Медийните бухалки на мръсната власт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Медийните бухалки на мръсната власт

Медийните бухалки на мръсната власт

Кафявите сайтове "Пик" и "Блиц" излизат начело в играта на Пеевски за разгромяване на критиците на статуквото и на всяка потенциална опозиция още в зародиш

Весислава Антонова
38442 прочитания

© Капитал


"Задава се супер финалът по тенис под егидата на "Пик"! Големи състезатели определят шампиона на аматьорите! Бойко с нов партньор на корта!", гласи реклама, публикувана тази седмица на жълтия (или по-точно - кафявия) сайт "Пик". Събитието се рекламира и през сайта blitz.bg. Изданията от няколко седмици открито са в един отбор - споделят си съдържанието, водят кампании срещу едни и същи хора и скоро ще имат обща рекламна тарифа с в. "Стандарт".

Институционално легитимиране

Да привлечеш Бойко Борисов за рекламно лице си е сериозна заявка - получаваш легитимация лично от премиера. Не толкова очевидно е обаче защо той, а и други представители на кабинета подкрепят с присъствието си (а и по друг начин) медии, които системно нарушават основните етични и професионални правила на журналистиката. Отличните си контакти с властта "Пик" афишира още в края на миналата година, когато с шумен купон реши да отбележи рождения си ден в хотел "Шератон". Тогава тържеството бе посетено от забележителен брой представители на държавната власт - от председателя на парламента Цецка Цачева, през депутатите от ДПС Камен Костадинов и Делян Пеевски до Волен Сидеров и Николай Бареков. Кандидатът за министър-председател (по онова време) Бойко Борисов и главният прокурор Сотир Цацаров пък изпратиха на сайта, създаден от бившия съиздател на жълтия вестник "Уикенд" Недялко Недялков, поздравителни писма. Или, както "Пик" сам се похвали, "елитът" им дойде "на крака". В писмото си  главният прокурор  Цацаров дори подчерта техния "професионализъм".

Всъщност отговорът на въпроса защо властта легитимира сайтове като "Пик" и "Блиц" е ясен - в своеобразната игра медиите подават на управляващите само най-удобните топки, а срещу техните противници (или дори само опоненти) играят по най-мръснишкия възможен начин.

Този номер не е нещо ново - Пеевски го играе през своите медии вече от доста години. Неговите вестници традиционно се навеждат пред всяка власт и яростно дъвчат опонентите й, както и всеки критик на този модел. Новото сега е само смяната на местата в този модел - ако преди в челото бяха "Телеграф", "Монитор" и "Уикенд", сега са двата кафяви сайта.

Държавата от своя страна стои зад тях по няколко начина. Най-очевидният е с присъствието си в тях. Едва ли политик с елементарна медийна хигиена би намерил за престижно интервюто му да стои до новина като "Коза роди яре с човешко лице". Обяснението вероятно се крие в това, че между управляващите и тези медии има сключен договор със скрити условия.

Вторият начин, по който държавата помага на сайтове като "Пик" и "Блиц", е като им предоставя ексклузивно информация, давайки им по този начин предимство пред останалите медии. Това лесно може да се види при някои посещения на Бойко Борисов в чужбина. През март тази година например той беше в Брюксел без делегация с журналисти, но единствено "Пик" публикува подробности от разговорите му там, илюстрирани с негови снимки с белгийски полицаи от съпровождащия го ескорт.  Това е възможно само ако информацията е съобщена от човек от обкръжението на премиера, който е и правил снимките - вероятно представител на пресцентъра на правителството.

Министри от кабинета твърдят също, че от правителствената информационна служба им е оказван натиск да дават интервюта за "Пик". Неотдавна пред "Капитал" директорката на службата Севделина Арнаудова отрече членове на правителството да са били убеждавани да се изявяват в pik.bg. "Министрите автономно решават къде да дават интервюта и къде не", заяви тя. На въпрос дали я притеснява, че се изявяват в медии, които не спазват елементарни журналистически правила и етични стандарти, тя отговори: "Решението си е тяхно, аз бих им препоръчала да се въздържат от медии, които не спазват Етичния кодекс на българските медии. Но са много малко медиите в България, които го спазват." Защо при това положение премиерът отива на турнирът по тенис на "Пик" остава загадка.

Независимо от тази декларация, самата Севделина Арнаудова обаче - лично тя, или пресцентъра на правителството, са изпратили друга екслклузивна информация със снимка за ПИК от посещението на премиера Борисов в Туркменистан.

Севделина Арнаудова обаче може не само да пуска информация в ПИК, а и да спира. Близки до известна публична фигура, лидер на мнение, разказаха за "Капитал", че тормозът чрез серия жълти статии, върху човекът и семейството му е бил пресечен като с нож, след обаждане на Севделина Арнаудова. Също важна е и причината за атаката - негативни позиции и неудобни въпроси свързани с политическата корупция и ролята на Делян Пеевски в нея. Този казус показва инструменталната роля на ПИК като бухалка - ако критикуваш публично Пеевски започват да те следят и да ти разбиват семейството със серия жълти статии.

Това нагледно илюстрира, че ПИК е част от официалната информационна политика на зависимата от Пеевски част от българското правителството и лично на премиера Бойко Борисов и съдържанието в сайта и оплюването на публични личности, трябва да се четат през тази призма.

Третият начин, по който властта подкрепя порочния модел, е чрез средствата от еврофондовете. Преди развода между Пеевски и Цветан Василев свързваната с тях TV7 например получи над един милион лева по европейски програми. Практически голяма част от модерната техника на телевизията беше купена с помощта на държавата. Един от парадоксите в тази ситуация е, че проектите бяха спечелени по времето на ГЕРБ, а в последствие каналът изигра основна роля в костинбродската афера, която свали партията на Бойко Борисов от властта и докара кабинета на Орешарски. "Пик" и "Блиц", поне засега, не са получавали директно средства по еврофондове.

Тези медии дължат съществуването си на държавата и по още една причина - властта подкрепя финансово тези, които ги издържат. Сривът на КТБ официално потвърди схемата, която вече беше известна - държавата наливаше пари в банката, която финансираше медийната експанзия на Пеевски - Василев. Подобна следа има дори и в сегашния кафяв дует, използван комбинирано от властта и Пеевски. Един от акционерите в дружеството, собственик на "Блиц", е финансиран през КТБ по схемата с кухите фирми.

Под диригентската палка на Пеевски

По Търговския регистър Пеевски няма участие в нито един от двата сайта. Въпреки липсата на формална негова собственост в pik.bg и в blitz.bg те вярно се придържат към редакционната политика на "Монитор" и "Телеграф", на които вече е официално съсобственик. По подобен начин стоят нещата и със "Стандарт", "Новинар" и "Труд", играещи очевидно в същия отбор от гледна точка на редакционната политика. Смята се, че Пеевски има влияние и в "24 часа", но съдейки по съдържанието на вестника, то е чувствително по-малка. Задлъжнялостта на изданията за отпечатване и разпространение много често е разменната монета за контрола на депутата от ДПС върху тях. Често изредените медии директно се прецитират и препечатват в нападките срещу едни и същи хора.

Сближаването на двата доскорошни конкурента в сферата на сензационната журналистика - blitz.bg и pik.bg, е видно и през редакционната им политика. Неофициално издатели, с които "Капитал" разговаря, определиха двата сайта като "основните медийни бухалки на Пеевски", имайки предвид, че компроматните битки срещу политическите и икономическите му опоненти минават основно през тях. Те обясниха, че интересът на Делян Пеевски в двата сайта се защитава от редакционния екип, ръководен от Славка Бозукова, която е и член на създадения от депутата Български медиен съюз. По информация на журналисти от "Блиц" Бозукова веднъж седмично ги посещава, за да провери лично как върви работата и да им даде указания. През останалото време са контролирани от собственика на ПИК Недялко Недялков. Негов ангажимент е двата сайта да осигуряват медиен комфорт на правителството и да не дразнят Делян Пеевски.

Връзката между Недялков и депутата е отдавана. През 2009 г. в публичното пространство усилено се говореше, че най-тиражният седмичник "Уикенд" се продава и най вероятният купувач е Делян Пеевски. Тогава Недялков коментира: "Има подготовка за сделка на този етап, но сделка няма. Няма подписи, няма преведени пари и хората не са точно тези, които са споменати". После всичко утихна, докато накрая стана ясно, че той е продал дела си от 50% в "Уикенд". Неофициалната информация на пазара тогава бе, че за него Недялков е взел 8 млн. лв., а жълтият седмичник е минал под контрола на Пеевски и Цветан Василев, за когото се смята, че е финансирал сделката.

Най-видимото доказателство за близостта на "Блиц" и "Пик" с Пеевски са кампаниите, които водят. Заедно с останалите притежавани и контролирани от него медии те атакуват редовно лица на Реформаторския блок (без СДС, но това е тема на друг анализ), защото са сред малцината политици, които се противопоставят на ДПС и се опитват да прокарат реформа в съдебната система, която би отслабила позициите на движението в нея. Основен враг на двете медии е и "Протестна мрежа", за която Пеевски едва ли някога ще забрави, че произлезе от протестите срещу избирането му за шеф на ДАНС. Традиционна мишена е и президентът Росен Плевнелиев, който също се противопостави на избора на Пеевски, подкрепя съдебната реформа и като цяло стои извън схемите на властта. Чест обект на подобно внимание са и хора свързани с "Капитал" - издателите и журналисти. Капитал първи писа за проблема с КТБ и срастването на пари, власт и медии още през 2009 г.

Другата манипулация, която често прави кафявият дует, е, че който не играе според интересите на Пеевски, извършва преврат срещу Бойко Борисов. Това, освен че е нелепо, е и косвено доказателство за основната цел на двата сайта - да бъдат четени от няколко десетки човека във властта и по възможност да им се внуши "правилната" представа за случващото се и така да им се повлияе при взимането на решения.

Общите им редакционна политика и съдържание може да бъдат проследени и в офанзивата им срещу хора, овладели ключови активи след разпада на империята "Пеевски - Василев". Такъв е примерът с Гриша Ганчев. Ловешкият бизнесмен е председател на управителния съвет на дистрибутора на горива "Петрол". Самият Цветан Василев неведнъж е заявявал, че проблемите на банката му са започнали, след като е отказал да прехвърли "Петрол" и други дружества на Делян Пеевски. Преговорите от името на депутата тогава е водил адвокатът Александър Ангелов, който го представлява на акционерни събрания на "Булгартабак" и наскоро придоби една трета от акциите на футболния клуб "Левски". Пеевски и Ганчев са съперници не само за контрола върху "Петрол", но и на терена на футболните клубове, след като вторият стана съакционер в ЦСКА.

Координирани залпове

Именно действията на Гриша Ганчев по регистрирането на ЦСКА във В група бяха посрещнати от добре оркестрирана кампания в началото на месеца от медиите, контролирани от Делян Пеевски. Огънят беше открит от Канал 3, които го заплашиха с прокурор в открито писмо, защото заявил, че няма да им позволи да излъчват мачовете на ЦСКА, а каналът държи правата за срещите от В група. Веднага в тяхна подкрепа се обявиха blitz.bg и pik.bg, които взеха идентични интервюта от програмната директорка на Канал 3 Ива Стоянова. (Стоянова е бивш кадър на TV7 от времето, когато Николай Бареков беше медийното лице на тандема Пеевски - Василев, и е била директор на новините в BBT, сега News7, когато телевизията беше собственост на Ирена Кръстева.) В интервютата пред двата сайта тя застъпва тезата, че Гриша Ганчев е нахлул с мутри в БФС, за да картотекира футболистите, и че е овладял ЦСКА също с мутренски прийоми. Същата опорна точка е мултиплицирана впоследствие в серия от неподписани коментари и анализи, излезли едновременно в pik.bg, blitz.bg, "Стандарт", "Труд", "Телеграф" и "Монитор" заедно с твърденията, че той не е легитимен собственик нито на футболния клуб, нито на "Петрол". За финал Ганчев изгря и на корицата на седмичника "Политика", в който е определен като "шаманът от Микре", опитващ се да копира "далаверите на Цветан Василев".

Нерядко явление е и синхронът между медиите в орбитата на Пеевски и прокуратурата. В началото на юли обвинител номер 1 Сотир Цацаров започна мащабна проверка на всички обществени поръчки в Министерството на правосъдието след публикация в "Труд" за договор за поръчка на климатици на ведомството за 20 хиляди лева. Това се случи в разгара на дебатите по предложената от правосъдния министър Христо Иванов съдебна реформа, срещу която същата група издания води яростна кампания.

Нова експанзия и прилив на сила

Според различни източници влиянието на депутата от ДПС върху "Блиц" се е засилило след последната промяна на собствеността в дружеството, което притежава сайта. Преди около месец главният редактор и изпълнителен директор на в. "Стандарт" Славка Бозукова стана съсобственик на половината от акциите в компанията "Интермедиа", която стои зад "Блиц" и издава вестниците "Шоу", "Над 55" и "Доктор". Дотогава Бозукова беше само управител на "Интермедиа" заедно с Георги Илиев. Но в края на юли тя придоби неговата собственост във фирмата (40%), както и дела на Пламен Каменов (10%) чрез новорегистрираната фирма "Пи комюникейшън". Георги Илиев излезе изцяло от дружеството, включително и като управител. Останалите 50% от "Интермедиа" остават собственост на "ГМ Прес" АД, която е в борда на директорите на издателите на в. "Стандарт" - "Стандарт нюз" ЕАД. До август 2014 г. Бозукова беше член на борда на директорите на "ГМ Прес", но излезе от управлението заедно с друг член на борда - Светлин Панов.

На адреса, на който е регистрирано новото дружество "ПИ комюникейшън", се намира фондация "Знакът на българина" на Димитър Недков (бивш говорител на "Мултигруп", представян в "Пик" като "писателя масон") и фирмата му "Стори студио". Недков е съдружник в "Сайн вижън" с Милена Трандева. Тя е издател на в. "Ретро" (чийто адрес за кореспонденция е същият с този на сайта pik.bg) и от своя страна е съсобственик с Недялко Недялков (издателя на pik.bg) в издателството "Милениум".

Това, че "Пик" и "Блиц" са в един отбор, си пролича, когато обявиха, че ще имат обща рекламна политика. В текст, в който "Пик" се хвали, че е най-четеният информационен сайт за юли, пише, че двата сайта "ще предлагат най-голямата и най-ефективна обща рекламна онлайн платформа у нас". Проверка на "Капитал" в рекламния отдел на "Блиц" показа, че в общата рекламна политика влизат и вестник "Стандарт" и сайтът му standartnews.

Новите очертания на медийния кръг около Пеевски показва няколко неща за това, което се случва в момента, и това, което предстои. Първият извод е, че влиянието на Пеевски в медиите не е намаляло. След като има възможност да осигурява нови средства за медийна експанзия от държавата и банките, очевидно и корупционното му влияние върху администрацията и институциите е същото.

Всъщност влиянието му едва ли ще отслабне рязко и в непосредствено бъдеще, доколкото една от основните задачи на целия конгломерат от медии, прокурори, политици и данъчни е да пресичат с общи и в повечето случаи кални кампании всяка възможност за алтернатива на статуквото.

Връзките и интересите са твърде видими и този път това няма да остане без политическа цена за ГЕРБ и Бойко Борисов, които са съучастници във всички тези безобразия на Делян Пеевски.

"Задава се супер финалът по тенис под егидата на "Пик"! Големи състезатели определят шампиона на аматьорите! Бойко с нов партньор на корта!", гласи реклама, публикувана тази седмица на жълтия (или по-точно - кафявия) сайт "Пик". Събитието се рекламира и през сайта blitz.bg. Изданията от няколко седмици открито са в един отбор - споделят си съдържанието, водят кампании срещу едни и същи хора и скоро ще имат обща рекламна тарифа с в. "Стандарт".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Лайнометите на Дебелеевски, в България с лопата да ги ринеш.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    krastitel avatar :-P
    krastitel

    Всъщност ПИГ разкрива кой е всъщност КОЙ? с рекламата си на тенис турнира и надписа там :-)

  • 3
    jig avatar :-|
    jig
    • -14
    • +101

    Капитал, това не ви ли беше ясно още, когато по времето на протестите срещу Орешарски, по вашите страници имаше статии как "Борисов може би се е променил","ГЕРБ вече е легитимен съюзник за реформите", "Орешарски е най-голямото олицетворение на модела КОЙ"?
    Не ви ли е ясно, че колкото и да парадира с "приятелството" си с Юнкер, каквито и костюми да облече, колкото и "прозападни" изказвания да прави Борисов, него си го влече чалгата, анцузите, медийното внимание, лентичките, носталгията по соца?
    Та това е човекът, който е бил член на БКП, участвал във Възродителния процес, напуснал жена си, за да заживее с дъщеря на високопоставен ДС генерал и бъдеща банкерка, приятел и съдружник с Пашата, Трактора, играещ карти със Златев, отказал да сътрудничи на службите след 1997 г., провалил се като главен секретар, кмет на София и първият министър-председател след Виденов, неизкарал мандата си докрай.

  • 4
    lefkovitz avatar :-|
    lefkovitz

    Всички медии в България са зависими финансово. По света също е така с малки изключения. Но в повечето случаи се минават едни граници с вопиюща арогантност и желание да се угодничи на този или онзи. Пасквилниците на Пеевски нямат равни по безскрупулност в очернянето на неудобните на Борисов и него самия. Не само се преследват семействата на набедените, разказва им се играта по всякакъв начин - разпити в следствие, прокуратура, данъчни, компромати за близки и познати. И всичко това за пари и влияние!

  • 5
    ahasver avatar :-|
    ahasver

    Ами това е положението. Медиите по принцип трябва да са посредници- медиатри между политиката , реалностите и публиката- за информация , демек. У нас служат за съвсем други неща. Всички са купени и се използват в политическите борби на различните кланове и глутници на олигарси и политици , което ,впрочем , вече е все едно и също. Защо тогава само тия ви влизат в очите ? Я се погледнете !

  • 6
    varnasummer avatar :-|
    varnasummer

    Ситуацията в милата ни страна в една статия, която тябваше да се казва "как да превърнеш татковината в бащиния".

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    tourlache avatar :-|
    tourlache

    "Връзките и интересите са твърде видими и този път това няма да остане без политическа цена за ГЕРБ и Бойко Борисов, които са съучастници във всички тези безобразия на Делян Пеевски".

    Изключително точен обобщаващ извод на автора, поздравления!

    П.П. Новината с козата и "човешкото" яре ми е любима. Не мога да преценя дали подобна "сензация" - топ, шок, ексклузивно и прочее, изпитва наивността на читателите или простакоустойчивостта им.
    Като социологическо проучване - ако това мине и се заговори за него, ще минат всички позорящи /и едновременно с това позорящи автора/ хули.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    "има възможност да осигурява нови средства за медийна експанзия от държавата и банките"

    >>> От кои банки знае ли се? Накрая да няма поредните избягали в Белград и Дубай?

  • 9
    romolus avatar :-|
    Додо

    Капитал, добър анализ на ситуацията! Дори, не мога да кажа, че това е анализ, а по-скоро изброяване на факти, но е хубаво, че се коментира и пише за това!
    Но, отвъд анализа/изброяването на фактите, има ли нещо повече?
    Отвратителна ситуация и ми се повърща, буквално, като виждам какви ги върши добре охраненото момче, но къде са истинските журналисти, питам аз!!! Къде са тези, който предизвикваха бури и сваляха министри, клатеха цели кабинети, предизвикваха трусове, разкриваха схеми и т.н.
    В едни отминали времена, това не беше нещо необичайно, поне такива спомени имам аз от Капитал! / пирамидите, борците, батковците /
    А сега, всички ли се продадоха/предадоха на същото това дебело момче и на господинът, който дирижира цялата ситуация от сараите си?
    Само с констатациите ли ще си останете или сте готови да стигнете докрай?
    Докъде всъщност сте готови да стигнете, драги Капиталци?
    Иска ли Капитал да влезе в историята? Е, нека да седнат най-добрите Ви журналисти и да набелажат мерки! Да, може би ще се наложи да използвате методи, които са на ръба на етиката, да не кажа на закона, но не си ли струва в този случай?
    Няма как човек, който е концентирирал толкова много власт да не е концентирирал и много врагове... Търсете, мислете, направете анализ на това, къде ими интереси господинът, набележете хората там, вижте потоците от пари и ще откриете посоките.
    Отделно от това, във векът на комуникациите сме, а няма човек, който да е на такава позиция и да има такива интереси и да не оставя следи във всичко, което върши. Просто трябва най-вероятно да говорите с "правилните " хора и да сте готови да платите за определена информация. И не става дума само за пари, има хора, които искат да помогнат, но трябва подход към тях, трябва дискретност, защото тези хора, често, рискуват много...
    Понякога става дума и за пари, но предполагам, че Прокопиев ще осигури бюджет!
    Но, човек като Пеевски ползва телефони, на него му се изпращат определени новини, той ги одобрява лично. И това става всеки ден... Дори и поща ползва...

    Няма проблем от такъв вид, който да не може да бъде решен, стига да се използва правилният подход! Но, само с писане на подобни статии няма да стане! 20-50-100 коментара дори под тази статия няма да донесат нищо съществено като промяна.
    Не очаквайте от властта само да тръгне срещу себе си. Особено в предизборен период. Няма как да стане! Реалностите в политиката в България са такива.
    Предполагам, че все още не е много късно и едно голямо журналистическо разследване би могло да постигне много. За целта трябва да не се бърза и да се пипа много внимателно!
    Въпросът е, имате ли смелост да направите нещо такова!!!




  • 10
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    Тук поместваните новини и емисиите по ТВ-то са ми напълно достатъчни, за да не ги купувам "парцалите" на пеевски.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK