"Вие сте последната ми надежда"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Вие сте последната ми надежда"

"Шоуто може да има успех само ако е свободно. Това е много важно", категоричен е продуцентът и съсобственик в Global Frame Джуди Халваджиян

"Вие сте последната ми надежда"

Как предаването "Господари на ефира" се превърна за хората в институция, която решава проблемите им

Весислава АНТОНОВА
15835 прочитания

"Шоуто може да има успех само ако е свободно. Това е много важно", категоричен е продуцентът и съсобственик в Global Frame Джуди Халваджиян

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


"Ще се обадя в "Господари на ефира" през последните години се превърна в нещо като нарицателно за търсене на справедливост. Вместо да потърсят държавните или местните институции, отговорни за разрешаването на проблемите им, много хора предпочитат да натиснат жълтия бутон "подай сигнал" на "Господарите". Разочаровани от бавното правосъдие, от липсата на реакция и истински действия от страна на политици и държавни служители, хората се обръщат към медиите.

Формулата на успеха на "Господари на ефира" е семпла – чувство за хумор, приятелско отношение към публиката, широко афиширано гостоприемство за зрителски сигнали срещу измами и нередности. Критично и иронично отношение и към властта, и към опозицията, когато го заслужават. Последователност в стремежа да се показва несправедливостта и да се разрешават проблемите. Комбинацията от всичко това вече 13 години печели вярна аудитория на "Господари на ефира", които през последните няколко години са много повече от забавно шоу. Според данните на Nielsen Admosphere - България, за зрителския интерес "Господари на ефира" е в графата на предпочитаните и гледани предавания (виж графиката). В месечните класации с топ 25 на най-гледаните предавания шоуто също присъства много често. За много обикновени граждани то се е превърнало в институция. И една от най-важните му заслуги е, че предлага защита на зрителите чрез инструменти за медиен натиск.

Ефектът на "Господарите"

"Има дни, в които получаваме между 60 и 100 сигнала от граждани. Прецизно ги разглеждаме и преценяваме, преди нашите екипи да започнат работа по тях", разказва продуцентът на предаването Джуди Халваджиян. Обикновено писмата започват с "Вие сте последната ми надежда", допълва Люба Ризова. Дългогодишният директор на "Новини и актуални предавания" в bTV се присъедини към екипа на "Господари на ефира" през март тази година, за да консултира шоуто за разследванията, които имат важно място в съдържанието на предаването и се радват на голяма популярност.

"Господари на ефира" не са единствените, които правят разследвания, но медиите все по-рядко им отделят време. Не са редки случаите, когато журналисти представят един казус, но не следят какъв е изходът от него. Ефектът от репортажите на "Господарите" често е по-голям по две причини - заради стила и езика, с който се правят, и заради последователността. Защото добрите репортажи променят системата така, че друг да не преживее същото като засегнатия в предаването. "Екипът гони отговорно разрешаването на всеки проблем докрай. Така печели и отстоява името си", обяснява Люба Ризова. Затова са въведени печатите "обещано" - "спазено" или "не спазено". "По този начин ти наистина показваш на зрителя не само, че си се намесил в дадена тема или проблем, но се бориш той да бъде решен. Ние не го правим просто защото трябва да направим един репортаж, правим го, защото вярваме, че някои неща в тази държава могат да бъдат променени. Защото имаме кауза", категоричен е Джуди Халваджиян.

Медията като арменски поп

И все пак защо хората предпочитат да търсят "Господари на ефира", когато имат проблем, а не отговорните институции? Според Жана Попова, асистент в катедра "Радио и телевизия" на журналистическия факултет в Софийския университет, отговорът е, че телевизията ти дава лесен канал - само трябва да й се обадиш. "Научаваме зрителя, че като му спрат тока, първо да се обади на "Господари на ефира", а после на енергото. Афектирани сме и искаме някой веднага да разреши проблема ни", коментира Попова. Тя е на мнение, че успешните репортажи в предаването са тези, които могат да доведат до промени в законодателството, в решенията на институции, от които зависят отношенията ни в обществото. И безспорно това постоянно задаване на въпроси към институциите би променило живота ни. "Иначе журналистите изземат ролята на съдници, а тя не е добра роля", обръща внимание Жана Попова.

Проект като "Господари на ефира" се оказва много успешен в публична среда със сериозни деформации. "Ниското доверие в институциите и съмненията на обществото в редакционната независимост на така наречената сериозна журналистика се оказват добра почва за предаване като това, което демонстративно застава на страната на зрителите", коментира медийният анализатор във фондация "Медийна демокрация" Николета Даскалова. Предаването показва специфична форма на телевизионен натиск, който жонглира в ефир с авторитета и злепоставянето на институциите - ако не разрешите проблема в определен срок, ще бъдете изложени на телевизионната стена на лошата слава. "Оказва се, че този натиск през имиджа е ефектен и често е ефективен" - това според Даскалова е причината зрителите търсят предаването за разрешаване на проблемите си.

През годините редица репортажи на "Господарите" показаха, че могат да предизвикат ако не промяна в институциите, то поне обществена нетърпимост. Полицейското насилие над младежи в столичното Първо РПУ отприщи вълна от реакции. Лекари от "Софиямед" и Окръжна болница бяха изобличени как издават неясна епикриза и описват неприлагано лечение и несъществуващи оперативни интервенции за източване на здравната каса. Дейността на тото пункт беше прекратена след репортаж за касиер, който прибира печалбите на хората. Поредица от епизоди показа цялата схема на таксита около Терминал 2 на летище София, които возят на нереално високи цени и включват така наречените "викачи", пренасочващи клиентите към мнимите таксиметрови шофьори. Друг силен репортаж изобличи хазяйка, която взема капаро за наем от няколко клиенти едновременно, дори и след като вече веднъж по случая е имало медийна реакция.

На ти един скункс!

Запазената марка на "Господарите" - наградата "Златен скункс", често подлага на изпитание чувството за хумор на политиците и поносимостта им към критики. Бившият шеф на БНБ Иван Искров например се сдоби с "отличието" заради най-големия банков скандал през последните години – фалита на КТБ. Но това се случи след едноседмични опити на репортера Боби Ваклинов да го открие. Ваклинов тогава влезе при бившия БНБ шеф с "Назад, назад, моме Калино" на уста – песен, която преди време "Господарите" показаха в изпълнение на дуета Иван Искров – Цветан Василев. Ексклузивното видео породи допълнителни въпроси за съмнително близките приятелски отношения между двамата банкери. Сред носителите на "Златен скункс" са и Сергей Станишев – за поредната загуба на БСП на евроизборите, и Николай Бареков - за това, че като лидер на партия свали доверието си от собствените си депутати, както и Цветан Цветанов - за това, че е първият български бивш министър, получил ефективна присъда на първа инстанция.

Има ли обаче реакция от страна на политиците, които не обичат да бъдат критикувани? "От време на време е имало заплахи към екипа, но това по-скоро остава в миналото", разказва Джуди Халваджиян. И допълва, че като цяло работят в нормална среда, защото са създали такова отношение и у хората, които ги търсят, и у тези, които критикуват - те знаят, че е по-добре да си мълчат, отколкото да ги атакуват, защото ще има обратния ефект. "Шоуто "Господари на ефира" може да има успех само ако е свободно и аз всекидневно се боря за тази свобода", категоричен е Халваджиян. Според него, ако веднъж се наведеш на тези, които се опитват да те притискат, които и да са те, означава, че си готов да бъдеш манипулиран, което е унищожително за медиите по принцип.

В крайна сметка най-големият успех за шоу като "Господари на ефира" ще е, ако оплакванията в него намалеят. "Ако предаването успее да предизвика промени в работата на институциите, от които зависи да спазваме законите, би трябвало никой да не се обади вече в него", разсъждава Жана Попова. Но има и опасност - "лошите" да спрат да се плашат, че ще им "викнем" "Господари на ефира", и предаването да се изчерпа не защото проблемите са намалели, а защото на никого няма да му прави впечатление, че го "изобличават" по телевизията.

"Ще се обадя в "Господари на ефира" през последните години се превърна в нещо като нарицателно за търсене на справедливост. Вместо да потърсят държавните или местните институции, отговорни за разрешаването на проблемите им, много хора предпочитат да натиснат жълтия бутон "подай сигнал" на "Господарите". Разочаровани от бавното правосъдие, от липсата на реакция и истински действия от страна на политици и държавни служители, хората се обръщат към медиите.

Формулата на успеха на "Господари на ефира" е семпла – чувство за хумор, приятелско отношение към публиката, широко афиширано гостоприемство за зрителски сигнали срещу измами и нередности. Критично и иронично отношение и към властта, и към опозицията, когато го заслужават. Последователност в стремежа да се показва несправедливостта и да се разрешават проблемите. Комбинацията от всичко това вече 13 години печели вярна аудитория на "Господари на ефира", които през последните няколко години са много повече от забавно шоу. Според данните на Nielsen Admosphere - България, за зрителския интерес "Господари на ефира" е в графата на предпочитаните и гледани предавания (виж графиката). В месечните класации с топ 25 на най-гледаните предавания шоуто също присъства много често. За много обикновени граждани то се е превърнало в институция. И една от най-важните му заслуги е, че предлага защита на зрителите чрез инструменти за медиен натиск.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    poptcheva avatar :-|
    Free person

    Факт е,че Господари на ефира вършат далеч по-полезни неща,отколкото българските бюрократи!

  • 2
    thelastghost avatar :-?
    Ghost

    Щеше да е чудесно, ако и Капитал и Дневник имаха подобна "власт"...
    Тук много истински проблеми се разискват, но странно защо, не придобиват общественост, с изключение на кякоя и друга изкъртена плочка от тротоара, или криворазположени зарзавати на Женски пазар...знаем си го само ние, потребителите...

  • 3
    todorov_emil avatar :-|
    Emil Simeonov

    Шапка свалям на Екипа,който реализира предаването!За това трябва много смелост,постоянство и професионализъм от тяхна страна.Понякога,да направиш така,че лошите постъпки на хората да станат достояние на широката общественост,има много по-голям ефект от заведено и спечелено дело.

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Чиновникът се плаши от осветяването на своето бездействие, защото когато случаят се появи в медиите, той се решава мигновено по заповед отгоре и него го наказват като изкупително жертва.

    В нашия квартал уличното осветление започна да не се включва за по 2-3 вечери, после за по седмица и накрая - като се видя, че никой не протестира - угасна съвсем. Писах до кмета на района, до зам .кмета на СО, звънях в Улично осветление. След месец мрак получих на мейла отговор от Улично, че всичко било ОК и техни техници не констатирали проблем. С едва дума - да се прегледам...
    Написах им отговор, че като се стъмни ще снимам "светещите " лампи и им изредих сайтовете, където ще ги кача заедно с тяхното нахално писмо.
    Качих всичко това в нета и още на следващата вечер лампите светнаха, та и досега...

    Нанискайте чиновниците! Не ги жалете!

  • 5
    koichoblagoicho avatar :-|
    Президентът на Галактиката

    Съгласен съм с високата медийна ефективност на Господари на ефира като куче-пазач на обществото и ги поздравявам за действията им по опазването на интереса на малкия човек.

    Нужно е да отбележа обаче, че са политически тенденциозни и един вид "журналистически кокошкари". Занимават се с "дребни риби" (не критикувам това, само отбелязвам) и някак си поради липсата на ресурси ли, или защото не е възможно в самия формат, забравят за големите машинации и клякат пред политическите симпатии на продуцентите си.

    Помним как Бойко Борисов ги нарече позитивна критика. Помним и за спечеленият Европроект.

    Нека гледаме многостранно.

  • 6
    surg avatar :-|
    Buryan Kirov

    Аз не съм доволен от тях, имах абсурден случай с виваком, след 4 месеца писах и на тях, изобщо нямам отговор, камо ли помощ, от защита на клиента ми казаха да се съдя, а омбисмана мипрати благодарност за жалбата, помощ от никъде....

  • 7
    owen avatar :-|
    owen

    много сладък текст

  • 8
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Любимо предаване.

  • 9
    staska avatar :-|
    staska

    Едни от малкото, които наистина провеждат журналистическо разследване.

  • 10
    sjaakiie avatar :-P
    sjaakiie

    Увлекателно предаване. А що се касае до "лошите" - като ги гледам, много са се изпоплашили и сега LOL

    btw "не спазено" май се пише слято


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.