Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 2 окт 2015, 12:50, 7526 прочитания

Честна комсомолска

Проруските медии в България разширяват присъствието си с още една. "Комсомолская правда" вече излиза на български език

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Вашият прозорец към света "Комсомольская правда" проговори на български." Този надпис посреща от билборд на входа на Бургас. Същият стои и в началото на Поморие, за да отбележи, че от 16 септември руският проправителствен таблоид се стреми да разшири аудиторията си в България и вече ще се отпечатва и на български език.

Досега "Комсомольская правда" беше регионално издание, насочено към живеещите в страната ни руски граждани, което се издава само в районите на Варна и Бургас. Сега обаче има амбицията за национално разпространение и българска публика. "Аудиторията на нашия вестник са българите. Затова и половината от вестника е на български език, защото така е по-достъпен за широка аудитория", потвърди пред "Капитал" собственикът и управител на компанията, която издава "Комсомольская правда", "Русмедия" ЕООД Иван Димитров. Той е и главен редактор на изданието.

Вдъхновено от Медведев

В Русия "Комсомольская правда" съществува от 1925 г., като с годините около вестника се развива медийна компания, която има още едноименно радио, телевизия и сайт, ориентирани към младежка аудитория. А на българския пазар излиза от шест години. Тогава руският гражданин Игор Березовский сключва франчайзингово споразумение с издателя на руския вестник - холдинг "Медиен партньор" - и получава правата за издаването му за региона на Балканите. Освен в България публикува вестника и в Сърбия, но за кратко. Березовский е собственик на компания за недвижими имоти по българското Черноморие. Също така е бил управител на "Наши ТВ" - руско-българска телевизия, на която Съветът за електронни медии е прекратил лиценза през 2010 г. През 2009 г. той иска от СЕМ да открие процедура за издаване на лицензи и за радио дейност в пет града: София, Бургас, Варна, Пловдив и Русе. Но до това не се стига и така в България не тръгва и радио "Комсомольская правда". С днешна дата пред "Капитал" Иван Димитров обясни, че интересът от пускане на радио остава, но в момента за него е по-важно да развива вестника.


Поради финансови причини "Комсомольская правда" спира да излиза за известно време. Идеята за възраждането му е на Иван Димитров, който поема бизнеса от своя тъст Игор Березовский. Той не крие, че му хрумва да започне отново да издава вестника след участието му през юни тази година на проведения в Москва ХVІІ Световен конгрес на руската преса. Организатор на събитието е Световната асоциация на руската преса (ВАРП), а на него присъства руският премиер Дмитрий Медведев. Тогава той декларира, че Русия възнамерява да окаже материална и морална подкрепа на медиите, излизащи на руски в чужбина. Думите на Медведев дойдоха ден след като Европейският парламент прие резолюция, в която депутатите от 28-те страни членки призоваха Брюксел да окаже подкрепа за независимите частни медии, които имат версии на руски език. Миналата година към ВАРП беше учредена Фондация за сътрудничество с рускоезичната задгранична преса, чийто председател е Сергей Наришкин. Тя все още е в процес на организация, но идеята е да прерасне в институт, който системно да работи с руската преса.

Иван Димитров открито определя българската част на "Комсомольская правда" като русофилска. "Ние сме патриоти и русофили, но преди всичко сме независимо издание. Русия не вреди на България. Все пак сме свободни да публикуваме и критични текстове, ако нещо не е в интерес на България", обяснява ориентацията на изданието той и допълва, че темите в българската част ще бъдат актуални, аналитични и важни за страната ни. Вестникът публикува оригинални текстове, написани както от нашите журналисти, така и аналитични преводни текстове", разясни Димитров

"Комсомольская правда" е 24-странично издание (12 на руски език и 12 на български), което ще излиза два пъти в месеца. Коричната му цена е 1.50 лв., а едногодишният абонамент - 32 лв. Тиражът ще варира между 5 и 10 хил. копия и ще зависи от заявките на продавачите на сергии. Продавачка в павилион на Lafka в София коментира, че към изданието има интерес и то бързо свършва. "Същото важи и за "Русия днес" (издаван от Светлана Шаренкова - бел. ред.), допълни тя. Подобни бяха отзивите и на други сергии в столицата, в които попитахме. "Основен източник на финансиране са рекламните приходи. Откакто имаме национално разпространение, интересът на рекламодателите нарасна. Интерес да рекламират при нас имат основно строителни компании", обясни Иван Димитров. Редакцията на вестника е базирана в Бургас, а екипът се състои от 8 души. Самият Димитров също е от Бургас, а по професия е финансов ревизор, живял 22 години в Южна Африка.



Отборът на проруските медии

С "Комсомольская правда" медиите с проруска насоченост в България разширяват влиянието си. В този отбор са "Русия днес", издаван от Светлана Шаренкова, както и стартиралия още в края на април сайт "Руски дневник" (bg.rbth.com), проект на председателя на Национално движение "Русофили" и бивш член на Изпълнителното бюро на Националния съвет на БСП Николай Малинов и съпругата му Даниела Малинова. Малинова е официален представител на Russia Beyond the Headlines за страната, и на "Российская газета". При официалното представяне на "Руски дневник" в България през юни мениджърът на проекта Дея Йорданова коментира, че екипът "не прави русофилска, а обективна медиа". "Не взимаме страна, а даваме втора гледна точка към случващото се в Русия", обясни тогава тя.

През януари тази година пък Медведев награди с правителствената награда за 2014 г. в областта на средствата за масова информация "Русия днес - Россия сегодня" за налагането на руската култура в чужбина. По повод наградата издателят Светлана Шаренкова коментира: "17 години работим в трудна информационна среда и отстояваме обективната истина за съвременна Русия. Още повече че "на зло врагам", след украинската криза, единственият вестник в България, чийто тираж се вдига, е вестник "Русия днес - Россия сегодня". Това много впечатли всички, включително и министър-председателя... Ние сме медия, която не си сменя ценностите и не работи с двойни стандарти. Ние като журналисти ще бъдем рупор на истината, огледало на живота, ще отразяваме това, което се случва, но не с двоен стандарт."

В същото време според индекса на "Репортери без граници" за медийна свобода Русия заема непрестижното 148-о място и е силно критикувана за това, че правителството контролира големите телевизии, режимът на Путин преследва и вкарва в затвора инакомислещи журналисти и блогъри, както и за ширещата се в медиите автоцензура. В края на май тази година по време на дискусия в Москва за състоянието на медиите в страната известният руски телевизионен журналист Владимир Познер заяви, че "в Русия журналистиката като професия не съществува, а контролираните от държавата средства за масова информация се занимават с едно-единствено нещо - да създават определено обществено мнение, което на държавата би й харесало да види". Цел, която двуезичните руски медии в България също преследват амбициозно.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 839 прочитания

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 2655 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Блокирай това

Ръстът на потребителите, които използват софтуер за блокиране на реклами, е новото предизвикателство за медийната индустрия

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10