"В медиите преди местния вот се проведе само формална медийна кампания. Посланията на големите партии бяха клиширани, а разяснения за гласуването на референдума практически не се случиха. Медиите се оказаха по-заинтересовани от усвояването на средствата за политическа реклама, разпределяни от партиите, отколкото от осигуряването на сцена за пълноценни дебати между участниците в изборната надпревара. Партиите проведоха кампанията основно по места и с директни срещи, а средствата в медии бяха влагани по-скоро срещу очаквания за бъдещо благосклонно отношение към "инвеститора"." Това са част от изводите в анализа на Фондациите "Медийна демокрация" (ФМД) и "Конрад Аденауер" след изборите за местна власт и референдума за електронното гласуване.
Двете организации представиха резултатите от мониторинга на българските медии за периода септември-октомври 2015 г. Фокусът е върху отразяването на кампаниите за местни избори и национален референдум. Анализът включва оценки на медийната среда, изготвени от екипа на Лабораторията за медиен мониторинг към ФМД.
Според екипа работил върху доклада, медийната кампания за местни избори и за референдум възпроизвежда познати още от 2011 г. моменти. И тогава едновременно се проведоха два вида гласуване – за президент и за местна власт. "Също както при сегашните избори, бяха отчетени вяла кампания, липса на запомнящи се послания, ниско ниво на информиране на гласоподавателите, доминиране на медиите от Бойко Борисов (и тогава в ролята на министър-председател), организационни неуредици", пише в анализа. Изобилието от прилики и отсъствието на позитивна промяна илюстрират неспособността на българската политическа система и на медиите да организират по-качествен изборен процес, да го ориентират в по-голяма степен към гражданите.
Анализът обръща внимание, че на практика ролята на медиите в хода на изборите е била занижена, но и те сами са насърчили това. Липсата на баланс между чистото търсене на финансова изгода от изборния процес и обществената им мисия е произвела два важни ефекта. Първо, допринася за изместване на механизмите за формиране на мнение и на вот извън публично видимата сфера. Неслучайно контролираният вот се оказа толкова сериозен проблем за Избори 2015. И, второ, свежда ролята на медиите до демократичен декор на изборния процес.
Цялото иследавне можете да прочетете на сайта на ФМД.
"В медиите преди местния вот се проведе само формална медийна кампания. Посланията на големите партии бяха клиширани, а разяснения за гласуването на референдума практически не се случиха. Медиите се оказаха по-заинтересовани от усвояването на средствата за политическа реклама, разпределяни от партиите, отколкото от осигуряването на сцена за пълноценни дебати между участниците в изборната надпревара. Партиите проведоха кампанията основно по места и с директни срещи, а средствата в медии бяха влагани по-скоро срещу очаквания за бъдещо благосклонно отношение към "инвеститора"." Това са част от изводите в анализа на Фондациите "Медийна демокрация" (ФМД) и "Конрад Аденауер" след изборите за местна власт и референдума за електронното гласуване.
Двете организации представиха резултатите от мониторинга на българските медии за периода септември-октомври 2015 г. Фокусът е върху отразяването на кампаниите за местни избори и национален референдум. Анализът включва оценки на медийната среда, изготвени от екипа на Лабораторията за медиен мониторинг към ФМД.
0 коментара