Ангелос Парасхакис: Рекламният пазар ще се консолидира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ангелос Парасхакис: Рекламният пазар ще се консолидира

Ангелос Парасхакис: Рекламният пазар ще се консолидира

Изпълнителният директор на DDB Sofia

12483 прочитания

© Цветелина Белутова


32.3 млн. лв. сбор на приходите на DDB Sofia за 2015 г.

Интервюто е част от темата "Кой кой е в рекламния бизнес", в която "Капитал" представи петте най-големи комуникационни групи в страната.

Как оценявате развитието на рекламния пазар в България през 2016 г?

Сигналите са смесени. Някои индустрии, като например фармацията, растат дори когато други се свиват. Това, което положително ме изненадва, е, че се увеличава броят на рекламодателите, най-често български компании, които, изглежда, оценяват повече ролята на рекламата за техния бизнес. Очаквам това да продължи и през 2017 г., което ще увеличи и търсенето на телевизионни реклами и може само да предполагаме, че инфлацията в цените за телевизия през 2017 г. ще бъде факт.

Кои са трите предизвикателства пред рекламната индустрия в страната?

Те са много, но ще ги огранича до две. Първо - хората. Рекламният пазар - криейтив агенции, медиа агенции, дигитални агенции, маркетинг отделите на нашите клиенти и отделите продажби на медийните компании - изпитва недостиг на хора. Софтуерните компании привличат младите таланти и рекламната професия вече не е толкова "гореща", колкото преди 10 години. Отговорността за това е в нашия двор, защото не направихме нищо заедно, за да отворим вратите на индустрията и повече млади хора да научават за нас. Но недостигът на квалифицирани специалисти е най-голямото предизвикателство пред България и най-голямата бариера пред ръста на икономиката. Затова ние като група решихме да увеличим драстично нашия персонал, за да можем да обслужваме повече бизнес.

Второ, в нашата индустрия липсва обем. Ако вземем например инвестициите на всички наши клиенти в групата в България и ги сравним с инвестициите на същата категория клиенти в Гърция (въпреки кризата, която намали разходите за реклама с 50%), разликата ще е 4-5 пъти в полза на Гърция. Това, разбира се, е свързано и с потреблението. Но обемът от работа е същият при недостиг на хора и това ще доведе до консолидация на пазара. Българският пазар не може да си позволи толкова много рекламни и медиа агенции. Затова винаги си държим очите отворени за придобивания, ако предвиждаме това като логичен ход, за да растем.

Кой е вашият приоритет за 2017 г. в развитието на групата, която управлявате?

Приоритетите ни остават същите, каквито ги определихме преди 10 години. Единствено средата се променя и трябва да бъдем възможно най-гъвкави, така че: да запазим позицията си в топ 3 на агенциите на креативния фестивал ФАРА; да бъдем в топ 3 на местата, където хората искат да работят в нашата индустрия; да носим нови стилове и подходи в комуникационните решения и създаваме тенденции, които другите следват.

Какви са очакванията ви за финансовите ви резултати през 2016 г.?

Може да има изменения в компаниите от групата, но очакваме цялостните ни продажби да бъдат същите като през 2015 г. или леко по-високи, ако последното тримесечие бъде наистина толкова силно, колкото очакваме. Тази година значително увеличихме броя на служителите си най-вече в медиа обслужването, за да може да продължим да предлагаме услуги на най-високо ниво. Предпочитаме да не бъдем най-печелившите, а най-добрите в града и да затвърдим пазарната стойност на нашия бранд.

Ето какво коментираха останалите мениджъри на водещите групи:

Николай Неделчев, изпълнителен директор на Publicis One за България

Искаме да вдигнем нивото на творческия продукт

"Дигитализацията ще бъде един от основните ни приоритети. Освен това искаме да вдигнем нивото на творческия продукт. Ще се фокусираме и върху това продуктите, които създаваме, да бъдат абсолютно интегрирани и да дават най-голямата добавена стойност на клиентите. Целта ни е клиентите ни да получават single point of contact и интегриран продукт на добра цена."

Екатерина Тупарева, изпълнителния директор на Ogilvy Group Bulgaria

Целим се в чужди пазари

"Стараем се да предлагаме комплексни бизнес решения. Не на последно място се целим в чужди пазари. Българският пазар е малък, ценови и се развива не достатъчно бързо. Това вече успяхме да постигнем с МetricDS. Те работят за Полша, Сърбия, Канада, дори за американския пазар."

София Пенева, изпълнителен директор на BBDO Group

Развиваме дългосрочни отношения с клиентите

"Фокусираме усилията си в три основни направления. Първият ни приоритет е да утвърдим и да задълбочим отношенията си с настоящите клиенти. Неслучайно средната продължителност на договорните отношения с основните ни клиенти е над 10 г., а най-дълготрайната ни връзка с настоящ клиент датира от основаването на агенцията преди 23 години. "

Мария Грашнова, изпълнителния директор на Dentsu Aegis Network за България

Инвестираме в дигитално подготвени хора

"Трябва да споделяме повече с хората, да си говорим повече с тях и да се учим – от тях и с тях, да окуражаваме промяната, новите начини на работа и да ценим различното мислене. Инвестицията в хора, готови да посрещнат предизвикателствата на дигиталната икономика, ще направят всяка компания много по-конкурентна от сега."
32.3 млн. лв. сбор на приходите на DDB Sofia за 2015 г.

Интервюто е част от темата "Кой кой е в рекламния бизнес", в която "Капитал" представи петте най-големи комуникационни групи в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "Но обемът от работа е същият при недостиг на хора и това ще доведе до консолидация на пазара."

    Консолидацията при клиентите ще повлече крак!
    Вече го виждаме! Когато клиентите се консолидират за да свиват разходи, ефектът при агенциите рано или късно ще бъде аналогичен...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.