С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 20 апр 2016, 11:24, 21749 прочитания

СЕМ излезе със закъсняла позиция за "гражданските арести"

Законът задължава телевизиите да не показват съдържание, което оневинява жестокост и да следят за спазване правата на децата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Повече от месец българските телевизии изобилстват от репортажи за задържани от доброволчески отряди бежанци. Общественият дебат по тази тема е остър. Над половината българи, анкетирани в експресно проучване на агенция "Алфа Рисърч", в различна степен одобряват "гражданските арести" на преминаващи българската граница мигранти, извършвани от криминално проявени лица и станали телевизионни герои като Динко Вълев и Петър Низамов-Перата.

Едва вчера Съветът за електронни медии (СЕМ),
на своето редовно заседание, разгледа видеозаписи на задържани от доброволчески отряди чужденци, показвани в програмите на различни телевизионни доставчици. Днес регулаторът публикува отворено писмо към медиите за начина, по който отразяват темата.


"Въпросните кадри противоречат на норми от основния закон на Република България, специализирания за доставчиците на медийни услуги Закон за радиото и телевизията (ЗРТ), така и на различни международни документи", се казва в позицията на медийния регулатор.

От СЕМ обясняват, че в проверяваното съдържание става дума за кадри, очевидно заснети в гора, на които се виждат групи от задържани лица, сред тях жени и малки деца. "В някои от направените записи се показват хора събрани в група и оставени да седнат на земята, а в други – проснати по лице. Назована е и националността на задържаните - афганистанци", пояснява писмото. Лицата им са ясно разпознаваеми, така че лесно могат да бъдат идентифицирани. Според членовете на СЕМ част от кадрите влизат в колизия с определенията за човешко достойнство именно защото лицата са разпознаваеми.

Медийните надзорници обръщат внимание, че тъй като на кадрите се виждат и малолетни, тяхното излагане на показ, без да са взети мерки за неразпознаване на лицата им, ги "деградира като обект на любопитство". Въпреки че става въпрос за действителни случаи, според СЕМ не се разпознава основателен интерес за такова показване, защото дори пикселирането на лицата не би отнело от изразителността на кадрите и не би намалило тяхното значение.



Нарушения, свързани с човешкото достойнство има тогава, когато хора са показвани страдащи или умиращи и по този начин са деградирани до обект на унижение. Освен това при показването на тези реални събития няма основателен интерес за подбор точно на такава форма, която да позволява идентифицирането на отделни лица.

Във връзка с направеното наблюдение СЕМ обръща внимание, че ЗРТ задължава телевизионните оператори да не допускат съдържание, което оневинява жестокост и да следят за спазване правата на децата.

Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от фондация “Капитал” и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (10 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (10 ноември)

Как ще се промени вестник "Сега"; Кой иска да управлява БНР; Изхабените думи според комуникационните експерти; Антитръстовите регулатори на ЕС срещу Facebook и Google; Започна записването за "Рекламна академия 2020"; За Huawei - "Най силната история си ти!"

10 дек 2019, 1197 прочитания

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 4309 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Българската медиа агенция "Аргент" стана част от международната верига Local Planet

Новата глобална медийна група е наследник на Columbus Media International и включва седемнайсет агенции

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10