С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 15 апр 2016, 20:23, 25647 прочитания

16 секунди от свободата

Свалянето на карикатурите на Чавдар Николов показа неспособността за справяне с PR кризи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако допреди седмица не сте знаели кой е Чавдар Николов, вероятността това да се е променило е доста голяма. Причината обаче не е свързана с изкуството на карикатуриста, а с едно много грешно решение и доста подозрения за натиск от властта над медиите.

Само за няколко часа в четвъртък се разигра цяла медийна сага. След като "Нова броудкастинг груп" реши да заличи карикатурите на Николов от платформата vbox7, последната от които в 16 секунди изобразяваше премиера Бойко Борисов в компанията на "ловците" на бежанци, социалните мрежи изригнаха в подкрепа на художника, а медиата започна да дава неубедителни обяснения. Граждани се събраха на протест под мотото "Стига вече свинщини", а "Нова тв" се зае с кризисен PR. Той обаче може би донесе повече негативи, отколкото потуши скандала.


Как започна всичко

В сряда в сутрешния блок на "Нова тв" "Здравей, България" беше излъчена карикатура на Чавдар Николов, озаглавена "Свински опашки vs конски опашки", която изобразява премиера Бойко Борисов и "ловците на бежанци" Динко Вълев и Петър Низамов под вееща се като знаме свинска опашка. Идеята й е да илюстрира темата за т.нар. граждански арести на мигранти по българската граница.


Излъчването е част от рубриката на художника в предаването - "Видеокарикатура", която се излъчва от няколко месеца всяка сутрин точно в 7:10. Впоследствие ръководството на "Нова" решава да направи канал на Николов в платформата vbox7, за да се популяризират карикатурите допълнително. vbox7 е собственост на "Нет инфо", която пък е част от "Нова броудкастинг груп" заедно с "Нова тв" и каналите "Диема".



След излъчването в сутрешния блок рисунките на Николов се качват онлайн. Малко по-късно през деня в сряда обаче карикатурата с опашките мистериозно е свалена от канала на Николов във vbox7, както и от всички платформи, препращащи към него. Нещата не свършват дотук - свалено е цялото видеосъдържание от канала, т.е. всички останали 90 карикатури, създадени за "Здравей, България". При подобно развитие на събитията няма как да не се създаде усещането, че върху произведенията на твореца е наложена цензура.

По неофициална информация на "Капитал" карикатурите на художника отдавна са обект на неодобрение от страна на засегнати лица от правителството. То е достигало до екипа на "Нова" и в крайна сметка ръководството е било принудено да вземе решение и да махне неудобния карикатурист. Въпреки че се създава впечатление, че реакцията е свързана с една определена карикатура, всъщност във времето е имало натрупване, преди да се стигне до сегашното сваляне на канала.

Преди "Нова тв" Чавдар Николов работи като политически карикатурист във вестник "Преса". Сътрудничил е на вестниците "Демокрация", "Новинар", "Стършел", АНТИ, "Седем" и други.

Обяснения vs. извинения

Скандалната ситуация породи първа реакция от страна на "Нет инфо" в сряда вечерта. "Каналът на карикатуриста в платформата за видеосподеляне Vbox7 е спрян заради прекратяване на договора между автора и дружеството", обясниха от компанията. И продължиха с това, че в края на всяко тримесечие "Нет инфо" извършва регулярни прегледи ефективността на всички свои продукти и в рамките на този анализ е установено, че проектът с Николов е недостатъчно ефективен, а "гледаемостта на карикатурите в канала е под средните стойности за платформата". Самият карикатурист обяви, че е разбрал за прекратяването на договора си впоследствие.

Свалените карикатури бяха представени като бизнес решение на "Нет инфо". Водещата на "Здравей, България" Анна Цолова обясни в ефир, че то "няма връзка с редакционната политика на "Нова" или с конкретната карикатура, излъчена в сряда. "Чавдар Николов е добре дошъл и занапред в ефира на "Здравей, България" със своите коментари по актуални теми и със своята сатира", категорична бе в ефир Цолова. Предаването излъчи и повторно карикатурата с опашките.

Премиерът Бойко Борисов също се включи с коментар по темата пред журналисти и очаквано обясни скандала с атака срещу правителството му заради политиката за бежанците. Той се обърна към репортера на "Нова тв" с думите: "Цялата тази работа, която сътворихте, е удар срещу мен. Това е пореден опит да ми извадите очите. Във времето на facebook и интернет да речеш да сваляш информация това е самоубийство." "Аз не съм виновен, че частна медиа си прави своята политика. Но колко е удобно, че тук, в България, мачкаме свободата на словото", допълни още Борисов. И заяви, че има предположение кой стои в основата на всичко това, но предпочита да го запази за себе си.

Скандалът обаче беше далеч от това да утихне и в късния следобед в четвъртък последва и извинение на главния изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел. "Бих искал да се извиня на нашите зрители, служители, както и на Чавдар Николов за начина, по който управлявах случая с договора за неговите карикатури. Като чужденец съм напълно наясно, че това не е извинение, аз прецених грешно начина, по който моето решение ще бъде разбрано, както и за интерпретациите, които ще провокира. Техническите грешки, които се случиха междувременно, само засилиха създаденото впечатление", написа Щосел в съобщение до медиите. Вместо него обаче "Златен скункс" на "Господари на ефира" получи членът на борда на директорите на "Нова тв" Силва Зурлева. "Не съм съгласна, че сме упражнили цензура. Не мисля, че е и автоцензура, а низ от случайности. Свалянето на карикатурите е бизнес решение", каза Зурлева.

Междувременно Чавдар Николов се сдоби с нов канал във vbox7 и всичките му карикатури бяха върнати.

Директорът "Новини и актуални предавания" в "Нова тв" Дарина Сарелска коментира пред "Капитал", че вече се водят разговори и се надява да могат да договорят с Чавдар Николов новите условия, при които той да продължи да прави телевизионната си рубрика за видеокарикатури. По думите на Сарелска, макар видеокарикатурите да са се оказали недостатъчно ефективни от комерсиална гледна точка, това не променя тяхната редакционна и журналистическа стойност. Сарелска обърна внимание и че "журналистика с позиция се прави трудно".

Самият Чавдар Николов каза пред "Капитал", че приема извиненията на медиата, но не приема обясненията. Той не отрече, че е много вероятно да се съгласи рубриката му да се върне в "Здравей, България", и благодари на журналистите в телевизията за личната им подкрепа.

Поуките от кризата

Случаят "Чавдар Николов" е много поучителен най-малкото по отношение на това как една компания действа в случай на PR криза. Според председателя на Българската асоциация на PR агенциите Деница Сачева ръководството на "Нова тв" е направило груба грешка, която се е опитало да поправи с извинение. "Телевизията ще има репутационни загуби, но те ще бъдат смекчени заради принципната позиция на журналистите в медиата, които се разграничиха от случката и показаха, че могат да отстояват своята независимост", е мнението на Сачева. "Най-големият печеливш е самият Чавдар Николов. За 24 часа почитателите му са 10 пъти повече", каза PR експертът.

От Асоциацията на европейските журналисти бяха категорични, че става дума за "брутален, ясен и драстичен случай на политическа цензура, необичаeн дори за тежко увредена медийна среда като българската". Организацията призовава медиите "Нет инфо" и "Нова тв" да посочат лицата, взели решението за изтриването на публикациите, "както и истинските мотиви, които стоят зад него". "Спорадичните обяснения от медийната група пред репортери на други медии изглеждат крайно неубедително, като имаме предвид съдържанието и обекта на коментар в свалената карикатура, а именно министър-председателя на България", посочва АЕЖ.

Ако от целия случай трябва да изведем нещо положително, то е как свалянето на една 16-секундна видеокарикатура породи толкова силна обществена реакция. Защото въпросът не е в карикатурата. А в медийната свобода.

Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от фондация “Капитал” и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенции на промяната Агенции на промяната

Кои са най-големите комуникационни компании в България и как се променят през последната година

13 дек 2019, 613 прочитания

Новата разменна валута Новата разменна валута

Комуникационният пазар през годината

13 дек 2019, 664 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19-22 април)

"Нетинфо" пуска български уеб сериал, BuzzFeed очаква двойно по-ниски приходи за тази година, какви възможности за рекламодателите отварят новите услуги на Facebook и още от най-важното в света на маркетинга и рекламата през последната седмица

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10