Тод Линч: В PR бизнеса днес е най-важно да си бърз и адаптивен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тод Линч: В PR бизнеса днес е най-важно да си бърз и адаптивен

"Колкото да говорим за дигитализиране, основният принцип в PR-a винаги ще бъде доброто разказване на истории."

Тод Линч: В PR бизнеса днес е най-важно да си бърз и адаптивен

Главният изпълнителен директор на Worldcom пред "Капитал"

4294 прочитания

"Колкото да говорим за дигитализиране, основният принцип в PR-a винаги ще бъде доброто разказване на истории."

© Цветелина Белутова


Тод Линч е главен изпълнителен директор на международната PR асоциация Worldcom, която обединява независими PR агенции от цял свят. Основната му цел е да развие нова глобална стратегия на Worldcom, която включва приемане на нови партньори и разрастване на групата на повече пазари. Преди да заеме ръководния пост през 2013 г., Линч е бил вицепрезидент "Връзки с клиенти" в американската агенция St. John & Partners, тогава също партньор на организацията. Линч е бил и член на борда на директорите на Worldcom за Америка. Професионалният му опит включва над 25 години практика в PR индустрията с фокус върху стратегическия и кризисен мениджмънт. Тод Линч беше в София за годишната среща на Worldcom и разговаря с "Капитал" за промените, които претърпява PR индустрията под трансформиращата сила на социалните мрежи и как бързината е ключова за успеха на PR специалистите днес.

Как се промени PR бизнесът през последните няколко години?

PR индустрията се промени по много и различни начини. Една от най-ключовите промени е скоростта на новините и начинът, по който се развиват историите в социалните мрежи. Имаме по-бърз и директен достъп до всичко и затова трябва да отговаряме по-бързо. Това е промяна, която засегна както PR индустрията, така и медиите. Очевидно каналите и инструментите, които са достъпни на пазара, са различни. Сега можем да създадем история в рамките на един час, и то на много места едновременно – в печатна медиа, в онлайн медиа, в социалните мрежи, откъдето хората ще вземат новината и ще я разпространят по други канали. Начинът, по който новините стават "вирусни", е изумителен. А ефективният начин, по-който разказваме истории, е по-важен от всякога.

Друга важна промяна в PR-а е директният достъп до хората. В допълнение на медиа стратегията като част от PR кампанията трябва да има и стратегия към служителите, и към клиентите. Ако например даден клиент има проблем, той може да говори директно с компанията, и то пред много хора. Компанията също има възможност да отговори незабавно на клиента, но също го прави пред очите на много хора. Начинът, по който се излагат нещата пред публиката, е много по-различен, което е по-скоро добре. Създава предизвикателството да бъдеш бърз и много умен.

Интересна промяна е креативният елемент, който все по-често присъства в PR-а, особено при лансирането на нов продукт или услуга. Дори при благотворителните кампании вече не става дума само да напишеш чек, да го държиш и да се усмихваш. А трябва да създадеш цялостна програма - по-интерактивна и по-бързо достигаща до аудиторията. Необходимостта от креативност е много по-голяма днес и това е вълнуващо.

Какъв тип PR услуги са най-търсени в момента и защо?

Традиционното определение на PR-а преди беше връзка с медиите и този вид взаимодействие все още е изключително важен за индустрията. Инструментите се промениха, появи се нуждата от креативни начини за представяне на информацията - инфографики и повече промоционални материали. Преди години PR експертите бяха хората, които пишат добре, работят върху прессъобщения, общуват си с публиката и това все още е много важно. Но сред днешните PR-и виждаме социални и дигитални специалисти, работи се много повече по стратегия и много повече с проучвания. Уменията на PR агенциите еволюират заедно с начина, по който хората консумират информацията. Глобализацията и достъпът до информация ще стават все по-бързи. Може би в момента това е най-ниската скорост, на която сме свидетели. С всеки изминал ден нещата се забързват все повече.

С появата на социалните мрежи PR специалистите по-трудно ли контролират разговора онлайн? Успяват ли да отговорят на емоциите на хората?

Заради бързата скорост, с която се осъществява комуникацията, трябва повече да се следи какви са реакциите на хората. Особено това, което се случва онлайн. И съответно трябва да има стратегия и план как да се отговаря. Да, бързо е, да, хората имат по-голяма възможност да изразят мнението си, което е по-скоро хубаво, но също така може да отговориш на всички само чрез един човек, вместо да приемаш хиляди комплименти или хиляди оплаквания. Имаш възможност да разрешиш проблема просто като отговориш на един потребител. Така може да достигнеш отново по-бързо и лесно хората, които са част от разговора и следят комуникацията. Може да разглеждаме ситуацията като предизвикателство или проблем, но също така и като възможност да блеснеш и да покажеш най-доброто от себе си.

Как навлизането на дигиталните технологии промени PR бизнеса?

Социалните мрежи са просто нов канал с нов вид информация в тях. За повечето кампании използваш различни инструменти, защото достигаш до хората по различен начин на различни места. По начина, по който хората реагират, може да се открие коя е най-вдъхновената група от клиенти, която да се превърне в посланик на идеята и да я разпространи към другите. Чрез групите, които хулят, можеш да си отговориш на въпросите защо и как да адресираш съобщението, така че да бъде разбрано от различните хора. По-широкият достъп до хора и по-бързата комуникация всъщност създават по-голяма база данни, върху която могат да се вземат решения. Има книга, наречена "Прегърни тези, които те мразят" (Hug your haters - бел. ред.). В нея става въпрос не само да оценяваш лоялните и щастливи клиенти, но да оценяваш и това, което получаваш от хората, които ти дават различна, дори и негативна информация.

И все пак, макар че говорим за нови технологии, дигитализиране, това, което прави PR-a интересен, е, че основните принципи продължават да важат - доброто писане, доброто разказване на истории, доброто планиране. Качествената работа ще бъде винаги ценена и търсена.

Кой е ключът към изграждането на доверие между компаниите и клиентите?

Това е дълъг процес, но най-важното е да бъдеш сред и част от общността, към която си насочен, било то физически или дигитално. Важно е да бъдеш достатъчно информиран за тях и проактивен. Едно е да кажеш нещо, друго е да го осъществиш. Важно е да държиш разговора и цялостната комуникация близо до бранда си.

Преди да стана директор на Worldcom, практикувах професията в продължение на 25 години, занимавах се много с кризисен мениджмънт. Това, което научих от него, е, че хората не те съдят по грешките, които правиш, а по начина, по който реагираш след това. Хората правят грешки, компаниите също, важното е как реагират след тях. Последващите действия говорят много за брандовете - през тях те могат да изпъкнат и да се харесат на хората. Големият проблем идва тогава, когато няма никаква последваща реакция и компаниите опитат да забравят или прикрият грешката.

В какъв тип услуги ще се развиват комуникационните агенции през следващите 10 години?

Комуникациите ще продължат да работят в креативна посока, ще продължи търсенето на добро разказване на истории, ще събират хората по-близо и по-бързо. Професионалистите в своя занаят трябва да умеят да се превръщат и в негови ученици, защото средата бързо се променя. Трябва постоянно да се образоват от най-добрите в света, четейки техните трудове, и да успяват да преработват бързо новата информация и да се адаптират към нея. Добрите професионалисти винаги искат да научават и да се развиват в областта си.

Кои са Worldcom

Международната PR асоциация Worldcom обединява общо 89 независими агенции от цял свят, които обслужват над 3 хиляди бранда. Сред тях са Yahoo, Warner Bros, ABC и др. За 2015 г. общият приход на PR агенциите, част от Worldcom, се равнява на 288 млн. долара. Основната цел на организацията е да създава дългосрочни партньорства между членовете й, както и да стимулира споделянето на опит и умения в комуникационния бизнес. Компаниите, част от Worldcom, работят в сферата на дигиталните комуникации, корпоративните комуникации, изграждането на бранд, връзки с медиите, кризисен мениджмънт и др. През 2006 г. към групата се присъединява и българската PR агенция Janev&Janev.

Тод Линч е главен изпълнителен директор на международната PR асоциация Worldcom, която обединява независими PR агенции от цял свят. Основната му цел е да развие нова глобална стратегия на Worldcom, която включва приемане на нови партньори и разрастване на групата на повече пазари. Преди да заеме ръководния пост през 2013 г., Линч е бил вицепрезидент "Връзки с клиенти" в американската агенция St. John & Partners, тогава също партньор на организацията. Линч е бил и член на борда на директорите на Worldcom за Америка. Професионалният му опит включва над 25 години практика в PR индустрията с фокус върху стратегическия и кризисен мениджмънт. Тод Линч беше в София за годишната среща на Worldcom и разговаря с "Капитал" за промените, които претърпява PR индустрията под трансформиращата сила на социалните мрежи и как бързината е ключова за успеха на PR специалистите днес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK