Накъде ще тръгне bTV
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Накъде ще тръгне bTV

Флориан Скала: "Трябва да възобновим отново дискусията за начина, по който пазарът да се върне към ползването на една рейтингова система и валута"

Накъде ще тръгне bTV

Австрийският мениджър Флориан Скала беше назначен за изпълнителен директор на телeвизионната компания

Весислава АНТОНОВА
32032 прочитания

Флориан Скала: "Трябва да възобновим отново дискусията за начина, по който пазарът да се върне към ползването на една рейтингова система и валута"

© Архив: bTV


В най-активния период от годината, когато телевизиите сключват договорите си с рекламодателите за 2017 г., собственикът на "БТВ медиа груп" - Central European Media Enterprises (CME), смени изпълнителния директор на bTV Павел Станчев с австриеца Флориан Скала.

Промените

Въпреки че беше представен във вторник като нов главен изпълнителен директор, Скала всъщност е от близо пет месеца в България и консултира работата на отдел "Продажби" в bTV. Това е звеното, което се занимава с планиране и продажба на рекламното време. В тази област е и основната му специализация. Новият мениджър е работил в Markiza Slovakia (CME) като директор "Продажби", а преди това в IP Austria (RTL Group). Флориан Скала има повече от 13 години телевизионен опит.

В официалното съобщение, разпространено до медиите, не се посочват причини за промените в bTV. "Предишният главен изпълнителен директор Павел Станчев се разделя с "БТВ медиа груп" след три години в дружеството", съобщават лаконично от СМЕ. Самият той също не коментира раздялата си с bTV.

До редакционното приключване на "Капитал" от централата на СМЕ в Прага не отговориха на въпросите ни относно мотивите за смяната на Павел Станчев и могат ли да се очакват други структурни промени в компанията.

Пред медиите председателят на надзорния съвет на "БТВ медиа груп" и главен изпълнителен директор на CME Кристоф Майнуш определя Скала като професионалист, отдаден на телевизията. "bTV се обогатява с неговия широк опит и силен фокус върху продажбите. Заедно с него ще заздравим водещата си позиция в България", коментира Майнуш. Флориан Скала от своя страна казва: "Ще преследваме активно целите си да растем на този динамичен пазар."

Новината за промяната в мениджмънта на bTV беше приета с изненада от повечето играчи на пазара и от журналистите в медиата. Бизнесът обаче не очаква промяната да се отрази на преговорите и сключването на сделките с рекламодателите за 2017 г. "Със сигурност преговорите ще бъдат трудни заради очакваната висока инфлация (в цените на рекламното време - бел. ред.), но това не е породено от смяната на изпълнителния директор. Не очакваме промяна в начина ни на работа с bTV", коментира пред "Капитал" изпълнителния директор на Zenith - България, Десислава Стоянова. Тя изрази надежда новият изпълнителен директор на bTV да поднови диалога с MTG - собственикът на "Нова тв", за избор на една пийпълметрична система (в момента пазарът работи с две - ГАРБ и Nielsen Admosphere - бел. ред.). "Надяваме се това да бъде факт за 2018 г.", каза Стоянова. Тази позиция бе защитена и от още две големи медиа агенции на пазар, които не пожелаха да бъдат цитирани.

"Ние сме поддръжници на необходимостта от наличие на една система за измерване. Винаги сме били, така ще бъде и в бъдеще. Вярваме, че наличието на две системи е непродуктивно за пазара, още повече че тази на Mediaresearch не е преминала независим одит. Трябва да възобновим отново дискусията за начина, по който пазарът да се върне към ползването на една система и валута. Единственият начин да се състои дискусията е в нея да се включат всички участници на пазара. Такъв ще е подходът ми като главен изпълнителен директор на bTV Media Group и се надявам всички участници да са отворени за такава дискусия", коментира Флориан Скала пред "Капитал".

Какво ни казва отчетът

Въпреки че не се посочват мотиви за смяната на изпълнителния директор на bTV, публикуваният официален финансов отчет на CME за третото тримесечие (юли - септември) на тази година, в който се оценяват пазарите, на които компанията присъства в региона, дава някои отправни точки за анализ.

СМЕ отчита, че в България нетните приходи са намалели с 6% през тримесечието. "Приходите от телевизионна реклама са намалели, а сериозната конкуренция за пазарен дял продължава да влияе негативно на нашите средни цени", пише в отчета. bTV увеличава обема на продадената телевизионна реклама, но приходът не се увеличава заради прекалено ниското ниво на цените. По оценка на медиа директорите на агенциите, опериращи на българския пазар от 2008 г. досега, се наблюдават рекордно ниски цени. Това е следствие основно на силната конкуренция на "Нова телевизия", която през последните години се опитва (и успява) да увеличи пазарния си дял. Състезанието между двете телевизии непрекъснато натиска цената на рекламното време надолу и това е един от основните фактори, които определят как изглежда българският рекламен пазар.

Това е български феномен. В Словакия например, откъдето идва Флориан Скала, нетните приходи, сравнени със същия период на миналата година, се увеличават с 4% през тримесечието. Приходите на СМЕ от тв реклама са нараснали с 5% (на годишна база) и това се дължи основно на по-високите цени на почти всички пазари, в които компанията работи.

