"Под прикритие" промени позициите на БНТ на телевизионния пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Под прикритие" промени позициите на БНТ на телевизионния пазар

Момент от пресконференцията, на която бе обявен стартът на "Под прикритие". Режисьорът Виктор Божинов (в ляво) и Севда Шишманова

"Под прикритие" промени позициите на БНТ на телевизионния пазар

Програмният директор на БНТ1 Севда Шишманова, пред "Капитал"

Весислава Антонова
28873 прочитания

Момент от пресконференцията, на която бе обявен стартът на "Под прикритие". Режисьорът Виктор Божинов (в ляво) и Севда Шишманова

© Георги Кожухаров


Визитка

Севда Шишманова е програмен директор на БНТ от шест години. Кариерата й на журналист е свързана основно с обществената телевизия. Като репортер в новините на националната телевизия отразява работата на четири български правителства и двама български президенти. Работи като международен кореспондент по време на войните в Косово, Македония, Афганистан, Пакистан и Ирак и атентатите в Лондон, Мадрид и Истанбул. Автор е на десет документални филма. Два мандата е била член на управителния съвет на БНТ. Била е член на Националния съвет за кино и на журито на редица международни филмови фестивали. Завършила е документална и кинорежисура в НАТФИЗ. Севда Шишманова е един от най-силните двигатели на сериала "Под прикритие" и положи големи усилия проектът да завърши успешно за БНТ. След финала му я потърсихме, за да ни разкаже как сериалът се превърна в един от най-печелившите проекти на медиата.
Пазари на които се разпространява сериалът

Кога разбрахте, че "Под прикритие" е конвертируем продукт, който може да бъде продаван извън пределите на България?

Още с първи сезон знаехме, че това е продукт с международен стандарт заради високото ниво на целия процес на производство на сериала. "Под прикритие" отговаряше на всички изисквания за качествен сериал и обсъждахме да го представим на международните телевизионни пазари. Но не съм си представяла, че ще стигнем до 186 територии. Когато започнаха снимките на втори сезон, вече преговаряхме и с американската компания New Films International. Тя е една от силните компании с дистрибуция в Централна, Югоизточна Европа и бившите съветски територии, също Латинска Америка. Познават добре пазара и имат в каталога си много добри заглавия на независими американски компании, както и по-ниско бюджетни, стойностни и високи като качество филми, включително на големите студиа в Холивуд. БНТ реши да им предложи да дистрибутират "Под прикритие". Първият отговор беше, че ние сме непозната филмова индустрия, която няма абсолютно никаква котировка на световния пазар и това не представлява интерес за тях. Затворихме преговорите, докато не мина половин година, когато БНТ организира в Кан представяне на "Под прикритие" по време на MIPCOM, най-голямото събитие за телевизионния пазар в света. Направихме го по всички правила, по които големите тв компании промотират своите продукти. Бяха поканени големи дистрибутори и хора от бранша, сериала представяха актьорите в главните роли. След този ивент New Films International поискаха да видят сериала. Президентът на компанията ни се обади след няколко дни и каза, че ще дистрибутира този продукт, защото е започнал да гледа още в самолета, докато лети обратно за Лос Анджелис и не е могъл да спре до края на сериите. Последваха три години, в които БНТ премина през международна маркетингова процедура, която няма аналог в българската телевизионна индустрия.

Какъв беше залогът?

Поехме много голям риск, защото БНТ не е влизала в продукция на сезонен сериал с толкова тежък жанр и кратки срокове за реализация. Но този риск беше застрахован. Първо през начина, по който БНТ селектира своите проекти. Това е проектът, който спечели една сесия в състезание с други 15. Селекционната комисия е от 12 човека, само 4 са от БНТ, а останалите 8 са от киногилдията. Оценката на проекта беше категорична. Той беше без конкуренция. В същия момент променихме начина на работа в киностудиото на БНТ "Екран" - влязоха филмови експерти, хора с продуцентски опит във филмовата индустрия, за да можем да работим като реално продуцентско студио. Така започнахме "Под прикритие", като продуцент, който контролира проекта от А до Я. Работихме с Camera от селекцията, развитието на библията (филмовата книга), през написването на сценариите, обсъждането им до кастинга на актьорите, одобрението на екипите, които ще реализират сериите, снимачния и постпродукционния процес. Това е ключът към успеха в работата на БНТ. Подход, различен от комерсиалните телевизии, които избират проект и получават готов завършен продукт, който да излъчат. БНТ работи през цялото време равностойно с екипите на изпълнителните продуценти, с които влиза и в творчески взаимоотношения, когато реализира своите сериали.

Другото много важно, което създаде заслужено самочувствие и на продуцентската компания, с която работихме – Camera, е, че ние за разлика от комерсиалните телевизии ги направихме наши партньори и им позволихме да бъдат копродуцент на 4 сезона. Възможността да участваш независимо с колко малко проценти влизаш поставя компанията в равностойна позиция на телевизията. Например БНТ не може да сключи нито един от дистрибуторските си договори, без да има одобрението на Camera. Независимо че те са влезли с 5%. Като начин на работа това беше част от разбирането, че продуцентската компания, ако има този кредит на отговорност, който може да раздели с компанията, която продуцира, това би довело до по-добро качество на продукта и с днешна дата мога да кажа, че това се оказа верният подход. Независимите продуцентски компании, особено във филмопроизводството, работят с капацитет, който трябва да им бъде признат, ако искаме да създаваме биография на хората от индустрията.

По проект "Под прикритие" трябваше да е три сезона, но вече имахме световна дистрибуция, която върви успешно, имахме изключителната реакция на аудиторията и българските фенове на сериала, които го превърнаха в хит. Не можеше да си позволим да затворим един толкова успешен проект, който гарантира зрителска аудитория, разпознаваемост на пазара, приходи и на практика ребрандира БНТ. "Под прикритие" промени БНТ, ориентирайки я към една аудитория, която е много атрактивна – младите и активни зрители. Това беше проектът, който преобърна представите за това каква може да бъде една обществена телевизия. Защото БНТ произведе продукта, който по някакъв начин би комерсиалните телевизии на тяхна територия.

Върна ли сериалът на БНТ направената инвестиция? Носи ли ви приход от дистрибуцията извън България?

Договорът за дистрибуция обхваща последните три години, през които средно постъпленията са по 800 хил. лв. на година. Сериалът е продаден в 186 територии, но в някои от тях са стигнали до четвърти сезон, а в други сега започват. Така че траншовете са различини. Трябва да отбележим също така и средствата, които се изплащат като авторските права на сценаристите, актьорите в главните роли, операторите и режисьорите. Актьорите в главните роли например получават на година от авторски права доход, приблизително съизмерим с хонорара за един сезон на "Под прикритие" и те ще ги получават, както и БНТ, докато се дистрибутира този сериал. А той предстои да се разпространява за териториите, които са го откупили на по-късен етап. Освен парите от дистрибуция другото перо, което носи приход от сериала, са средствата от реклама и продуктово позициониране. Както знаете, сериалите са единственият продукт, в който по закон БНТ има право на продуктово позициониране.

Какъв е финансовият модел на сериала?

Финансовият модел, който в момента има "Под прикритие", е без аналог на българския телевизионен пазар, защото няма продукт, който да възвръща инвестицията си през международна дистрибуция. Никога не е създаван такъв от българска телевизия, независимо дали е обществената или комерсиалните. Парите от дистрибуция са нещо съвършено различно от това, което се акумулира от един рекламен пазар. Това е големият въпрос за продукцията на комерсиалните телевизии, защото те са ориентирани само към парите на един локален рекламен пазар, при това много малък. Ако финансовият модел за тях включва дистрибуция, българската телевизионна индустрия би изглеждала различно. Това би довело до развитие на креативността, качеството и продуцентските компании.

"Под прикритие" привлече всички възможни средства, които може да влязат от разрешената реклама. Процентното съотношение на пети сезон спрямо първи сезон е 95% ръст в привлечените средства от продуктово позициониране и 111% ръст на привлечените средства от директна реклама. Това е свързано и с увеличаване на цената на рекламата в сериала. С "Под прикритие" БНТ направи максималното, за да има допълнителни приходи в бюджета си. За последния сезон са почти една трета от инвестицията в продукцията - само от продуктово позициониране и реклама. Без да включвам това, което ще дойде от дистрибуция.

Защо БНТ създаде един комерсиален продукт, след като е натоварена с обществени функции? Това сякаш е въпросът, с който най-често ви предизвикват на пазара.

Ние не създадохме комерсиален продукт - създадохме качествен продукт, който стана комерсиален. Това е голямата разлика в начина, по който се определя това, което се случи с "Под прикритие". Съдържанието на сериала също третира проблеми, които доминират годините на прехода в България и са свързани с взаимоотношенията организирана престъпност-власт-съдебна система. Миналата година, когато сериалът започна да се излъчва в Германия и по Amazon за немскоезичния пазар, предизвика дебат в страната по отношение на това какво трябва да произвеждат обществените европейски телевизии. Коментарите, които ни получихме, бяха изключително интересни, защото там анализаторите посочваха, че ARD и ZDF (обществените телевизии в Германия) имат общ бюджет колкото е бюджета на държавата България и всеки сериал, който произвеждат, е с бюджета на телевизията, произвела "Под прикритие". Те коментираха данните от световната дистрибуция и изказваха мнение, че това е успешният модел, който идва от една малка страна, с недофинансирана обществена телевизия, която обаче има изключителната продуцентска формула на успех за един локален продукт, който става световен. И поставяха въпроса защо това не се случва с продукцията на германските обществени телевизии. По принцип британската обществена телевизия BBC наложи модела, с който един продукт, който има възвращаемост от световна дистрибуция, изпълнява ангажимента към данъкоплатците, като вкарва значителни средства обратно в бюджета чрез продукцията, която те са финансирали.

За мен е много изненадващо, че ключовите играчи на българския тв пазар през последните години се отказаха да финансират създаването на български сериали, защото в момента това е топ продукцията на света. Това е големият оборот на средства в световната телевизионна индустрия и тя се занимава приоритетно със сериалите като контент. Двете български големи търговски телевизии имат чуждестранни собственици и е трудно да си представя, че тяхната политика по отношение на създаването на съдържание ще продължи да е ориентирана само към българския пазар. Разбираемо е да ги интересува приоритетно българският рекламен пазар, но той е малък и ограничен. Производството на продукт, който може да привлича средства от световна дистрибуция, е модел базисен за телевизиите като бизнес. Този модел, разбира се, е по-рисков, защото не играеш за сигурни пари и си зависим от редица субективни обстоятелства на пазара, но дългосрочно е много по важен за една индустрия, защото я развива и има потенциал да вкара чужди инвестиции в нея. Моделът, който все повече се налага от европейските телевизии, е споделената инвестиция. Четири компании например копродуцират един сериал и всяка от тях има продукт на една четвърт от стойността му. Подобен подход би довел до развитие и на българските продуцентски компании, защото ще работят с международен стандарт и финансиране. Това е свързано обаче с високо качество на произвежданото съдържание, което ще е водещо по отношение на рейтинга. Ако се следват тенденциите на международния тв пазар, следващата важна стъпка за БНТ ще е да влезе в копродуцентски взаимоотношения с други европейски обществени телевизии за създаване на тв сериал. Такива успешни модели на пазара има. Един от емблематичните примери е "Борджиите" - копродукция между четири европейски телевизии.

Когато говорим за развитие на българския пазар и производство на телевизионна продукция, стигаме до законодателя, който в България просто трябва да защити модела на европейски телевизионен пазар, при който комерсиалните телевизии също да имат задължителна квота за производство на оригинална българска филмова продукция. Необходима е промяна в законодателството, която да наложи протекционистка политика. По принцип влизането на комерсиалните телевизии в пазара на производство на сериали преди 6-7 години се отрази много добре на развитието му като цяло. Тогава се създаде уникална конкурентна среда, която включително предизвика промени в начина и темповете, с които и обществената телевизия продуцира кино.

В момента топ съдържанието, което движи телевизионния международен пазар и като инвестиция, но и като печалба, това са сериалите. Това е индустрия, която създава много възможности, защото се позиционира в няколко платформи - телевизия, интернет (Netflix), кабелни оператори (НВО), които създадоха интереса - и влиза четвърти, нов играч, който е силен инвеститор - мобилните оператори. В момента най-големият хит на пазара е адаптацията на съдържанието на телевизионните сериали към мобилни оператори. Това е невероятен шанс за цялата креативна индустрия. И предизвиква бум на откупуване на форматни права в света.

Каква е инвестицията в "Под прикритие"? Имаше спекулации, че е сред най-скъпите сериали на пазара.

През последните 12 години БНТ е създала 17 сериала (в това число влизат и отделните сезони на сериалите - бел.ред). В тяхното класиране по бюджет "Под прикритие" не е сред най-скъпите, два от сезоните са на 8-о и 9-о място като инвестирани средства. И другите два са на 11-о и 13-о място. Пети сезон все още финансово се приключва. Има поне седем сериала, които са с много по-голяма инвестиция, но колко от тях хората си спомнят?

Визитка

Севда Шишманова е програмен директор на БНТ от шест години. Кариерата й на журналист е свързана основно с обществената телевизия. Като репортер в новините на националната телевизия отразява работата на четири български правителства и двама български президенти. Работи като международен кореспондент по време на войните в Косово, Македония, Афганистан, Пакистан и Ирак и атентатите в Лондон, Мадрид и Истанбул. Автор е на десет документални филма. Два мандата е била член на управителния съвет на БНТ. Била е член на Националния съвет за кино и на журито на редица международни филмови фестивали. Завършила е документална и кинорежисура в НАТФИЗ. Севда Шишманова е един от най-силните двигатели на сериала "Под прикритие" и положи големи усилия проектът да завърши успешно за БНТ. След финала му я потърсихме, за да ни разкаже как сериалът се превърна в един от най-печелившите проекти на медиата.
Пазари на които се разпространява сериалът

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    yaga avatar :-|
    yaga

    Да оставим на страна "образователната" и обществена функция на БНТ, и къде я откриваме в "Под прикритие", но госпожата с уникално празнословие, всъщност не споменава никъде конкретните цифри по цената на този "продукт"?

    И за децата е ясно, че Сметната палата трябва да влезе в БНТ и да излезе с папките, после пак е ясно - Прокуратурата ще има работа.

  • 2
    melani_simeonova avatar :-|
    melani_simeonova

    До коментар [#1] от "yaga":

    Наистина ли мислиш, че някой ще ги пипне. Там са както в БАН. Стари класики...
    Сериала беше добър като за българската реалност.

  • 3
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим

    Хубав е филма, гледах с интерес, но това изречение е много озадачаващо:

    С "Под прикритие" БНТ направи максималното, за да има допълнителни приходи в бюджета си. За последния сезон са почти една трета от инвестицията в продукцията - само от продуктово позициониране и реклама.

    Цялата реклама е една трета от разходите за филма? Че то това е направо крах във финансово отношение. Ако не може да си покрие разходите от основния канал, за какъв успех въобще говорим

  • 4
    lusilu avatar :-P
    lusilu

    Браво ! Успех си е както и да го гледаш ! А на горните три "коментатора"пожелавам да ги сполети много ,много ,МНООООООООГО ЩАСТИЕ ! Не е срамно да кажеш на успелия : Браво ! Мир вам и на сивите ви души !

  • 5
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Убийства, побоища, агресия, бруталност и експлозии - нещо като българската имитация на италианския "Октопод" преди 30 години. За разбити, корумпирани и освирепели "населения" като България и Венецуела например, сериалът става. Но заповядайте да ми се обадите когато започнат да го излъчват (и гледат!) в нормални държави.

  • 6
    teso avatar :-?
    Злото ченге

    [quote#0:"0"]По проект "Под прикритие" трябваше да е три сезона, но вече имахме световна дистрибуция, която върви успешно, имахме изключителната реакция на аудиторията и българските фенове на сериала, които го превърнаха в хит. Не можеше да си позволим да затворим един толкова успешен проект ...[/quote]
    Струва ми се, че все още не можете да си го позволите, а проектите и плановете са за това, за да се променят! От личен (и отличен) опит го знам.

  • 7
    evil avatar :-|
    evil

    А кой ще плаща дълговета на другарите Митовски и Сие, пардон Сиа и Камера? БНТ ли? Половината хора от гилдията са пропищяли от тези пишман продуценти. Те даже имаха наглостта да фалират фирмата Камера FX, за да не плащат на много от тези, работили по филма - че 250 000 лв на епизод не им стигнаха, за да се разплатят. Новия сезон се прави от Камера Ентертейнмент, съвсем "различно" студио, но пък същите собственици. И не ми казвайте че от (к)анала не ги знаят тези работи. Ако това е най-успешния продуцент и сериал в БГ тури му пепел, направо да закриваме киноиндустрията.

  • 8
    lusilu avatar :-P
    lusilu

    До коментар [#5] от "karen_walker":

    От лявата страна на статията има едни шарени "картинки" ,викат им инфографики ! Та в ВАШИЯ случай важна е първата от горе на долу / просто кликате върху нея с левия бутон на мишката ,а за по сигурно даже и два пъти за да стане на цял екран / !

  • 9
    panta_rhei avatar :-|
    Nedyalko Lazarov

    Гледах няколко серии от сезон 2 или 3 и ми направи впечатление, че е добре направен, професионално.
    А иначе БНТ телевизията е пълна скръб. Новини, публицистика и пр. По зле от времето на комунизма.

  • 10
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Изгледах всичките 5 сезона и като цяло съм доволен от видяното. Не ми хареса играта на някои от актьорите, ама това си е българска черта - видят ли камера да се спичат, ако този проблем може някога да се реши, нещата ще си дойдат по местата... Щото в сравнение с един друг сериал (Откраднат живот), този поне ставаше за гледане...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK