Бързооборотният сектор рекламира най-много в телевизиите

Shutterstock

Бързооборотният сектор рекламира най-много в телевизиите

Според Be Media Consultant брутните инвестиции в телевизия и печат през третото тримесечие на годината са нараснали с 6.8%

Боян Петров, Весислава Антонова
5357 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Българският рекламен пазар е нараснал с 6.8% (до 259.6 млн. лв. брутен обем) през третото тримесечие на тази година в сравнение със същия период на 2014 г. Това показват данните на Be Media Consultant за юли - септември. Мониторингът беше публикуван преди по-малко от седмица и в него са разгледани каналите телевизия и печат. Калкулациите на анализаторите използват брутните обеми на рекламните инвестиции и не отразяват отстъпките, които агенции и рекламодатели получават от страна на медиите.

Ръст при телевизията и спад при печата

Инвестициите в телевизионна реклама са се увеличили с 9.7% през периода (до 239.6 млн. лв.), докато тези в печата са се свили с 21.8% (до 19.9 млн. лв.).

"Спадът в инвестициите на някои от традиционните големи рекламодатели се компенсира в голяма степен от появата на нови играчи, както и от увеличението на инвестициите, които правят по-малките и среднита бизнес компании", коментира Александър Джаджаров, мениджър "Търговски операции" в Amplifi, Dentsu Aegis Network. "Факт е, че заради откритата ценова война през последните години между двете основни телевизионни групи рекламата в телевизията става все по-достъпна за малкия и средния бизнес, без това да навреди реално на ефективността й", уточнява той.

Въпреки това според Катерина Буюклиева, управляващ директор на Media Club, "2015 г. е година без големи спортни събития през лятото и това също е показателно за рекламната активност на марките".

Това е и причината специалистите да не прогнозират съществени промени в пазара през следващото тримесечие. "Не очакваме изненади до края на годината, нито пък ръст на пазара, по-скоро очакваме да остане стабилен с нива близки до тези от миналата година", казва от своя страна Владимир Стоилов, директор "Връзки с клиенти" в Mindshare. Картината допълва и медиа директорът Argent Симона Тенчева, според която се забелязва повишение на брутните инвестиции при повечето големи рекламодатели, но за немалко от компаниите, рекламиращи активно, сезонността е най-силно изразена именно в летния период.

Кой рекламира най-много

При рекламодателите с най-големи инвестиции в телевизия през този период се наблюдава очаквана тенденция. В топ 5 на най-рекламиращите компании застават предимно представители на бързооборотния сектор, сред които Procter & Gamble (които запазват първото място в третото тримесечие и на тази година с инвестиции от 11.6 млн. лв.), българската компания "Фикосота синтез" (9 млн. лв.), "Загорка" (7 млн. лв.) както и Nestle BLG (6 млн. лв.).

За разлика от миналата година сега телекомуникационният сектор е намалил вложенията. През 2014 г. Vivacom и "Мобилтел" бяха съответно второ и трето място по рекламни бюджети (9.3 млн. и 8.6 млн. лв.), докато през третото тримесечие на 2015 г. заемат съответно 11-о и 6-о място (с 5.4 млн. и 5.9 млн. лв.) Пивоварният сектор отчита ръст на рекламните бюджети, като и трите големи играча на този пазар са в топ 10 на рекламодателите за периода ("Каменица" с 5.8 млн. лв. и Carlsberg с 5.6 млн. лв). "Тази тенденция се дължи в голямата си част на засилената конкуренция при бирените миксове и сайдерите, както и на пускането на нови продукти на българския пазар", коментира Румяна Стоянова, търговски директор на Amplifi. Според специалистите от Dentsu Aegis Network въпреки по-ранния старт на есенния сезон очакванията са до края на годината да има повишаване на активността на рекламодателите, което отново да доведе до традиционното високо запълване на рекламните блокове.

При печатната реклама впечатление прави почти двойното свиване на рекламните бюджети от страна на веригите магазини. Секторът е вложил в печатна реклама 2.1 млн. лв. през третото тримесечие на 2014 г. и едва 1.2 млн. лв. през това на тази година.

От производителите на храни най-активни са били тези на "хранителни и диетични добавки". Тези компании са се рекламирали в печата с общо 1.56 млн. лв., което е с 5.7% по-малко от инвестициите за същия период на миналата година.

Българският рекламен пазар е нараснал с 6.8% (до 259.6 млн. лв. брутен обем) през третото тримесечие на тази година в сравнение със същия период на 2014 г. Това показват данните на Be Media Consultant за юли - септември. Мониторингът беше публикуван преди по-малко от седмица и в него са разгледани каналите телевизия и печат. Калкулациите на анализаторите използват брутните обеми на рекламните инвестиции и не отразяват отстъпките, които агенции и рекламодатели получават от страна на медиите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал