С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 18 сеп 2015, 14:06, 11054 прочитания

Рекламният пазар е в нов период на трансформация

Управляващият екип на DDB Sofia пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За DDB Sofia
На шестнадесетото издание на рекламния фестивал ФАРА, провел се преди седмица, наградата за "Агенция на годината" беше връчена на DDB Sofia. Агенцията печели титлата за четвърти път в последните шест години, а през другите две застава на второ място. По време на тазгодишния форум DDB Sofia спечели една златна награда, пет сребърни и три бронзови отличия. Разговаряхме със собственика на агенцията Ангелос Парасхакис, изпълнителния директор Боян Панайотов и творческия директор Йордан Жечев за промените и тенденциите на рекламния пазар в България, както и за това, което отличава DDB Sofia от другите агенции.


Какво се промени в рекламния пазар през последната година?


Боян Панайотов (изпълнителен директор на DDB Sofia): Годината беше по-трудна, с много малко нови възможности. Причината беше цялата конюнктура в държавата, както и това, че рекламодателите се променят и очакват повече ефективност за същите или по-ниски инвестиции.

Ангелос Парасхакис (собственик на DDB Sofia): Според мен пазарът е в нов период на трансформация. Повечето агенции се опитват да намерят правилния коктейл от услуги и хора. Клиентите и работата стават изключително изискващи и е необходимо да имаш добър баланс, като в същото време оперираш със значително намалени приходи. Единственият начин да оцелееш в такава среда е да търсиш постоянно нови бизнес възможности и да разгърнеш клиентското си портфолио. Ние не се ограничаваме само в творческите решения, а предлагаме и медийни, дигитални, PR услуги. Екипът на организацията ни вече наброява близо 100 човека.

Йордан Жечев (творчески директор на DDB Sofia): Аз ще съм позитивният от трима ни, защото според мен пазарът се е променил към по-добро. В България има все по-изявени добри студиа, професионалисти на свободна практика и стартъпи, с които можеш да работиш. Изобщо има много повече съмишленици, към които можеш да се обърнеш.



А какво се промени в DDB?

Й.Ж.: След като спечелихме "Теленор", пораснахме доста като брой хора. Това е напълно нормално - за да обслужиш такъв огромен клиент, са необходими ресурси. За мен най-важното беше въпреки новите хора да не загубим културата, която агенцията има.

А.П.: За мен най-голямата промяна е, че не съм обвързан с организацията, но агенцията продължава да се движи с добри темпове. Това се дължи на двамата господа до мен. Боян пое ролята на изпълнителен директор преди около година. Последната година премина изключително успешно, като добавихме гигантски клиент, заради който DDB почти удвои екипа си.

Й.Ж.: Най-важното обаче е, че се гордеем с работата си за този нов голям клиент. В този смисъл поне половината от тази наша награда за "Агенция на годината" е и на "Теленор". Ако това беше друг голям клиент, може би нямаше да си говорим сега.

Какви са тенденциите в рекламата след ФАРА 2015?

Й.Ж.:
Това, което ми хареса, и в случая с "Теленор", но и в случая с "Лидл България" на Saatchi&Saatchi, е, че се вижда активен, жив и истински клиент, който се бори всеки лев, който дава за реклама, да се превръща в интересни идеи. Не харесвам, когато се прави фестивална реклама, която е интересна само на журито, а извън това не се опитва да промени нищо. Хареса ми също, че видях немалко неща, които са изпълнени добре. "Животът на Хана" на New Moment е такъв пример, който изглежда фантастично. Друго нещо, което ми направи впечатление на ФАРА, е, че има сериозен консенсус за това, че фестивалът не бива да бъде провеждан повече в Албена.

Б.П.: Аз не мога да извадя тенденции за българската реклама, защото на ФАРА присъства малка част от нея, което е и един от минусите на фестивала. Той се е самозатворил до такава степен, че ако не обърне тенденцията сам, ще върви към ултрамаргинализация и някой ден може би към изчезване. Тоест формата трябва да се промени и да се освежи, да се отвори за нови хора и нова публика.

Получихте и приза за ефективност на фестивала Еffie. С какво DDB Sofia се отличава от другите агенции?

Й.Ж.: Ние гледаме доста прагматично на пазара с фестивалите. Участваме на ФАРА, защото смятаме, че има възвращаемост на инвестицията ни. В този смисъл си казахме, че ако се докажем на Effie като ефективна агенция ще можем да разчитаме на нов поток от бизнес. Въпреки че съм чувал и други агенции да се продават така, ние с едни и същи проекти сме спечелили награди и на двата фестивала.

Спечелихте титлата "Агенция на годината" основно с кампании, реализирани за "Теленор". Защо според вас те бяха оценени толкова високо?

Й.Ж.:
Мисля, че тези кампании се отличават доста ясно на фона на пазара. Успоредно с това при проекта с Григор Димитров се вижда една искреност, която досега аз не съм виждал в България. "Теленор" призна, че мрежата им не работи, и това беше успешно, защото изведнъж показаха обезоръжаваща честност. Самите "Теленор" се чувстват комфортно да говорят на езика, на който говорят хората, и да не се опитват да бъдат помпозни. Освен тона на говорене всички хора, които се показват в клиповете на "Теленор", са истински хора, с истинските си истории и имена. Сега, на "София диша", дори правихме отворен кастинг, за да намерим още истории и хора, които да вплетем в комуникацията.

Имаше ли изненади на тазгодишното издание на ФАРА?

Б.П.:
Със сигурност едната изненада, която всички отбелязахме, беше, че New Moment New Ideas отново е със заявка да бъде сред най-добрите агенции.

Й.Ж.: Успоредно с това, трябва да отбележим с риск да прозвучи нескромно, че Tribal Worldwide Sofia (част от групата на DDB - бел. авт.) за втора поредна година участва на фестивала и застана на трето място сред агенциите. Все пак това е екип от шест човека. Те обаче създават работа, която ги поставя над много други утвърдени агенции.

А.П.: Лоша новина е, че не видяхме нищо от Ogilvy и Next-DC.

Фестивалът протече под мотото "Триумф над бюджета". Мислите ли, че свитите бюджети са пречка за работата на рекламните агенции?

Б.П.:
Възможно е да се направят хубави неща и с ограничените бюджети, с които много клиенти разполагат така или иначе. Имаме примери за това и от нашата практика. Понякога по-малък или среден клиент може да стигне по-далеч в търсенето на по-работещо решение.

Й.Ж.: Всъщност и големият бюджет може да пречи. Тогава всички започват да проверяват как се харчат парите и това усложнява работата.

А.П.: Парадоксът е, че често творческите екипи влагат много повече усилия в идея за малък клиент с малък бюджет. Това е така, защото виждат заданието като по-голямо предизвикателство.

Неправителствена организация ("Върховният комисариат на ООН за бежанците" - бел. авт.) получи наградата "Рекламодател на годината" - смятате ли, че за такъв тип клиенти могат да се правят по-креативни и впечатляващи кампании?

Й.Ж.:
Със сигурност не е по-лесно да се работи за такъв клиент, защото самата тема понякога е много ангажираща. Аз намирам за лош сигнал към нас като индустрия, че неправителствена организация спечели наградата "Рекламодател на годината". Не защото са направили лоши неща, напротив. Причината е, че сега повече от всякога бизнесът има нужда от изключителни и смислени решения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Помагаме на хората, марките и бизнеса да разгърнат потенциала си за растеж Помагаме на хората, марките и бизнеса да разгърнат потенциала си за растеж

Вече второ десетилетие Българска Медиа Агенция се радва на растеж и продължава да утвърждава успешно партньорство със своите дългогодишни клиенти

15 дек 2019, 887 прочитания

Агенции на промяната Агенции на промяната

Кои са най-големите комуникационни компании в България и как се променят през последната година

13 дек 2019, 1731 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмични новини за маркетинг и реклама (25 септември)

"Нова броудкастинг груп" стъпва на радиопазара, Carat прогнозира ръст на глобалния рекламен пазар от 4% през 2015 г., Washington Post ще публикува цялото си съдържание в Instant Articles на Facebook

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10