🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пиво ли е, автентично да е

Защо българските бирени брандове залагат на носталгията в комуникацията си и какъв ефект им носи това

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Няма как да не ви е направило впечатление, че сегментът на слабоалкохолните напитки е като минал през машина на времето напоследък. По рафтовете на търговските вериги се завърнаха стъклените зелени и кафяви бутилки, които всички като деца сме връщали в мрежички срещу стотинки. От телевизора звучат характерните подсвирквания от "Булеварда" на Михаил Белчев и "Нашия сигнал" на Емил Димитров или грамофон свири валс и полка от началото на миналия век. Прескачат визии и шрифтове, вдъхновени от силните графични традиции на соца. Българските бирени брандове обещават автентични вкусове и отдават почит на корените си.

Носталгията е новото черно в комуникацията. Тя се наложи от пивоварните компании и вече започва да прескача в други продуктови категории. През март тази година, малко преди началото на силния за бирите сезон, две от компаниите пуснаха на пазара нови продукти - "Старо пиво" на Каменица и т.нар. бомбичка на "Шуменско Специално". "Загорка" пък отговориха с нова кампания на най-успешния си продукт от миналата година - "Загорка Ретро".


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    emilm13 avatar :-P
    emilm13
    • - 6
    • + 50

    Поредната доза прах в очите на слепите! Ние искаме бира по класическа технология, т.е. от малц, хмел и вода - те ни продават спирт и дрожди, ама с "класически" етикет и реклама! Ще излъжете само хлапетиите, има достатъчно крафт пивоварни, за да пием истинска бира.

    Нередност?
  • 2
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648
    • - 4
    • + 19

    Даа, единственото, с което е атрактивна родната бира е цената, а тя е за сметка на качеството.

    Нередност?
  • 3
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast
    • - 11
    • + 4

    Аз пък пия кутийки Starobrno. В Била слагат по 4-5 само във фризера, та ходя в 1 ъгъл дето има повечко и се дракам с магазинерките :-)

    Нередност?
  • 4
    valsbak avatar :-|
    Вино Вин
    • - 4
    • + 14

    Смехотворните реклами на Загорка едва ли ще превлекат потребители, дори напротинв :-)

    Нередност?
  • 5
    whocares avatar :-|
    who cares
    • - 5
    • + 24

    ... същите тези маркетинг гурута, само преди година, ни убеждаваха, че трябва да пием само измислените плодови бълвочи, наречени кой знае защо - радлер. С грозде, без грозде, но със сливи, без сливи, но с киви, орехи, пъпеш и диня. С лук, чесън и оцет... Хайде стига, хората не са толкова "винтидж". Шуменската бомбичка я свързвам с Балкантурист, а Балкантурист - с мазни селско изглеждащи келнери, мръсни покривки и студена мешана скара. Просто искам да пия качествена, хубава и студена бира. Такава беше единствено "Премиум малц" на Шумен, ама я спряха. И сега ни пробутват "ретро", бомбички и пионерски лагери ;-)

    Нередност?
  • 6
    clint_eastwood avatar :-|
    clint_eastwood
    • - 6
    • + 31

    1) Ненавиждам носталгията, особено когато е насочена в голяма степен към соца;
    2) Както е признато по-горе, всъщност продуктите преди изобщо не са били по-чисти и полезни;
    3) Почнете да правите бира, без да ѝ прибавяте спирт и други гадости, от които на другия ден човек има чувствтото, че е изпил бутилка водка. В един момент особено "Загорка" ужасно прекаляваха с това. В Германия изпивам 4 бири и на другия ден ми няма нищо. Защо ли...

    Нередност?
  • 7
    clutch avatar :-P
    clutch
    • - 4
    • + 22

    Българска бира през 2016-та и качество в едно изречение ...
    Айде стига, а?
    Пикня/без капка извинение/ със спирт, есенции и соеви дрожди.
    Не заслужава да се нарича "бира", освен в пауърпоинт презентациите на тиквенците от съответния маркетниг отдел :)
    Себестойност-около 18 стотинки/ за бутилка, вкл. етикета и дистрибуционните разходи.
    Качество- НУЛА!
    Да, ретрото се завърна: тотална помия в лъскава опаковка :)

    Нередност?
  • 8
    perla04 avatar :-|
    Пералня Перла
    • + 10

    Плаши ги бирената революция която идва с пълна сила. Ще си измете след още година две ако не започнат залагат на продуктите а на комуникацията.

    Нередност?
  • 9
    nogica avatar :-|
    nogica
    • + 12

    Не ги съдете. Масово се купува ПВЦ 2,5л и3,00л на промоция, Модата с ретрото дойде когато купиха една пивоварна в Сърбия и смениха дизайн,етикет и т.н. продажби същите. Но другата марка в порт фолиото е с непроменен етикет и бутилка 40г.Бум в продажбите. Каква бира може да пиеш за 2.5л 2,30.

    Нередност?
  • 10
    karatista avatar :-|
    karatista
    • + 16

    Удариха джакпота от Загорка миналата година с Ретро-то. Тази година, обаче и те и останалите само притоплят манджите от миналата, а и винтиджа е се поизхаби. Да вдигат качеството, че народа взе да търси и по-скъпите чужди бири и крафтове, а те нямат предложения в тези сегменти, много кофти.

    Иначе щеше да е готино в статията да вмъкнете някое видео да видим творенията на интервюираните - все пак сме 2016 :)

    Нередност?
Нов коментар