С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 18 дек 2016, 9:36, 31348 прочитания

Накъде ще тръгне bTV

Австрийският мениджър Флориан Скала беше назначен за изпълнителен директор на телeвизионната компания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В най-активния период от годината, когато телевизиите сключват договорите си с рекламодателите за 2017 г., собственикът на "БТВ медиа груп" - Central European Media Enterprises (CME), смени изпълнителния директор на bTV Павел Станчев с австриеца Флориан Скала.

Промените


Въпреки че беше представен във вторник като нов главен изпълнителен директор, Скала всъщност е от близо пет месеца в България и консултира работата на отдел "Продажби" в bTV. Това е звеното, което се занимава с планиране и продажба на рекламното време. В тази област е и основната му специализация. Новият мениджър е работил в Markiza Slovakia (CME) като директор "Продажби", а преди това в IP Austria (RTL Group). Флориан Скала има повече от 13 години телевизионен опит.

В официалното съобщение, разпространено до медиите, не се посочват причини за промените в bTV. "Предишният главен изпълнителен директор Павел Станчев се разделя с "БТВ медиа груп" след три години в дружеството", съобщават лаконично от СМЕ. Самият той също не коментира раздялата си с bTV.

До редакционното приключване на "Капитал" от централата на СМЕ в Прага не отговориха на въпросите ни относно мотивите за смяната на Павел Станчев и могат ли да се очакват други структурни промени в компанията.



Пред медиите председателят на надзорния съвет на "БТВ медиа груп" и главен изпълнителен директор на CME Кристоф Майнуш определя Скала като професионалист, отдаден на телевизията. "bTV се обогатява с неговия широк опит и силен фокус върху продажбите. Заедно с него ще заздравим водещата си позиция в България", коментира Майнуш. Флориан Скала от своя страна казва: "Ще преследваме активно целите си да растем на този динамичен пазар."

Новината за промяната в мениджмънта на bTV беше приета с изненада от повечето играчи на пазара и от журналистите в медиата. Бизнесът обаче не очаква промяната да се отрази на преговорите и сключването на сделките с рекламодателите за 2017 г. "Със сигурност преговорите ще бъдат трудни заради очакваната висока инфлация (в цените на рекламното време - бел. ред.), но това не е породено от смяната на изпълнителния директор. Не очакваме промяна в начина ни на работа с bTV", коментира пред "Капитал" изпълнителния директор на Zenith - България, Десислава Стоянова. Тя изрази надежда новият изпълнителен директор на bTV да поднови диалога с MTG - собственикът на "Нова тв", за избор на една пийпълметрична система (в момента пазарът работи с две - ГАРБ и Nielsen Admosphere - бел. ред.). "Надяваме се това да бъде факт за 2018 г.", каза Стоянова. Тази позиция бе защитена и от още две големи медиа агенции на пазар, които не пожелаха да бъдат цитирани.

"Ние сме поддръжници на необходимостта от наличие на една система за измерване. Винаги сме били, така ще бъде и в бъдеще. Вярваме, че наличието на две системи е непродуктивно за пазара, още повече че тази на Mediaresearch не е преминала независим одит. Трябва да възобновим отново дискусията за начина, по който пазарът да се върне към ползването на една система и валута. Единственият начин да се състои дискусията е в нея да се включат всички участници на пазара. Такъв ще е подходът ми като главен изпълнителен директор на bTV Media Group и се надявам всички участници да са отворени за такава дискусия", коментира Флориан Скала пред "Капитал".

Какво ни казва отчетът

Въпреки че не се посочват мотиви за смяната на изпълнителния директор на bTV, публикуваният официален финансов отчет на CME за третото тримесечие (юли - септември) на тази година, в който се оценяват пазарите, на които компанията присъства в региона, дава някои отправни точки за анализ.

СМЕ отчита, че в България нетните приходи са намалели с 6% през тримесечието. "Приходите от телевизионна реклама са намалели, а сериозната конкуренция за пазарен дял продължава да влияе негативно на нашите средни цени", пише в отчета. bTV увеличава обема на продадената телевизионна реклама, но приходът не се увеличава заради прекалено ниското ниво на цените. По оценка на медиа директорите на агенциите, опериращи на българския пазар от 2008 г. досега, се наблюдават рекордно ниски цени. Това е следствие основно на силната конкуренция на "Нова телевизия", която през последните години се опитва (и успява) да увеличи пазарния си дял. Състезанието между двете телевизии непрекъснато натиска цената на рекламното време надолу и това е един от основните фактори, които определят как изглежда българският рекламен пазар.

Това е български феномен. В Словакия например, откъдето идва Флориан Скала, нетните приходи, сравнени със същия период на миналата година, се увеличават с 4% през тримесечието. Приходите на СМЕ от тв реклама са нараснали с 5% (на годишна база) и това се дължи основно на по-високите цени на почти всички пазари, в които компанията работи.

На друг близък по-големина до нашия пазар като Хърватия също има ръст, който отново се дължи на лекото увеличение на средната пазарна цена на тв реклама. В Словения положителната макроикономическа среда насърчава рекламодателите да увеличат инвестициите, а тв рекламата е с по-високи средни цени.

Все пак за деветте месеца на 2016 г. "БТВ медиа груп" отчита печалба с 6% повече в сравнение с периода януари - септември 2015 г. Ако за деветте месеца на 2015 г. печалбата е била 8.5 млн. долара, за януари - септември 2016 г. тя е 8.9 млн. долара. Що се отнася до приходите на дружеството за изминалите девет месеца на 2016 г., компанията отчита спад от 1.5%. Ако приходът през 2015 г. е 50.9 млн. долара, през деветмесечието на 2016 е 50.1 млн. долара.

На етапа обаче не е ясно дали смяната на върха в bTV има отношение към подобряване на финансовите резултати и дали предстои промяна в рекламната политика на "БТВ медиа груп".

Какво да следим

В по-дългосрочен план трябва да се следи внимателно как ще се отрази на пазарите в региона, в това число и в България, сливането между Time Warner и AT&T. Мегасделката може да доведе до продажбата на дела на Time Warner в СМЕ, която освен bTV притежава телевизии в още няколко страни в Централна и Източна Европа. В края на миналата година американската група държеше 49.4% от акциите с право на глас и 75.7% от обикновените акции в СМЕ. "Контролът над Central European Media Enterprises е маловажен за AT&T.

Вероятно ще има интерес към придобиване на компанията от големи медийни групи или по-малки купувачи, които се интересуват от индивидуални играчи в портфолиото й", каза в свой доклад анализаторът от Wunderlich Securities Матю Хариган, цитиран от Hollywood Reporter преди няколко месеца. Той посочи сред евентуалните кандидати европейската инвестиционна фирма Penta Investment, чиито основни интереси са в печатни издания в Чешката република, Полша и Словакия. "Телевизионните активи ще й предоставят политическо влияние", допълни Хариган. Сред другите заинтересувани страни са и полската Scripps Networks Interactive, която е собственик на полската телевизионна група TVN. Хариган не изключи и възможността CME да разпродаде операциите си в различните страни на местни медийни играчи.

Конкретни стъпки в тази посока може да се очакват най-рано след година и половина, когато приключи сливането между Time Warner и AT&T.
Още един нов мениджър

Новият изпълнителния директор не е единствената промяна в ръководството на bTV тази година. От началото на май компанията има и нов главен финансов директор - Давид Степан. Той има над 10 години опит в областта на корпоративните финанси и одита. Започва кариерата си като асистент мениджър в KPMG - Австралия, а две години по късно заема позиция одит мениджър в KPMG - Чехия. Фокусът му е корпоративният одит, където натрупва сериозен професионален опит в различни индустрии. Давид става част от екипа на СМЕ през 2010 г. на позиция директор счетоводство и финансов контрол. В неговите ключови отговорности е процесът по консолидиране на счетоводните процеси в СМЕ. През септември 2014 г. заема позиция ръководител "Финансови операции" в СМЕ. Основна част от работата му са финансовите операции, контроли и въвеждане на счетоводни системи в националните телевизионни оператори в групата на СМЕ.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември)

All Channels Communication Group създаде звено за медиа планиране и купуване Connected; "Нова тв" ще може да купи малкия дял в "Нет инфо" и още

17 сеп 2019, 770 прочитания

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 3979 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Под една пета от малкия и средния бизнес в България рекламират онлайн

Най-голямо онлайн рекламно присъствие през 2016 г. имат компаниите в Малта, Швеция и Дания, показва проучване на The Financial

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"