С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 16 окт 2015, 16:17, 11314 прочитания

Убийци на репутация

Делата срещу клеветнически медии отнемат време и нерви, но имат ефект

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"По мой адрес се разпространяват гнусни лъжи. Абсолютно никакво оправдание нямам за хората, които ги разпространяват. Поради позицията, която заемам като заместник-председател на Европейската комисия, се чувствам задължена да реагирам, ще ги дам под съд", каза в края на септември еврокомисарят Кристалина Георгиева пред медиите.

Повод за изказването и бе статия във вестник "Галерия", в която се твърди, че Георгиева е организирала цяла кампания за дискредитирането на генералния директор на ЮНЕСКО Ирина Бокова, като целта е да бъде номинирана вместо нея за кандидат за председател на ООН.
 
В статията, озаглавена "Кристалина, кажи си за ДС", се твърди, че еврокомисарят "има доста тъмно минало, обвързано както с българските и съветските, така и с американските служби за сигурност". В нея пише, че като дъщеря на виден комунист Бокова не е била вербувана от Държавна сигурност за разлика от Георгиева. Нищо, че преди време комисията по досиетата излезе с официално становище, че Кристалина Георгиева е с чисто агентурно минало.


Парадоксалното е, че комисар Георгиева ще трябва да заведе дело срещу вестника, свързван с бившата барета, а сега разследван за рекет и изнудване, Алексей Петров - човекът, който е постигнал най-високото обезщетение срещу медиа в България.

Един месец след заявката на комисар Георгиева в съда все още няма заведено дело. И сигурно причината не е в това, че еврокомисарят не вярва в правотата си. Подобно на другите хора, станали обект на атака от жълтите медии, Кристалина Георгиева вероятно е изправена пред сложна дилема - дали да поеме по тромавия път на съдебния процес. В България, където с всяка година медийната свобода е все повече и повече ограничавана, жълтото (и на моменти кафявото) обхваща все повече медии, а съдебната система е сред институциите с най-ниско доверие, да защитиш името си по правов ред изглежда трудна мисия. Но всъщност не е така - делата имат ефект.

Как се съди вестник



Пътищата на защита срещу позорящи публикации са два - граждански и наказателен. Завеждането на наказателно дело за обида и клевета, насочено срещу автора на публикацията, е по-сложният път. Законът изисква да бъде доказано по несъмнен начин, че авторът е действал с цел или поне с предположението, че ще или може да навреди, т.е. ако е написал нещо невярно, да го е направил, за да обиди или оклевети мишената си. Този на пръв поглед формализъм всъщност има съвсем легитимна цел - да предпазва свободата на изразяване и евентуалните опити за саморазправа с журналисти. В началото на века благодарение на млади съдии от Софийския районен съд, практиката в България по този тип дела е синхронизирана с тази на Европейския съд за правата на човека. Достижение, което до голяма степен днес защитава добронамерените журналисти. Наказателният кодекс (НК) предвижда глоба, която може да достигне до 15 хил. лв. В рамките на процеса тъжителят може да предяви граждански иск, с който да иска обезщетение на причинените вреди.

"Акцентът в началото на 2000 г. беше върху защитата на медийната свобода. Тя беше част от критериите за членство на страната в ЕС. Европейските наблюдатели и международните организации следяха за свободата на медиите. Днес състоянието е друго", коментира Бойко Боев, медиен юрист, практикуващ в Лондон, който до октомври 2014 г. е част от британската неправителствена организация Article 19.

Другият път за защита от медийни публикации е с граждански иск за непозволено увреждане. Според закона "всеки е длъжен да поправи вредите, които виновно е причинил другиму". Тук ищецът трябва да докаже, че е претърпял вреди от невярната публикация - имуществени или не. Регистрите на съдилищата показват, че този ред е предпочитан за защита от медии заради значително по-простия механизъм за защита. В рамките на процеса ищецът доказва вредите си, а ответникът - че публикацията е вярна.

Наказателните дела са на две инстанции и продължават минимум година и половина. Гражданските в зависимост от размера на иска се развиват на две или три инстанции за период от поне две години.

Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от фондация “Капитал” и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 3645 прочитания

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 3 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 2810 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Износ на криейтив

Стагниращият рекламен пазар предизвиква българските агенции да търсят бизнес на чужди пазари

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10