Да отхапеш от онлайн питата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да отхапеш от онлайн питата

Александър Марков, Иван Пантелеев и Георги Малчев (от ляво надясно) са тримата съдружници в новата дигитална агенция Xplora.

Да отхапеш от онлайн питата

Xplora е нова дигитална агенция за пърформънс маркетинг и стратегически решения

18467 прочитания

Александър Марков, Иван Пантелеев и Георги Малчев (от ляво надясно) са тримата съдружници в новата дигитална агенция Xplora.

© Цветелина Белутова


От 21 октомври на българския пазар работи нова агенция за дигитален маркетинг. Името й е Xplora, а създателите й заявяват, че търсят човешки и разбираем облик на дигиталните комуникации.

Екипът от съдружници в новата агенция се сформира около Георги Малчев, доскорошен мениджър "Дигитален маркетинг" в Mtel, а преди това съдружник в Ilyan.com. Негови партньори са Иван Пантелеев, бивш акаунт директор в Despark и мениджър "Връзки с клиенти" в Ilyan.com, и Александър Марков, който се е грижил за пърформънс маркетинга (част от онлайн комуникациите, насочена към възвращаемостта на инвестициите - бел. авт.) на Mtel, а преди това и на "Студио Модерна".

Xplora иска да се позиционира като агенция за стратегически и концептуални решения в дигитална среда, пърфомънс маркетинг и изпълнение на цялостни кампании. "Няма да навлизаме в бизнеса на криейтив агенциите", казва Георги Малчев. Според него една агенция трябва да бъде в състояние да погледне бизнеса на клиента си отвътре. Да помогне с дефинирането на маркетинг целите и да е до рекламодателя през целия процес на развитието му в дигиталната среда, а не просто да изработва сайтове и да управлява кампании.

До момента в портфолиото на Xplora има няколко компании, сред които строителната BLD Homes и mebelite.bg, онлайн магазинът на мебелната компания "Лабиринт". Агенцията обслужва и проект за доставки по домовете на продуктите на "Девин". "В момента работим с общо 4 клиента, които плащат редовна консултантска такса", казва Георги Малчев. Настоящите клиенти на Xplora са рекламодатели, които познават добре тримата създатели на агенцията. Малчев добавя, че в момента агенцията участва и в няколко конкурса за дигитално обслужване.

"През първите два месеца от общата работа между клиент и агенция трябва да се анализира поведението на потребителите чрез тестване на различни инструменти и подходи", смята Малчев. По този начин рекламодателят придобива своеобразен вътрешен дигитален отдел, който "работи с теб заради дългосрочността на отношенията и надграждането на маркетинговия инструментариум", посочва той. Това е подходът, който Xplora иска да следва при работата си със сегашните клиенти.

Така например за BLD Homes агенцията е анализирала потребителския поток към каналите на рекламодателя и е установила, че първата точка на контакт или последваща преди оглед или покупка е сайтът на компанията. Затова дефинира няколко конкретни таргет групи и прави конкретни потребителски пътеки към всяка от тях. След това насочва таргетиран трафик към всеки от потребителските типове. Според Малчев това е довело до 20% увеличение на посещенията в сайта на рекламодателите за седмица. При mebelite.bg задачата на агенцията е да увеличи продажбите от онлайн магазина на клиента. Съдружникът в Xplora разказва, че в рамките на два месеца приложеният аналитичен подход е увеличил престоя на потребителите в сайта, трафикът е нараснал седем пъти, а продажбите онлайн са се вдигнали с 40%. Това за него е пътят, по който агенцията може да мотивира рекламодателя да увеличи бюджета си дигитални комуникации.

Фактът, че инвестициите в дигитални комуникации растат дава увереност на Георги Малчев, че дори и на малък пазар като българския има място за нови играчи. Според него особено парите за дигитални активи, тоест собствени канали на компаниите, ще се увеличават.

Според проучване на "IAB България" онлайн инвестициите в страната възлизат на около 50 милиона лева брутно и са пораснали с 18% спрямо 2014 г. Тези резултати включват и спекулативни данни за обема на Facebook и Google рекламата (двете компании не публикуват своите приходи от реклама за различните пазари, а изчисленията на "IAB България" са направени на база на съпоставка с общите данни за Централна и Източна Европа - бел. авт.). Изследването не отчита и отстъпките и бонусите, които медиите и агенциите договарят. Колкото и условна да е сумата обаче, за нея се състезават все повече агенции на пазара - стари и новопоявяващи се.

Въпреки това според оценките на различни хора от бранша дигиталната реклама не само не е стигнала точката си на пренасищане, а напротив  - все още страда от недостиг на качествени компании, които съчетават и технологична, и маркетингова експертиза. Така смята Георги Костов, изпълнителен директор на eDesign: "В днешно време е изключително лесно да прочетеш няколко статии, да изгледаш няколко клипа в YouTube, да отидеш на 1-2 обучения и да решиш, че може да предлагаш услуга, свързана с маркетинг в интернет."

За да си професионалист в сферата обаче, е необходимо повече, казва и основателят на дигиталната агенция Next-DC Мария Тодорова. Да инвестираш в няколко типа специалисти например. Докато повечето агенции - и стари, и нови - се ограничават до човек, който се занимава със социални мрежи, смята тя. По този начин агенциите правят относително най-малката инвестиция и разчитат на външна помощ от подизпълнители и партньори. Според Тодорова "това е решение, и то работещо, разбира се, но не и за сериозна дигитална агенция".

Според други обаче пазарът на този тип услуги в България е добре сегментиран и това отваря място за нови играчи. Има агенции, които се профилират в социални мрежи, в SEO, в уеб дизайн, пърформънс маркетинг. Според изпълнителния директор на Interactive Sharе Мартин Попов изборът на ниша е устойчив бизнес модел. "Ние сме ROI (return of investment) и пърформънс агенция", казва той. И добавя: "Докато повечето от големите конкуренти на този пазар са по-скоро с криейтив насоченост, тоест създават предимно имиджови кампании онлайн и планират разпространението им." Това им пречи да погледнат стратегически и да осигурят реални резултати на своите клиенти", смята Попов. Георги Костов от eDesign обаче е на мнение, че агенциите, които покриват пълен набор от услуги, са по-търсени от рекламодателите, които управляват големите рекламни бюджети. Мария Тодорова от Next-DC добавя, че профилирана агенция би могла да работи на българския пазар, но за по-малки клиенти. "Digital вече не е нишов канал", категорична е тя.

От 21 октомври на българския пазар работи нова агенция за дигитален маркетинг. Името й е Xplora, а създателите й заявяват, че търсят човешки и разбираем облик на дигиталните комуникации.

Екипът от съдружници в новата агенция се сформира около Георги Малчев, доскорошен мениджър "Дигитален маркетинг" в Mtel, а преди това съдружник в Ilyan.com. Негови партньори са Иван Пантелеев, бивш акаунт директор в Despark и мениджър "Връзки с клиенти" в Ilyan.com, и Александър Марков, който се е грижил за пърформънс маркетинга (част от онлайн комуникациите, насочена към възвращаемостта на инвестициите - бел. авт.) на Mtel, а преди това и на "Студио Модерна".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Всъщност голямата липса не е на "стратегически" консултанти, а точно на криетив. За това и интернет рекламата е на това ниво.
    Дай им на консултантите да гонят кликове с огромни транзишън формати, които закриват интернет страниците...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    mainstream avatar :-|
    blackbird

    Потрес......"агенцията е анализирала потребителския поток към каналите на рекламодателя и е установила, че първата точка на контакт или последваща преди оглед или покупка е сайтът на компанията".
    Ама вие сериозно ли?! А откъде другаде в 2015.
    С респект към хората за които пишете, но журналистката е май тотално не е в час.

  • 3
    sdeath avatar :-P
    Добрин Василев

    До коментар [#2] от "blackbird":

    Напълно съгласен, още повече, че аз лично съм в потрес от сайта - mebelite.bg . Когато го отварям първото ми впечатление е какво се е объркало тук и къде са мебелите ??

  • 4
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    До коментар [#3] от "Кирил":

    На същото мнение съм. Много кофти е направен. Като потребител говоря.

    "В днешно време е изключително лесно да прочетеш няколко статии, да изгледаш няколко клипа в YouTube, да отидеш на 1-2 обучения и да решиш, че може да предлагаш услуга, свързана с маркетинг в интернет."

  • 5
    pornpig avatar :-P
    pornpig

    глупости на търкалета. просто едни хора се местят от една в друга фирма, заедно с клиентите си, с мениджурите на които си делят част от таксите, без да вършат на практика почти нищо. и завоалирано в много гръмки и почни нишо не значещи думи. в бг бизнес му викат :)

  • 6
    svetozar.tsenev avatar :-|
    svetozar.tsenev

    Познавам ilyan.com или Лотос адвъртайзинг както си мисля, че името на фирмата и знам, че този Геогри има добър старт, но съм по - скоро съгласен с коментар номер 5.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    svetozar.tsenev avatar :-|
    svetozar.tsenev

    Познавам ilyan.com или Лотос адвъртайзинг както си мисля, че името на фирмата и знам, че този Геогри има добър старт, но съм по - скоро съгласен с коментар номер 5.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK