Един милион за любовта на народа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Един милион за любовта на народа

Един милион за любовта на народа

Над един милион лева са привлекли медиите от предизборната кампания досега. Маскирането на политическата реклама като редакционно съдържание продължава да е масова практика

Сирма Пенкова, Весислава Антонова
12944 прочитания

© Ладислав Цветков, bTV


Темата накратко:

- Над един милион лева са привлекли медиите от предизборната кампания досега.

- Лидер по обем на инвестициите в политическа реклама досега е БСП. Кампанията на ген. Румен Радев и Илияна Йотова възлиза на обща стойност повече от 375.9 хил. лв. без ДДС.

- Телевизиите обичайно са медиите, в които по избори влизат най-големи бюджети. Засега bTV води по привлечени пари за политическа реклама със 139.4 хил. лева.

- По сигнали на СЕМ досега ЦИК е констатирала няколко нарушения в bTV, "Нова тв", "Евроком" и "Европа".
1 037 028 лв. са похарчили до момента кандидат-президентите за политическа реклама в медиите.

По традиция с наближаването на изборите партиите се превръщат в един от основните рекламодатели на медиите. Петнадесет дни след старта на кампанията за президентските избори кандидатите за "Дондуков" 2 вече са изминали половината от пътя за агитиране на избирателите. За този период те са похарчили малко над един милион лева за политическа реклама в медиите. За сравнение - търговската верига "Кауфланд България" е инвестирала 1.3 млн. лв. в телевизионна реклама през първите шест месеца на тази година. Изчислението за инвестициите на кандидатпрезидентските двойки в реклама е на базата на публикуваните до момента договори на интернет страниците на телевизии, радиостанции, печатни и онлайн медии, актуални към 20 октомври. В края на кампанията сумата със сигурност ще бъде различна и значително по-висока. От щабовете на кандидатите коментираха пред "Капитал", че най-активната фаза на кампанията обикновено е в седмицата преди вота.

Кой, какво и колко вложи в кампанията си

Безспорният лидер по обем на инвестициите в политическа реклама досега е БСП. Кампанията на ген. Румен Радев и Илияна Йотова възлиза на обща стойност повече от 375.9 хил. лв. без ДДС, като средствата са съсредоточени основно в bTV (85.2 хил. лв.), "Нова тв" заедно с интернет сайтовете на "Нетинфо" (79.5 хил. лв.), медийната група на "Инвестор", в която влизат тв каналите Bulgaria On Air и Bloomberg TV (55.7 хил. лв.), и "Канал 3" (42 хил. лв.). От щаба на лявата партия коментираха пред "Капитал", че общите им инвестиции в политическа реклама в никакъв случай не са най-големите, и аргументираха цифрите с твърдението, че опонентите им не публикуват пълната информация за бюджетите си. "Винаги по време на предизборни кампании започват спекулациите, че на БСП инвестициите са най-големи. Противниците ни имат извънбалансови инвестиции, а ние отчитаме изцяло нашите и накрая излиза, че сме с най-големи бюджети", възмути се Антон Кутев, който отговаря за връзките с медиите в предизборния щаб на БСП. Кампанията на социалистите се разгръща основно в срещи с хора из страната. "Разбира се, ще заложим и на публикуване на мaтериали в медиите, а малко преди края на кампанията ще пуснем и видеа", обясни Кутев. До момента предизборните клипове на ген. Румен Радев са основно от събития с избиратели. Тази седмица в медиите се появи и новият му агитационен клип, в който генералът затваря книгата "Винету" - намигване към любимата литературна творба на премиера Бойко Борисов.

Противниковият лагер на ГЕРБ досега е изхарчил 209 хил. лв. без ДДС за политическа реклама на кандидата си Цецка Цачева (виж таблицата). Любопитен е изборът на медии, в които се разпространяват посланията на управляващата партия. Така например ГЕРБ не са сключили договори за реклама с най-големите частни медии - bTV и "Нова тв", а най-голямата сума е насочена към телевизията, близка до депутата от ДПС Делян Пеевски, "Канал 3" (47 хил. лв.). Следват БНТ (40 хил. лв.) и "24 часа" (33.3 хил. лв.). ГЕРБ също разчитат на предизборна обиколка в страната като гръбнак на кампанията си. Част от инициативите на партията включват и пътуваща изложба с факти за президентската институция, представена в Ямбол. ГЕРБ залагат и на комуникация в социалните мрежи, където публикуват новини и видео от предизборните събития. Плакатите и печатните материали с лицето на Цецка Цачева са ограничени.

Основен фокус върху медиите, срещи с избиратели и малко външна реклама - това е предизборната стратегия на коалицията "Калфин - президент". Най-голяма част от бюджета за политическа реклама на кандидатите Ивайло Калфин и проф. Любомир Халачев е насочена към групата на "Инвестор" (23.8 хил. лв.), "Канал 3" (20.8 хил. лв.), както и "Дарик радио" (15 хил. лв.). Общата стойност на инвестициите на коалицията до момента е малко над 143 хил. лв. без ДДС. От щаба на "Калфин - президент" посочват като основно послание на кампанията представянето на качествата на кандидата. "Изречението "Калфин-президент" кара хората да се запитат "защо пък Калфин" и тогава вече не е нужно да ги агитираме, всеки се сеща поне за едно негово качество или част от професионалната му кариера, които са безспорни предпоставки да бъде напълнен президентският пост с повече смисъл и ефективност", коментира Любен Дилов, който се грижи за кампанията. Както посланията, така и клиповете на Калфин се изработват вътрешно. "Изцяло от обединения екип на АБВ и младежката организация на "Движение Гергьовден", добавя Дилов. Социалните мрежи също са предпочитан канал за предизборна комуникация на левия кандидат, като целта им е да достигнат тези, които "ще гласуват за личности и извън партийни пристрастия", коментираха още от щаба.

Националистите също ще търсят подкрепа основно в социалните мрежи. Коалицията "Обединени патриоти – НФСБ, "Атака" и ВМРО" с кандидатпрезидентската двойка Красимир Каракачанов и Явор Нотев планира да акцентира върху излъчвания на живо във Facebook и Twitter. "Планираме да има два видеодиалога на живо, наподобяващи дебати. Обмисляме и видеообръщение на Красимир Каракачанов към края на кампанията отново единствено в социалните мрежи", коментира евродепутатът и член на предизборния щаб Ангел Джамбазки. Инвестициите на националистите в електронните медии са съсредоточени основно в трите телевизии bTV (20.7 хил. лв.), "Нова тв" заедно с групата на "Нетинфо" (20 хил. лв.), и БНТ (18 хил. лв.), а общата стойност на бюджета им за политическа реклама към момента възлиза на над 132.7 хил. лв. без ДДС. "Телевизионните участия на кандидатите са добра практика, защото трябва да има сблъсъци и дебати между опонентите", коментира Джамбазки. Кампанията на "Обединени патриоти" ще включва и по-обемни печатни материали с подробна информация за целите на кандидатите. Плакатите ще бъдат в ограничено количество и ще са поставени на определени места, където да се задържат по-дълго време. "Ключовите послания в предизборната ни кампания са събрани в мотото "България над всичко", а едно от основните сред тях е единство на нацията", казва Ангел Джамбазки.

Коалиция "ПП Движение 21 – ПП НДСВ" с кандидатпрезидентската двойка Татяна Дончева и Минчо Спасов е единствената, която разчита на по-интересна рекламна комуникация.

Фокусът им е основно върху електронни медии – онлайн и телевизия, външна реклама и директна комуникация с хората. Общата стойност на инвестициите до момента е малко над 70 хил. лв. без ДДС, като най-голяма част от тях са вложени в БНТ (26.3 хил. лв.), "24 часа" (13.2 хил. лв.) и "Икономедиа" АД (13.3 хил. лв. - компанията, издател на "Капитал" - бел. ред.). Кампанията на Татяна Дончева първа стартира и с предизборен клип, който е дело на продуцентската компания "Кламер дизайн", а творческата идея е на рекламната агенция "Арчър айдиас". "Предизборният клип е модерен и провокативен, въздействието му е многопластово, в същото време не е разточително скъп. Целта на клипа е да покаже, че Татяна Дончева може да разрешава и трудни на пръв поглед ситуации чрез твърдост и решителност", коментира Данаил Георгиев, председател на щаба на коалицията. В допълнение към кампанията беше създадена и игра във Facebook с име "Вълк, овца, сено" в тематиката на предизборния клип. Чрез статии и видеоматериали в социалната мрежа кандидатите целят да достигнат активните българи на възраст между 20 и 55 плюс години. "Кампанията в интернет е планирана така, че да достигнем целевите групи без излишно натрапване, тоест на всеки уникален потребител в определен сайт, банер кампанията да се показва само няколко пъти", добави Георгиев.

Комуникацията в предизборната кампания на Трайчо Трайков и ген. Съби Събев, издигнати от коалиция "Реформаторски блок", основно залага на електронни и онлайн медии, както и на малко външна реклама. Общата стойност на инвестициите в политическа реклама до момента се равнява на повече от 94.7 хил. лв. без ДДС, като по-голямата част от постъпленията са отчетени към телевизиите БНТ (20.6 хил. лв.) и bTV (20 хил. лв.), следвани от "Дарик радио" (10 хил. лв.). Социалните мрежи също се явяват като основен комуникационен канал за кампанията на Трайчо Трайков, а като причина за това от щаба на кандидата посочват, че те са благодатна среда хората да видят личните му качества. Във Facebook коалицията излъчва на живо и срещите с избиратели в страната и в чужбина. "По този начин целим повече хора да чуят тезите им и да "поговорят" с тях за бъдещето на страната ни. Спрели сме се на тези варианти, защото търсим начин с неголям бюджет да стигнем до повече българи с помощта на модерните средства за общуване", коментираха от щаба на кандидатпрезидентската двойка. Оттам допълват, че за изработването на предизборните клипове и послания към кампанията работят основно с приятели. Ключовото послание на кампанията на Трайчо Трайков е "Силата да бъдеш свободен", което от предизборния щаб обясняват с това, че "държавният глава трябва да има и силата да отстоява интересите на България навън и правата на хората вътре в страната".

Най-предпочитаните медии

Телевизиите обичайно са медиите, в които кандидатпрезидентските двойки инвестират най-големи бюджети. На този етап от кампанията bTV води по привлечени пари за политическа реклама със 139.4 хил. лева. Веднага след нея се подрежда обществената БНТ със 134 хил. лв. Изненадващо на трето място е свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски "Канал 3", в която досега са влезли 122.7 хил. лв. В същото време другият голям тв лидер - "Нова тв", е на четвърто място със 111.7 хил. лв. Телевизия СКАТ също е сред каналите, привлекли немалка сума за предизборна кампания - близо 42 хил. лв. от "Обединени патриоти – НФСБ, "Атака" и ВМРО". Собственик на канала е лидерът на НФСБ Валери Симеонов.

Ивайло Калфин е единственият от кандидат-президентите, декларирал пред Сметната палата, че има договор с pik.bg. Сумата по него към момента не е известна, тъй като жълтият сайт не е спазил закона и не е публикувал договора за политическа реклама. Любопитно е, че Цецка Цачева, Ивайло Калфин и Красимир Каракачанов са решили да отделят средства за предизборна кампания и в друг жълт сайт - blitz.bg, който обаче също не публикува договорите си с тях. Сред печатните медии най-много пари за политическа реклама са влезли в "24 часа" - 82 532 лв. Приблизително същата е сумата за "Дарик радио" - 82 680 лв. Затова пък в радиото с бутикова аудитория К2 на Илиана Беновска, което се слуша само в София, постъпленията от изборите до момента са 13 499 лв. Само един от кандидатите за президент - Ивайло Калфин, е избрал по-нестандартно рекламно присъствие, като си е платил една страница политическа реклама в модното списание Еlle на стойност 5250 лв.

Правилата имат значение

Отвъд сметките за вложеното в предизборната кампания стоят и няколко важни правила, които по закон медиите са длъжни да спазват. Те са опит ЦИК и законодателите да се преборят с утвърдилата се през последните години порочна практиката платената политическа реклама да се маскира като редакционно съдържание. Тази мода да се продават "редакционните пространства" стана толкова разпространена, че собственици на медии, журналисти, читатели и зрители загубиха усещането, че това е нередно. Масовото нарушаване на базови професионални принципи обаче не ги отменя.

Съгласно Изборния кодекс медиите, които отразяват предизборната кампания, следва да публикуват сключените договори с тях в тридневен срок след подписването им и да ги премахнат не по-рано от обявяване на резултатите от изборите. Санкцията за медиите, които не са публикували договорите с кандидатпрезидентските двойки, е от 2000 до 5000 лв. При повторно нарушение е от 5000 до 10 000 лв. Въпреки това не липсват примери за медии, които не са публикували договорите си. Такива например са в. "Труд", blitz.bg, frognews и pik.bg. Според публикуваните в Сметната палата отчети на кандидатпрезидентските двойки на Цецка Цачева и Трайчо Трайков са декларирали, че имат договор с "Труд". Красимир Каракачанов, Цецка Цачева и Ивайло Калфин пък имат споразумение с blitz.bg. Калфин засега единствен е информирал Сметната палата за договор с жълтия сайт pik.bg.

По закон заплащането на медийните услуги става предварително (т.е. преди съответното излъчване или публикуване) и при спазване на обявените от съответната медиа ред, условия и цени, които трябва да са еднакви за всички.

Добрата практика изисква при публикуване на платени съобщения медиите да ги обозначават като такива, за да не подвеждат читателите си. Това от години не се спазва, или поне не стриктно. И ако преди медиите се възползваха от това, че в закона няма текст, който да ги задължава да отбелязват платените публикации, тази година ще го правят по-трудно. В новият Изборен кодекс е предвидена санкция за медиите, които не се съобразяват с изискването да отбелязват кое съдържание е платена политическа реклама. На фона на партийните инвестиции тя е символична - от 1000 до 3000 лв. При повторно нарушение - от 3000 до 10 000 лв. Въпреки това не липсват нарушители. Най-ярките примери за нарушаване на това правило са в печатните медии и сайтовете, където трудно се различава платено от редакционно съдържание. При електронните медии пропуските са изключение, защото там в надзора помага Съветът за електронни медии (СЕМ).

От няколко години СЕМ и ЦИК подписват споразумение помежду си, че търговските доставчици на медийни услуги се съгласяват ясно да информират зрителя и да обозначават, когато използват платена форма на предизборната кампания.

Засега по сигнал на СЕМ ЦИК е регистрирал едно нарушение на телевизия "Евроком", която не е обозначила излъчен клип с участието на ген. Румен Радев като платена форма на предизборна агитация. Същото нарушение е открито и при bTV Radio за излъчен клип на "Обединени патриоти".

От тази година медиите са задължени да спазват и определени изисквания, когато представят прогнозните резултати на социологическите агенции за рейтинга на кандидатпрезидентските двойки. Законът ги задължава да информират аудиторията освен кой е направил изследването още кой е неговият възложител и кой е източникът на финансирането му. Това изискване очевидно затруднява най-много медиите, защото отново по сигнал на СЕМ ЦИК е констатирал по две нарушения на "Нова тв", bTV и "ТВ Европа". Санкцията по закон е от 2000 до 5000 лв.

"За радио- и телевизионните компании, които СЕМ следи през мониторинга си, нарушенията лесно могат да бъдат констатирани. По-сложно е те да бъдат открити в онлайн и печатните медии. Затова предполагам, че нарушенията там ще са най-много и за тях няма кой да подаде информация в ЦИК", коментира Антоанета Цонева, председател на УС на Институт за развитие на публичната среда.

Темата накратко:

- Над един милион лева са привлекли медиите от предизборната кампания досега.

- Лидер по обем на инвестициите в политическа реклама досега е БСП. Кампанията на ген. Румен Радев и Илияна Йотова възлиза на обща стойност повече от 375.9 хил. лв. без ДДС.

- Телевизиите обичайно са медиите, в които по избори влизат най-големи бюджети. Засега bTV води по привлечени пари за политическа реклама със 139.4 хил. лева.

- По сигнали на СЕМ досега ЦИК е констатирала няколко нарушения в bTV, "Нова тв", "Евроком" и "Европа".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    marksman avatar :-|
    marksman

    Упоменатите суми за предизборна кампания реално могат да са х 10.
    За гроб х 20

  • 3
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Оставете медии, за тях е ясно.

    По интересно ми е червените до кръв социологически поръчкови агенции (всички до една) колко пари лапат, за да ни убедят, че ретроградите на снимката са изборът на масата българи.

    Както каза Трайков преди няколко дни, преди избори няма социология, има пропаганда.

    Интересно ми е там как вървят тарифите.

  • 4
    georgisto avatar :-|
    georgisto

    Интересна информация и може би е добре статията да бъде продължена и доразвита като се използва разбивката на резултатите по възрастова граница и т.н.. Ясно е ,че партиите си знаят горе-долу електората и инвестират в съответните типове реклама, но съм сигурен, че ще изникнат много допълнителни въпроси. Все по-голямо е влиянието на онлайн рекламата и както е описано в статията:" нарушенията там ще са най-много и за тях няма кой да подаде информация в ЦИК!. Онлайн не се знае кой какво е инвестирал, кой го пише, а и явно няма кой да глобява. Освен това всички знаем за платените тролове, които пишат срещу и за определена партия във форумите. Бюджетът за това перо се повишава ежегодишно и не се описва никъде официално!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.