Катерина Буюклиева: Телевизиите ще редуцират рекламните си блокове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Катерина Буюклиева: Телевизиите ще редуцират рекламните си блокове

Катерина Буюклиева: Телевизиите ще редуцират рекламните си блокове

Изпълнителният директор на Media Club

11941 прочитания

© Цветелина Белутова


Интервюто е част от темата Най-големите медиа агенции: 23% ръст, в която "Капитал" представи Топ 20 на медийните агенции в страната.

Какво ще бъде разпределението на медийния микс през 2017?

По-голямата част от бюджетите на рекламодателите ще продължават да бъдат насочени към телевизия. Човек средно гледа по 230 минути телевизия на ден. Няма друга медия, която да е с толкова стабилна аудитория, за да говорим за отместване на рекламните бюджети. Много се надявам да се отвори продуктовото позициониране. Това е добро решение при наличието на функции за прескачане на рекламите или отложено гледане. Трябва да са подготвени продуцентите, медиите и търговските им отдели, да има въведен стандарт за ценообразуване. Много бих искала сериозна част от бюджетите на телевизионните рекламодатели през 2017 г. да попадат в подходящо за тях съдържание.

Инвестициите са строго свързани с аудиторията. Принт секторът изгуби толкова много просто защото хората у нас нямат навика да четат. Външната реклама и кинорекламата са много проспериращи. Количеството кино салони се увеличи, хората започнаха да гледат филми в кината и отчетността е много ясна – брой закупени билети. В момента кинорекламата излиза межу 10 и 20 стотинки за контакт, което е прекрасно.

Ще има ли инфлация на цените в телевизия през следващата година?

Съвсем логично е телевизиите да се опитат да си запазят аудиторията. В момента телевизионната реклама е много достъпна за широк кръг рекламодатели, което прави насищането с реклама изключително голямо. Това води до отлив на аудитория, а това никой не го иска - нито медиите, нито рекламодателите, нито агенциите. В момента е много затруднено реализирането на ефективна кампания. Рекламните блокове са много тежки. Най-логичното е да се редуцират рекламните блокове, да има по-малко на брой рекламодатели и това да са тези, които са склонни да платят по-висока цена за своето позициониране. Медиите трябва да структурират така рекламната си политика, че да няма отлив на аудитория. Отложеното гледане започва да става практика, което убива рекламния бизнес. Ние искаме хората да гледат в реално време, защото тогава не прескачат рекламните блокове. Гледането на телевизионно съдържание онлайн също много бързо нараства. Виждайки тази тенденция, много логично е телевизията да редуцира продължителността на рекламните си блокове.

Какви са очакванията на пазара за последното тримесечие на 2016 г?

Ще бъде силно. Потреблението е високо през последните три месеца, консумацията ще става по-голяма. Мисля, че може да очакваме нови категории рекламодатели да се включат. Например онлайн магазините, от които едва два-три вече рекламират не само онлайн, но и в телевизия. За момента все още са малко този тип компании, които са телевизионно насочени, но очаквам тази категория много да се развие. Виждам, че онлайн пазаруването е тренд, което означава нова посока на рекламата.

На какво се дължи ръстът в приходите ви през 2015 г.?

В момент, в който цялата гилдия се оплаква, че не се плаща за труда на консултанта, аз не мога да се оплача от това. Естествено, че е трудно да убедиш клиента, че трябва да плати, но водим много сериозни разговори. В началото на пазара рекламните агенции започнаха с много авторитетна позиция и получаваха по около 15% за обслужване. Около 10% от тях бяха за творческите агенции, а 5% за медийните. В момента се чуват проценти дори като 0.7%-0.9%, което е абсурд. Може ли рекламодателите да разчитат на качествена услуга и мотивирани служители, ако на хората, които я извършват, се плащат например 400 лв.? Когато заговоря на този език с рекламодателите, представя екипа в агенцията и качеството им на работа, те разбират колко абсурдни са тези ниски проценти. Това обяснява и по-високата ни печалба. Съумяхме да върнем уважението към труда ни. През 2014 г. започнахме да работим на международно ниво с V-TAC– компания за LED осветление. Те са съвсем млад рекламодател и заедно с тях реализираме кампании на над 10 пазара. Вече тече телевизионна кампания в Италия. Това ни позволява да видим как работят и другите пазари. Имамe заявки и с други рекламодатели да се случи това.

Ето какво коментираха други мениджъри на водещи медиа агенции:

Иво Цеков, управител на Piero 97

Медиа агенциите се хранят с все по-малък процент за обслужване

"Медиа агенциите се хранят с доста нисък процент, който постоянно намалява, и истината е, че почти не стига даже за издръжка. Процентите варират между 1.5% и 2%. Това е сериозен проблем на пазара. Рядко се отчита и фактът, че това е бизнес, който е силно зависим от икономиката."

Татяна Лозович и Александър Гагов, управител и зам.управител на MediaS Com

Инвестициите в дигитална реклама ще растат с по-големи темпове от целия пазар

"Медийният микс у нас е доминиран от телевизията, като делът й се запазва в последните години, въпреки значителния ръст на рекламата в интернет. Дигиталната реклама е втората по дял, като очакваме инвестициите в нея да продължат да растат с по-големи темпове от целия пазар."

Интервюто е част от темата Най-големите медиа агенции: 23% ръст, в която "Капитал" представи Топ 20 на медийните агенции в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Г-жо Пенкова!
    В българския език има огромна разлика между "ще редуцират" (както твърди заглавието) и "логично е да редуцират", както твърди Буюклиева. Разликата е същата, както между "Сирма Пенкова може да пише" и "Сирма Пенкова иска да може да пише".

  • 2
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    Аз се учудвам, че има хора, които седят и гледат рекламни блокове дори в реално време. Аз самия като започне рекламен блок и сменям канала.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Гласът на хората

Гласът на хората

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.