Сбогом TV7, здравей News TV
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сбогом TV7, здравей News TV

Дори новият канал да бъде регистриран, остават въпросите дали телевизията ще има сграда и оборудване, както и кои журналисти и служители ще пожелаят да работят в нея.

Сбогом TV7, здравей News TV

Свързаната с фалиралата КТБ телевизия няма шанс да оцелее, а желаещите да й бъдат нови собственици искат да регистрират друг канал

Весислава Антонова
32467 прочитания

Дори новият канал да бъде регистриран, остават въпросите дали телевизията ще има сграда и оборудване, както и кои журналисти и служители ще пожелаят да работят в нея.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Вече месеци наред TV7 и News 7 изглеждат като болен пациент, за който вече няма надежда. А в последно време каналите, свързани с мажоритарния собственик на фалиралата Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев, буквално вегетират, затънали в сериозна финансова и управленска криза.

Като следствие от всичко това заплатите на журналистите и останалите служители се бавят. Всеки месец напускат хора, а рейтингът на TV7 е паднал наполовина в сравнение с най-добрите години на телевизията (виж графиката). От това тя загуби и рекламодателите си и на практика няма с какво да се издържа. Съдът вече половин година отказва да впише новия собственик "Праймедия", от който се очакваше да извади каналите от тоталната криза (макар и отново без произходът на финансирането да е прозрачен). С днешна дата изглежда, че дори той вече е изгубил търпение и търси други варианти, които се отдалечават от спасението на TV7.

Обрат в сценария

Тази седмица стана ясно, че "Праймедия" ЕООД е подала заявление в Съвета за електронни медии (СЕМ) за регистрация на нов политематичен телевизионен канал News TV, който да се излъчва по кабел и сателит. Компанията е свързана с председателя на Национално движение "Русофили" и бивш член на Изпълнителното бюро на Националния съвет на БСП Николай Малинов, но по документи неин собственик е бизнес партньорът му Асен Асенов. Вече половин година "Праймедия" прави неуспешни опити да бъде вписана като собственик на TV7 и News7.

Според експертите в СЕМ, които са разгледали заявлението на "Праймедия" този вторник, в подадените документи за регистрация на новия канал няма нередности. Регулаторът обаче си е оставил една седмица отсрочка, преди да издаде разрешението за News TV, за да направи съпоставка на програмната схема на новия канал с тези на TV7 и News7 и да провери за евентуални съвпадения. Причината е получено в СЕМ писмо от журналисти в TV7, в което те се интересуват какъв е новият канал и дали ще дублира програмата на вече съществуващите. Те споделят още, че на някои от тях е било предлагано да подпишат нови трудови договори с "Праймедия".

Според източник на "Капитал" в регулатора към момента предаванията, които се дублират в програмите на новата и на вече съществуващите телевизии, са "Дневникът" с водещ Венета Райкова, турският сериал "Великолепният век" и обзорът Newsroom преди новините по News7. Възможно е да бъдат открити и други съвпадения.

"По закон съветът не може да откаже регистрация на канала, защото документите, подадени до нас, отговарят на всички изисквания на закона", коментира членът на СЕМ Анна Хаджиева. Тя поясни, че дори и да има вливане на програмно съдържание от TV7/News7 в новия канал News TV, това не е незаконно и може да стане с предоговаряне на правата. "Единственото, което News TV не може да вземе от TV7, е т.нар. статут must carry - правото да бъде качен на мултиплекса и да излъчва ефирно. Ако иска да излъчва цифрово, трябва наново да кандидатства за това", каза Хаджиева. Така най-вероятно следващия вторник News TV ще получи регистрация.

Собственикът на "Праймедия" Асен Асенов заяви, че преди да бъде издадена регистрацията на News TV, няма какво да каже. Николай Малинов също не пожела да коментира на този етап, но пред "Капитал" преди време той не отрече, че има връзка с TV7. По повод актуалните развития журналисти от телевизията изразиха опасения, че каналът постепенно ще бъде закрит.

От дълго време на пазара се коментира, че след краха на КТБ финансирането в TV7 идва от руския олигарх Константин Малофеев, който е в приятелски отношения с Николай Малинов. Тази седмица пред "Капитал" самият Малофеев потвърди за приятелството си с председателя на движение "Русофили". Според него популярната преди телевизия се е сринала, но сегашните идеи на Малинов, съпругата му Даниела (която е официален представител на международната медийна платформа Russia Beyond the Headlines за България - бел. ред.) и целия екип му се струват "доста перспективни". "Помагаме всякак - с идеи, стратегии, съдържание, без да нарушаваме санкциите на ЕС. Не финансирам ТВ7. Но това е моя частна инициатива", допълни Малофеев. На въпрос дали финансира телевизията и откъде са парите, с които тя продължава да функционира въпреки големите си дългове, бизнесменът отговори така: "Помагах на Николай да реши тези въпроси, но не става дума за мои пари." Малофеев подчерта и, че не се интересува от собственост в български медии, а от това да има такава, която да отразява неговите възгледи - православни ценности и силен консерватизъм.

Константин Малофеев, известен като руския "православен олигарх", до неотдавна беше един от най-големите миноритарни акционери в телекомуникационната компания "Ростелеком". Руски медии го сочат и като човек, свързван тясно с присъединяването на Крим към Русия и спонсорирането на сепаратистите в Източна Украйна. Тази година Малофеев създаде "Царьград ТВ" - православна интернет телевизия, наричана "руският вариант на Fox News", която ще се излъчва в цяла Европа, но с особен акцент върху България, Сърбия и Гърция. Руският бизнесмен попадна под международните санкции заради участието на Русия във войната в Украйна.

Как се стигна дотук

Развитието на нещата около TV7 и News7 показва, че за свързаната с Николай Малинов "Праймедия" е по-лесно да регистрира ново дружество, отколкото да поеме старите с всичките им финансови и юридически тежести. А те въобще не са малко. TV7 и едноличният й собственик - кипърската офшорка "Краун медиа", дължат 290 млн. лв. на КТБ. В края на август част от сградата на столичния бул. "Цар Борис III", в която се помещава ТV7, беше обявена за продан заради дългове. Процедурата беше задействана по искане на Уникредит Булбанк, която през 2012 г. е отпуснала заем за 20 млн. eвро и има ипотека върху част от парцела и сградата. Ден по-късно преди три години сградата е ипотекирана и в КТБ. Началната цена за обектите беше 4.37 млн. лв. За дружеството "ТВ Седем" има искане за несъстоятелност, а през април заради задължение към КТБ съдия-изпълнител направи опит да продаде техниката на телевизията, но действието беше спряно след намеса на премиера Бойко Борисов.

След появата на News TV развръзката за дружеството "ТВ Седем" е една - да бъде обявено в несъстоятелност, като по този начин ще се стигне до разпродаване на имуществото на телевизията и с получените средства ще се удовлетворят вземанията на кредиторите. При такъв сценарий, ако преди няколко месеца "Праймедия" беше успяла да се впише като едноличен собственик на капитала на телевизията, най-вероятно нямаше да получи нищо, тъй като по закон акционерите носят имуществена отговорност за задълженията на длъжника до размера на своя дял от капитала (на притежаваните от тях акции). Тоест "Праймедия" би се лишила изцяло от направената инвестиция, ако допусне да се стигне до обявяване в несъстоятелност. На този етап изглежда, че "Праймедия" и Николай Малинов са защитили интереса си по-добре.

Но дори и новият канал да бъде регистриран, пред инвеститора остават много въпросителни. Като това дали телевизията ще има сграда и оборудване, както и кои журналисти и служители ще пожелаят да останат да работят за новия собственик. Интересно е и дали ще се появи купувач за студиата и кой ще е той, защото както старите канали, така и бъдещият могат да се сблъскат с най-големия проблем - да няма откъде да излъчват.

Накратко, TV7 си отива така, както се появи - хаотично, с неясна собственост и в служба на определени бизнес и/или политически интереси.

Вече месеци наред TV7 и News 7 изглеждат като болен пациент, за който вече няма надежда. А в последно време каналите, свързани с мажоритарния собственик на фалиралата Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев, буквално вегетират, затънали в сериозна финансова и управленска криза.

Като следствие от всичко това заплатите на журналистите и останалите служители се бавят. Всеки месец напускат хора, а рейтингът на TV7 е паднал наполовина в сравнение с най-добрите години на телевизията (виж графиката). От това тя загуби и рекламодателите си и на практика няма с какво да се издържа. Съдът вече половин година отказва да впише новия собственик "Праймедия", от който се очакваше да извади каналите от тоталната криза (макар и отново без произходът на финансирането да е прозрачен). С днешна дата изглежда, че дори той вече е изгубил търпение и търси други варианти, които се отдалечават от спасението на TV7.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Честно да ви кажа, вече не се притеснявам. В България има такъв огромен, мощен и доминантен хор на про-руски медии, които следват официалната кремълска пропаганда, че пристигането на още един руски медиен лайномет ще бъде просто една капка в морето. Всъщност голямата новина би била ако се появи телевизия, която откаже да следва путинската пропаганда. Такава в България обаче все още не съществува.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Пожелавам на всички така наречени журналисти в тази помиярска медия да останат без работа и много дса се мъчат. Защото, когато мустакатия и дудука им хвърляха дебелите пачки не се свеняха да ги прибират и да мятат лайна във вентилатора.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    mammita avatar :-|
    mammita

    На мен честно да ви кажа, ама въобще няма да ми липсва този дърдорник. Нема толкова бързо забравихте Костинброд или как отразяваха протестите, как лъгаха и изкривяваха истината. Как начесло с Бареков спретваха репортажи, срещу неудобните на Василев политици и бизнесмени? Да, Бареков вече го няма там, но целият му екип и журналистите без съвест и морал са там. Явно е, че тази сган би направил всичко за пари. Публична тайна беше, че служителите в телевизията взимаха в пъти по-високи заплати от тези на колегите си в други медии. Да й дърпат шалтера и ефирът ни да се попрочисти малко от пропагандата. Ако може и някой да дръпне шалтера на тв Алфа ще съм най-щастлива.

  • 4
    orfe2540 avatar :-|
    orfe2540

    290 млн дългове. Интересно дали тези "изгорени" пари са дали някакъв резултат. Според мен медийното влияние е надценено.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    absent avatar :-|
    Абсент

    До коментар [#3] от "mammita":

    Добре, че имам два крачола за да имам какво да правя в такива случаи.
    Заслужават ли и капка съчувствие? Не! По-умни хора от мен са го казали:
    каквото повикало, такова се обадило. Щях да напиша и още, но виждам, че номер 3 ;mammita' е казал/а всичко което исках да кажа. Поздрави

  • 6
    ss avatar :-|
    SS

    Един мозъчен облъчвател по малко !

    Единствените по хубави предавания бяха "Въпрос на гледна точка" и подарените от CNN !

  • 7
    rossen_roussanov avatar :-|
    rossen_roussanov

    Ма много злоба по адрес на ТБ7! Те всички други телевизии също "облъчват" здраво със всякакви платени пропаганди като за малоумни, но нали са от "наш'те":)
    Аз пък в ТВ 7 харесвам това, че само там може да се видят интелигентни хора, които не ги допускат до другите ТВ, както и много силната им филмова продукция- "Дървот на живота" е страхотно постижение!

  • 8
    demos avatar :-|
    demos

    На руските инвестиции в българските медии трябва да се сложи край.

  • 9
    dragozov avatar :-|
    dragozov

    Росене, пълно е с ентелегенция в ТВ7. Направо е културен център със световна значимост.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    klavdia50 avatar :-|
    Klavdia Gergova

    За "Дървото на живота "съм съгласна.Другото не.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.