"Всеки ден" става "Таблоид"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Всеки ден" става "Таблоид"

"Всеки ден" става "Таблоид"

Спирането на жълтия всекидневник е поредната промяна в медиите, свързвани с депутата Делян Пеевски

Весислава АНТОНОВА
27176 прочитания

© Надежда Чипева


След няколко седмици на вестникарските будки ще се появи поредното ново издание. Този път седмично, на цена от 1 лв. и в сегмента на жълтата преса. Ще се казва "Таблоид" и ще замести всекидневника "Всеки ден", който спря да излиза в края на август.

"Всеки ден" е сред медиите, неофициално свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски. Макар пряка връзка в собствеността на изданията от неговата орбита да не се вижда, схемата на финансиране си пролича след затварянето на КТБ. Тогава стана ясно, че банката е отпускала милионни заеми на собствениците на "Преса", "Стандарт", "Блиц", "24 часа" и "Труд". През последната година още няколко медии от същата група претърпяха промени - списание "Тема" и вестниците "Преса" и "Новинар" затвориха, около собствеността на телевизия "Канал 3" имаше движения, трансформации се случиха и в сайтовете "Блиц" и ПИК. Всичко това е знак, че процесите на преструктуриране, които след фалита на КТБ текат в свързаните с Пеевски компании, важат и за близките до него медии. Макар и по-слабо забележими, там също има рокади и промени.

Защо спря "Всеки ден"

Пред "Капитал" управителят на "Ню медиа груп" - компанията, издател на "Всеки ден", Мартин Радославов обясни, че всекидневно издание със сензационно съдържание трудно може да издържи на пазара. "През последните години "Всеки ден" генерираше загуби и така дърпаше назад останалите издания в групата. Затова решихме да го закрием", коментира Радославов. Според него седмичник с подобно съдържание по-лесно се издържа, събира реклама и печели основно от коричната си цена. Идеята на компанията е "Таблоид" да е по-евтиният вариант на "Уикенд" - най-силното издание в "Ню медиа груп". Новият вестник ще излиза в понеделник с цена 1 лв., а "Уикенд" - в четвъртък за 1.49 лв.

От издателството официално твърдят, че тиражът на "Всеки ден" е бил близо 130 хил. копия седмично, а източници от пазара споделят, че става дума за тираж от 30 хил. дневен тираж. Основният конкурент на "Всеки ден" - "България днес", по данни от пазара е с тираж между 55 r 60 хил. броя.

"В момента водим разговори с дистрибуторските компании как да бъдат компенсирани за спрения "Всеки ден", коментира Мартин Радославов. "Или ще им върнем парите, или ще ги компенсираме, когато тръгне новият вестник. Те могат да си направят прихващане от медиата на загубената сума", допълва той. "Всеки ден" между другото е включен в пакета с медии, които правителството чете. От списъка с разпределението на абонамента на Министерския съвет за печатни издания за 2016 г. се вижда, че един брой на изданието е бил предвиден за премиера Бойко Борисов.

Изводи за финансовото състояние на "Всеки ден" не могат да се правят, защото последният отчет на "Ню медиа груп" е от 2008 г. и в него не са разделени резултатите на седмичника "Уикенд" и всекидневника "Всеки ден". Според проверка на Националната агенция за приходите в 58 медийни групи, оповестена през юни тази година, три четвърти от издателите на централните печатни медии и собственици на печатници и разпространители нарушават данъчните закони. Сред компаниите нарушители попада и "Ню медиа груп". Пред "Капитал" управителят на компанията Мартин Радославов коментира, че към момента "Всеки ден" и "Уикенд" нямат задължения към държавата.

Заедно с всекидневника работата си приключи и сайтът vsekiden.com. Онлайн медиата е с различна пряка собственост от хартиеното издание, макар Мартин Радославов да управлява редакционния й съвет заедно с Христина Емилова. Сайтът е регистриран в отделна фирма "Всеки ден" ЕАД, която обаче също се притежава от "Ню медиа груп". Данни и за неговото финансово състояние няма. Електронното и хартиеното издание си помагаха на партньорски начала. За разлика от вестника сайтът няма да продължи да съществува. Източници на "Капитал" от медиата споделят, че тъй като не е открито финансиране за vsekiden.com, той няма да има нов живот. Мартин Радославов не коментира, но и не отрече тази информация. Що се отнася до работещите в двете медии, една част от тях са били освободени, други - пренасочени към "Уикенд", останала е и част, която да прави новия седмичник "Таблоид".

"Таблоид" ще влезе на пазара на жълти издания, който през последните години набира скорост. Кризата в медиите всъщност се отрази по-скоро на приеманите като "сериозни", докато тези, които залагат на сензационни новини, доскоро имаха период на бурен възход. Дори много от в миналото нежълти издания предпочетоха да развиват хибриден вестникарски модел, който включва таблоидна и сериозна информация.

Какво става с медийния бизнес на Пеевски

Подобно на повечето медии, близки до Делян Пеевски, и при "Всеки ден" връзката с депутата не личи по документи. През 2009 г. Пеевски първо придоби през подставени лица едноименния сайт от тогавашния му собственик Мирослав Боршош. Близо две години по-късно, през лятото на 2011 г., заедно с майка си Ирена Кръстева - тогава управител на "Нова българска медийна група", застанаха зад проекта за таблоидния всекидневник "Всеки ден", замислен като пряк конкурент на "България днес" (част от "Медийна група България", издател на "24 часа", "168 часа" и др.).

"Всеки ден" последва съдбата на също свързваните с Пеевски "Новинар" и novinar.net, които спряха в началото на юли тази година. Известно време сайтът се поддържаше, но в момента стои само надпис, че се "извършва ъпгрейд". Вестникът се издаваше от "А. Е. бест съксес сървисис България", собственост на регистрираната в Кипър A.E. Best Success Services. Дружеството обаче очевидно продължава дейността си. От имотния регистър се вижда, че на 19 май т.г. "А. Е. бест съксес сървисис България" е купило от фирмата "168 часа" ЕООД (дъщерна на "Медийна група България холдинг") крилото на полиграфическия комбинат на бул. "Цариградско шосе" в София, в което е разположена "Печатница София". Така свързана с Пеевски компания стана собственик и на най-голямата печатница за вестници. Освен това Пеевски контролира и чисто новата печатница до летището "Принт трейдинг", която беше изградена със средства от КТБ. Друга фирма, свързана с депутата от ДПС - дъщерното дружество на "Булгартабак холдинг" "Благоевград БТ", пък е собственик на другото крило на полиграфическия комбинат, което гледа към бул. "Цариградско шосе".

През последните години фирми, свързвани с Пеевски, придобиха една по една и почти всички компании за разпространение на вестници и контролират 90% от този сектор. Така доста често изданията изпадат в зависимост към депутата заради разпространението.

На пазара усилено се коментира, че трансформации може да има и в други медии от орбитата на депутата. В медийната му група влизат вестниците "Телеграф", "Монитор", "Политика", "Меридиан мач", регионалният "Борба" и "Канал 3". От тях промяна има само в "Монитор", който вече е не просто вестник, а информационна агенция и е с нов дизайн на сайта. През април Пеевски демонстративно се отказа да купува "Канал 3", но досега няма никакви индикации да се разделя с телевизията, въпреки че не е директно вписан като неин собственик. От вчера "Канал 3" е достъпен на мобилни устройства и смарт телевизори чрез платформата на bTV voyo.bg. По този начин каналът ще бъде достъпен в чужбина, което вероятно е добре обмислен ход предвид предстоящите избори.

От източници в бранша "Капитал" научи, че Делян Пеевски е стоплил отношенията си със собственика на ПИК и седмичника "Ретро" Недялко Недялков. Преди няколко месеца Пеевски спря да разпространява "Ретро", а Недялков влезе във война с бившия главен редактор на жълтия сайт Ивайло Крачунов и издателката на "Стандарт" Славка Бозукова за контрола на сайта "Блиц". Това стана причина за серия от публикации срещу Пеевски, Бозукова и Крачунов в ПИК и такива срещу Недялков в "Блиц". След като депутатът от ДПС отново е започнал да разпространява "Ретро", статиите в ПИК срещу него са изтрити. Пред "Капитал" Недялков потвърди, че вестникът отново се разпространява от Пеевски от две седмици. Обемът му е намален, а цената се е повишила с 10 стотинки.

Неотдавна в интервю за "Капитал" изпълнителният директор на фондация "Медийна демокрация" и преподавател в Софийския университет Орлин Спасов коментира, че депутатът Делян Пеевски по най-видим начин олицетворява срастването между политическа и медийна власт в България. "Би могла да е и друга фигура. При Пеевски съвместяването на двете роли, на политически играч и на медиен диригент, просто се оказа най-експонирано", смята доц. Спасов. Според него "това директно свързване на полюса на политиката с полюса на медиите поражда късо съединение", което води до прегаряне на системата и до изгаряне на някои от компонентите му, както вече се видя с КТБ и TV7. "Ако подобен начин на действие продължи, неизбежно е същото рано или късно да се случи и с останалите елементи от този конгломерат", коментира Орлин Спасов и добавя, че моделът носи все повече несигурност и съответно рискове. Засега обаче изглежда, че Пеевски по-скоро стяга медийните си редици преди предстоящите избори.

След няколко седмици на вестникарските будки ще се появи поредното ново издание. Този път седмично, на цена от 1 лв. и в сегмента на жълтата преса. Ще се казва "Таблоид" и ще замести всекидневника "Всеки ден", който спря да излиза в края на август.

"Всеки ден" е сред медиите, неофициално свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски. Макар пряка връзка в собствеността на изданията от неговата орбита да не се вижда, схемата на финансиране си пролича след затварянето на КТБ. Тогава стана ясно, че банката е отпускала милионни заеми на собствениците на "Преса", "Стандарт", "Блиц", "24 часа" и "Труд". През последната година още няколко медии от същата група претърпяха промени - списание "Тема" и вестниците "Преса" и "Новинар" затвориха, около собствеността на телевизия "Канал 3" имаше движения, трансформации се случиха и в сайтовете "Блиц" и ПИК. Всичко това е знак, че процесите на преструктуриране, които след фалита на КТБ текат в свързаните с Пеевски компании, важат и за близките до него медии. Макар и по-слабо забележими, там също има рокади и промени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents

    Добър анализ. Да видим какво ще излезе накрая...

  • 2
    zamen avatar :-P
    Чарли Мишкин

    Тъкмо бях свикнал да НЕ чета вестниците на "ПрасПрес" и ми се налага да продължа да НЕ ги чета.

  • 3
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    "Таблоид" ще влезе на пазара на жълти издания, който през последните години набира скорост. - Простотията на българите набира скорост. В Германия може в метрото да четеш "Билд" по пътя към работата, обаче тактично го забравяш във влака. Ако те видят шефовете или колегите какви са ти интересите, веднага те отсяват. У нас още по погледа си личи дали четеш уикенди, всеки дни и други али бали.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK