Интервюто е част от темата Най-големите рекламни агенции: трудно извоюван ръст, в която "Капитал" представи Топ 20 на рекламните агенции в страната.
Как оценявате развитието на рекламния пазар в България през 2016 г.?
Иванка Кючукова: Все още телевизията е доминираща в бюджетите на клиентите. Смятам, че дори бележи лек ръст най-вече заради инфлацията в цените, която се наблюдава през втората половина на тази година. Рекламните блокове на телевизиите са пълни и за да освободят място, медиите повишават леко цените. Все повече от клиентите ни инвестират и в дигитални медии заради бързата възвращаемост на инвестициите и възможността за измерване на резултатите. Нещо, което не се случва с телевизиите заради наличието на две пийпълметрични системи. Това е лошо за пазара и наистина се надявам да се промени.
Наблюдаваме и ръст в programmatic купуването, основно покрай международните ни клиенти, които отдавна го прилагат на чужди пазари и насочват определена част от бюджетите си към този начин за рекламно купуване и планиране. Очакваме и търсенето на тази услуга да се увеличи за групата на Havas, защото съвсем скоро ще лансираме две платформи – една за programmatic купуване и една за оптимизиране на социални медии (social media optimization - бел.ред.).
Кои са трите предизвикателства пред рекламната индустрия в страната?
Иванка Кючукова: Първото е недостигът на квалифицирани кадри. Опитваме се да се справим с този проблем, обучавайки хората в Havas. Особено сега като част от голямата група имаме достъп до много ресурси за обучение. Второто е липсата на единна пийпълметрична система. Някои от най-големите рекламодатели в световен план предпочитат изобщо да не инвестират пред това да инвестират по грешен начин. И третото предизвикателство са бюджетите на клиентите. Радваме се, че икономиката ни в момента се заздравява, но работим в среда с недостатъчно устойчиви параметри и понякога големи международни клиенти намаляват бюджетите си в последния момент. Имаме например френски брандове, които инвестират по-големи бюджети в Косово, отколкото в България. Трябва да изградим по-добра картина на страната ни в чужбина, защото нямаме добър имидж. Приятно е да виждаме, че големи компании инвестират в България и изнасят бизнеса си насам и трябва да продължим да работим в тази посока.
Стефан Дьолае: Проблемът, който срещаме както аз, така и колегите ми е, че не можем да намерим правилните квалифицирани кадри. Не е лесно да установиш професионална рекламна агенция в България поради много причини. Няма учебни заведения, където да преподават реклама. Разбира се, има и хора с чуждестранно образование в областта на рекламата, дизайнери, илюстратори и др., които наемаме, но не са много.
Кой е вашият приоритет за 2017 г. в развитието на групата, която управлявате?
Иванка Кючукова: Един от приоритетите ни е да осъществим гладко трансформацията на компанията, добавяйки целия бизнес към международната група. Освен това ще се фокусираме върху мотивацията на хората и спечелването на нови клиенти.
Стефан Дьолае: Целта ни не е да сме най-големите, а най-добрите.
Какви са очакванията ви за финансовите ви резултати през 2016 г.?
Стефан Дьолае: Тази година очаквам 20% ръст в сравнение с 2015 г., защото предишната година преминавахме през процес на придобиване и част от усилията ни бяха насочени към него. Toзи процес вече се отплаща, хората са по-мотивирани и ентусиазирани, клиентите ни са доволни и имаме достъп до международен ресурс. Също така тази година спечелихме конкурси и нови клиенти като Jacobs Douwe Egberts, сладоледения бранд "Дени", шведския бранд Happy Socks.

Александър Дурчев, изпълнителен директор на All Channels Group
Приоритет ни е дигиталното развитие на компанията"Приоритетът ни ще бъде дигиталното развитие на всяко от звената в компанията. От звеното, което се занимава с BTL и събития, през PR до рекламната ни агенция. Всяко от тях трябва да стане много по-дигитално и холистично, да може да предлага интегрирани услуги само, без да разчита на другите компании в групата."
Интервюто е част от темата Най-големите рекламни агенции: трудно извоюван ръст, в която "Капитал" представи Топ 20 на рекламните агенции в страната.
0 коментара