До 20 май ще е ясно кой ще управлява БНР

От новия мениджърски екип се очаква да възстанови професионалната атмосфера в радиото и да модернизира звученето на медиата

До 20 май ще е ясно кой ще управлява БНР

В петък беше третият последен ден от изслушването на кандидатите за генерален директор на общественото радио в СЕМ

Весислава Антонова
4327 прочитания

От новия мениджърски екип се очаква да възстанови професионалната атмосфера в радиото и да модернизира звученето на медиата

© Цветелина Белутова


Още когато Съветът за електронни медии (СЕМ) определи чрез жребий в каква поредност кандидатите за генерален директор на БНР ще представят концепциите си за развитието на общественото радио, в медийната общност се коментираше, че в последния ден на конкурса - 13 май, ще бъдат изслушани участниците с най-голям шанс да заемат поста.

В петък концепциите си представиха Иво Тодоров, програмен директор на БНР в първата половина от мандата на Радослав Янкулов, Васил Чобанов, директор на програма "Хоризонт" в същия период, Петър Пунчев, създател на първото частно радио FM+ и радиомениджър с дълъг опит, и бившият генерален директор Валерий Тодоров.

Презентациите на кандидат генералните директори могат да бъдат видяни на сайта на онлайн радио Бинар. В "Капитал" ви предлагаме основни акценти от концепциите. (Можете да видите и тези от първия и втория ден на конкурса.)

Идеи с емоционален заряд

Бившият програмен директор на БНР Иво Тодоров започна презентацията си емоционално-метафорично като прожектира кратък едноминутен филм за разрушен храм в село Дръмша край София. По думите му разрушената църква илюстрира разрушеното доверие вътре в медиата, която в момента преживява една от най-сериозните професионални и институционални кризи.

Тодоров обърна внимание, че в момента в радиото липсва реална обратна връзка с аудиторията. Средната възраст на слушателите е висока - 59+ години, а медията няма присъствие в социалните мрежи. Тодоров предлага кореспондентски пунктове в Берлин, Лондон, Париж и Белград, както и оптимизиране на кореспондентската мрежа в страната, преобразуване на сайта на БНР в мощен инфопортал и единен мащабен нюзрум. Иво Тодоров обеща увеличение на заплатите на служителите в БНР и премахване на хонорарите. "До януари 2017 година трябва да бъдат преизчислени и преподписани трудовите договори на служителите в БНР", поясни бившият програмен директор. Иво Тодоров участва за втори път в конкурса за генерален директор на БНР. През 2013 година той бе конкурент на Радослав Янкулов за поста.

След Иво Тодоров пред медийните надзорници концепцията си представи бившият директор на "Хоризонт" Васил Чобанов. Той обеща, ако бъде избран за генерален директор на общественото радио, да предложи подробна тригодишна програма - стъпка по стъпка, какво трябва да се случи в радиото. Според Чобанов един от начините да се върнат слушателите в ефира е чрез визия и камери да показват какво се случва на живо в студията. Чобанов обеща още екип от професионалисти, но не и "приятелски кръг". Подобно на други кандидати в конкурса той обърна внимание, че трябва да има повече международни теми в ефира на радиото. Според концепцията му основната програма на БНР - "Хоризонт", трябва да бъде неутрален анализатор. Както всички участници в конкурса и Чобанов смята, че програма "Христо Ботев" трябва да запази културно-образователния си профил. По думите му, за да започне новият екип да работи на чисто ще е полезно Сметната палата и Агенцията за държавна финансова инспекция да направят нови проверки в радиото.

Мениджърски подход

Медийните надзорници, които като цяло се стараеха да бъдат въздържани в оценките си към кандидатите, все пак не се пазеха от оценки на концепциите им. Повечето от тях бяха единодушни, че най-силен мениджърски подход в идеите си за обновление и стабилизация на БНР имат Петър Пунчев и Валерий Тодоров, които говориха на финала на конкурса.

Петър Пунчев също започна с метафора презентацията си и тя бе взаимствана от футбола. Той показа две снимки. На първата група малки момчета играят хаотичен футбол на улицата, на втората два от най-силните европейски футболни отбори показват как се играе качествен футбол с точна стратегия и високо заложени цели. Той беше категоричен, че на общественото радио му подхожда много повече да играе отборно и стратегически и да си поставя високи цели. Мнението на Пунчев е, че радиото сега е изтощено и разфокусирано, морално остаряло и в него липсва отборният дух. Решението на това, според него, е силен екип, професионален мениджмънт и антикризисен подход.

Петър Пунчев беше разделил идеите си на такива, приложими в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план. "Новият управленски екип на радиото няма да има сто дни, в рамките на месец той ще трябва да предложи списък с неотложни мерки, чрез които да започне работата за преподреждане на програмата в радиото, защото сега тя е остаряла като звучене", каза Пунчев. И допълни, че модернизацията ще бъде в най-добрите традиции на БНР. Според него е необходим по-агресивен подход на пазара и промени в ценообразуването на рекламното време на медиата.

Пунчев единствен отбеляза, че БНР и БНТ лесно са се отказали от независимото си финансиране и от възможностите, които "Фонд радио и телевизия" дава. "Ясно е, че с такса електромер няма да стане, но има други модели гражданите да дават за обществената медиа", каза той. Кандидат генералният директор даде пример как от всеки закупен телевизор, аудио или видео техника може да се взема отчисление в рамките на стотинки и това да е от помощ за обществените медии.

Изслушването приключи с представяне на идеите за развитие на БНР на бившия генерален директор Валерий Тодоров, който ръководи радиото два последователни мандата преди на поста да го наследи Янкулов. Той бе категоричен, че в настоящата ситуация радиото се нуждае от бързи, ефективни точни мерки, който да върнат добрата атмосфера и доверието вътре в радиото. "И до сега съм вадил радиото от кризи и имам увереността, че и сега ще се справя", каза Тодоров.Той предложи да се изработи стратегия за мотивация и развитие на работещите в БНР. "Радиото трябва да води битка за връщана на аудиторния си пазарен дял", коментира Тодоров. Според него трябва да се се засили присъствието на международни теми и дори да се създаде международна редакция в БНР, към която да се включат и журналистите от радио "България", както и да се засили аналитичната и разследващата журналистика. Тодоров изтъкна необходимостта от доизграждането на националния нюзрум в медиата с използването на капацитета на всички национални и регионални програми.

В края на заседанието председателят на СЕМ Мария Стоянова оцени като високо нивото на претендентите да управляват общественото радио. "Пред нас се явиха 12 енергични и вдъхновени кандидати", каза Стоянова. СЕМ ще избере генерален директор на БНР до 20-ти май.

Още когато Съветът за електронни медии (СЕМ) определи чрез жребий в каква поредност кандидатите за генерален директор на БНР ще представят концепциите си за развитието на общественото радио, в медийната общност се коментираше, че в последния ден на конкурса - 13 май, ще бъдат изслушани участниците с най-голям шанс да заемат поста.

В петък концепциите си представиха Иво Тодоров, програмен директор на БНР в първата половина от мандата на Радослав Янкулов, Васил Чобанов, директор на програма "Хоризонт" в същия период, Петър Пунчев, създател на първото частно радио FM+ и радиомениджър с дълъг опит, и бившият генерален директор Валерий Тодоров.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал