С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 ное 2015, 16:32, 6640 прочитания

Дигиталните първенци

IAB България проведе за пръв път дигиталните награди IAB Mixx Awards. Pernod Ricard и Next- DC с най-много отличия от фестивала

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От тази седмица България има нов играч в конкурсните програми. Ако ФАРА е мястото, където рекламните агенции мерят мускули в креативност, а Effie - мястото, където доказват резултати и ефективност, то IAB Mixx Awards ще бъде територията за постижения в интерактивния и дигитален маркетинг както за агенции, така и за рекламодатели. Това е престижен международен фестивал, който се организира от българския клон на IAB (Interactive Advertising Bureau), а първото му издание се проведе в четвъртък, 12 ноември.

"IAB Mixx Awards е конкурс за digital, само за digital", казва накратко Жюстин Томс, мениджър "Бизнес развитие" в ABC Design & Communication Group и част от журито в конкурса. "Форматът е утвърден и представен на много места по света, където дигиталната индустрия е добре развита", допълва тя. Според нея провеждането му на българския пазар означава, че дигиталният бранш тук се развива динамично и е на ниво.


Освен Жюстин Томс в журито регионалният мениджър на Critman за Балканите Емил Олованов, мениджърът "Портфолио" в "Нет Инфо" Александър Варов, творческият директор на Ogilvy Sofia Илия Яков, управляващият директор на NEXT-DC Мария Тодорова, изпълнителният директор на онлайн рекламната мрежа Httpool Венцислав Костов и мениджърът "Дигитален маркетинг" в Mtel Георги Малчев. От IAB България посочват, че членовете на журито са избрани на принципа на авторитета и опита и ще се сменят всяка година от управителния съвет на организацията.

Журито ще избира най-добрите кампании в седем категории, съобразени със спецификите на българския пазар - директна интерактивна кампания, брандирано съдържание, интеграция между различни видове медии и платформи, интерактивна видео кампания, мобилна кампания, кампания в социалните мрежи и иновативни и експериментални кампании, които не подлежат на категоризация. Особеност при IAB Mixx Awards е, че всeки член на журито отговаря за една от седемте категории във фестивалната програма. Тоест всеки от тях подбира тежестта в съответната категория на предварително зададените от IAB критерии и връчва наградите на спечелилите рекламодатели и/или агенции.

Оценяването става посредством усредняване на гласовете на всички членове. А гласуването на база на четири критерии, избрани предварително от IAB България. При стратегията се търси дали и как са използвани проучвания, проявите на креативност, избора на медийни средства и интеграция с други не-интерактивни медии, ако е уместно. Изпълнението и използването на медии е друг критерий, при който е важно колко добре е изпълнена кампанията, колко креативна или комплексна е тя в използването на медии, както и какъв процент от бюджета й е инвестиран в интерактивни медии.
Резултати и възвращаемост са третият стандарт, при който се следи дали кампанията е постигнала целите си и дали има солидно доказателство за това. И четвъртият критерий е креативност, тоест ангажираност на потребителите, използване на медии, арт/криейтив, копирайтинг, интеграция с цялостната кампания. Въпреки че във всяка категория критериите могат да имат различна тежест, журиращите посочват, че висока оценка в един от тях не означава непременно висока оценка за цялата кампания. Илия Яков от Ogilvy Sofia казва, че една успешна заявка не може да има добра креативна част, а в същото време да не е добре развита стратегически. За Мария Тодорова от Next-DC пък най-важни са въздействащият и релевантен потребителски инсайт (познание за потребителите, поведението им или пазара, направено най-често на база на разбиране на ситуацията или дедукция – бел.авт.), оригиналността на избраните средства и канали, смелостта и иновативноста. "Разбира се, всичко това трябва да доведе до ясни резултати", допълва тя.



Кой спечели

"Когато стартирахме, ни предупредиха, че едва ли ще съберем повече от 20 заявки в такъв профилиран конкурс, и то в първото му издание", казва Емил Илиев, изпълнителен директор на IAB България. Във фестивала са се включили 17 компании с общо 43 заявки, получени за около месец. "Ако имахме повече време, съм сигурен, че щяхме да удвоим кандидатите", казва още Илиев. Най-голям интерес рекламодатели и агенции са проявили към категорията "Брандирано съдържание", а най-малък - към мобилните кампании. Там златна награда беше връчена на единствения подаден в категорията проект - мобилното приложение за здравословен живот "Здрави" на агенция "ВОКС-1" за "Софарма".

Емил Олованов от Crimtan разказва, че по-голямата част от заявките са дошли от големи агенции и рекламодатели. Това според Мария Тодорова от Next-DC означава, че част от големите клиенти осъзнават важността да участват на такъв тип по-нишови фестивали. Тази тенденция се забелязва ясно и при списъка с победителите (виж карето).

Най-награждаваният проект е подаден от рекламодателя Pernod Ricard Bulgaria - кампанията "Stay True People", спечелила първите места в категориите "Интеграция в различни медии и платформи", "Интерактивна видео кампания" и "Кампания в социалните мрежи". Тя е насочена към млади хора и разказва историите на няколко представители на поколението Y (родените между 1985 и 2000 г. - бел. ред.). Първите места в категориите "директна интерактивна кампания" и "експериментална кампания" отидоха съответно при кампанията за потребителски кредити на Mediacom за UniCredit Bulbank и Museum of Less Ordinary на Next-DC, реализирана за водка Vodka Finlandia.

В категорията, в която се отличават най-иновативните кампании, голямата награда беше връчена на
"Вело Линия" отново на Next-DC, реализирана за LIDL, която включва интерактивна инсталация за заснемане на есктремни байк спускания на Витоша. Всички победители в седемте категории печелят освен първата награда и възможността да участват безплатно в международните издания на наградите - глобалното в Ню Йорк, както и IAB Mixx Awards Europe.

Една от целите на IAB Mixx Awards обаче е да привлече вниманието и на по-малките компании, казва Емил Олованов от Critman. Жюстин Томс допълва, че добрата новина на конкурса тази година е, че качествени дигитални проекти се създават не само от големите и утвърдени имена. А Георги Малчев от Mtel смята, че все повече се търсят концецпции, които са надграждаеми и дългосрочни. И които използват натрупаните дигитални активи от компаниите и ги развиват. Това в никакъв случай не означава, че пълният потенциал на дигиталния маркетинг е достигнат. Малчев обобщава, че сред заявките в IAB Mixx Awards е видял "кампании, които имат страхотна стратегия и идея", които обаче "след това не са използвали оптимално съответната медия или са пропуснали да надградят използваната механика". И по-лошото - такива, които не показват резултати, а разчитат основно на въздействащата си идея.

Победители в IAB Mixx Awards

Категория "Direct Response and Lead Generation"
1 място: "Consumer Loans", агенция: Mediacom, клиент: UniCredit Bulbank
2 място: "Планирай смело", клиент: "БНП Париба Лични Финанси"
3 място. WWF #ZaVitosha, агенция: Медияпост Хит Мейл България, клиент: WWF

Категория "Branded Content"
1 място: "Museum of Less Ordinary", агенция: Next-DC, клиент: Vodka Finlandia
2 място: "Вело Линия", агенция: Next-DC, клиент: LIDL
3 място: "Stay True People", клиент: Ballantine's (Pernod Ricard Bulgaria)

Категория "Cross Media Integration"
1 място: "Stay True People", клиент: Ballantine's (Pernod Ricard Bulgaria)
2 място: "Bushmills Brothers on Tour", агенция: Knoway, клиент: Bushmills Irish Whiskey
3 място: "Explore Bulgaria", клиент: National Geographic Channel (Fox International Channels)

Категория "Interactive Video Campaign"
1 място: "Stay True People", клиент: Ballantine's (Pernod Ricard Bulgaria)
2 място: "Kamenitza All4One", агенция: Interactive Share, клиент: Kamenitza

Категория "Mobile"
1 място: "Здрави", агенция: ВОКС-1, клиент: "Софарма"

Категория "Social"
1 място: "Stay True People", клиент: Ballantine's (Pernod Ricard Bulgaria)
2 място: "J&B Modern Classics", агенция: Knoway, клиент: J&B Scotch Whiskey
3 място: "Здрави", агенция: ВОКС-1, клиент: "Софарма"

Категория "Brave"
1 място: "Вело Линия", агенция: Next-DC, клиент: LIDL
2 място: "Museum of Less Ordinary", агенция: Next-DC, клиент: Vodka Finlandia
3 място: "CN Joking Billboard", агенция: gobox, клиент: Cartoon Network

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 3708 прочитания

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 3 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 2824 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Мисия "Промяна" за фестивала за рекламна ефективност Effie

Специална анкета, насочена към агенции и рекламодатели, ще определи посоката на развитие на конкурса

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10