С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 6 ное 2015, 16:50, 5342 прочитания

Изборите в новинарски сайтове

Тенденции на потреблението и изводи от маркетинга на съдържанието в изборния ден

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Сайтът dnevnik.bg е бил един от водещите източници на информация в деня на първия тур на местните избори, 25 октомври. Това показват данни от различни метрики, включително Gemius, които измерват интернет пазара в България. От "несензационните" сайтове (тип "Гръм уби овца, кацат извънземни") единствено vesti.bg е с по-голям брой уникални браузъри (cookies, посещения на един потребител от един браузър – реалните уникални потребители са по-малко, защото един човек влиза през различни утройства и браузъри), но не и по отчетени имресии – презареждания на страници вътре в сайта, възможно обяснение за което е, че във vesti.bg се насочва и трафикът от потребителите на пощата abv.bg, част от същата група - "Нетинфо".

Водач в първата четворка сайтове е жълтият blitz.bg, там попада и pik.bg (Бомба в ПИК! - примерно голо селфи на Божинов).


"Данните от изборния ден показват, че сме достоверни източници на информация в очите на българските читатели", казва Андрей Любенов, директор "Дигитални продукти и операции" в "Икономедиа", фирмата издател на "Дневник" и "Капитал". Той обяснява, че в други дни, в които няма събитие от такъв мащаб, се случва таблоидни и сензационни сайтове да излизат по-напред в данните, но във важни моменти хората търсят сериозна и достоверна информация. В потвърждение на тезата си Любенов допълва, че в изборния ден общо dnevnik.bg и capital.bg са с най-голям дял уникални браузъри измежду най-посещаваните сайтове, без да прибягват до "покупка" на трафик чрез спонсорирани постове в социалните мрежи. Докато последното е легитимна практика, която много интернет медии използват, за да доведат на сайта си посетители, съществуват съмнения, че някои от водещите играчи на българския пазар прибягват също до генерирането на фалшив машинен трафик, което е по същество измама не само заради отчитането на представянето, но и спрямо рекламодателите, които плащат за "брой очи".

Тези условности при измерването на трафика ни правят предпазливи в анализа на данните – казва още Любенов - затова за изводите, които правим, и тенденциите, които отчитаме, се доверяваме главно на сайтовете, които следват адекватни журналистически практики и чиито показатели могат да бъдат засечени през други официални източници.

Важна тенденция, която се забелязва от данните на Google Analytics за потреблението в изборния ден, но и не само, е, че половината от трафика (50%) на capital.bg и 45% от този на dnevnik.bg идва от мобилни устройства. За сравнение, по време на парламентарните избори през 2014 г. мобилният трафик на "Капитал" е бил 37%. Нарастващото присъствие на смартфони и таблети във всекидневието на хората означава, че читателите, особено в почивните дни, все повече се информират в движение, но остават все така активни и търсещи информация. И докато повечето новинарски сайтове са оптимизирани за мобилно потребление, рекламният пазар изостава и търси присъствие главно сред потребителите на компютър. Причината е, че много от българските рекламодатели все още не са разработили мобилни приложения или мобилни сайтове, където да изпращат заинтересованите читатели.



От гледна точка на новинарските медии изводите от изборния ден също са интересни. И двата сайта на "Икономедиа" отбелязват ръст на потребителския интерес в сравнение с парламентарните избори през 2014 г.

"Тази година развихме начина на отразяване и заложихме на live blog (отразяване на събитията в реално време - бел. авт.), бързо представено и добре структурирано обобщаващо съдържание и инфографики", казва Огнян Георгиев, управляващ редактор на capital.bg.

Анализът на данните на dnevnik.bg показва 17% ръст на читателския интерес спрямо парламентарните избори. "Отчитаме този ръст без на сайта да сме обявявали междинни резултати под формата на "класации" поради ограниченията на закона, с които отново взехме редакционно решение да се съобразим, въпреки, че като журналисти имаме аргументи против. Очаквано най-четени бяха резултатите, които обявявахме на живо след изборния ден и този път имахме специално разработени формати за десктоп и мобилна версия. Мобилната статия изпреварва като четене тази на компютър. Интерактивните графики ни отличават сред новинарските сайтове", коментира главният редактор на Дневник Велислава Попова. "Във Facebook заложихме на инфографики с прогнози – парадоксално от закона не е забранено да се съобщават предварителни резултати в социалните мрежи  – и те бяха най-споделяните публикации в изборния ден, макар и без да водят директен трафик на сайта. Другото ни очакване, което се потвърди, беше, че във Facebook потребителите ни ще се интересуват повече как върви гласуването за референдума и графичните резултати за него имат рекордни постижения", допълва тя.

Изводите на "Дневник" от маркетирането на съдържание във Facebook, без да се използват платени промоции, са:
-  няма правопропорционална връзка между броя постинги и посещения на сайта;
- в последните години Facebook промени алгоритмите си, така че да задържи потребителите в социалната мрежа - затова публикациите с графики и изображения достигат до по-широк кръг хора, докато тези, препращащи към външни източници, генерират по-нисък брой импресии;
- трафикът от търсене в Google е с не по-малка тежест и затова е важно заглавията да са директни и оптимизирани;
- във важни новинарски моменти директният трафик към сайтове, към които има доверие, остава важен източник (с над 50% тежест).

Очаквано трафикът в изборния ден на capital.bg и dnevnik.bg е най-голям вечерта на 25 октомври. Едното обяснение е, че тази година не се обявяваха междинни резултати през деня, което доведе до увеличено потребление след 19 часа, когато излязоха първите данни от ЦИК. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Критична година за медиите Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

17 яну 2020, 1944 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 1163 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Най-взискателните потребители

Милениум поколението става все по-важна целева група за рекламодателите в България

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10