Пазарът стимулира повече и по-качествени комуникационни кампании
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът стимулира повече и по-качествени комуникационни кампании

"Рекламният пазар се раздвижва и стимулира повече и по-качествени комуникационни кампании", казва Мисов

Пазарът стимулира повече и по-качествени комуникационни кампании

Росен Мисов, изпълнителен директор на Българската асоциация на рекламодателите

5133 прочитания

"Рекламният пазар се раздвижва и стимулира повече и по-качествени комуникационни кампании", казва Мисов

© Капитал


Визитка:

Росен Мисов заема длъжността изпълнителен директор на Българската асоциация на рекламодателите (БАР) от 2012 г. Преди това работи по проект към отдела "Обществени дейности и достъп до пазара" във фармацевтичната компания "Novo Nordisk България". Росен Мисов започва своята кариера в бизнес сектора през 1998 г. в компанията "Procter & Gamble България", където до 2010 г. заема поста мениджър "Външни връзки". Преди това в продължение на седем години работи като лекар в ендокринологична клиника и в център за диабетно болни в София. В периода от 2001 до 2010 г. Мисов заема различни постове в управлението на три индустриални асоциации: Българската асоциация на детергентната индустрия (БАДИ), Българската национална асоциация етерични масла, парфюмерия и козметика (БНАЕМПК) и Българската асоциация по опаковане и околна среда (БАПЕ). От 2005 г. до 2010 г. е председател на управителния съвет на БАДИ. За трета поредна година Българската асоциация на рекламодателите (БАР) награди компаниите с най-иновативни и впечатляващи маркетингови стратегии в конкурса BAAwards. Какви са тенденциите в комуникационните кампании и как се е развил конкурсът през изминалите три години разказва Росен Мисов пред "Капитал Daily".

Какви рекламни тенденции наблюдавате тази година в подадените заявки за конкурса BAAwards?

Най-много проекти (13 от общо 36) са подадени в категорията "Активиране на марка", което според мен показва колко важно е за маркетинговите специалисти да изградят и поддържат трайна емоционална връзка между търговските марки и потребителите. Голям интерес има и в категориите "Нов продукт" (7 от 36 подадени проекти) и "Продуктова иновация" (6 от 36 проекти), което демонстрира усилията за разширяване на продуктовото портфолио и за нови, различни и по-добри предложения към потребителите.

Каква оценка бихте дали за състоянието на рекламния пазар, ако съдите по нивото и качеството на подадените заявки?

Според мен пазарът се раздвижва и стимулира повече и по-качествени комуникационни кампании. В сравнение с конкурса от 2015 г. сега виждаме, от една страна, по-голям брой подадени проекти. Тази година заявките бяха общо 36, което e с шест повече в сравнение с миналата. От друга страна, качеството на проектите е значително по-високо. Това се наблюдава по покачването на средната оценка на кампаниите в конкурса. През 2015 г. средната оценка бешe 19.4 точки, а през 2016 г. - 21.76 точки при максимални 30 точки.

Какви разлики в рекламните кампании наблюдавате според подадените заявки за конкурса през изминалите три години от създаването му?

Отчетлива е тенденцията за подобряване на качеството на подадените в конкурса проекти. От първото издание на "Наградите на БАР" през 2014 г. до днес категориите за участие, критериите за оценяване, правилата за определяне на финалистите и победителите, съставът на журито (11 членове, като ежегодно се избират 5 рекламодатели, 2 рекламни агенции, 2 агенции за проучване на пазара и 2 представители на академичната общност) са непроменени. Наблюдаваме устойчиво покачване на средната оценка за конкурса. Нараства също и броят награди за проекти, разработени от рекламодатели, които не са членове на асоциацията (1 от 13 през 2015 г., 2 от 9 през 2016 г.). Това много ни радва, защото според нас показва разширяване на базата на конкурса и доверието в него.

Какви са критериите за измерване на успеха на рекламните кампании?

Като рекламодатели за нас най-важна е възвращаемостта на направените инвестиции в комуникационна дейност. Освен директна оценка на бизнес резултатите измерваме и показатели, които влияят върху поведението на потребителите, като познаваемост на марката, одобрение, лоялност и др.

Кои бяха най-оспорваните категории тази година и защо?

През трите години на "Наградите на БАР" (BAAwards) една от категориите с най-голяма конкуренция и най-много връчени отличия е "Активиране на марка". Стремежът да се създаде трайна, емоционална връзка с потребителите, да се изгради доверие е световна тенденция, която намира своя израз и на българския пазар.

Забелязвате ли рекламодателите и агенциите да излизат от комфортната си зона и да поемат повече рискове в кампаниите тази година или напротив?

Според мен се подобрява разбирането на потребителите, скъсява се дистанцията до тях, за което голямо значение има използването на социалните мрежи. Развитието на дигиталните канали и интерактивната комуникация налага рекламодателите и агенциите да излизат все по-често от комфортната си зона и да "очакват неочакваното". Да, смятам, че все повече маркетолози и агенции го правят.

Kак се разви конкурсът през тези три години от създаването му до момента?

"Наградите на БАР" за трета поредна година вървят напред и нагоре. Започнахме през 2014 с 29 проекта със средна оценка 18.7 (при максимални 30 т.). Тази година имаме 36 проекта със средна оценка 21.76 (при максимални 30 т.). Убедени сме, че наградените и финалистите в конкурса създават "съдържание", примери за успешни и иновативни кампании, които ще помогнат на останалите професионалисти в сектора да се развиват по-добре и по-бързо. Това е ноу-хау, което издига нивото на сектора, и вярваме, че с помощта на медийните ни партньори ще успеем да го представим на повече маркетолози в страната.

Финалистите в тазгодишното издание на конкурса BAAwards бяха 16 проекта, а рекламодателите, получили награди за успешните си кампанииq бяха Coca-Cola, "Мобилтел", "Пощенска банка", "Белла", "Загорка", "Девин", $FOX International Channels България$ и pCloud.

Темата на конкурса беше "Архитектите на промяната", защото според организаторите чрез своите идеи специалистите в сферата на рекламата построяват визията на брандовете. В BAAwards бяха отличени общо девет компании в шест категории – "Нов продукт", "Нова услуга", "Ребрандинг на продукт", "Подновяване на продукт", "Продуктова иновация" и "Активиране на марка". Шест от наградите отличават най-успешните екипни постижения, а три са присъдени за индивидуалния принос в изготвянето на рекламна кампания. Тази година за BAAwards са подадени кандидатури за 36 проекта на общо 19 компании. Броят им е с 20% повече спрямо подадените в конкурса през 2015 г.

Визитка:

Росен Мисов заема длъжността изпълнителен директор на Българската асоциация на рекламодателите (БАР) от 2012 г. Преди това работи по проект към отдела "Обществени дейности и достъп до пазара" във фармацевтичната компания "Novo Nordisk България". Росен Мисов започва своята кариера в бизнес сектора през 1998 г. в компанията "Procter & Gamble България", където до 2010 г. заема поста мениджър "Външни връзки". Преди това в продължение на седем години работи като лекар в ендокринологична клиника и в център за диабетно болни в София. В периода от 2001 до 2010 г. Мисов заема различни постове в управлението на три индустриални асоциации: Българската асоциация на детергентната индустрия (БАДИ), Българската национална асоциация етерични масла, парфюмерия и козметика (БНАЕМПК) и Българската асоциация по опаковане и околна среда (БАПЕ). От 2005 г. до 2010 г. е председател на управителния съвет на БАДИ. За трета поредна година Българската асоциация на рекламодателите (БАР) награди компаниите с най-иновативни и впечатляващи маркетингови стратегии в конкурса BAAwards. Какви са тенденциите в комуникационните кампании и как се е развил конкурсът през изминалите три години разказва Росен Мисов пред "Капитал Daily".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Това важи ли за жената, която говори за вагината си в 8 часа вечерта, докато хората вечерят?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK