С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 ное 2018, 11:18, 3969 прочитания

Ангелос Парасхакис: Ръстът на рекламния пазар няма да продължи дълго

Изпълнителният директор на guts&brainsDDB пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Интервюто е част от годишната класация на рекламните агенции в България, която "Капитал" организира за трета година. Тя традиционно започва с представяне на данните на най-големите групи на пазара по ключов показател приходи за 2017 г. и прогнозите на техните мениджъри за развитието на бизнеса им. Повече по темата четете тук.

Обяснете с едно изречение какво прави вашата компания?


Събира под един покрив най-добрите таланти, които нашият пазар може да предложи, и решава комуникационни и бранд проблеми ден след ден на десетки клиента чрез три творчески и два медийни бранда, създавайки нови комуникационни тенденции на пазара.

На какво се дължи ръстът в приходите на групата ви за 2017 г.?

Много нови бизнеси, идващи предимно от международна/регионална работа, но не само. Събрахме много добро портфолио от клиенти в нашата група и се развихме значително и успоредно с тях.



В кои направления се увеличи и в кои намаля бизнесът ви през 2018 г.?

Консолидираните ни приходи на годишна база нараснаха с над 30%, което се дължи главно на нови спечелени бизнеси и консолидирането на международната работа в групата ни. В същото време обаче разходите ни за персонал ще се повишат с минимум 20-25%, тъй като наехме повече хора в екипа си.

За пети път наградата на ФАРА за "Агенция на годината" спечели guts&brainsDDB, Изключително добро представяне имаше и Tribal Worldwide на ФАРА, както и от бизнес гледна точка. На резултатите на групата се отразява и нашата относително нова творческа и дигитална агенция DNA, която успешно спечели значително портфолио от нови клиенти и започва да оставя своя отпечатък на пазара.

Наблюдаваме лек спад на творческите приходи, което в същото време се компенсира от нови приходи от дигитални услуги във всички наши компании. Усещането ни е, че тази тенденция ще продължи и в крайна сметка ще окаже известен натиск върху цената, разделяйки традиционните и дигиталните услуги, докато те естествено не станат едно и всички компании постепенно се превърнат в дигитални. Засега и за близкото бъдеще трябва да обслужваме еднакво добре и двете.

Посочете една положителна и една отрицателна тенденция на българския комуникационен пазар тази година?

Като положително виждам само нарастването на разходите за реклама, дължащо се главно на по-доброто икономическо положение в сравнение с преди 2-3 години. Това не е тенденция, тъй като не очаквам да е дългосрочно устойчива.

Като негативна тенденция - българският рекламен пазар застарява и все по-малко хора искат да станат част от него. Рекламата не е толкова секси, колкото преди, а IT индустрията се конкурира за свежи, млади кадри, завземайки бързо почти всичко. Това, заедно с проблема за намирането на квалифицирани кадри, вероятно ще окаже голям натиск върху разходите и ще доведе до това много агенции (творчески, медийни или дигитални) да излязат от бизнеса.

Какви са прогнозите ви за бизнеса ви и за бранша през 2019 г. ?

Вярвам, че колкото по-добър е брандът, толкова по-добра е и прогнозата. Нашата индустрия се променя с всяка година и не е странно, ако някой пада с 5 позиции в топ 10 една година и се връща на върха следващата. Конкурсите за избор на агенции са циркулиращи клиенти, добавяйки приходи за кратко при някои или кратки загуби за други. Оптимистични сме за консолидирането на сегашните ни бизнеси през 2019 г. и добавянето на още няколко, най-вече благодарение на предлагането на много добър бранд като цяло.

Прогнозата ми за пазара за съжаление не е добра. Накратко, трябва да разберем, че темповете на растеж няма да продължат тенденцията от последните 2 години, а стагнацията е много близо. Това, заедно с последните банкови консолидации, ритейл и бизнес оптимизациите, ще принуди пазара да спре.

Само ако наблюдавате международните фондови пазари и бавния ръст в приходите спрямо предходните тримесечия или години, тогава вероятно парчетата на пъзела ще се наредят. Моята прогноза е, че общите рекламни инвестиции ще бъдат равни на тези през 2018 г. със значителен отрицателен натиск върху последното тримесечие на 2019 г., който ще последва и през 2020 г.

Какво ще прави вашата компания след пет години?
Сигурен съм, че българският комуникационен пазар няма достатъчно приходи за всички агенции, така че нашата визия е да продължаваме да развиваме международната и регионалната си дейност. В същото време сме нетърпеливи да добавим добре функциониращи независими агенции към нашата група, предлагащи услуги най-вече в областта на дигиталните и видео продукции, така че може би някои стартъпи или придобивания са в плановете ни.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август)

Българската реклама в чужбина; Google обновява снимките от български градове; CBS и Viacom се обединяват

20 авг 2019, 864 прочитания

Българската реклама в чужбина 1 Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

16 авг 2019, 2373 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Иванка Кючукова: Пропускат се добри решения за сметка на ниска цена

Изпълнителният директор на Havas Group - България пред "Капитал"

Обезлесяването в Бразилия: "Капитан Моторна резачка" срещу Амазонската гора

Бразилският президент Болсонаро отхвърля наложения му прякор, но при неговото управление загубата на дървесна покривка опасно се ускорява

Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate