И пак Вежди Рашидов
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И пак Вежди Рашидов

Досега комуникационната стратегия за Българското председателство на Съвета на ЕС беше в ръцете на Министерство на културата, но отсега нататък Меглена Кунева и нейният екип поемат отговорността.

И пак Вежди Рашидов

Под прикритието "Българско председателство" се финансират кафяви медии през фирми на хора близки до Меглена Кунева и сина на културния министър

21536 прочитания

Досега комуникационната стратегия за Българското председателство на Съвета на ЕС беше в ръцете на Министерство на културата, но отсега нататък Меглена Кунева и нейният екип поемат отговорността.

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Темата накратко:

Преди дни стана ясно, че няколко свързани помежду си медии - сайтовете "ПИК" и "Блиц", наречени агенции, и вестник "Стандарт" плюс сайта му, са получили държавни пари, за да проведат пилотна разяснителна кампания за Българското председателство на Съвета на ЕС. След известно лутане кой е отговорен, се изясни, че става дума за Министерството на културата, въпреки че цялостната работа на председателството е в ресора на заместник министър-председателя Меглена Кунева. Министерството на Рашидов е раздало и още скандални договори под темата "председателство", а всичко това е поредното доказателство, че и тази възможност за инвестиране на държавни средства в някаква кампания, ще бъде използвана за облагодетелстване.

Хаос, мрак и отново пари за познати. Това представлява към момента проектът за българско председателство на ЕС. Културното министерство под ръководството на Вежди Рашидов внезапно се оказа отговорно за раздаването на странни договори, понякога в откровен конфликт на интереси, за които също така внезапно се оказа, че никой друг в правителството не знае или не иска да носи отговорност.

Освен даването на пари на сайтовете ПИК и "Блиц", наречени агенции, и вестник "Стандарт", за да промотират това председателство, министерството е дало още два договора - единия на компания, свързана с PR-a на Меглена Кунева, а другия на фирма, чийто пълномощник е управител на фирмата на сина на културния министър.

"Иска ми се да направим публични конкурси – за логото, за знака на председателството и за това какво е мотото му", казва през март вицепремиерът Меглена Кунева по повод поверената й подготовка за ръководството на Съвета на ЕС. Досега има един-единствен такъв направен - за сайта на председателството, и той също е оплетен в конфликт на интереси, защото е спечелен от фирмата на човек от ръководството на ДБГ - движението оглавявано от самата Кунева.

Сумата на тези договори не е никак голяма - под 20 хил. лева. Случаят обаче показва пълната липса на хигиена от страна на държавната администрация. "Пик" и "Блиц" са платформи за поръчково съдържание - инструменти за зловещи лични атаки и долнопробни политически интриги, от които всеки човек с елементарно усещане за почтеност би трябвало да седи надалеч. Когато обаче държавната администрация финансира подобни организации, това е скандално независимо от сумата, защото ги легитимира, а освен това им дава и допълнителни средства да унищожават репутации, да всяват страх и да пръскат с лъжи.

През 2013 г., когато ГЕРБ падна от власт, медиите на Пеевски (който отчасти седи и зад сега финансираните от културното министерство компании) атакуваха грозно Борисов и накараха сегашния културен министър Вежди Рашидов да се възмути публично: "Всички ли сме роби само на един дебел, грозен, на 20 години милионер, бе, да му *******. Всички ли сте роби на такъв изрод, нямате ли смелост... Как е станал този боклук мултимилиардер на 20 години и е изкупил всички хора и за 1000 лева заплата всички му слугуват."

Три години по-късно, културното министерство вече, изглежда, е минало от другата страна - на робите. Не е ясно дали за 1000 лева, но, изглежда, пак има желаещи да слугуват. Или да вземат пари за себе си. При всички положения не и да вършат с тях работа за данъкоплатците.

Първо за кафявото

Разкритието за сайтовете, които рекламират председателството, направи първо д-р Тони Филипов (псевдоним на журналиста Стойко Тонев) в коментар в сайта reduta.bg. В отчета за изпълнението на плана за подготовка на българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г. се вижда, че през есента на 2015 пилотната разяснителна кампания е поверена срещу 20 хил. лв. на споменатите агенции.

Потърсена за обяснение - тъй като именно тя отговаря за подготовката на българското председателство, от екипа на вицепремиера Меглена Кунева обясниха, че на този етап комуникационната стратегия е била отговорност на Министерството на културата, тъй като през 2015 г., когато са подписани договорите с въпросните сайтове, все още не е бил отпуснат бюджет за председателството. Работната програма на комуникационната стратегия за ЕС всяка година се приема с решение на правителството, средствата са от държавния бюджет и се разпределят между различни институции и инициативи, обясняват оттам. Според отчета за 2015 г. в рамките на тази стратегия са изхарчени 404 331.32 лв. от предвидените 500 000.

Първоначално министър Вежди Рашидов също отрече да има общо с подписаните договори. "В началото комуникацията трябваше да бъде при нас. Бях започнал да подготвям програма заедно със заместник-министъра си. Но и НДК вече не е при мен, и комуникацията. Никакви пари не съм харчил", казва той пред "Клуб Z". От отговорите на пресцентъра ден по-късно става ясно обаче, че все пак комуникацията е била при тях и именно министерството е сключило договора. От ведомството на Рашидов уточниха, че договорът е подписан от тогавашния директор на правната дирекция в министерството, а сайтовете са избрани по предложение на фирмата изпълнител.

Това обяснение е смешно по две причини. Първо, защото именно такава беше схемата за раздаване на пари на печатни медии през целия първи програмен период - през медиашопове или агенции, свързани с определени издатели, които умело потъваха в дебрите на Търговския регистър. И второ, защото е абсолютно очевидно с кои медии ще работи фирма "Сайн вижън" ООД, която е получила договора за пилотна разяснителна кампания в медиите от Министерството на културата.

"Сайн вижън" ООД е собственост поравно на съпругата на Недялко Недялков - Милена Трандева, и видния масон Димитър Недков, който е близък и до издателката на "Стандарт" Славка Бозукова. На ул. "Чарлз Дарвин" 14Б са регистрирани голяма част от фирмите на Недков, това е адресът и на "Пи комюникейшън", която седеше зад сайта blitz.bg, в чиято управа влиза Бозукова. Фирмата се обслужва от адвокат, който обслужва и фирмите около сайта ПИК.

"Сайн вижън" се управлява от Милена Трандева и Зорница Гаврилова, която заедно с Бозукова е в борда на друго дружество - " Мастър Пи Ар". Негови собственици с по 50% са Тодор Батков и Славка Бозукова. Самата Гаврилова е репортер във в. "Стандарт".

Мътнокафява група

Така предаването на посланията на председателството се оказва във в. "Стандарт", агенция "Стандарт нюз", агенция "Блиц" и агенция ПИК. Каква работа вършат тези избраници? В периода ноември-декември 2015 г. в съдържанието им има над 40 публикации с таг "председателство", пише в отчета. На въпрос какъв резултат е постигнала въпросната пояснителна кампания от Министерството на културата отговарят с: "Договорът е изпълнен на 15.12.2015 г." Няма и какво друго да обяснят, защото истината е, че тези кампании не се измерват с нищо друго освен с брой публикации по дадена ключова дума.

През август 2015 г. четирите медии обявиха създаването на обща рекламна платформа. Тогава Славка Бозукова купи и сайта "Блиц". Редакционната политика на новия медиен съюз бе поета от собственика на ПИК Недялко Недялков. Година по-късно Недялков вече не е част от групата и публично твърди, че "Блиц" и "Стандарт" са собственост на депутата от ДПС Делян Пеевски.

Най-същественото в случая е, че Министерството на културата е възложило информирането на българските граждани за предстоящото председателство на ЕС на група, в която поне два участника не спазват дори елементарни медийни стандарти. Да наречеш ПИК и "Блиц" медии означава да си затвориш очите пред очевидното. Те не само са свързани помежду си, но често разпространяват изцяло лъжлива информация.

Докато се разглеждат публикациите на ПИК с таг "председателство", се виждат и заглавия като "Натрисат ни още бежанци? ЕС умува за създаването на допълнителни мигрантски центрове на Балканите" или "ЕС умува как да напълни Балканите с центрове за мигранти" - това е в същия период, за който са получавали пари. Малко след изтичането на договора пък, през март тази година, ПИК ще напише "СУПЕР СКАНДАЛ! ПИР по време на криза! Кунева си заделила 2 милиона за реклама! Вместо парите да отидат за линейки, слугинята на Брюксел ще ни се надсмива от екрана!" Това между другото е, когато вече вицепремиерът отговаря за парите за председателството вместо Министерството на културата.

Едно председателство, много възможности

Докато Министерството на културата е отговаряло за комуникационната стратегия за ЕС, то е сключило още няколко интересни договора. Една поддейност е "Изработване на концепция за работа с медиите и пилотно обучение на журналисти във връзка с българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г."

Източници на "Капитал" казаха, че самото обучение е станало точно след подаването на оставката на министъра на правосъдието Христо Иванов, затова журналистите са проявявали повече интерес към тази тема, отколкото към председателството. Договорът е сключен с "Бизнес ПР" за 16 666 лв. Фирмата е собственост на Румен Дедиков, който я основава през 2011 г. под името "АГРОБИЗНЕС ПР". Името му се появи покрай поръчките на бившия министър на земеделието Мирослав Найденов по Програмата за развитие на селските райони по време на първия мандат на ГЕРБ.

От Търговския регистър се вижда, че пълномощник на "Бизнес ПР" първо е бил един от адвокатите на "Лукойл", Юлиан Пекунов, а впоследствие - Виктория Цветанова Иванова. Адресът и трите имена на Иванова съвпадат с тези на управителя на фирмата "Рашидов 2014" ЕООД, собственост на... сина на министъра на културата Вадим Рашидов.

Има и друго задание - за "Изработване на концепция за тема/визия на българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г.", възложено на "ПИ АР КЛУБ" ООД отново за 16 666 лв. Тази фирма е създадена в края на 2013 г. от Мирослав Иванов, бивш съветник на Мирослав Найденов, а понастоящем - PR на Меглена Кунева. През април 2015 г. той прехвърля фирмата на сестра си - Гергана Иванова. Пълномощник на дружеството пред Агенцията по вписванията е отново Юлиан Пекунов, който работи в "Лукойл".

Пред "Капитал" Мирослав Иванов коментира: "Когато е сключван договора, не съм бил нито във фирмата, нито външен експерт PR при Меглена Кунева". Там той работи на външен договор от март месец тази година (добавено на 07/08/2016 в 20:42. )

Стойностите на всички тези договори неслучайно са ниски. Според Закона за обществените поръчки проекти и задания под 20 хил. лв. могат да бъдат възлагани без търг. Затова и за изброените поръчки не е имало конкурси, а договорите са подписвани с избрани от Министерство на културата фирми.

Защо това е проблем

Меглена Кунева и нейната дирекция отрекоха да са имали участие или да са знаели за тези договори. Те не са и с европейски пари, защото от дирекцията на Томислав Дончев също отрекоха да са знаели. Така Министерството на културата остава основният отговорник за тях, макар че ролята му изглежда като изпълнител на договорки и с различни лица и институции.

Това е поредното петно върху "прозрачното председателство", което Кунева обещава навсякъде. Преди време стана ясно, че сайтът му е правен от "Билдинг пропъртис холд" ЕООД, чийто управител е Веселин Тодоров. Освен управител на "Сиела" той е и член на националния съвет на партията "Движение България на гражданите", чийто лидер е Кунева. Онзи договор също е бил платен от парите от комуникационната стратегия. Сега излизат нови договори, сключвани в името на председателството, които изглеждат повече като раздаване на пари, отколкото като вършене на дейност с ясни цели.

И това е само началото: остават още цели 150 млн. лв. да бъдат похарчени, преди България да поеме ръководството на Съвета на ЕС на 1 януари 2018 г. От тях 2.2 млн. лв. са за публичност и още не са пипани. От екипа на Кунева продължават да уверяват, че когато се създаде Националният център по подготовката и провеждането на българското председателство, всички обществени поръчки и задания ще минават през него, а приоритет ще е прозрачността. Може и да е така. Бъдещето може и да е различно. Настоящето обаче си прилича по всичко с миналото.

*Текстът беше редактиран и допълнен към 12:00 на 05.08.2016г.

Темата накратко:

Преди дни стана ясно, че няколко свързани помежду си медии - сайтовете "ПИК" и "Блиц", наречени агенции, и вестник "Стандарт" плюс сайта му, са получили държавни пари, за да проведат пилотна разяснителна кампания за Българското председателство на Съвета на ЕС. След известно лутане кой е отговорен, се изясни, че става дума за Министерството на културата, въпреки че цялостната работа на председателството е в ресора на заместник министър-председателя Меглена Кунева. Министерството на Рашидов е раздало и още скандални договори под темата "председателство", а всичко това е поредното доказателство, че и тази възможност за инвестиране на държавни средства в някаква кампания, ще бъде използвана за облагодетелстване.

Хаос, мрак и отново пари за познати. Това представлява към момента проектът за българско председателство на ЕС. Културното министерство под ръководството на Вежди Рашидов внезапно се оказа отговорно за раздаването на странни договори, понякога в откровен конфликт на интереси, за които също така внезапно се оказа, че никой друг в правителството не знае или не иска да носи отговорност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    tily_lily avatar :-|
    tily_lily

    А Европа безучастно гледа как ни задушава клептокрацията тук.

    Отвратително.

  • 2
    evpetra avatar :-(
    evpetra
  • 3
    antipa avatar :-P
    D-r D

    Кунева е като мрянка - много опит и търпение трябва, за да я хванеш.
    Пък и школата й покрай ЦК на БКП си е казала думата.

  • 4
    fve avatar :-(
    Федор Езерский

    Баси.... Поне едни 10 - 20 хил. лв не им ли се откъснаха от сърцето за Икономедия? Не е демократично...

  • 5
    graf avatar :-P
    Graf

    Добре де, за парите - ясно. За тези около тях - пак ясно.
    Не ми е ясно къде са умните, красивите и учЕните, да направят един флашмоб със тъпани и знамена. Жега е, та може и по без горни дрехи. Ранобудните и те са се успали, а от "Култура", онази по-културната ни занимават със страданията на "богослова" Янакиев около руската църква. И гражданите у реформаторският блок мълчат, а реформаторката Кунева, заедно с реформаторите Москов и Лукарски ни водят у светлото бъдеще по комунистически.
    Аха, сетих се. Онези, горните за които питах, са съветници на разни реформатори и други подобни тях.

  • 6
    pur6ing avatar :-|
    pur6ing

    От нищо правим нещо и веем знамена... /от филма КИТ - Р.Ралин /
    Т.е. способни сме от всичко да си краднем...

  • 7
    dobivelkov avatar :-(
    Велков

    Не дава пари Кунева на когото трябва... Лоша, много лоша...

  • 8
    dobivelkov avatar :-?
    Велков

    До коментар [#5] от "Graf":

    Ти за Каролев ли намекваш?

  • 9
    slp55309806 avatar :-|
    Владимир Венев

    Ей,такова писане за някакви си пари в сайтове които не се четът.Съжалявам да го кажа,но не ми е интересно.Има много по-важни теми.

  • 10
    nik666 avatar :-|
    Strygalldwir

    До коментар [#1] от "tily_lily":

    "Европата" няма как да се намеси, освен ако не са нарушени законите, които пък се пишат именно от най-крадливите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK