С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 окт 2015, 16:16, 4325 прочитания

Кога ще имаме черен кмет в Албена

Рекламният фестивал Golden Drum - столица на Нова Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Марсел Леви е творчески директор и партньор в рекламна агенция Noble Graphics. Дългогодишен участник в журито на ФАРА, тази година Марсел Леви бе избран в журито на регионалния рекламен фестивал Golden Drum.

Пиран е малко словенско градче на брега на Адриатическо море, в което надали бих попаднал, ако не се занимавах с реклама. Нямаше да срещна и кмета, ако не бях в журито на двадесет и второто издание на рекламния фестивал Golden Drum. Пиран е китно градче с около 5000 застаряващи жители, в което сякаш нищо не се е променило от XVIII век насам. Може би за това не бях подготвен психически на срещата с кмета на града да бъдем посрещнати от достолепен господин с побеляваща коса и черна кожа. Питър Босман е от Гана, емигралал е в Словения и е работил дълги години като доктор в Пиран. Поздравления за Босман и още по-големи за жителите на Пиран. На пръв поглед това може би няма нищо общо с рекламата, но това е само на пръв поглед.


България е точно между Румъния и Турция. С едната се движим заедно в Европа, въпреки че това никак не ни се нрави, защото, нали, те все пак са румънци. Другата като че ли се отдалечава от Европа. Между другото точно по времето на Golden Drum и двете се класираха на Европейското по футбол. Но да се върнем на Golden Drum, обявил се за рекламния фестивал на нова Европа. На това рекламно състезание имат право да участват държави от Източна и Централна Европа, и други, на които явно много им се иска да са в Европа - Ливан, Израел, Турция, Армения, Грузия, Азербайджан, Казахстан. Golden Drum наистина е рекламният форум, на който агенции и рекламодатели от нова Европа могат да блеснат, без да се притесняват от убийствената конкуренция на рекламните титани от Лондон, Париж и Амстердам.

Триумфът на Румъния и Турция

Тази година Румъния и Турция са с най-много заявки, съответно 132 и 280. За сравнение - България има 34. Естествено количеството е само индикатор и е по-важно, че Румъния и Турция показват забележителна работа. Агенция на годината стана McCann Erickson Румъния, втори са Y&R Истанбул, четвърти TBWA Истанбул, пети Publicis Румъния, а независима агенция на годината е GDP Румъния. Сумарно Турция води класирането по държави с 4 Гран при, 7 злата, 13 сребра и 47 номинации. Втора е Румъния с 2 Гран при, 8 злата, 10 сребра и 18 номинации. България спечели едно злато и една номинация в лицето на NRG Creative Boutique и reforma.



Няма да крия, че прекарах седмица на Golden Drum, разсъждавайки как ще ги стигнем румънците. Първият освежаващ шамар за моето невежество беше фактът, че румънците нямат локален рекламен фестивал. Това ги принуждава да участват и дори да печелят международни фестивали, за да могат да се докажат пред местните си клиенти. Всеки треньор по произволно избран спорт ще ви каже, че съревнованието с по-добри от теб води до много добри резултати. Защо рекламата да прави изключение?

Българските агенции имат спорадични успехи на международните фестивали, които пък традиционно се неглижират от рекламодателите. Българската реклама, а всъщност и българският бизнес, трябва да излязат от собствената си самоизолация от света. Битуват две паралелни философски нагласи, еднакво грешни и пагубни. Първата е, че при нас в България нещата са различни, пазарът е друг, потребителите също, а рекламите, които се харесват в чужбина, няма как да сработят тук. Втората е традиционната липса на самочувствие и амбиция - по-добре пръв на село, отколкото последен в града. Българският бизнес рядко напуска пределите на страната, а българските агенции рядко работят за клиенти, базирани в чужбина.

Предполагам, че интровертността на българския бизнес е опит да се изолираме от конкуренцията на по-добрите според нас чужденци и да живеем щастливо в нашия малък, но овладян свят. Но това, от което се изолираме, са възможностите, които ни дава глобализацията и по-конкретно Европа. Европейският съюз не е еврофондове за грабене, не е и метод за контрол върху българските политици. Европейският съюз е възможност да излезем от границите на България. Както агенциите, така и бранд мениджърите трябва да погледнат по-далеч от собствения си нос, ако искат наистина да бъдат успешни. Едно добро начало би било да следим по-внимателно какво се случва на рекламните фестивали в Европа.

Защо goodvertising-а набира скорост

Най-шумният тренд през последните години, включително и на Golden Drum, е т.нар. goodvertising. Той не е продиктуван от алтруистичното желание на компаниите да бъдат добри, нито пък, както погрешно се разсъждава, на болното желание на рекламните агенции да спечелят награди на рекламни фестивали. Goodvertising е възможност марките да се отличат от конкуренцията в свят, където продуктовите предимства отдавна не съществуват или лесно и бързо се копират. Когато изберат кауза, която е свързана с дейността на компанията и която резонира в съзнанието на потребителите, марките не само изграждат близки отношения с хората, но и продават повече.

Показателна и последователна в това отношение е работата на McCann Erickson Румъния за вафла с патриотичното име "РОМ". Вафлата си беше поставило за цел да върне в Румъния милионите емигранти. Доста амбициозно начинание за едно непретенциозно десертче. Миналата година вафла "РОМ" призова румънците за помощ, за да променят заедно автоматичните предложения на търсачката на google от "румънците са тъпи, гадни, прости" на "румънците са умни". За незапознатите припомням, че първата кампания на "РОМ" в тази посока беше агресивната провокация да смени румънското знаме от опаковката си с американско и да стартира кампания, възхваляваща САЩ и американските ценности, само за да разкрие по-късно, че всичко това е било на шега.

Особено активни в goodvertising-а са телекомите. Те промениха кардинално начина ни на живот. Продаваха общуване и емоции, но с годините толкова свикнахме с ползите от новите технологии, че в момента виждаме в мобилните оператори главно тарифни планове и месечни сметки. Бъдещето на телекомите е бляскаво и ясно - те трябва да намерят нови ползи от предоставяната от тях технологична платформа. Не случайно един от най-големите телекоми в света - Deutsche telekom, организира собствена международна конференция в Пиран точно по време на фестивала Golden Drum. Естествено никак не им беше приятно, че Vodafone заслужено спечели наградата за рекламодател на годината.

Сред работата за Vodafone най-много блестеше мобилна апликация, разработена от Y&R Истанбул, насочена срещу домашното насилие над жени. Тя е маскирана като стандартно приложение, например фенерче. Но когато жената разклати телефона си, приложението изпраща автоматично sms на трима предварително избрани от нея приятели заедно с gps координатите й. Интересен детайл е, че апликацията мимикрира на всеки осем месеца, за да остане тайна за мъжете. Популяризирането й се случва чрез дигитални и офлайн медии, но чрез различни хитрини вниманието на мъжката аудитория се отклонява. Апликацията спечели три Гран при и златни награди в различни категории, но по-важното е, че тя показва пътя, по който могат да се развиват телекомите.

Ако сте непоправими оптимисти и смятате, че домашното насилие е твърде нишова тема за амбициите на телеком, в друга кампания отново Vodafone, но в друга държава и с друга агенция (McCann Erickson Румъния) събира най-младите с най-възрастните. С помощта на дигиталните технологии кампанията "Неделни баби" предоставя възможност на самотни възрастни жени да имат за кого да се грижат, а на тинейджърите- да похапнат нещо различно от пица на парче. Мила и човечна кампания, която успешно ангажира трудни публики като циничните тинейджъри и консервативните към технологиите пенсионери, и в същото време успява да докосне широката аудитория. Тази кампания би могла да сработи добре и в България - и ние имаме самотни възрастни хора, и младежи, които преживят с баничка на крак.


Когато говорим за идеи и Golden Drum 2015, няма как да пропуснем работата на Saatchi&Saacthi Швейцария за австрийското списание Vangardist, която бе наградена с Гран при в категориите PR, брандирано съдържание и директен маркетинг. Въпреки ръста на случаи на заразени с вируса на ХИВ хора в Европа през последните години, темата не е модерна за медиите. Специален брой на авангардното списание е отпечатано с кръвта на ХИВ позитивни хора и запечатано в плик. Провокацията на Vangardist към всеки докоснал се до списанието атакува страховете и предразсъдъците на хората, а темата за вируса на ХИВ отново става актуална.

Шансът на България

Отхвърлянето на страховете от непознатото е шансът на малки държави като България. Ние трябва да бъдем много по-отворени към света. Рекламните агенции в Европа практикуват обмяната не само на идеи, но и на хора. Това е полезно за всички, защото дори и извън България хората се стараят да не се изложат пред чужденците. Когато отидеш на ново място, още повече в друга държава, даваш най-доброто от себе си. Тук не става въпрос за емиграция, а за каляване в условията на страхотна конкуренция.

Освен че билетите трябва да са двупосочни, потокът може да бъде и от Европа към България. Защо да не потърсим доказани професионалисти за нашите най-добри агенции, марки и компании в чужбина? Защо млади таланти да не започнат кариерата си у нас? От прехвалените от мен румънци ни дели една река, а от турците - една телена ограда.

Навремето бях възхитен от позиционирането на една от най-добрите агенции в света - 180 Амстердам. Те стартираха като международна верига с един офис, в който наемат служители от различни държави. Някой ден сигурно ще имат и българи. Но преди това ще трябва да спечелим Golden Drum. Всъщност ще трябва да спечелим и Cannes Lions, за да не бъдем в Европа само по документи. Всичко това ще се случи, когато разрушим оградите в главите си, както и тези по границата. Затова завиждам на самочувствието на словенците от малкото градче Пиран, които за втори път са избрали за свой кмет ганаеца Питър Босман.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 1127 прочитания

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 2 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 2091 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"Стандарт"-на зависимост

Кредитираната с пари от КТБ "ГМ прес" е в процедура по несъстоятеност, но нейните издания си намериха нов финансов "благодетел"

Още от Капитал
За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Спас Русев: Увеличихме стойността на Vivacom от 750 млн. до 1.3 млрд. евро

Планирам други инвестиции в България след приключване на сделката за БТК

Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10