На друг близък по-големина до нашия пазар като Хърватия също има ръст, който отново се дължи на лекото увеличение на средната пазарна цена на тв реклама. В Словения положителната макроикономическа среда насърчава рекламодателите да увеличат инвестициите, а тв рекламата е с по-високи средни цени.

Все пак за деветте месеца на 2016 г. "БТВ медиа груп" отчита печалба с 6% повече в сравнение с периода януари - септември 2015 г. Ако за деветте месеца на 2015 г. печалбата е била 8.5 млн. долара, за януари - септември 2016 г. тя е 8.9 млн. долара. Що се отнася до приходите на дружеството за изминалите девет месеца на 2016 г., компанията отчита спад от 1.5%. Ако приходът през 2015 г. е 50.9 млн. долара, през деветмесечието на 2016 е 50.1 млн. долара.

На етапа обаче не е ясно дали смяната на върха в bTV има отношение към подобряване на финансовите резултати и дали предстои промяна в рекламната политика на "БТВ медиа груп".

Какво да следим

В по-дългосрочен план трябва да се следи внимателно как ще се отрази на пазарите в региона, в това число и в България, сливането между Time Warner и AT&T. Мегасделката може да доведе до продажбата на дела на Time Warner в СМЕ, която освен bTV притежава телевизии в още няколко страни в Централна и Източна Европа. В края на миналата година американската група държеше 49.4% от акциите с право на глас и 75.7% от обикновените акции в СМЕ. "Контролът над Central European Media Enterprises е маловажен за AT&T.

Вероятно ще има интерес към придобиване на компанията от големи медийни групи или по-малки купувачи, които се интересуват от индивидуални играчи в портфолиото й", каза в свой доклад анализаторът от Wunderlich Securities Матю Хариган, цитиран от Hollywood Reporter преди няколко месеца. Той посочи сред евентуалните кандидати европейската инвестиционна фирма Penta Investment, чиито основни интереси са в печатни издания в Чешката република, Полша и Словакия. "Телевизионните активи ще й предоставят политическо влияние", допълни Хариган. Сред другите заинтересувани страни са и полската Scripps Networks Interactive, която е собственик на полската телевизионна група TVN. Хариган не изключи и възможността CME да разпродаде операциите си в различните страни на местни медийни играчи.

Конкретни стъпки в тази посока може да се очакват най-рано след година и половина, когато приключи сливането между Time Warner и AT&T.

Още един нов мениджър

Новият изпълнителния директор не е единствената промяна в ръководството на bTV тази година. От началото на май компанията има и нов главен финансов директор - Давид Степан. Той има над 10 години опит в областта на корпоративните финанси и одита. Започва кариерата си като асистент мениджър в KPMG - Австралия, а две години по късно заема позиция одит мениджър в KPMG - Чехия. Фокусът му е корпоративният одит, където натрупва сериозен професионален опит в различни индустрии. Давид става част от екипа на СМЕ през 2010 г. на позиция директор счетоводство и финансов контрол. В неговите ключови отговорности е процесът по консолидиране на счетоводните процеси в СМЕ. През септември 2014 г. заема позиция ръководител "Финансови операции" в СМЕ. Основна част от работата му са финансовите операции, контроли и въвеждане на счетоводни системи в националните телевизионни оператори в групата на СМЕ.

В най-активния период от годината, когато телевизиите сключват договорите си с рекламодателите за 2017 г., собственикът на "БТВ медиа груп" - Central European Media Enterprises (CME), смени изпълнителния директор на bTV Павел Станчев с австриеца Флориан Скала.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    vancouver.bc avatar :-|
    vancouver.bc

    Great..For the life of me I don't understand how Mr. Trifonoff is still there? Is he a politician or clown ??? Who is protecting him??? Quarter century after communism nothing has change...

  • 2
    dokker avatar :-|
    dokker

    До коментар [#1] от "vancouver
    You right but could you say the same in Bulgarian ?

  • 3
    amotera avatar :-|
    amotera

    Нещо за "Могула" Капитал? Забравихте си поклоничеството си?

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Назначиха си търговец. Телевизията е: изкуство, информация, политика и чак накрая бизнес. Така мисля. Щом парите са им най-важни, да си гледат Слави...

  • 5
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    На никъде няма да тръгне bTV, просто защото независимо кой е мажоритарният собственик (СМЕ, анонимен инвестиционен фонд, баба Ванга и т.н.), човекът който ръководи тази медиа си остава същия - Красимир Гергов, с любезното съдействие на Държавна Сигурност, разбира се.

  • 6
    jtbg avatar :-|
    jtbg

    Очаква се да остане същия лайномет, който е и сега. В България една нормална медия не остана.
    Включително и тази. Уви.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "vancouver.bc":

    "О неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин и не четеш, и не говориш на своя език?"

    Който не му харесва Слави, да не го гледа. Аз не го гледам и не ми пречи. Това, което ви дразни, е влиянието му над народа. Ако не знаете защо хората му имат доверие, не се месете. Най-малкото свалянето от ефир до нищо няма да доведе (освен че ще го гледате по Нова).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK