обещава да прехвърли дела си на журналистите в медията

9 яну 2018

След ПИК-а на жълто-кафявата война

Иск на рекламната агенция на "Булгартабак" срещу изданията на Недялко Недялков за 600 хил. лв. показва как Пеевски издържа медийната си машина

2 окт 2016

Вестник "Новинар" спира да излиза

"Труд" вече е без неделен брой

3 юли 2016

Развеждат ли се "Пик" и "Блиц"

Кафявите сайтове разменят част от екипите си

25 апр 2016

Между редовете на оставката

Напускането на Георги Лозанов от Съвета за електронни медии постави важни въпроси за медийната регулация

28 фев 2016

СЕМ регистрира "Пик ТВ", Георги Лозанов подаде оставка

Каналът на Недялко Недялков става първата официална таблоидна телевизия с разрешение от медийния регулатор

25 фев 2016

Пет тренда, които променят медиите

Никога в историята на човечеството не се е произвеждало толкова много съдържание, но бизнес моделът на много от "старите" медии продължава да е в криза

24 дек 2015

Димната завеса на мнимите "медии"

Сайтове без ясен собственик и с псевдоновини създават информационен хаос в българския интернет

18 дек 2015

Кои медии ще четат в Министерския съвет през 2016 г.

Печатните абонаменти на МС включват общо 75 издания, сред които 39 вестника, 34 списания и 2 "книжки"

3 дек 2015

Ако искат реклама, медиите трябва да са приятели на приятелите на Орбан

Улф Шулдт, редактор на сборника "Hello, Dictator!", пред "Капитал"

27 ное 2015

Кой излъга, че има ислямисти в университета?

"Шокираща новина" от жълти сайтове отново произведе медийна истерия

19 ное 2015

Изборите в новинарски сайтове

Тенденции на потреблението и изводи от маркетинга на съдържанието в изборния ден

6 ное 2015

"Стандарт"-на зависимост

Кредитираната с пари от КТБ "ГМ прес" е в процедура по несъстоятеност, но нейните издания си намериха нов финансов "благодетел"

30 окт 2015

Сбогом TV7, здравей News TV

Свързаната с фалиралата КТБ телевизия няма шанс да оцелее, а желаещите да й бъдат нови собственици искат да регистрират друг канал

23 окт 2015

Убийци на репутация

Делата срещу клеветнически медии отнемат време и нерви, но имат ефект

16 окт 2015

АЕЖ: Слухове и клевети са новите форми за заглушаване на критични журналисти

Според проучване на Асоциацията на европейските журналисти – България бизнес интересите влияят най-много върху редакционното съдържание

9 окт 2015

Шлемът на Пеевски

"Успелият млад мъж" води листата за общински съветници на ДПС във Велинград

6 окт 2015

Участваш при Беновска, плащаш на Пеевски

Участие на Вили Лилков в телевизията на Пеевски предизвика вълна на възмущение във Facebook

5 окт 2015

Кристалина Георгиева: ЕС трябва да оценява и резултатите от похарчените пари

Отговорността за парите от еврофондовете е разделена между Брюксел и правителствата.

22 сеп 2015

Тенис мачът на властта

Премиерът Бойко Борисов получи купата по тенис на жълтия сайт "Пик"

14 сеп 2015

Корупция корупция избива?

Подаръците тази седмица за Делян Пеевски

11 сеп 2015

Пеевски излиза от сянката си. Е, и?

Депутатът вече официално притежава част от изданията, които контролира, но това не променя особено срастването между медии, политика, съдебна власт и бизнес

28 авг 2015

Ирена Кръстева поиска да купи "Канал 3"

В медийните среди вече повече от година депутатът от ДПС Делян Пеевски се сочеше за контролиращ телевизията

24 авг 2015

Фалитът на КТБ повлече и медийния пазар

От 1 август спират "Преса" и "Тема". Очакват се още фалити.

31 юли 2015


"Задава се супер финалът по тенис под егидата на "Пик"! Големи състезатели определят шампиона на аматьорите! Бойко с нов партньор на корта!", гласи реклама, публикувана тази седмица на жълтия (или по-точно - кафявия) сайт "Пик". Събитието се рекламира и през сайта blitz.bg. Изданията от няколко седмици открито са в един отбор - споделят си съдържанието, водят кампании срещу едни и същи хора и скоро ще имат обща рекламна тарифа с в. "Стандарт".

Институционално легитимиране


Да привлечеш Бойко Борисов за рекламно лице си е сериозна заявка - получаваш легитимация лично от премиера. Не толкова очевидно е обаче защо той, а и други представители на кабинета подкрепят с присъствието си (а и по друг начин) медии, които системно нарушават основните етични и професионални правила на журналистиката. Отличните си контакти с властта "Пик" афишира още в края на миналата година, когато с шумен купон реши да отбележи рождения си ден в хотел "Шератон". Тогава тържеството бе посетено от забележителен брой представители на държавната власт - от председателя на парламента Цецка Цачева, през депутатите от ДПС Камен Костадинов и Делян Пеевски до Волен Сидеров и Николай Бареков. Кандидатът за министър-председател (по онова време) Бойко Борисов и главният прокурор Сотир Цацаров пък изпратиха на сайта, създаден от бившия съиздател на жълтия вестник "Уикенд" Недялко Недялков, поздравителни писма. Или, както "Пик" сам се похвали, "елитът" им дойде "на крака". В писмото си  главният прокурор  Цацаров дори подчерта техния "професионализъм".

Всъщност отговорът на въпроса защо властта легитимира сайтове като "Пик" и "Блиц" е ясен - в своеобразната игра медиите подават на управляващите само най-удобните топки, а срещу техните противници (или дори само опоненти) играят по най-мръснишкия възможен начин.

Този номер не е нещо ново - Пеевски го играе през своите медии вече от доста години. Неговите вестници традиционно се навеждат пред всяка власт и яростно дъвчат опонентите й, както и всеки критик на този модел. Новото сега е само смяната на местата в този модел - ако преди в челото бяха "Телеграф", "Монитор" и "Уикенд", сега са двата кафяви сайта.



Държавата от своя страна стои зад тях по няколко начина. Най-очевидният е с присъствието си в тях. Едва ли политик с елементарна медийна хигиена би намерил за престижно интервюто му да стои до новина като "Коза роди яре с човешко лице". Обяснението вероятно се крие в това, че между управляващите и тези медии има сключен договор със скрити условия.

Вторият начин, по който държавата помага на сайтове като "Пик" и "Блиц", е като им предоставя ексклузивно информация, давайки им по този начин предимство пред останалите медии. Това лесно може да се види при някои посещения на Бойко Борисов в чужбина. През март тази година например той беше в Брюксел без делегация с журналисти, но единствено "Пик" публикува подробности от разговорите му там, илюстрирани с негови снимки с белгийски полицаи от съпровождащия го ескорт.  Това е възможно само ако информацията е съобщена от човек от обкръжението на премиера, който е и правил снимките - вероятно представител на пресцентъра на правителството.

Министри от кабинета твърдят също, че от правителствената информационна служба им е оказван натиск да дават интервюта за "Пик". Неотдавна пред "Капитал" директорката на службата Севделина Арнаудова отрече членове на правителството да са били убеждавани да се изявяват в pik.bg. "Министрите автономно решават къде да дават интервюта и къде не", заяви тя. На въпрос дали я притеснява, че се изявяват в медии, които не спазват елементарни журналистически правила и етични стандарти, тя отговори: "Решението си е тяхно, аз бих им препоръчала да се въздържат от медии, които не спазват Етичния кодекс на българските медии. Но са много малко медиите в България, които го спазват." Защо при това положение премиерът отива на турнирът по тенис на "Пик" остава загадка.

Независимо от тази декларация, самата Севделина Арнаудова обаче - лично тя, или пресцентъра на правителството, са изпратили друга екслклузивна информация със снимка за ПИК от посещението на премиера Борисов в Туркменистан.

Севделина Арнаудова обаче може не само да пуска информация в ПИК, а и да спира. Близки до известна публична фигура, лидер на мнение, разказаха за "Капитал", че тормозът чрез серия жълти статии, върху човекът и семейството му е бил пресечен като с нож, след обаждане на Севделина Арнаудова. Също важна е и причината за атаката - негативни позиции и неудобни въпроси свързани с политическата корупция и ролята на Делян Пеевски в нея. Този казус показва инструменталната роля на ПИК като бухалка - ако критикуваш публично Пеевски започват да те следят и да ти разбиват семейството със серия жълти статии.

Това нагледно илюстрира, че ПИК е част от официалната информационна политика на зависимата от Пеевски част от българското правителството и лично на премиера Бойко Борисов и съдържанието в сайта и оплюването на публични личности, трябва да се четат през тази призма.

Третият начин, по който властта подкрепя порочния модел, е чрез средствата от еврофондовете. Преди развода между Пеевски и Цветан Василев свързваната с тях TV7 например получи над един милион лева по европейски програми. Практически голяма част от модерната техника на телевизията беше купена с помощта на държавата. Един от парадоксите в тази ситуация е, че проектите бяха спечелени по времето на ГЕРБ, а в последствие каналът изигра основна роля в костинбродската афера, която свали партията на Бойко Борисов от властта и докара кабинета на Орешарски. "Пик" и "Блиц", поне засега, не са получавали директно средства по еврофондове.

Тези медии дължат съществуването си на държавата и по още една причина - властта подкрепя финансово тези, които ги издържат. Сривът на КТБ официално потвърди схемата, която вече беше известна - държавата наливаше пари в банката, която финансираше медийната експанзия на Пеевски - Василев. Подобна следа има дори и в сегашния кафяв дует, използван комбинирано от властта и Пеевски. Един от акционерите в дружеството, собственик на "Блиц", е финансиран през КТБ по схемата с кухите фирми.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 ноември)

КЗК глоби Ozone.bg с близо 100 хил. лв. заради заблуждаваща реклама; Годината, в която телевизия "Алма матер" стана известна; Предстоящи комуникационни обучения; HBO сваля цената на онлайн платформата си; Коледната приказка на John Lewis и др.

20 ное 2018, 610 прочитания

HBO сваля цената на онлайн платформата си и предлага нова опция за плащане 2 HBO сваля цената на онлайн платформата си и предлага нова опция за плащане

HBO GО вече ще струва 2.99 евро на месец за директните абонати на услугата

14 ное 2018, 1649 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
DDB Sofia е творческа агенция на годината за 2015 г.

На рекламния фестивал ФАРА reforma пък получиха отличието "Медийна агенция на годината"

Защо се задавя германският мотор

Германия трябва да използва момента да се подготви за пренастройване на икономиката си сега, докато растежът още е солиден и демографската криза не се усеща силно

Икономиката настина

Брутният вътрешен продукт расте по-бавно за второ поредно тримесечие

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

Всичко е игра

Изложба изследва сложното взаимодействие между видеоигрите и реалността

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест за мениджъра на Rеnаult-Nіѕѕаn, чуждите инвестиции изненадващо пораснаха, "Мекалит" ще си партнира с китайската VEM

Емисия

DAILY @7AM // 20.11.2018 Прочетете