Цар Мобайл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цар Мобайл

От общите нетни приходи за интернет реклама най-голям дял продължава да държи дисплей рекламата с 27.3% за 2015 г..

Цар Мобайл

Пазарът на интернет реклама достигна 62 млн.лева според IAB България, а потребители и рекламодатели мигрират към мобилни устройства

6570 прочитания

От общите нетни приходи за интернет реклама най-голям дял продължава да държи дисплей рекламата с 27.3% за 2015 г..

© Анелия Николова


11 милиона лева. С толкова е пораснал пазарът на интернет реклама в България през миналата година, за да достигне до нетни инвестиции 61.8 млн. лева. Скокът му се дължи предимно на почти двойното увеличение на вложенията във Facebook реклама – от 9.43 млн. лв. през 2014 г. до 15.65 млн. лв. през 2015 г.

Тези данни бяха представени на форума на IAB България, който събира дигиталната индустрия - рекламни агенции, медиийни и IT компании, компании в сферата на електронната търговия и рекламодатели - за да очертае посоките на развитие на пазара. Тази година ключовите за бранша тенденции са няколко - миграцията на потребителите и търговията към смартфоните и новите възможности за реклама, които това отваря, експериментите с т.нар. native (спонсорирано редакционно съдържание - бел. ред.) и видеоформати на реклама и опитите за по-внимателно следене на поведението и навиците на аудиторията чрез софтуери и управление на данни.

Според изследваната от IAB България представителна извадка на 20 от най-големите медийни компании и рекламни агенции в страната, рекламодателите продължават да увеличават инвестициите си в онлайн присъствие. Основателят на дигиталната агенция Interactive Share Мартин Попов дори прогнозира, че "в близките години дигиталният маркетинг и реклама ще доминират над телевизията като канал за достигане на потребителите". Засега данните не потвърждават подобен обрат. При една от водещите рекламни категории - потребителските стоки, 70% от инвестициите отиват в телевизия срещу 30% в дигиталното пространство. В същото време обаче проучването на IAB България показва, че потребителите прекарват 3 часа и половина в интернет средно на ден и малко под 3 часа пред телевизорите.

От общите нетни приходи за интернет реклама най-голям дял продължава да държи дисплей рекламата с 27.3% за 2015 г.. Почти непроменено остава Google търсенето с 25.3%, От общите нетни приходи за интернет реклама най-голям дял продължава да държи дисплей рекламата с 27.3% за 2015 г..наравно с Facebook рекламното съдържание. Видеоканалът Youtube заема 13.9% от общите инвестиции в онлайн реклама, а с по-малко от 5% са рекламите на клик, обявите и други канали. През изминалата година най-големият рекламодател в интернет е Mondelez, като трябва да отбележим, че в изчисленията са включени само рекламните бюджети, инвестирани в онлайн медии. Не са отчетени вложенията във Facebook, Google, You Tube или други онлайн канали. Второто и третото място се заемат от телекомите Vivacom и Telenor, следвани от Azimut Software/Trader и Procter&Gamble.

Данните сочат и друга промяна - хората заменят телевизорите не с компютри, а с мобилни устройства. Според глобално проучване, цитирано на форума, хората гледат смарт телефоните си по близо 85 пъти на ден, което е два пъти повече, отколкото те самите предполагат. През тях те не само потребяват съдържание в медии и социални мрежи, но и пазаруват, както стана ясно от примерите на две компании за електронна търговия - eMAG и OLX. Виргиния Чолакова, маркетинг мениджър на онлайн веригата eMAG обяви, че мобилното им приложение е сваляно от вече над 100 хил. потребители. "Мобилният ни трафик в България е 35% и очакванията ни са той постоянно да расте. Прогнозите за 2018 г. са 50% от оборотите ни да се реализират през мобилните устройства", каза тя. OLX също пуснаха наскоро нов продукт - мобилното приложение за покупко-продажба на дрехи и аксесоари Shedd. Изпълнителният директор на OLX – Спас Сливков представи данни, според които всеки ден приложението генерира 500 уникални потребители и тенденцията е интересът да нараства. "Работим с топ модни блогърки в България, които изключително много ни помогнаха да популяризираме Shedd сред голяма аудитория", разказа Сливков.

Рекламодателите засега бавно следват потребителите и започват да преместват фокуса си от декстоп към мобилни устройства. "Рекламните форми в мобилните платформи могат да бъдат много по-ефективни за рекламодателите и по-приятни от гледна точка на читателите", коментира Станислава Атанасова, търговски директор на "Икономедиа" (компанията, която издава "Капитал" – бел. ред. ).

Различна платформа, различно съдържание

Видеорекламата също продължава възхода си, като медийните компании и рекламните агенции представиха примери за реализирани кампании предимно в сайтовете за видеосподеляне YouTube и Vbox7. Saatchi&Saatchi разказаха стратегията си по комуникацията на "Загорка Ретро", в която продуктовото видео тръгва в мрежата още преди телевизионната реклама. "Тръгнахме от брошура, през анимирана инфографика до продуктово видео, което потребителите приеха като новата реклама на Загорка", разказа Ивайло Ботушанов от криейтив екипа на агенцията.

Онлайн групата "НетИнфо" сподели опита си с native видеоформатите през компанията си 7Talents. Тя управлява мрежа от потребителски канали, т.нар. Multi Channel Network – MCN, където интернет влогъри (видео блогъри- бел. ред.) споделят мнения и впечатления за определени продукти. "Хората започват да търсят все по-интересно съдържание в сегментирана вертикала. Искат да ползват най-качествените и достъпни продукти, а влогърите им ги представят", обясни Мария Атанасова, директор "Видео продукция и дистрибуция" в 7Talents. "Бъдещето на видеорекламата означава смислено съдържание дори с компромис в качеството. Не търсим холивудско изпълнение, важното е да е смислено", допълни тя.

Според медийните компании спонсорираното редакционно съдържание има голямо бъдеще и защото е подходящо както за десктоп устройства, така и за мобилни, но и защото успява да заобиколи софтуерите за блокиране на реклами, които са най-големият бич за индустрията напоследък. Въпреки че мениджърът портфолио на "НетИнфо" Александър Варов видя и позитивен ефект от блокирането на реклами. "По този начин могат да се отсеят потребителите, които реагират на реклами от тези, които не реагират и вторият тип да се достига по други начини – чрез повече естествени реклами например", обясни той. Мобилните устройства засега успяват да избягат от блокирането на реклами. Проучване на основните медии в България показва, че по-малко от 1% от българските потребители използват софтуери за спиране на реклами на мобилните си устройства срещу между 10% и 20% за компютрите.

Акцент в изказванията на медийните компании беше и това, че рекламодателите трябва да се стремят да предлагат различно съдържание на потребителите си в различните онлайн платформи, защото хората вече очакват персонализирано изживяване. Всъщност цял един панел от форума беше посветен на това как начинът, по който потребителите сърфират, и местата, които посещават могат, да бъдат огромен ресурс за определяне на многобройни и много по-точно дефинирани аудитории за рекламодателите. "Опознайте клиентите си, дайте добавена стойност в ръцете им, изненадайте ги. Влезте в ума и в джоба на клиентите си", посъветва Димитър Димитров, представител на облачната система за управление на отстъпки и маркетингови кампании Salirо.

Използването на платформи за профилиране на потребителите на база на тяхното поведение онлайн е такъв инструмент за много по-точно дефиниране на аудиториите, който ще промени целия процес по планирането на кампании. "Въвеждането на платформата за управление на данни обръща действията от планиране на формати и сайтове към планиране на хора. По този начин кампаниите ще се превърнат в различни формати реклама за различните места и клиенти", обясни Станислава Атанасова, търговски директор на "Икономедиа". А Александър Варов от "НетИнфо" добави: "Тази година ние вече продаваме аудитории."

11 милиона лева. С толкова е пораснал пазарът на интернет реклама в България през миналата година, за да достигне до нетни инвестиции 61.8 млн. лева. Скокът му се дължи предимно на почти двойното увеличение на вложенията във Facebook реклама – от 9.43 млн. лв. през 2014 г. до 15.65 млн. лв. през 2015 г.

Тези данни бяха представени на форума на IAB България, който събира дигиталната индустрия - рекламни агенции, медиийни и IT компании, компании в сферата на електронната търговия и рекламодатели - за да очертае посоките на развитие на пазара. Тази година ключовите за бранша тенденции са няколко - миграцията на потребителите и търговията към смартфоните и новите възможности за реклама, които това отваря, експериментите с т.нар. native (спонсорирано редакционно съдържание - бел. ред.) и видеоформати на реклама и опитите за по-внимателно следене на поведението и навиците на аудиторията чрез софтуери и управление на данни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ag_ma avatar :-P
    Argent MA

    "Тази година ние вече продаваме аудитории."
    Браво! Редно е вече да "имаме" и такова нещо - годината е 2016 все пак.
    Вървим към порастване значи!
    Еми хайде сега подобни добри вести да бъдат правилно и достатъчно упорито комуникирани на Н. В. Рекламодателя! :)
    А за по-паметливите - имаше подобни инструменти и в първите 1-2 години на кризата...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK