След ПИК-а на жълто-кафявата война
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

След ПИК-а на жълто-кафявата война

Недялко Недялков и Делян Пеевски продължават да играят в един отбор

След ПИК-а на жълто-кафявата война

Иск на рекламната агенция на "Булгартабак" срещу изданията на Недялко Недялков за 600 хил. лв. показва как Пеевски издържа медийната си машина

Весислава АНТОНОВА
37445 прочитания

Недялко Недялков и Делян Пеевски продължават да играят в един отбор

© Цветелина Белутова


Макар и взаимоотношенията им да са на приливи и отливи, депутатът от ДПС Делян Пеевски и издателят на ПИК и "Ретро" Недялко Недялков вероятно винаги ще играят в един и същ отбор на безпринципността. След неколкомесечно охладняване, в което Пеевски спря да разпространява вестник "Ретро", а Недялков го атакуваше през публикации в сайта си, изглеждаше, че мирът между двамата е възстановен. "Ретро" е отново на пазара, а злостните материали магически изчезнаха от ПИК. В същото време обаче рекламната агенция на "Булгартабак" (в който Пеевски държеше пряко 5%, а се счита и че реално контролира холдинга) съди медиите на Недялков за над половин милион лева. Така Пеевски продължава да държи в подчинение издателя и има застраховка срещу негативните публикации по негов адрес.

Историята е показателна как Пеевски издържа през рекламни договори своята медийната машина, която не би съществувала, ако работеше по правилата на пазара. Това е добре познатата схема, през която и КТБ "поддържаше на системи" дълго време послушните медии, които изчезнаха от пазара или поне бяха силно затруднени, когато банката рухна.

Кой кого съди

Рекламната агенция на "Булгартабак" "Сода комюникейшънс" (собственост на регистрираното на Британските Вирджински острови дружество Doreco Limited, на което Пеевски прехвърли официално притежаваните 18% от фабриката за цигарени опаковки и филтри "Юрий Гагарин" и което е собственик на дружеството инвеститор в новата печатница на медийната група на депутата - бел. ред.) си търси по съдебен път над 600 хил. лв. от вестниците "Ретро", "Лакомник" и сайта ПИК. Това научи "Капитал" от източници, запознати с образуваните в Софийския градски съд дела. Претенциите на рекламната агенция са, че по договори за реклама и PR публикации с фирмите "Ен Ем медиа" (издател на "Ретро" и "Лакомник") и "ПИК нюз" (собственик на сайта pik.bg) са били платени авансово суми, срещу които не била предоставена услуга.

През юни 2016 г. "Сода комюникейшънс" подава молба до Софийския градски съд, с която иска да бъде наложено обезпечение на бъдещ иск срещу "ПИК нюз" - да запорира банковите сметки на дружеството. На първа инстанция съдът отказва, но на 1 юли Софийският апелативен съд уважава молбата. От определението на съда се разбира, че през септември 2014 г. ПИК и "Сода" са сключили договор, с който сайтът се е задължил срещу "възнаграждение да осигури публикуване в интернет сайта си на рекламни банери, карета и текстове, както и PR публикации", като "Сода" са платили авансово за услугите. На 13 юни 2016 г. от "Сода" са изпратили нотариална покана, след което договорът е бил прекратен, а извънсъдебно ПИК признал, че дължи 382 хил. лв., и предложил да върне парите разсрочено. Идентична молба за обезпечение на бъдещ иск "Сода" подава и срещу издател на вестник "Ретро" "Ен Ем медиа", също свързана с Недялко Недялков, . Впоследствие рекламната агенция на "Булгартабак" подава и исковете срещу двете фирми. В тях се твърди, че са платени авансово 144 хил. лв. на "Ен Ем медиа" и 432 хил. лв. на "ПИК нюз", но предоставената услуга била за много по-малко.

"Капитал" се свърза с управителя на "Сода комюникейшънс" Полина Стоянова, но тя каза, че не би желала да коментира нищо по темата. Тя нито потвърди, нито отрече за делото. "Нищо не знам по този въпрос. Никакви документи не съм получавал, не знам за това дело", каза Недялко Недялков и възкликна: "Коя беше тази агенция? На Делян ли?"

Обича ме, не ме обича

Пикът на разрива в отношенията между Недялков и Пеевски беше това лято, когато депутатът спря да разпространява седмичника "Ретро" в продължение на няколко месеца. Издателят даде пресконференция, на която заяви, че дава на съд една от най-големите фирми, които разпространяват печатни издания в страната - "Национална дистрибуция" АД. Причината бе, че в продължение на няколко месеца фирмата не е плащала на Недялков продадените тиражи от вестник "Ретро", а след това е спряла и достъпа на изданието до сергиите. "На всички е ясно, че Делян Пеевски е собственик в сянка" на въпросната издателска фирма и "посегателството над свободното слово" идва от него", заяви тогава Недялков. Той допълни, че действията на фирмата са незаконни и са "опит за атентат срещу един от най-тиражираните вестници у нас".

В началото на септември обаче ситуацията се промени и "Национална дистрибуция" АД отново започна да разпространява "Ретро". Пред "Капитал" Недялков потвърди, че вестникът отново се разпространява от Пеевски. Съответно и публикациите в ПИК срещу Пеевски бяха прекратени, а по-старите негативни материали изцяло изчезнаха от сайта.

Критичните статии в ПИК срещу депутата започнаха около раздялата между жълтите сайтове ПИК и "Блиц", които първо си партнираха, а след това навлязоха в открита война. Недялков започна да води публични спорове с бившия главен редактор на жълтия сайт Ивайло Крачунов (преди време близък негов приятел и главен редактор на ПИК) и издателката на "Стандарт" Славка Бозукова за контрола над сайта "Блиц". Това стана причина за серия от публикации срещу Пеевски, Бозукова и Крачунов в ПИК и съответно срещу Недялков в "Блиц". Сега и тази битка изглежда позатихнала и единствените нападки в жълтия сайт на Недялков са по адрес на Крачунов.

Независимо от тези престрелки в блатото Пеевски едва ли има интерес да разбива работещата в негова полза конфигурация от жълти медии, чиято основна задача е да "охраняват" целия конгломерат от бизнеси и държавни структури, които той контролира, и да атакуват с кални кампании всяка възможност за алтернатива на статуквото.

Коя е рекламна агенция "Сода"

Идеята за създаването на рекламната агенция "Сода" се ражда през втората половина на 2013 г., когато в "Булгартабак" работят редица международни експерти от областта на търговията с цигари. Тогава компанията се преструктурира, като създава собствени дружества за дистрибуция и решава да направи и собствена рекламна агенция. Тя е регистрирана в началото на 2014 г. и за целта е привлечен Мартин Зееле, който има опит като творчески директор в различни офиси на Ogilvy & Mather, Grey Worldwide и BBDO. Той създава екип, но след падането на правителството на Пламен Орешарски от власт идеята замира и Зееле и екипът излизат от дружеството, чийто едноличен собственик става свързаната с Пеевски офшорка Doreco. Управител на "Сода" става Полина Стоянова, която е дългогодишен служител на "Булгартабак". Впоследствие към агенцията е насочено рекламното обслужване на свързаната през подставени лица с Делян Пеевски компания за млечни продукти "Лодис инвест" (която продава марките за сирене и кашкавал Lacrima и Frezco). Източници от пазара коментират, че в последно време агенцията се занимава с медиа планиране.

Първоначално собствеността в "Сода" е поделена между "Дореко комерс" (60%) и германеца Зееле (40%). Днес едноличен собственик на капитала на агенцията е регистрираната на Британските Вирджински острови Doreco Limited. Опитите на "Капитал" да разбере дали към настоящия момент "Сода" осъществява някаква дейност претърпяха неуспех. Според отчета на агенцията за 2015 г., публикуван в Търговския регистър, се вижда, че печалбата на компанията пада, но приходите й растат. През 2015 г. агенцията има приход от 11.4 млн. лв. за разлика от 2014 г., когато са били 4.5 млн. лв. Нетната печалба през 2015 е 110 хил. лв., а през 2014 - 357 хил. лв.

Макар и взаимоотношенията им да са на приливи и отливи, депутатът от ДПС Делян Пеевски и издателят на ПИК и "Ретро" Недялко Недялков вероятно винаги ще играят в един и същ отбор на безпринципността. След неколкомесечно охладняване, в което Пеевски спря да разпространява вестник "Ретро", а Недялков го атакуваше през публикации в сайта си, изглеждаше, че мирът между двамата е възстановен. "Ретро" е отново на пазара, а злостните материали магически изчезнаха от ПИК. В същото време обаче рекламната агенция на "Булгартабак" (в който Пеевски държеше пряко 5%, а се счита и че реално контролира холдинга) съди медиите на Недялков за над половин милион лева. Така Пеевски продължава да държи в подчинение издателя и има застраховка срещу негативните публикации по негов адрес.

Историята е показателна как Пеевски издържа през рекламни договори своята медийната машина, която не би съществувала, ако работеше по правилата на пазара. Това е добре познатата схема, през която и КТБ "поддържаше на системи" дълго време послушните медии, които изчезнаха от пазара или поне бяха силно затруднени, когато банката рухна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    irv1424242340390894 avatar :-|
    MARKET BMD

    Хахаха, дебелият му е сложил чатала на врата на Недялков. Плащал му е официално за реклама, а реално за да пише каквото му се каже! И тъй като никога не е имало реклами на такава висока стойност в медиите на Недялков, сега винаги може да го осъди и да си върне парите :-))) И така бай Недялко или ще продължи да му слугува или ще трябва да върне каквото е получил последните няколко години . Но тогава ще излезе, че е работил безплатно в полза на Дебелото :-)))

  • 2
    mara71 avatar :-|
    mara71

    А кой е капитана на Отборът на безпринципността? Случайност ли е, че Недялков спря нападките срещу Пеевски и "Ретро" се появи на пазара след интервюто с Димитър Иванов?

  • 3
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon

    Гнууус !!!
    Недялков - Пеевски - жълто - кафяво - смърдящо - вунящо

  • 4
    velian avatar :-|
    volarok

    Успелият младеж консолидира подопечните си медии. Скоро му предстои сериозна битка, предстои Костинброд-2. Следете заглавията - за една нощ "премиерът Борисов" ще се превърне в "Боко Тиквата".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK