С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 16 сеп 2016, 15:22, 15587 прочитания

На телевизионния екран - (почти) нищо ново

Акцент и през този сезон са риалити форматите и забавните програми. Ще има опит да се възроди снимането на още български сериали.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Когато тази седмица двата основни конкурента на телевизионния пазар - bTV и "Нова", се похвалиха с началото на ключовите си за новия сезон предавания, това звучеше като дежа вю. Изборът отново беше между риалити формати и отново между "Фермата" и VIP Brother.

Като оставим настрана чувството за липса на разнообразие по най-гледаните телевизии, решението им да започнат есенния сезон именно с тези предавания не е случайно. Това са форматите с традиционно висок рейтинг и година по-рано VIP Brother и "Фермата" бяха на челните позиции сред привлеклите най-много зрители. Затова и най-големите инвестиции на телевизиите са именно в риалити формати, следвани от сериалите и шоупрограмите. Бумът на български сериали, който наблюдавахме преди няколко години, изглежда приключил. "Нова" продалжава да излъчва втория сезон на "Откраднат живот", както и риалити сериала "София ден и нощ". bTV предлага в най-гледаното време вечер чуждестранния "Кварталът на богатите". В есенната програмна схема се открояват и добре познати предавания като "Шоуто на Слави" и кулинарните формати (повече за новия сезон - в инфографиките).


Всичко това показва, че основните телевизии инвестират в изпитани програмни формули и не правят резки промени към нови. Постъпката им е логична, първо, защото този тип предавания носят успех и минимализират риска. Освен това свитият рекламен пазар не позволява прекалена разточителност. Директори на медиа агенции, с които "Капитал" разговаря, оценяват първата половина на 2016 г. с малък ръст, но и с много ясно изразена инфлация на цените за реклама.

Телевизионни стратегии

Мениджърът търговски операции в Amplifi, Dentsu Aegis Network Александър Джаджаров отбелязва, че и двете основни медии залагат на микс от наложени формати и нови продукции. Според него "Нова тв" залага основно на развлекателни формати в праймтайма (най-гледаното телевизионно време от 20 до 22 часа), докато bTV включва и публицистика. "Смятаме, че новият сезон има потенциал да бъде интересен за рекламодателите, особено по отношение на откриващите се възможности за продуктово позициониране и алтернативно присъствие", коментира Джаджаров.


"Нова" обяви, че освен утвърдените предавания и поредици, ще инвестира и в два изцяло нови за България телевизионни формата - "Пееш или лъжеш" с водещи Мария Игнатова и Ненчо Балабанов и "Bake off: Най-сладкото състезание". Последният формат е международен и е по модел на оригиналното предаване The Great Bake off, което привлича голям зрителски интерес на пазари като Франция, Италия и Германия.


От bTV към утвърдените си като силни формати на този етап обявяват само два нови проекта. Авторското уикенд предаване на социални теми - "Карбовски: Втори план" с водещ Мартин Карбовски и автомобилното Auto Motor Show. Медиата, изглежда, е отложила началото на най-мащабните си проекти. Неотдавна в интервю за "Капитал" главният изпълнителен директор на "БТВ медиа груп" Павел Станчев коментира, че телевизията е започнала снимките на нов сериал с испанската продуцентска компания MVM International. "Може би ще имаме още два български сериала, защото това е една от тенденциите на тв пазара - да се създават повече локални сериали", коментира Станчев. По думите му отново ще се снимат серийни филми, но с по-умерени бюджети. Вероятно телевизията ще обяви и нови сезони на MasterChef и "Бригада Нов дом".


Обществената БНТ инвестира основно в качествено европейско кино, музикални формати и спортни събития. Сред най-очакваните е шестсерийната продукция на Би Би Си "Война и мир" и криминалните сериали. БНТ ще излъчва и футболните срещи от квалификациите за световното първенство по футбол 2018 г. с участието на националния отбор, както и срещите от турнира Лига Европа. БНТ е традиционно силна в телевизионната документалистика - жанр, който в чист вид можем да гледаме основно в обществената медиа.



Доскоро в конкуренцията за зрители участваше и ТВ7, която инвестираше в мащабни проекти. Медиата, която се финансираше по непазарен начин през фалиралата КТБ, в момента обаче е във фалит. Амбиция да заеме мястото й има ефирната BG On Air. Нейната програмна политика обаче е далеч по-умерена откъм инвестиции в сравнение с останалите играчи на пазара. "Стремим се да предлагаме съдържание, което е алтернативно на показваното по останалите национални телевизии", коментира програмният директор на телевизията Николина Димитрова. През есенния сезон каналът залага на европейско телевизионно кино в прайм тайм, излъчва премиерни сериали от Дания, Израел, Русия, предстои излъчването и на нова шведска поредица ("Операция тежка вода"), както и на японски сериал. "Освен сериалите излъчваме и доказани, премиерни заглавия на игрални филми от европейското и световно кино", допълни Димитрова. До края на годината ще тръгнат най-малко две нови предавания, чиито продуцентите са нови за пазара. "Така даваме възможност за изява на нови творци на продуцентския пазар и се надяваме, че помагаме за развитието на този сектор", коментира Николина Димитрова.

Новият тв сезон според медиа агенциите

Представителите на медиа агенциите, които следят програмните решения на телевизиите, са на мнение, че аудиторията става все по-изискваща, но в същото време е и много лоялна. "Сезон след сезон високите нива на гледаемост на формати като VIP Brother и "Фермата" се запазват. Това говори за доброто качество на продукцията и за доброто познаване на навиците на аудиторията от страна на екипите на телевизиите", е мнението на управляващия директор на Media Club Катерина Буюклиева. Тя обръща внимание, че всички форматни предавания имат добре развити онлайн комуникационни канали и все повече търсят обратна връзка. Това се отчита и от рекламодателите.

Според медиа директорите това, че телевизионните екипи водят състезание в един и същ часови пояс, не означава, че аудиторията е задължена да бъде пред екрана точно в този момент. По данни от кабелни и сателитни оператори зрителите все по-често се възползват от възможността за отложено гледане в удобно време, както и от онлайн видеоплатформите.

"Сезонът започна скоро и е трудно да се направи оценка за успеха както от гледна точка на аудиторията, така и от страна на рекламодателите", смята медиа мениджърът в агенция Zenith Александър Бирцоев. Според него обаче тенденцията за налагането на български сериали в праймтайма е "интересна и положителна" и в дългосрочен план те може да заместят силно гледаемите турски сериали.

Стремежът за качествено и конкурентно съдържание логично води и до промени в рекламните политики на bTV и "Нова тв". Според мениджъра търговски операции в Amplifi, Dentsu Aegis Network Александър Джаджаров промени в цените на рекламните тарифи ще има, но те вече от няколко години следват сходен модел и не са неочаквани нито за медиа агенциите, нито за самите рекламодатели.

Джаджаров обясни, че "Нова тв" показва увеличение на базовото CPP* (цена за рейтинг точка) с около 7% в началото на годината. "Телевизията обособява всички програми в праймтайма (с изключение на "Семейни войни") като т.нар. специални програми и заедно със слота на "Здравей България" влизат в тарифа с 20-25-процентно оскъпяване. Досега този тип "специални програми" бяха само 4 – Big Brother, Х-Factor, "Фермер търси жена" и "Господари на ефира", коментира Джаджаров. При bTV цените са с между 2% и 5% по-високи в сравнение с есенния сезон 2015 г., като за топ програмата в тяхната схема – "Фермата", цената е с оскъпяване от 7%.

И оценката на продуцентите

Изпълнителните продуценти са единодушни, че и тази година най-сериозните приходи на компаниите им ще дойдат от проектите, които произвеждат локално за телевизиите - основно риалити формати. Постепенно обаче бизнесът върви към увеличаване на приходите от международни проекти и продажба на услуги за външни компании, които произвеждат продукциите си в България.

По мнението на повечето продуценти цената на час произведена продукция категорично се е намалила и проблемът е, че тенденцията продължава и през тази година. Въпреки новите проекти и възможности част от тях не очакват 2016 г. да е по-различна от предишната. Съсобственикът в Hidalgo Productions Краси Ванков ("София ден и нощ") коментира, че чувствителна промяна в договорните отношения с телевизиите по-скоро не се забелязва. Според Ванков тепърва трябва много да се работи в тази посока и да се търсят решения с телевизиите за разделянето на правата за ползване на произведените продукции. "Не говоря само за телевизионните, а и аз интернет, мобилното разпространение и т.н.", уточни Ванков. Председателят на Асоциацията на филмовите и телевизионните продуценти Ефтим Милошев обръща внимание, че пазарът е труден, комерсиалните телевизии са само две и се налага продуцентите да са все по-конкурентоспособни.

От bTV коментират, че цената на час програмна продукция зависи от необходимата инвестиция за реализацията й. Проект, който изисква голяма инвестиция в локация, декор, технически и човешки ресурс например има висока продукционна цена. Часовият пояс, в който се излъчва дадена програма, също оказва влияние. "Програмите, излъчвани в праймтайм, достигат до повече зрители и генерират по-високи рейтинги в сравнение с програмите в дневния пояс", обясняват от bTV. Затова за предаванията в най-гледаното време телевизиите планират по-висока продукционна цена на час.

В началото на новия телевизионен сезон е ясно, че рекламодателите не предвиждат значителен ръст на инвестициите си през 2016 г., а по-скоро поредно оптимизиране на бюджетите. Все пак те отчитат добрите възможности за продуктово позициониране в новите проекти на телевизиите. В същото време ожесточената битка за зрители между "Нова тв" и bTV ще продължи. Предстои да видим оценката на зрителите.

*CPP (Cost per Point - цена на контакт) - този индекс показва съотношението между цената на рекламата и аудиторията на даденото предаване. СРР се получава, когато се раздели стойността на рекламното време на рейтинга на часовия пояс. Това означава, че колкото по-голям е индексът СРР, толкова по-голямо е несъответствието между гледаемостта на предаването и цената на рекламното време в него. Най-изгодни за рекламодателите са часовите пояси с най-нисък показател СРР.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Закъснялото сливане на СВЅ и Vіасоm Закъснялото сливане на СВЅ и Vіасоm

По-големите по мащаб корпорации в сектора може по-лесно да могат да се конкурират с гиганти като Disney и Netflix, но и са по-малко склонни на рискове

23 авг 2019, 664 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август)

Българската реклама в чужбина; Google обновява снимките от български градове; CBS и Viacom се обединяват

20 авг 2019, 1063 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 5639 прочитания

23 авг 2019, 4454 прочитания

23 авг 2019, 3054 прочитания

23 авг 2019, 2579 прочитания

23 авг 2019, 1974 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
ФАРА, ден втори: Рекламата по света и у нас

Международни лектори и български финалисти

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица