С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 18 мар 2016, 14:28, 6003 прочитания

Споделеното футболно първенство

БНТ и "Нова броудкастинг груп" ще излъчват мачовете от европейския турнир и имат обща рекламна политика за събитието

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Вяра Анкова стана генерален директор "Информация" и член на мениджърския съвет на "Нова тв"

Тя поема стратегическото ръководство на новинарския екип от 9 октомври

19 сеп 2017

Какво спечелиха рекламодателите от Евро 2016

Футболното първенство беше основен двигател на пазара, а БНТ и "Нова тв" отчитат с 80% по-високи нетни приходи в сравнение с предишното европейско

15 юли 2016

Футбол по БНТ или по Nova

Какви са първите ефекти от това, че двете телевизии си поделиха правата за излъчване на Евро 2016

18 юни 2016

"Под прикритие" промени позициите на БНТ на телевизионния пазар

Програмният директор на БНТ1 Севда Шишманова, пред "Капитал"

11 юни 2016

Седмични новини за маркетинг и реклама (25 март)

Toshiba стартира мащабна кампания, насочена към бизнес клиенти от Европа, Spotify предлага нов формат реклама за мобилните устройства, Разходите за реклама ще нарастват глобално през 2016 г.

24 мар 2016

Олимпийски надежди за БНТ

Телевизията има шанс да увеличи рекламните си приходи заради Сочи и световното футболно първенство

31 яну 2014

Футболът отново победи олимпиадата на спонсорския фронт

Евро 2012 беше по-успешен продукт от Лондон 2012 от финансова гледна точка

18 сеп 2012

Евро 2012 + БНТ = Добри резултати

Телевизията спечели и зрители, и рекламни приходи от футболното първенство

6 юли 2012

БНТ изпреварва bTV, но за кратко

Европейското първенство по футбол увеличи рейтинга и пазарния дял на държавната телевизия

11 юни 2012
Да имаш европейското първенство по футбол в програмното си портфолио е все едно да си откъснал златната ябълка на телевизионния сезон. Излъчването му осигурява на всеки канал лоялна аудитория, висока гледаемост и респективно сериозни рекламни постъпления. Обикновено големите турнири, излъчвани в реално време, са основният двигател на цялата рекламна политика на медиата през годината и гарантират освен 100% възвращаемост на инвестицията и добри приходи от реклама и спонсорство. Ако стъпим на данните от предишното европейско първенство през 2012 г. например, рейтингът на излъчващата го БНТ се е увеличил три пъти в часовия пояс на мачовете в сравнение с периода преди първенството. Тази тенденция беше отчетена и от основните рекламни агенции на пазара. Повишената гледаемост осигури на БНТ лидерска позиция на телевизионния пазар - финалният мач се оказа най-гледаното спортно телевизионно предаване в България за годината (виж таблицата).

През 2016 г. от ябълката ще могат да отхапят две телевизии. Обществената БНТ ще излъчва европейското първенство по футбол във Франция през юни и юли в партньорство с каналите на "Нова броудкастинг груп", като двете медии ще имат и обща рекламна политика за събитието. Досега подобен модел не е бил прилаган при големите спортни първенства и на пръв поглед изпраща двете конкуриращи се телевизии една срещу друга в битка за зрители и рекламодатели.


Нов модел на работа

С много малки изключения значимите спортни събития се излъчваха основно по обществения канал БНТ1 и, откакто съществува (началото на 2014), по БНТ HD. Тази година европейското по футбол на практика ще е достъпно по пет телевизионни канала, от които три основни - "Нова тв", БНТ1 и "Диема", а останалите два ще излъчват мачовете огледално в HD формат – БНТ HD и "Диема Спорт"/"Диема Спорт 2". Двете основни телевизионни групи ще излъчват равен брой мачове - по 27. Бонус за тях е, че за пръв път шампионатът е с участието на 24 отбора и броят на срещите се увеличава до 51. Само три от срещите ще се предават едновременно и по двете основни телевизии – откриването, финалът и един мач от груповата фаза. Двубоите са с начален час 16, 19 и 22 часа българско време, което обхваща праймтайма (най-гледаното тв време) на медиите.

БНТ на практика сублицензира (преотстъпва срещу заплащане - бел. ред.) половината от футболните срещи на "Нова тв". Като основна причина за това свое решение от обществената телевизия посочиха пред "Капитал" намалената държавна субсидия и поскъпването на телевизионните права за излъчване на първенството. "Подобно партньорство между обществена и частна телевизия не е прецедент нито за БНТ, нито за медийната среда в Европа", коментират от телевизията и дават пример със сътрудничеството с bTV за "Детската Евровизия". БНТ притежава правата и за второто най-важно спортно събитие на годината - олимпийските игри в Рио през август.

Новият модел на работа между двете медийни групи е възможен, защото събитие като европейското първенство попада в списъка на специалните събития на Съвета за електронни медии. За тях не важат рекламните ограничения, които по принцип БНТ има за останалата част от програмата си. По закон държавната телевизия има право на 15 минути реклама на денонощие и четири минути на час, като в най-гледания часови пояс - от 19 до 22 часа, може да има общо пет минути реклами.

Заради търговската тайна при подписване на договора за излъчване на първенството БНТ не обявява колко е инвестирала в покупката на правата, нито за колко ги е сублицензирала на "Нова".



Големите рекламни очаквания

Рекламните агенции от своя страна са категорични, че през годината за тях и техните клиенти шампионатът ще представлява най-голям интерес. В летните месеци, които традиционно са слаб сезон за телевизиите, ще се увеличи гледаемостта и компании от категориите напитки, ритейлъри, бири, автомобили, финансови услуги и други ще се възползват от повишения зрителски интерес.

БНТ и "Нова тв" имат за събитието и обща рекламна политика. Старши изследователят в медиа агенция ZenithOptimedia Светлана Тачева коментира пред "Капитал", че за България това е първи подобен cross-selling (продажба в повече от един канал - бел. ред.) проект между медии, които не са част от обща група.

Търговският процес от името на двете медиа групи ще администрира "Нова тв", а рекламните пакети са поравно разпределени между двете групи и са общо четири. Според условията по тях се предвижда равностойно по брой и стойност излъчване на реклама в телевизионните програми на БНТ и "Нова броудкастинг груп" (НБГ). "Никой клиент не може да избира конкретна медиа. Според типа пакет рекламата му ще бъде излъчена в определени мачове, които ще се показват както по "Нова", така и по БНТ, а също и по "Диема" и останалите два допълнителни HD канала", обясни Светлана Тачева.

Първият и най-скъп пакет включва общо 106 излъчвания на 30-секундни телевизионни спотове по време на целия спортен турнир срещу брутната цена от 480.6 хиляди лева. Към него може да бъде прибавено и излъчването на спонсорски заставки в началото и в края на 30 от футболните срещи срещу оскъпяване със 70 хиляди лева. Ако се добавят и излъчванията на заставки и спотове по време на повторенията, брутната цена на целия пакет стига близо 605 хиляди лева. Телевизиите обаче предлагат на рекламодателите отстъпки до 50% от посочената цена, ако закупят предварително пакета. Останалите три варианта включват съответно 53, 28 и 18 излъчвания на 30-секундни клипове и 14, 9 и 5 излъчвания на спонсорски заставки. Общите им брутни цени пък са съответно 307, 166 и 90 хиляди лева.

В рекламните пакети няма изискване за гарантирани рейтинги и медийните агенции правят предварителна оценка на аудиторията, която може да се достигне за определена целева група на база исторически данни и допълнителни анализи. Този начин на работа се е утвърдил като правило на пазара, особено когато става дума за големи спортни събития, излъчвани на живо.

Разпределението на бюджета за Евро 2016 в двете медии от страна на клиентите е поравно, защото така са структурирани пакетите, продавани от търговския отдел на НБГ. "Мачовете от такива големи спортни събития имат определена аудитория, която ще следи футболните срещи в ефира на излъчващата телевизия. Затова дали те ще бъдат излъчвани само по БНТ, или както ще е в случая с Евро 2016 - по БНТ и по "Нова тв"/"Диема", няма особено значение за зрителите", коментира заместник-директорът на MediaS SMV Александър Гагов.

"Пакетите за продажба на рекламно време на европейското са на база цена, което означава, че топ пакетите гарантират на рекламодателите по-дълго присъствие в ефир в рамките на първенството, както и по-ексклузивно присъствие в последната и най-интересна фаза от четвъртфиналите до финала", обясни Светлана Тачева от ZenithOptimedia .

Ефектите от споделената реклама

От гледна точка на рекламодателите този нов начин на продаване носи определени ползи като възможността да комбинират телевизионната реклама с присъствие в интернет сайтовете на "Нова броудкастинг груп". "Рекламодателите, които имат годишни договори с НБГ и планират да закупят рекламни пакети в Евро 2016, биха могли да използват генерираните обеми във футболното първенство за договаряне на допълнителни подобрения при сделките", обясни Александър Гагов.

Според него ползите за БНТ биха могли да бъдат предимно финансови заради по-големите възможности на НБГ да осигурят приходи от продажбите на реклама. "От своя страна "Нова" ще задържат и дори спечелят аудитория и пазарен дял, които иначе биха загубили в периода на събитието. Това ще им даде много голямо предимство пред прекия им конкурент в този период", коментира Гагов.

Споделеният модел е от полза за агенциите и за рекламодателите, защото те имат възможност да договарят закупуването на пакети за реклама и в двете телевизионни групи само с един екип. "БНТ и преди бяха успешни в продажбата на реклама на спортни събития от такъв ранг. Сега ползват много активния търговски екип на НБГ, вместо да се конкурират с него", коментира Светослав Дъбов, директор бизнес развитие в Argent.

Медиа директорите са на мнение, че когато е замесена търговска медиа, продажбата на рекламно време неизбежно става по-адекватна за рекламодателите. "Инвестициите в първенството по традиция не са част от годишните сделки и гаранции на клиентите. БНТ1 би могла само да спечели от участието си в подобно партньорство, защото със сигурност има големи рекламодатели, които не ползват обществената медиа традиционно в микса си, но я включват при подобни събития", е мнението на Светлана Тачева.

Като негативи за БНТ от споделеното излъчване медиа агенциите посочват евентуална загуба на аудитория. Но като се има предвид, че тя не е търговски оператор, за нея е по-важно да монетизира по-добре инвестицията, която е направила в закупуване на правата.

Тачева дава пример, че при предишни подобни спортни събития, за които БНТ е била ексклузивен доставчик, телевизията е увеличила аудиторията си на годишна база - със 17% през 2012 г. по време на европейското и с 21% през 2014 г. по време на световното в Бразилия. На месечна база ръстът е много по-впечатляващ – 88% през юни 2012 г. и 122% през юни 2014 г.

Съществува и рискът БНТ да привлече по-малко рекламни инвестиции спрямо предходните големи футболни първенства, които обществената медиа е продавала и излъчвала ексклузивно. Според Светлана Тачева обаче това е малко вероятно, защото в настоящата ситуация партньорството с голяма търговска медиа "ще привлече повече рекламодатели, което в някакъв смисъл ще компенсира ексклузивитета от предходните първенства".
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

20 ноември 2018г.
София хотел Балкан

capital.bg/banks

Шеста годишна конференция "Банките и бизнесът"



Теми в програмата:


  • Банковият сектор през 2019 – приоритети и предизвикателства
  • Подготовка за банковия съюз и ERM 2 – какво е важно и какви ще са ефектите върху бизнеса
  • Тенденции при кредитирането - ще има ли промяна в цената на и какво ще е движението на лихвите
  • Нови възможности и програми за финансиране
  • Пазарът на необслужвани кредити
  • Иновации и технологични решения за по-висока ефективност на сектора​

Повече информация и програма: capital.bg/banks

Прочетете и това

HBO сваля цената на онлайн платформата си и предлага нова опция за плащане 2 HBO сваля цената на онлайн платформата си и предлага нова опция за плащане

HBO GО вече ще струва 2.99 евро на месец за директните абонати на услугата

14 ное 2018, 1159 прочитания

АЕЖ - България, поиска от президента да наложи вето на медийния закон на Пеевски 1 АЕЖ - България, поиска от президента да наложи вето на медийния закон на Пеевски

Днес обаче документът бе публикуван в Държавен вестник и очевидно президентът го е подписал още миналата седмица

13 ное 2018, 1037 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмични новини за маркетинг и реклама (25 март)

Toshiba стартира мащабна кампания, насочена към бизнес клиенти от Европа, Spotify предлага нов формат реклама за мобилните устройства, Разходите за реклама ще нарастват глобално през 2016 г.

Следващото поколение блокчейн

Платформата с българско участие Aeternity разработва блокчейн инфраструктура, която да надгради bitcoin и ethereum

Кои са банките с най-ниски такси

БНБ вече прави сравнение между офертите на всички институции на пазара

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Бохемска рапсодия"

Силата на музиката в спектакъл за сърцето

Андалусия: една добра седмица

Жега, история и гамбас в Южна Испания

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Плажове с вечни концесионери, пореден проблем около Ветко Арабаджиев, петролът поевтинява

Емисия

DAILY @7AM // 15.11.2018 Прочетете