С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 апр 2016, 16:21, 12763 прочитания

Българските фирми се нуждаят от повече хора с умения по дигитален маркетинг

Бойко Яръмов, съосновател на Telerik, и Парис Чайлдрес, мениджър "Бизнес развитие" на Google за България, пред в. "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В началото на март софтуерната компания Progress (която придоби Telerik в края на 2014 г.) обяви началото на Telerik Digital Academy – нова инициатива с фокус върху дигиталните технологии, част от "Академията на "Телерик". Инициативата стартира с безплатен курс за дигитален маркетинг в сътрудничество с Google. Обучението е насочено към студенти и специалисти по маркетинг, както и към експерти от други области. Курсът е първото подобно безплатно обучение, подкрепено от Google, а срокът за кандидатстване е до 22 април.. "Капитал" разговаря за новата инициатива с Бойко Яръмов, съосновател на Telerik и ръководител на "Академията на Телерик", и Парис Чайлдрес, мениджър "Бизнес развитие" на Google за България.

Защо Google избра Telerik Academy и защо Progress реши да работи с Google?
Парис Чайлдрес: Според мен е важно да погледнем въпроса в по-широк контекст. България е на предпоследно място по дигитални умения на гражданите си според Индекса за дигитална икономика и общество (DESI) за 2015 г. Всъщност страната е на последно място в категорията човешки капитал в това проучване. Като отговор на това Google обеща да обучи 2 млн. европейци на базови дигитални умения до 2017 г. чрез проекта си Digital Garage. Колкото повече българи, толкова по-добре. Фирмите тук се нуждаят от повече хора с умения по дигитален маркетинг. В същото време стартираме и инициативата си с Telerik Academy. За нас беше лесно да изберем Telerik Academy, защото я считаме за една от най-уважаваните обучаващи институции в страната. Сигурни сме, че са готови да поемат следващата стъпка към дигиталното обучение и да разширят програмата си в областта на дигиталния маркетинг.


Бойко Яръмов: Както се казва - за танго са нужни двама. Чрез работата си в софтуерната академия през последните години разбрахме, че освен IT специалисти в сектора има нужда и от много повече хора с бизнес умения. Обикновено разговорът се води основно около нуждата от разработчици, което е напълно естествено. Но има и много други неща, които правят един бизнес успешен. Едно от тях е дигиталната трансформация - компаниите трябва да разберат, че е време да се прехвърлят към дигиталната среда. За да стане това, е нужно разговорът да премине на друго ниво - към маркетинг директорите. Като основатели на Telerik винаги сме били активни в бизнес и стартъп екосистемата и по тази причина решихме да създадем специализирана платформа за придобиване на бизнес умения, която да допълва софтуерната ни академия. Маркетингът се превърна в решаващ фактор, чрез който даден продукт или услуга достига целевата си аудитория. В същото време и Google ни партнира, за да валидира обучителния план и да даде друга перспeктива в ролята си на глобална компания.

Какво очаква Google от тази инициатива?
ПЧ: Искаме да постигнем успех и инициативата да продължи и в бъдеще. Имаме реалистични очаквания за първия курс. Предвиждаме участниците да получат добра основа по умения в дигитален маркетинг. Курсът е осемседмичен и ще е достатъчно натоварен. В дългосрочен план се надяваме завършилите го да получат добри кариерни възможности и да бъдат проводници на дигиталната трансформация в компаниите си в България.

Срещнахте се с доста компании преди началото на курса. От разговорите си с тях до какъв извод стигнахте за състоянието на дигиталния маркетинг в България?
ПЧ: За мен беше интересно да видя, че много компании проявиха интерес към курса. Което само потвърди наблюдението ни, че фирмите имат нужда от такива дигитални умения и са готови да отделят от времето и ресурсите си. В основата на програмата са именно партньорствата ни с тези фирми, които ще допринесат за качеството на курса. Същевременно той ще им предостави възможности за евентуално наемане на бъдещи професионалисти.



БЯ: Прекарахме няколко месеца в срещи с тези компании. Свързахме се с много широк спектър от фирми - за е-търговия, за борсови стоки, за облачни услуги и хардуер и др. Интересно е, че макар те да са много различни, всичките са наясно за нуждата от дигитален маркетинг и как той ще допринесе за бизнеса им. Въпросите им не се въртят около бюджет, а колко бързо може дигиталният маркетинг да заработи и да започне да носи резултати. И тук въпросът отново опира до специалисти и колко бързо тези организации могат да намерят нужните им хора в тази сфера. Преди ден потърсих в един от големите портали за работа за специалисти по дигитален маркетинг и установих, че отворените позиции в момента в тази сфера са около 600. И броят им постоянно расте.

Колко подготвени са българската компании за тази дигитална трансформация?
ПЧ: Дигиталната трансформация вече се случва и започва от потребителите. Вече имаме почти 50% проникване при смартфоните в България, което ще се увеличава с по-евтините телефони. Също и инфраструктурата се подобрява, 4G вече е тук. Всичко това прави присъствието онлайн далеч по-лесно. Компаниите трябва да отговорят и да последват потребителите. Все още има разлика и изоставане между потребители и фирми.

Къде е България в това отношение спрямо други държави в региона?
ПЧ: Ако съдим по споменатото вече проучване DESI, тя е на предпоследно място по дигитални умения. Но може да решим този проблем и вече предприемаме конкретни мерки. За крайните потребители имаме Digital Garage; също за тях и за бизнеса започваме курса с Telerik Academy.

БЯ: Виждам много компании в начална фаза на развитие - стартъпи и други, за които е по-лесно да заложат на дигиталната трансформация. Те са по-смели в налагането на технологиите и търсят съвети как да стигнат до успех, без да харчат големи бюджети. В първите си години след 2002 г. Telerik също не разполагаше с инструменти като Google Analytics и Google AdWords, които днес са общодостъпни. Така че компаниите, които осъзнават ползата от тези решения, по-лесно ги възприемат. В същото време има фирми, които оперират от над 20 години и залагат на по-традиционен маркетинг; за тях е по-трудно да ги въведат и да отделят бюджет за тях. Така че нещата ще се случат, но ще отнеме време.

Кои дигитални умения са най-важни за компаниите в България?
ПЧ: Такъв въпрос си задавахме, когато започнахме да говорим за тази инициатива. Особено важен е анализът на данни, който е важна основа за целия дигитален маркетинг. Трябва да се научиш как да извличаш изводи от целия обем информация и впоследствие да взимаш решения. Performance Marketing също е важен - как да уцелиш потенциалния клиент в правилния момент. В Google наричаме този процес микромоменти. Видеомаркетингът също е много важен - видеото преживява огромен бум, като половината потребление е през смартфони. Така че е от изключително значение създаването на ефективно видео, което да представиш на правилната публика в правилния момент. Дигиталният брандинг означава да създадеш успешен бранд чрез правилен дигитален маркетинг. Мобилният маркетинг поставя мобилността на първо място като начин да достигнеш до потребителите. И накрая идват продажбите: да използваш правилния дигитален маркетинг, за да продадеш идеята си. Всички тези теми ще бъдат застъпени в курса.

Колко време ще продължи курсът?
БЯ: Стартира на 9 май, ще продължи осем седмици, по три пъти на седмица. Даваме възможност на хората да идват и през уикенда, за да работят по проекти. Часовете ще започват с лекции и после ще преминават към практическо обучение с партньорските ни компании. Така че програмата е натоварена. Ще окуражаваме курсистите да преминават и през сертификационната програма на Google.

От колко души ще се състои първият курс?
БЯ: Срокът за кандидатстване е до 22 април. Пилотният проект е от петдесет, разделени по пет в десет групи. Така че ще си партнираме с десет компании, като всяка ще работи с група. Ще работят с истински пазарни данни, истински профил в AdWords, истински бюджет...

Ако всичко мине по план, кога можем да очакваме следващия курс?
БЯ: От наша страна сме решени да продължим курса. Надяваме се, че следващият път групата ще е още по-голяма и Google отново ще е наш партньор.

Къде виждате тази инициатива след няколко години?
БЯ: Ако в Telerik разполагахме преди години със знанията, които се опитваме да предадем сега чрез тази инициатива и екосистема, щяхме да сме успешни много по-рано. Надявам се тази инициатива да продължи и да привлече още важни активи, които да помогнат в създаването на повече успешни компании. За разлика отпреди 14 години сега има далеч повече плюсове да оперираш от България.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 3044 прочитания

ПИК-ът на отровената среда 11 ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

13 сеп 2019, 9340 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Ясни са кандидатите за СЕМ и БНР

Днес изтече срокът, в който можеше да се подават документи за участие в конкурса за генерален директор на БНР и номинации за членове на медийния регулатор

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език