С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 9 мар 2016, 10:53, 7451 прочитания

Пловдив - столица на лошата кризисна комуникация

Според PR експерти общината в града е позволила недопустими грешки в опита си да потуши кризата с тютюневия склад

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През май 2015 г. Пловдив стана българският град, който ще носи титлата Културна столица на Европа 2019. Преди няколко дни обаче общината разруши градения с години имидж, а причина беше събарянето на тютюнев склад на ул. "Одрин" 8 - паметник на културата от 1977 г. насам и част от групов паметник Историческа зона "Филипопол – Тримонциум – Пловдив". Мащабът на случилото се - в което изглежда са замесени фалшиви документи, нехайство на управата и не един и двама пряко отговорни, се разгръща малко по малко през последните дни. Вместо да води процеса, да изясни фактите, да признае грешката и да накаже виновните, през цялото това време община Пловдив видимо се чудеше как да замаже скандала и да прехвърли отговорността на някой друг.

Накратко, създалата се криза за община Пловдив изглежда така: в неделя, 6 март, емблематичната за града сграда беше почти напълно унищожена, а малката част, останала от нея, беше спасена благодарение на бързата намеса на граждани. В понеделник община Пловдив показа документ, издаден през 2010г. от Националния институт за недвижимо културно наследство, удостоверяващ, че сградата всъщност не е паметник на културата и не попада в зона с по-особен режим на застрояване - т.е. разрушаването й е законно. Пред "Дневник" главният архитект на Пловдив Румен Русев заяви, че удостоверението е получено още през 2010г. от собствениците на сградата, когато са придвижени и документите за разрешителното за строеж. По-късно през деня обаче стана ясно, че в оригиналния документ, издаден от НИНКН, се посочва, че сградата е паметник на културата и попада в територия с културно-историческо наследство. От Министерство на културата пък лаконично коментираха, че в тяхния архив не присъства първоначално показаното от общината удостоверение. С което институциите продължиха да си предават топката.


Случката разпали граждани и медии и със сигурност ще повлияе в дългосрочен план не само на градската среда, но и на имиджа на община Пловдив. От комуникационна гледна точка виждаме липса на организирани стъпки за запазване на добрия образ на културната столица на Европа и цялостното справяне с PR кризата. "Има случайни хаотични действия на отделни представители, които оставят само внушението, че общината не знае какво се случва на територията й. Това не е сериозно", коментира пред "Капитал" Любомир Аламанов, генерален мениджър на SiteMedia Consultancy. "Категорично е смешно да се прехвърля вината на Министерството на културата или на Националния институт за културно наследство. Ако тези институции са отговорни, то за какво е самата община", допълва той.

Според PR специалистите публичната реакция на общината по този казус е бавна и недопустима. "В комуникацията си местната администрация се опитваше да омаловажи проблема – вероятно заради грешката, която е допуснала", обяснява пред "Капитал" Александър Христов, акаунт директор в Civitas и бивш председател на Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО). "Предвид имиджа на Пловдив като културна столица и предвид ценността на тютюневия склад, това е пагубно", категоричен е той. Христов допълни, че при ситуация с толкова голямо обществено значение, "не съществуват вербални еквилибристики", с които да обясниш и оправдаеш случилото се.

И все пак, както във всяка комуникационна криза, правилни стъпки има. На първо място, според Любомир Аламанов, общината може да вземе пример от тенисистката Мария Шарапова, която по време на свиканата пресконференция, обясни обвиненията в допинг, пое вината, извини се и посочи публично какви мерки ще вземе. По-важното според него е обаче, че българските институции цялостно не са подготвени за справяне с PR кризи. "В България, и особено в институциите ни, има тотално неразбиране какво са кризисните комуникации", казва Аламанов. "Това трябва да е дълъг и непрекъснат процес по укрепване на репутацията и връзките с всички публики. И непрекъсната подготовка. А това не се прави", уточнява той. Това е и причината при всяка комуникационна криза администрацията да изпада в шок и да започва да се лута, категоричен е още PR експертът.



Как обаче ще повлияе създалата се криза в дългосрочен план на община Пловдив и ще се отрази ли на статута й на Културна столица на Европа? PR специалистите са категорични, че всичко е в ръцете на общината. "Отсега нататък хората ще бъдат доста по-чувствителни към преместването на всяка плочка в града", коментира Александър Христов. "Само бързо изясняване на фактите, много строги наказания към вътрешни и външни фактори, искрено извинение и последващи мерки за възстановяване на склада, може да спаси положението донякъде", допълва и Любомир Аламанов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (28 януари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (28 януари)

Елена Матеева е първият изпълнителен директор на БДВО; СЕМ избра за генерален директор на БНР мениджър с опит в CNN и "Асошиейтед прес"; bTV обяви кой заменя Слави Трифонов като водещ на вечерното шоу; Netflix посреща 2020 г. под натиск от конкуренцията; Реклама за слушане

28 яну 2020, 1160 прочитания

Глътка надежда за БНР 1 Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

24 яну 2020, 3661 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Успешните рекламни кампании си приличат

Директорът на фестивала Euro Effies Доминик Лaйл пред "Капитал"

Още от Капитал
Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10