Износ на криейтив

Shutterstock

Износ на криейтив

Стагниращият рекламен пазар предизвиква българските агенции да търсят бизнес на чужди пазари

6806 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


На стагниращия от години и (скромен) рекламен пазар в България са малко възможностите на рекламните агенции да търсят свежи източници на приходи. Затова напоследък част от тях търсят нови територии, на които да предлагат услугите и идеите си. Опознаването на нови аудитории и начини на правене на бизнес не само разширява възможностите им, но и ги развива и обогатява опита им. Как се печелят клиенти на други пазари и конкурентни ли са българските агенции на глобално ниво - разговаряхме с няколко агенции, които изнасят криейтив решения в чужбина, за да разберем.

Нови хоризонти

"Пазарът тук е малък, но е обвързан с глобалните тенденции и клиенти. Вече няма причина да работиш само за този пазар", казва управляващият партньор в Saatchi&Saatchi Георги Гавазов. В момента екипът му работи по позиционирането на хърватска компания, която произвежда продукти за автомобили. От агенцията не разкриват повече за клиента, тъй като проектът е в начална фаза на развитие, но разказват, че компанията сама ги е потърсила. Според Георги Гавазов рекламната индустрия в България сама си слага "локални рамки", които всъщност вече не съществуват. И това, което спира българските агенции да работят по-активно на чужди пазари, е липсата на световно признание. "Трябва ни голям пробив на фестивална сцена, за да бъде забелязан пазарът ни и играчите на него", добавя Гавазов.

Разбирането, че българските агенции предлагат достатъчно качествени услуги, за да се конкурират за глобални идеи, споделят и други, които изнасят криейтив в чужбина.

Съоснователят на дигиталната агенция Sofia London Moskva Ангел Терзиев добавя, че фактът и че могат да ги получат на много по-добри цени, също е от значение, когато чуждестранните клиенти си избират партньори в България. Неговото студио обслужва уеб дизайн нуждите на няколко ирландски компании. "Докато те си пият сутрешното кафе, ние вече им докладваме какво вършим", разказва Терзиев. От опита си обаче той достига до извода, че повечето компании, които са готови да се доверят на специалисти от страната ни, предпочитат по-малки студиа заради по-лесната и гъвкава комуникация.

На етапа като че ли и повече са малките агенции, които се възползват от чужди пазари, а големите са по-пасивни в търсенето им. "Това е начин да си набавят бизнес, но е и начин да си тестват способностите и да видят дали си заслужава да съществуват или не", смята Георги Гавазов от Saatchi&Saatchi. Причината за това е, че пазарът в България не се разраства, но броят на агенциите се увеличава. "За нас най-добрата атестация е работата, която си свършил, защото тези проекти ти носят други проекти. Във всички случаи, които сме имали с чуждестранни клиент, те са стигнали до нас заради проекти, които сме правили", допълва управляващият партньор в Saatchi&Saatchi.

Дигиталната агенция за маркетинг на съдържанието (content marketing) Hop online, чиито клиенти са предимно компании, които оперират на други пазари, пък следва проактивен подход. Най-често агенцията си служи с "професионален нетуъркинг, посещение на събития и конференции в чужбина, смесен българско-американски екип от сертифицирани експерти и отлични отзиви от клиенти, много от които ни препоръчват впоследствие на техни партньори", обяснява творческият директор и партньор в Hop Online Ина Караджова.

Така са спечелили клиенти от САЩ, Канада и Великобритания, сред които има стартъпи, малки и средни ИТ, финансови и застрахователни компании, адвокатски и медицински практики, висши училища, франчайзи за продукти и услуги. Караджова смята, че новите хоризонти са се открили и заради профилирането на агенцията в маркетинг на съдържанието още когато услугата не е популярна в България, и добавя че "в сферата на онлайн маркетинга чужд пазар звучи евфемистично".

Агенциите, които работят за други пазари, признават, че рекламодателите често са недоверчиви, когато разберат, че седалището на агенцията е в България. "Ирландските клиенти, с които работим, подхождат със съмнение и изискват да видят детайлно портфолио, въпреки че са се обърнали към нас след препоръка", дава пример Ангел Терзиев от Sofia London Moskva. Той обяснява това с липсата на контакт "очи в очи", при който агенцията може да убеди компанията в това какво може.

Tрудност в работата за други пазари е и фактът, че комуникацията е предназначена за аудитория, която агенциите не познават. "Предизвикателство е да работиш за таргет групи, които не можеш да срещнеш и на които не познаваш особеностите", казва Георги Гавазов от Saatchi&Saatchi. Все пак той уточнява, че "хората навсякъде са различни в нюансите, но много еднакви в основните нужди, потребности и емоции". Тоест предизвикателството може да бъде посрещнато, ако агенцията е готова да "излезе от обувките си". "Всеки локален пазар може да бъде опознат с помощта на експерти, които не се плашат от непознати територии", посочва още Ина Караджова от Hop Online.

На стагниращия от години и (скромен) рекламен пазар в България са малко възможностите на рекламните агенции да търсят свежи източници на приходи. Затова напоследък част от тях търсят нови територии, на които да предлагат услугите и идеите си. Опознаването на нови аудитории и начини на правене на бизнес не само разширява възможностите им, но и ги развива и обогатява опита им. Как се печелят клиенти на други пазари и конкурентни ли са българските агенции на глобално ниво - разговаряхме с няколко агенции, които изнасят криейтив решения в чужбина, за да разберем.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал