Българските фирми се нуждаят от повече хора с умения по дигитален маркетинг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българските фирми се нуждаят от повече хора с умения по дигитален маркетинг

Бойко Яръмов (вляво) и Парис Чайлдрес

Българските фирми се нуждаят от повече хора с умения по дигитален маркетинг

Бойко Яръмов, съосновател на Telerik, и Парис Чайлдрес, мениджър "Бизнес развитие" на Google за България, пред в. "Капитал"

Константин Николов
13500 прочитания

Бойко Яръмов (вляво) и Парис Чайлдрес

© Надежда Чипева


В началото на март софтуерната компания Progress (която придоби Telerik в края на 2014 г.) обяви началото на Telerik Digital Academy – нова инициатива с фокус върху дигиталните технологии, част от "Академията на "Телерик". Инициативата стартира с безплатен курс за дигитален маркетинг в сътрудничество с Google. Обучението е насочено към студенти и специалисти по маркетинг, както и към експерти от други области. Курсът е първото подобно безплатно обучение, подкрепено от Google, а срокът за кандидатстване е до 22 април.. "Капитал" разговаря за новата инициатива с Бойко Яръмов, съосновател на Telerik и ръководител на "Академията на Телерик", и Парис Чайлдрес, мениджър "Бизнес развитие" на Google за България.

Защо Google избра Telerik Academy и защо Progress реши да работи с Google?

Парис Чайлдрес: Според мен е важно да погледнем въпроса в по-широк контекст. България е на предпоследно място по дигитални умения на гражданите си според Индекса за дигитална икономика и общество (DESI) за 2015 г. Всъщност страната е на последно място в категорията човешки капитал в това проучване. Като отговор на това Google обеща да обучи 2 млн. европейци на базови дигитални умения до 2017 г. чрез проекта си Digital Garage. Колкото повече българи, толкова по-добре. Фирмите тук се нуждаят от повече хора с умения по дигитален маркетинг. В същото време стартираме и инициативата си с Telerik Academy. За нас беше лесно да изберем Telerik Academy, защото я считаме за една от най-уважаваните обучаващи институции в страната. Сигурни сме, че са готови да поемат следващата стъпка към дигиталното обучение и да разширят програмата си в областта на дигиталния маркетинг.

Бойко Яръмов: Както се казва - за танго са нужни двама. Чрез работата си в софтуерната академия през последните години разбрахме, че освен IT специалисти в сектора има нужда и от много повече хора с бизнес умения. Обикновено разговорът се води основно около нуждата от разработчици, което е напълно естествено. Но има и много други неща, които правят един бизнес успешен. Едно от тях е дигиталната трансформация - компаниите трябва да разберат, че е време да се прехвърлят към дигиталната среда. За да стане това, е нужно разговорът да премине на друго ниво - към маркетинг директорите. Като основатели на Telerik винаги сме били активни в бизнес и стартъп екосистемата и по тази причина решихме да създадем специализирана платформа за придобиване на бизнес умения, която да допълва софтуерната ни академия. Маркетингът се превърна в решаващ фактор, чрез който даден продукт или услуга достига целевата си аудитория. В същото време и Google ни партнира, за да валидира обучителния план и да даде друга перспeктива в ролята си на глобална компания.

Какво очаква Google от тази инициатива?

ПЧ: Искаме да постигнем успех и инициативата да продължи и в бъдеще. Имаме реалистични очаквания за първия курс. Предвиждаме участниците да получат добра основа по умения в дигитален маркетинг. Курсът е осемседмичен и ще е достатъчно натоварен. В дългосрочен план се надяваме завършилите го да получат добри кариерни възможности и да бъдат проводници на дигиталната трансформация в компаниите си в България.

Срещнахте се с доста компании преди началото на курса. От разговорите си с тях до какъв извод стигнахте за състоянието на дигиталния маркетинг в България?

ПЧ: За мен беше интересно да видя, че много компании проявиха интерес към курса. Което само потвърди наблюдението ни, че фирмите имат нужда от такива дигитални умения и са готови да отделят от времето и ресурсите си. В основата на програмата са именно партньорствата ни с тези фирми, които ще допринесат за качеството на курса. Същевременно той ще им предостави възможности за евентуално наемане на бъдещи професионалисти.

БЯ: Прекарахме няколко месеца в срещи с тези компании. Свързахме се с много широк спектър от фирми - за е-търговия, за борсови стоки, за облачни услуги и хардуер и др. Интересно е, че макар те да са много различни, всичките са наясно за нуждата от дигитален маркетинг и как той ще допринесе за бизнеса им. Въпросите им не се въртят около бюджет, а колко бързо може дигиталният маркетинг да заработи и да започне да носи резултати. И тук въпросът отново опира до специалисти и колко бързо тези организации могат да намерят нужните им хора в тази сфера. Преди ден потърсих в един от големите портали за работа за специалисти по дигитален маркетинг и установих, че отворените позиции в момента в тази сфера са около 600. И броят им постоянно расте.

Колко подготвени са българската компании за тази дигитална трансформация?

ПЧ: Дигиталната трансформация вече се случва и започва от потребителите. Вече имаме почти 50% проникване при смартфоните в България, което ще се увеличава с по-евтините телефони. Също и инфраструктурата се подобрява, 4G вече е тук. Всичко това прави присъствието онлайн далеч по-лесно. Компаниите трябва да отговорят и да последват потребителите. Все още има разлика и изоставане между потребители и фирми.

Къде е България в това отношение спрямо други държави в региона?

ПЧ: Ако съдим по споменатото вече проучване DESI, тя е на предпоследно място по дигитални умения. Но може да решим този проблем и вече предприемаме конкретни мерки. За крайните потребители имаме Digital Garage; също за тях и за бизнеса започваме курса с Telerik Academy.

БЯ: Виждам много компании в начална фаза на развитие - стартъпи и други, за които е по-лесно да заложат на дигиталната трансформация. Те са по-смели в налагането на технологиите и търсят съвети как да стигнат до успех, без да харчат големи бюджети. В първите си години след 2002 г. Telerik също не разполагаше с инструменти като Google Analytics и Google AdWords, които днес са общодостъпни. Така че компаниите, които осъзнават ползата от тези решения, по-лесно ги възприемат. В същото време има фирми, които оперират от над 20 години и залагат на по-традиционен маркетинг; за тях е по-трудно да ги въведат и да отделят бюджет за тях. Така че нещата ще се случат, но ще отнеме време.

Кои дигитални умения са най-важни за компаниите в България?

ПЧ: Такъв въпрос си задавахме, когато започнахме да говорим за тази инициатива. Особено важен е анализът на данни, който е важна основа за целия дигитален маркетинг. Трябва да се научиш как да извличаш изводи от целия обем информация и впоследствие да взимаш решения. Performance Marketing също е важен - как да уцелиш потенциалния клиент в правилния момент. В Google наричаме този процес микромоменти. Видеомаркетингът също е много важен - видеото преживява огромен бум, като половината потребление е през смартфони. Така че е от изключително значение създаването на ефективно видео, което да представиш на правилната публика в правилния момент. Дигиталният брандинг означава да създадеш успешен бранд чрез правилен дигитален маркетинг. Мобилният маркетинг поставя мобилността на първо място като начин да достигнеш до потребителите. И накрая идват продажбите: да използваш правилния дигитален маркетинг, за да продадеш идеята си. Всички тези теми ще бъдат застъпени в курса.

Колко време ще продължи курсът?

БЯ: Стартира на 9 май, ще продължи осем седмици, по три пъти на седмица. Даваме възможност на хората да идват и през уикенда, за да работят по проекти. Часовете ще започват с лекции и после ще преминават към практическо обучение с партньорските ни компании. Така че програмата е натоварена. Ще окуражаваме курсистите да преминават и през сертификационната програма на Google.

От колко души ще се състои първият курс?

БЯ: Срокът за кандидатстване е до 22 април. Пилотният проект е от петдесет, разделени по пет в десет групи. Така че ще си партнираме с десет компании, като всяка ще работи с група. Ще работят с истински пазарни данни, истински профил в AdWords, истински бюджет...

Ако всичко мине по план, кога можем да очакваме следващия курс?

БЯ: От наша страна сме решени да продължим курса. Надяваме се, че следващият път групата ще е още по-голяма и Google отново ще е наш партньор.

Къде виждате тази инициатива след няколко години?

БЯ: Ако в Telerik разполагахме преди години със знанията, които се опитваме да предадем сега чрез тази инициатива и екосистема, щяхме да сме успешни много по-рано. Надявам се тази инициатива да продължи и да привлече още важни активи, които да помогнат в създаването на повече успешни компании. За разлика отпреди 14 години сега има далеч повече плюсове да оперираш от България.

В началото на март софтуерната компания Progress (която придоби Telerik в края на 2014 г.) обяви началото на Telerik Digital Academy – нова инициатива с фокус върху дигиталните технологии, част от "Академията на "Телерик". Инициативата стартира с безплатен курс за дигитален маркетинг в сътрудничество с Google. Обучението е насочено към студенти и специалисти по маркетинг, както и към експерти от други области. Курсът е първото подобно безплатно обучение, подкрепено от Google, а срокът за кандидатстване е до 22 април.. "Капитал" разговаря за новата инициатива с Бойко Яръмов, съосновател на Telerik и ръководител на "Академията на Телерик", и Парис Чайлдрес, мениджър "Бизнес развитие" на Google за България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK