С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
24 11 сеп 2015, 16:49, 36030 прочитания

Медийните бухалки на мръсната власт

Кафявите сайтове "Пик" и "Блиц" излизат начело в играта на Пеевски за разгромяване на критиците на статуквото и на всяка потенциална опозиция още в зародиш

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Задава се супер финалът по тенис под егидата на "Пик"! Големи състезатели определят шампиона на аматьорите! Бойко с нов партньор на корта!", гласи реклама, публикувана тази седмица на жълтия (или по-точно - кафявия) сайт "Пик". Събитието се рекламира и през сайта blitz.bg. Изданията от няколко седмици открито са в един отбор - споделят си съдържанието, водят кампании срещу едни и същи хора и скоро ще имат обща рекламна тарифа с в. "Стандарт".

Институционално легитимиране


Да привлечеш Бойко Борисов за рекламно лице си е сериозна заявка - получаваш легитимация лично от премиера. Не толкова очевидно е обаче защо той, а и други представители на кабинета подкрепят с присъствието си (а и по друг начин) медии, които системно нарушават основните етични и професионални правила на журналистиката. Отличните си контакти с властта "Пик" афишира още в края на миналата година, когато с шумен купон реши да отбележи рождения си ден в хотел "Шератон". Тогава тържеството бе посетено от забележителен брой представители на държавната власт - от председателя на парламента Цецка Цачева, през депутатите от ДПС Камен Костадинов и Делян Пеевски до Волен Сидеров и Николай Бареков. Кандидатът за министър-председател (по онова време) Бойко Борисов и главният прокурор Сотир Цацаров пък изпратиха на сайта, създаден от бившия съиздател на жълтия вестник "Уикенд" Недялко Недялков, поздравителни писма. Или, както "Пик" сам се похвали, "елитът" им дойде "на крака". В писмото си  главният прокурор  Цацаров дори подчерта техния "професионализъм".

Всъщност отговорът на въпроса защо властта легитимира сайтове като "Пик" и "Блиц" е ясен - в своеобразната игра медиите подават на управляващите само най-удобните топки, а срещу техните противници (или дори само опоненти) играят по най-мръснишкия възможен начин.

Този номер не е нещо ново - Пеевски го играе през своите медии вече от доста години. Неговите вестници традиционно се навеждат пред всяка власт и яростно дъвчат опонентите й, както и всеки критик на този модел. Новото сега е само смяната на местата в този модел - ако преди в челото бяха "Телеграф", "Монитор" и "Уикенд", сега са двата кафяви сайта.



Държавата от своя страна стои зад тях по няколко начина. Най-очевидният е с присъствието си в тях. Едва ли политик с елементарна медийна хигиена би намерил за престижно интервюто му да стои до новина като "Коза роди яре с човешко лице". Обяснението вероятно се крие в това, че между управляващите и тези медии има сключен договор със скрити условия.

Вторият начин, по който държавата помага на сайтове като "Пик" и "Блиц", е като им предоставя ексклузивно информация, давайки им по този начин предимство пред останалите медии. Това лесно може да се види при някои посещения на Бойко Борисов в чужбина. През март тази година например той беше в Брюксел без делегация с журналисти, но единствено "Пик" публикува подробности от разговорите му там, илюстрирани с негови снимки с белгийски полицаи от съпровождащия го ескорт.  Това е възможно само ако информацията е съобщена от човек от обкръжението на премиера, който е и правил снимките - вероятно представител на пресцентъра на правителството.

Министри от кабинета твърдят също, че от правителствената информационна служба им е оказван натиск да дават интервюта за "Пик". Неотдавна пред "Капитал" директорката на службата Севделина Арнаудова отрече членове на правителството да са били убеждавани да се изявяват в pik.bg. "Министрите автономно решават къде да дават интервюта и къде не", заяви тя. На въпрос дали я притеснява, че се изявяват в медии, които не спазват елементарни журналистически правила и етични стандарти, тя отговори: "Решението си е тяхно, аз бих им препоръчала да се въздържат от медии, които не спазват Етичния кодекс на българските медии. Но са много малко медиите в България, които го спазват." Защо при това положение премиерът отива на турнирът по тенис на "Пик" остава загадка.

Независимо от тази декларация, самата Севделина Арнаудова обаче - лично тя, или пресцентъра на правителството, са изпратили друга екслклузивна информация със снимка за ПИК от посещението на премиера Борисов в Туркменистан.

Севделина Арнаудова обаче може не само да пуска информация в ПИК, а и да спира. Близки до известна публична фигура, лидер на мнение, разказаха за "Капитал", че тормозът чрез серия жълти статии, върху човекът и семейството му е бил пресечен като с нож, след обаждане на Севделина Арнаудова. Също важна е и причината за атаката - негативни позиции и неудобни въпроси свързани с политическата корупция и ролята на Делян Пеевски в нея. Този казус показва инструменталната роля на ПИК като бухалка - ако критикуваш публично Пеевски започват да те следят и да ти разбиват семейството със серия жълти статии.

Това нагледно илюстрира, че ПИК е част от официалната информационна политика на зависимата от Пеевски част от българското правителството и лично на премиера Бойко Борисов и съдържанието в сайта и оплюването на публични личности, трябва да се четат през тази призма.

Третият начин, по който властта подкрепя порочния модел, е чрез средствата от еврофондовете. Преди развода между Пеевски и Цветан Василев свързваната с тях TV7 например получи над един милион лева по европейски програми. Практически голяма част от модерната техника на телевизията беше купена с помощта на държавата. Един от парадоксите в тази ситуация е, че проектите бяха спечелени по времето на ГЕРБ, а в последствие каналът изигра основна роля в костинбродската афера, която свали партията на Бойко Борисов от властта и докара кабинета на Орешарски. "Пик" и "Блиц", поне засега, не са получавали директно средства по еврофондове.

Тези медии дължат съществуването си на държавата и по още една причина - властта подкрепя финансово тези, които ги издържат. Сривът на КТБ официално потвърди схемата, която вече беше известна - държавата наливаше пари в банката, която финансираше медийната експанзия на Пеевски - Василев. Подобна следа има дори и в сегашния кафяв дует, използван комбинирано от властта и Пеевски. Един от акционерите в дружеството, собственик на "Блиц", е финансиран през КТБ по схемата с кухите фирми.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври)

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов; Колко инвестират партиите в политическа реклама за местните избори; Interpartners основа група от агенции на Балканите; TikTok забрани политически реклами в платформата си и др.

15 окт 2019, 838 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 1998 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
DDB Sofia е творческа агенция на годината за 2015 г.

На рекламния фестивал ФАРА reforma пък получиха отличието "Медийна агенция на годината"

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов