Партиите се рекламират предизборно основно в "Канал 3"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Партиите се рекламират предизборно основно в "Канал 3"

Партиите се рекламират предизборно основно в "Канал 3"

Телевизията на Пеевски е получила 107 хил. лв. само за седмица - основно от БСП, ДПС, ГЕРБ и АБВ

Александра Козбунарова
13564 прочитания

© Надежда Чипева


"Канал 3" на Делян Пеевски е най-големият предизборен бенефициер след телевизиите - от началото на кампанията преди около седмица медията е скючила договори за реклама на политически партии на обща стойност 107 хил. лв. Най-големият предизборен рекламодател на телевизията е БСП.

Най-предпочитаният форма за политическа реклама обаче остават печатните издания и основно тези на "Про Нюз" и Петьо Блъсков - "24 часа" и "Труд". Към 4-ти октомври в двата вестика са влети 204 хил. лв. Най-щедри отново са БСП, следвани от ГЕРБ, сочат данни на Института за развитие на публичната среда (ИРПС). Сред радиата най-големи постъпления отчита "Дарик" - 157 хил. лв.

Телевизионната сага

Като се изключи приходът на "Канал 3", изглежда, телевизиите не са твърде предпочитано място за предизборна реклама - bTV, БНТ и ТВ7 имат точно нулев приход, а "Нова" е получила скромните малко над 4 хил. лв от Реформаторския блок, сочат данните на ИРПС към 4 октомври. Въпреки, че Институтът явно не е засякъл сключени договори с bTV, от сайта на телевизията все пак става ясно, че такива има - за близо 75 хил. лв, които вероятно не са били публикувани в законовия тридневен срок след сключването.  Според данните на ИПРС най-много пaри за реклама в "Канал 3" са хвърлили БСП - 30 хил. лв., последвани от кандидата за кмет на София Георги Кадиев с 21 хил. лв. и Българския демократичен център (на Христо Ковачки) с 20 хил. лв. Следват ги ГЕРБ с 16,6 хил. лв. и партията на Валери Симеонов НФСБ - с 15 хил. лв. Спoред доклада ББЦ на Бареков са платили 4 хил. лв., а "Атака" и ДПС не се рекламират в канала. В bTV платени репортажи са договорили РБ и ДПС, съответно за 2,8 и 48,3 хил. лв., а за директна реклама е платила Земеделски съюз - 24,7 хил. лв.

"Информацията е абсолютно невярна и ние нямаме нито един договор в медии, свързани с Пеевски", казва Димитър Самодумов, представител на коалиция "Сердика", която издигна Георги Кадиев. По думите му целият бюджет на кампанията е по-малък от цитирания (добавено в 10:45 на 08 октомври 2015).

Пари като вестници

Първи по популярност и приходи са вестниците - общо 306 хил. лв. от реклама са постъпленията в печатните медии от началото на кампаниите. Освен "Про Нюз", другите медии, получили тънко парче от предизботния пай са "Монитор" и "Телеграф" на Делян Пеевски и Ирена Кръстева с общо 66.6 хил. лв., в. "Стандарт" с около 24 хил. лв., както и няколко по-малки регионални издания.

На печатните издания разчитат най-много ДПС, които са вложили близо 95 хил. лв. от целия си бюджет до сега (или общо 134 хил.лв.) във вестници. Рекламата на либералната партия във вестниците "Монитор и "Телеграф" струва 60 хил. лв.

ГЕРБ и БСП са изразходвали съответно 66 и 61 хил. за реклама във вестници, като са се насочили към "Про Нюз" и някои малки регионални медии.

От радиоефира до интернет 

Радиото се нарежда на трето място по предизборни рекламни блокове. Тук най-предпочитаните станции са "Дарик" и К2, сключили договори за съответно 157 хил.лв. и за 32 хил. лв. Най-много в радиореклама са вложили БСП - над 61 хил. лв. Реформаторският блок е отделил малко над 34 хил. лв, ГЕРБ - около 33 хил. и АБВ - 35.5 хил. лв.  Сравнително малко са изразходвали за радиореклама ДПС, БДЦ и ВМРО.

Рекламата чрез банери на страниците на електронни издания не е сред предпочитаните практики на тези местни избори. От 15 медии, които ИРПС е проследила, постъпления от реклама са получили точно пет. Най-популярни са рекламните услуги на информационна агенция "Фокус" (Focus-news.bg), където партиите са инвестирали 95 хил лв. Останалите средства са поделени между mediapool.bg (17 хил.лв.), offnews.bg (осем хиляди лева), dir.bg (6.6 хил.лв.) и изданията на "Икономедиа" - "Дневник" и "Капитал" - общо малко над две хиляди лева. 

Най- много в интернет са рекламирали ГЕРБ и Георги Кадиев. В интернет са съсредоточени и основната част от рекламните усилия на "Движение 21" на Татяна Дончева.

Териториално разпределение

Като най-щедри в предизборната борба се очертават ГЕРБ, които от началото на кампанията са сключили договори са близо 168 хил. лв. Следват БСП с почти 160 хил. и ДПС с 135 хил. лв. за политическа реклама.

Кампанията зад кандидата за кмет на София Георги Кадиев прави сериозно впечатлние - само за около седмица в реклама са вложени близо 119 хил. лв.* Официално въздържали се от платено медийно присъствие са АТАКА и Глас Народен, които не са сключили нито един договор за реклама с някоя от изброениите в приучването медии, сочат още данните.

Интересен момент е, че въпреки естеството на предстящите избори, на регионалните медии се обръща малко внимание. За сравнение - националните "24 часа", "Труд", "Монитор" и "Телеграф" са събрали от предизборната агитация над 133 хил. лв., докато регионални издания като  "Марица" в Пловдив, "Конкурент" във Враца и бургаския "Черноморски фар" са успели да се преборят за в пъти по-малки суми.

* Данните са от проучване на ИРПС, където неправилно към кампанията на Георги Кадиев са причислени всички средства за реклама на  партия АБВ. Стойността на кампанията на Георги Кадиев, подкрепен от АБВ, но издигнат от Местна Коалиция Сердика по данни на пресцентъра му до сега е около 26.6 хил. лв. (Добавено в 17:15 на 9 октомври 2015)

 

 

"Канал 3" на Делян Пеевски е най-големият предизборен бенефициер след телевизиите - от началото на кампанията преди около седмица медията е скючила договори за реклама на политически партии на обща стойност 107 хил. лв. Най-големият предизборен рекламодател на телевизията е БСП.

Най-предпочитаният форма за политическа реклама обаче остават печатните издания и основно тези на "Про Нюз" и Петьо Блъсков - "24 часа" и "Труд". Към 4-ти октомври в двата вестика са влети 204 хил. лв. Най-щедри отново са БСП, следвани от ГЕРБ, сочат данни на Института за развитие на публичната среда (ИРПС). Сред радиата най-големи постъпления отчита "Дарик" - 157 хил. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Въпроса е кой гледа канал 3?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#1] от "dragozow":

    А трябва ли някой да го гледа?

    Явно превъртат едни пари.. които после си вършат работата...

  • 3
    taoiseach avatar :-|
    taoiseach

    Защо няма никаква информация за изданията на 'Икономедия'?

  • 4
    taoiseach avatar :-|
    taoiseach

    Простете видях, че има.

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Не Канал 3 е събрала много, а другите са събрали отчайващо малко. Или поне така са декларирали :-) Ако може Капитал да извадят данни за минали кампании. Местни, за да е сравнимо. Все си мисля обаче, че тези избори (по документи) ще са най-евтините?!?
    Лошата новина е че самите партии разбират колко одиозни и нелепи са. И затова според мен са набутали всичките пари за ПР, очевидно от данните - на черно. И в предимно черен ПР. Което е лоша новина, защото излиза че в момента гледаме супер-филтрирани "новини" и "коментари". Но от друга страна отдавна знаем че медиите в БГ проституират. Всъщност проституират всички - от обикновените КАТ-аджии до някои "божии" служители. Най-честни са обикновените проститутки, които правят каквото правят за определена цена и време. Другите хитруват :-)
    -----
    Пропаднала държава. И пропада. И не политиците са ни виновни, дори не журналистите. Виновни сме всички ние. Без да оневинявам пожарникари, анестезиолози, хидроинженер-философи и друга обичайна паплач. Само онези които са в състояние да изкарват прехраната си без държавната бозка имат право да се нарекат граждани. И са под милион.

  • 6
    koledarov avatar :-|
    koledarov

    Ако се появи поне един разумен кандидат за кмет на София, който да обещае, че ще премахне от улиците на София това идиотско творение, наречено СВЕТОФАР С БУТОН ЗА ПЕШЕХОДЦИ, то АЗ ЩЕ ГЛАСУВАМ ЗА НЕГО.

    Няколко месеца вече пешеходците в София проклинат онзи извратен мозък, който реши да се монтират на кръстовища с пешеходни пътеки новите светофари по Наредба 27.
    В медиите не се дава информация дали вече няма и жертви заради тези нововъведени сфетофари. Нали се сещате за какво става дума? - стоиш си на тротоара и чакаш да светне зелено за пешеходците, за да преминеш, но ...светва зелено за колите, които са в същата посока, като теб, нещастния пешеходец и ако решиш да преминеш, ще те отнесе някой, завиващ на дясно или поне ще те напсува, затова, че преминаваш на "неговото" зелено. Но на неговия светофар секцията за завой надясно свети така, както секцията на движещите се направо, в чиято посока вървят и опитващите се да пресечат улицата пешеходци. И какво излиза за горките пешеходци - те хем трябва да натискат мръсните бутони, хем трябва да чакат следващия им цикъл, хем ще ги ги прегазят дяснозавивашите, хем ще ги напсуват.

    Но не в това е трагедията, народе български, - един бедняшки живот повече или по-малко, на кого от управляващите му пука.

    Трагедията, народе български, е в това, че НЕ се ОБЕДИНИХМЕ и не протестирахме пред столичното кметство, когато не уважиха жалбите ни, подадени през сайта на Столична община.

    Трагедията, народе български, е в това, че ежедневно преглъщаме подигравката с правата ни и си траем.

    Трагедията, народе български, е в това, че се примиряваме и търпим тъпотиите на общинарите да управляват ежедневието ни.

    Търси се кмет, който да премахне от всички кръстовища с пешеходни пътеки светофарите с бутон.

    А колкото до предизборни кампании - те целят само да настроят хората един срещу друг, да разединят обществото, за да не можем ЕДИННИ да търсим сметка на партиите за нерешените проблеми, с които ежедневно се сблъскваме.

  • 7
    raimond avatar :-P
    Meister Eckhart


    ДПС така си играе с БСП, чак се гаврят с тях..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK