Всевиждащото око на Facebook

Всевиждащото око на Facebook

Социалната мрежа извлича подробни данни за дейността на потребителите не само в рамките на тяхната платформа, но и на базата на цялостното им сърфиране в интернет. Тази информация е ценна за рекламодателите, когато таргетират своята аудитория

31281 прочитания

© Инна Павлова


Какво знае Facebook за нас

1. Местоположение

2. Възраст

3. Поколение

4. Пол

5. Език

6. Образование

7. Област на обучение

8. Училище

9. Етнически произход

10. Приходите и нетната стойност

11. Начало на собствеността и вид на дома

12. Стойност на дома

13. Размер на вашия имот

14. Квадратура на дома

15. Година, в която е построен вашият дом

16. Кой живее в къщата ви

17. Дали имате годишнина през следващия месец

18. Ако човек живее далеч от семейството или родния град

19. Дали сте приятели с някого, който има годишнина, наскоро се е омъжил, наскоро се е преместил или скоро има рожден ден

20. Ако имате връзка от дълги разстояния

21. Ако сте в нова връзка

22. Ако имате имате нова работа

23. Ако сте се сгодили

24. Ако току-що сте се оженили

25. Ако сте се преместили в къща наскоро

26. Когато наближава рожденият ви ден

27. Родителите

28. Бъдещи родители

29. Дали сте футболна майка или майка на музикално дете

30. Дали сте политически обвързан

31. Дали сте десен или ляво ориентиран

32. Статус на връзката

33. Работодател

34. Индустрия

35. Професия

36. Тип офис

37. Интереси

38. Собственик на мотоциклет

39. Ако не планирате да си купите кола

40. Ако сте закупили авточасти или аксесоари наскоро

41. Ако сте склонни да купуват авточасти или услуги

42. Марката на колата ви

43. Годината, в която сте си купили колата

44. Възраст на кола

45. Колко пари е вероятно да похарчите за следващата си кола

46. Кога има вероятност да купите следващата си кола

47. Колко служители им компанията

48. Ако сте собственик на малък бизнес

49. Ако сте мениджъри

50. Ако дарявате за благотворителност

51. Операционна система

52. Ако играете на браузър игри

53. Ако сте собственик на игрални конзоли

54. Ако сте създали Facebook събитие

55. Ако сте използвали Facebook плащания

56. Ако сте направили повече от средното за Facebook плащания

57. Ако сте админ на Facebook страница

58. Ако наскоро сте качили снимки във Facebook

59. Интернет браузър

60. Услуга за електронна поща

61. Ранни или късни използватели на технологиите

62. Ако сте имигрант

63. Ако принадлежите към кредитен съюз, националната банка или регионална банка

64. Ако сте инвеститор

65. Брой на кредитни карти

66. Ако сте активни потребители на кредитни карти

67. Видове кредитни карти

68. Ако притежавате дебитна карта

69. Ако имате голям баланс на вашата кредитна карта

70. Ако слушате радио

71. Какви телевизионни предавания ви харесват

72. Ако използвате мобилно устройство и каква марка е

73. Тип интернет връзка

74. Ако наскоро сте си купили смартфон или таблет

75. Дали достъп до интернет чрез смартфон или таблет

76. Ако използвате купони

77. Вида на дрехите, които си купувате

78. Кога най-много пазарувате

79. Дали сте потребител на бира, вино или спиртни напитки

80. Какви хранителни стоки купите

81. Дали купувате продукти за красота

82. Дали купувате лекарства

83. Дали купувате домакински продукти

84. Дали купувате продукти за деца или домашни любимци, както и какви видове домашни любимци

85. Ако вашето домакинство прави повече покупки

86. Онлайн или офлайн сте склонни да пазарувате

87. Видовете ресторанти, които посещавате

88. Видовете магазини, които харесвате

89. Ако имате интерес към обявите предлагащи автомобилни застраховки, ипотеки или сателитна телевизия

90. Колко време сте живели в къщата си

91. Ако има вероятност да се преместите скоро

92. Ако се интересувате от олимпийски игри, футбол или крикет

93. Ако пътувате често

94. Независимо дали пътувате за работа

95. Видът на почивка

96. Ако наскоро сте се върнали от почивка

97. Ако сте използвали приложение за пътуване

98. Ако сте под наем

Младен Борисов, специалист по дигитален маркетинг в The Camp

Колко голям е балансът на кредитната ви карта? Колко пари сте склонни да похарчите за следващата си кола? Вляво или вдясно са политическите ви предпочитания? Имате ли тийнейджър вкъщи? Все лични въпроси за потребителите, на които Facebook знае отговорите. И споделя това свое знание с рекламодатели и рекламни агенции по целия свят. Интернет гигантът събира информация за хората, които използват услугите му, навсякъде и по всяко време, а следите за интересите и навиците им са навсякъде – от уебсайтовете, които посещават, през снимките, които правят, местата, на които се хранят, до квартала, в който работят или живеят, и магазините, от които пазаруват.

Съгласявайки се с правилата и условията на платформата, хората всъщност доброволно предоставят голяма част от тази информация. А след 30 януари 2015 г. дори не е нужно ръчно да се съгласяват с актуализираната политика за данни и условия във Facebook. Самият факт, че използват мрежата, е достатъчен.

Нещо повече - за още по-голям спектър от данни за интересите и онлайн поведението на потребителите, технологичният гигант събира информацията и от другите социални приложения, собственост на компанията - Facebook Messenger, Instagram и Whatsapp. И ако през платформата за споделяне на снимки компанията може да разбере малко повече за техните интереси или посетени места, чрез Whatsapp интернет гигантът има достъп до мобилните номера на всички 1 млрд. регистрирани потребители. Всичко това е изключително ценен ресурс за рекламодателите, чиято основна цел е да достигнат до точните хора, които биха станали техни клиенти, а спечелят ли ги - да направят всичко възможно, за да ги задържат.

В същото време обаче растат и притесненията, свързани със защитата на личните данни, както и опитите те да бъдат опазвани по-добре от интернет гигантите. Дигитализирането на бизнеса до голяма степен изпревари законодателството, а в онлайн пространството периодично избухват панически дискусии за това колко много информация се споделя с Facebook и колко малко хората знаят за какво се използва тя. Само допреди седмица и в България потребителите копираха на профилите си поредното съобщение, гласящо, че не са съгласни данните и публикациите им да се използват от социалната платформа. Разбира се, текстът е фалшив и подобни единични действия не биха спрели компанията да монетизира услугите си.

В началото на тази седмица Европейската комисия официално сложи началото на опитите си за затягане на правилата за обработка на лични данни от платформи като WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Gmail, iMessage и Viber. Тяхната цел е информацията и съобщенията на потребителите, които не са дали изрично съгласие за споделянето им, да бъдат заличени или анонимизирани, а заедно с тях и всички мета данни, като например часът и локацията им. Преди предложението да се превърне в закон обаче, е необходимо да бъде одобрено от Европейския парламент и държавите членки. А междувременно Facebook си остава изключително ефективен инструмент за събиране на знание за онлайн поведението и интересите на потребителите.

Какво знае Facebook и как го използва

Facebook събира това огромно количество база данни (общо 98 типа информация - виж карето) за потребителите, тъй като се финансира изцяло от рекламни приходи и продава тази информация на рекламни агенции и брандове, които от своя страна я използват, за да достигат до точните потребителски аудитории. Данните все пак са анонимни и постъпват при компаниите единствено под формата на характеристики, обединяващи група от хора в социалната платформа. Или иначе казано, на всеки се поставят редица етикети, които указват поведението му в интернет, интересите и навиците му. А това е изключително полезно за рекламодателите.

"Агенциите нямат достъп до конкретни потребители. Ние виждаме "дигиталните следи", които тези хора са оставили, и на базата на тях решаваме дали да ги таргетираме", разказва Георги Малчев, управляващ съдружник в дигиталната агенция Xplora.bg.

Освен това Facebook не само вижда и споделя какво правят потребителите и какви са техните интереси, а алгоритъмът на компанията може да изгражда причинно-следствени връзки за поведението и бъдещите действия на потребителите.

"Това е само първата част от един много сложен математически процес. Ако случайно сте член на група "Аз харесвам гласа на Морган Фрийман", то Facebook вече знае, че IQ-то ви е по-високо. Харесвате тенисистката Мария Шарапова, то най вероятно нямате приятелка и т.н. Социалната платформа се опитва да разбере дали пушите и дали сте имали щастливо детство", дава пример Младен Борисов, специалист по дигитален маркетинг в The Camp.

Рекламите, които потребителите виждат във Facebook, отдавна не са свързани единствено с интересите им, отбелязани в платформата. Те са резултат от цялостното им сърфиране в интернет. Ако например даден човек е търсил билети за екскурзия онлайн, след това социалната платформа му показва рекламни банери с промоционални почивки, предлага му да хареса страници на авиокомпании или туроператори. От агенцията за интегриран дигитален маркетинг Xplora.bg обясняват, че това е резултат от т. нар. JavaScript код Facebook pixel и бисквитките (cookies) на уебсайтовете, които хората всекидневно се съгласяват да приемат.

"Когато даден потребител влезе в определен сайт, Facebook може да си извлече базова информация за действията му, която пък след това да се използва от рекламодателите спрямо техните нужди за таргетиране", обяснява Георги Малчев. Достигането на потребителите на база на информацията за цялостното им поведение в интернет е полезно за електронната търговия. Платформата съхранява информацията за това какви продукти са разглеждали потребителите, купили ли са някои от тях или до кой етап от пазаруването са стигнали. Всяко едно от тези действия след това определя рекламите на тези или подобни продукти, които те ще виждат.

При толкова много възможности за избор между различни характеристики и етикети на потребителите често компаниите първоначално задават няколко целеви аудитории, за да видят кои от тях реагират най-добре на рекламното съдържание.

"Най-голяма стойност досега виждаме в сегментираното тагетиране, при което имаме една голяма обща аудитория, а в нея има малки подаудитории, които разделяме отделно и пускаме рекламното съобщение. След това виждаме за кои от тях работи и за кои - не. Преценяваме какво да променим при тези, които не работят. Ако и това не помогне, ги изключваме и се концентрираме върху тези групи, които реагират на рекламите", обяснява Ленко Йорданов, мениджър "Дигитални кампании" в Xplora.bg.

Освен избор на най-подходящите аудитории Facebook дава възможност за таргетиране на групи потребители, които много приличат на тях. "Можем да задействаме хора, които имат много подобно дигитално поведение , на хората, които са най-ценни за нас, а именно тези, които реагират на рекламното съдържание", казва Малчев.

От Facebook твърдят, че основната причина за извличане на толкова подробни данни за поведението на потребителите е рекламните публикации и съобщения да бъдат максимално полезни за тях и всичко, което им трябва или ги интересува, да им бъде представено. Затова и платформата разполага с възможност за ръчна настройка на данните, по които рекламодателите таргетират аудиториите си. Така всеки потребител може сам да се направи "атрактивен" за определени рекламни съобщения.

А опция за ограничаване на достъпа до личната информация почти няма – нещо веднъж попаднало в интернет, остава завинаги там. Затова и рекламните специалисти съветват потребителите да четат каква информация ще предоставят, преди да се съгласят с поредните "правила и условия за ползване".

Как можете да управлявате рекламите, които виждате във Facebook:

1. Чрез редактиране на информацията за вашите действия, която Facebook събира и предоставя на рекламодателите. Тази опция се намира в основното меню с настройки във Facebook и след това меню "Реклами". Там можете да разберете и кои рекламодатели имат вашите данни.

2. Чрез редактиране на интересите си, на базата на които рекламодателите ви таргетират. По-конкретно това е възможно в подкатегория "Реклами, основаващи се на предпочитанията ми" от менюто "Реклами".

3. Ако смятате, че дадено рекламно съдържание не е подходящо за вас или просто ви дразни конкретен рекламодател - можете да го блокирате.

4. Можете да използвате "Private Browsing" настройка на браузъра си, когато сте онлайн, или да чистите "бисквитките" си - онези малки парченца софтуер, които остават на компютъра и проследяват дейността ви.

5. Разбира се, може и да не харесвате неща във Facebook. Така лишавате социалната мрежа от данни за вас.

Младен Борисов, специалист по дигитален маркетинг в The Camp

Какво знае Facebook за нас

1. Местоположение

2. Възраст

3. Поколение

4. Пол

5. Език

6. Образование

7. Област на обучение

8. Училище

9. Етнически произход

10. Приходите и нетната стойност

11. Начало на собствеността и вид на дома

12. Стойност на дома

13. Размер на вашия имот

14. Квадратура на дома

15. Година, в която е построен вашият дом

16. Кой живее в къщата ви

17. Дали имате годишнина през следващия месец

18. Ако човек живее далеч от семейството или родния град

19. Дали сте приятели с някого, който има годишнина, наскоро се е омъжил, наскоро се е преместил или скоро има рожден ден

20. Ако имате връзка от дълги разстояния

21. Ако сте в нова връзка

22. Ако имате имате нова работа

23. Ако сте се сгодили

24. Ако току-що сте се оженили

25. Ако сте се преместили в къща наскоро

26. Когато наближава рожденият ви ден

27. Родителите

28. Бъдещи родители

29. Дали сте футболна майка или майка на музикално дете

30. Дали сте политически обвързан

31. Дали сте десен или ляво ориентиран

32. Статус на връзката

33. Работодател

34. Индустрия

35. Професия

36. Тип офис

37. Интереси

38. Собственик на мотоциклет

39. Ако не планирате да си купите кола

40. Ако сте закупили авточасти или аксесоари наскоро

41. Ако сте склонни да купуват авточасти или услуги

42. Марката на колата ви

43. Годината, в която сте си купили колата

44. Възраст на кола

45. Колко пари е вероятно да похарчите за следващата си кола

46. Кога има вероятност да купите следващата си кола

47. Колко служители им компанията

48. Ако сте собственик на малък бизнес

49. Ако сте мениджъри

50. Ако дарявате за благотворителност

51. Операционна система

52. Ако играете на браузър игри

53. Ако сте собственик на игрални конзоли

54. Ако сте създали Facebook събитие

55. Ако сте използвали Facebook плащания

56. Ако сте направили повече от средното за Facebook плащания

57. Ако сте админ на Facebook страница

58. Ако наскоро сте качили снимки във Facebook

59. Интернет браузър

60. Услуга за електронна поща

61. Ранни или късни използватели на технологиите

62. Ако сте имигрант

63. Ако принадлежите към кредитен съюз, националната банка или регионална банка

64. Ако сте инвеститор

65. Брой на кредитни карти

66. Ако сте активни потребители на кредитни карти

67. Видове кредитни карти

68. Ако притежавате дебитна карта

69. Ако имате голям баланс на вашата кредитна карта

70. Ако слушате радио

71. Какви телевизионни предавания ви харесват

72. Ако използвате мобилно устройство и каква марка е

73. Тип интернет връзка

74. Ако наскоро сте си купили смартфон или таблет

75. Дали достъп до интернет чрез смартфон или таблет

76. Ако използвате купони

77. Вида на дрехите, които си купувате

78. Кога най-много пазарувате

79. Дали сте потребител на бира, вино или спиртни напитки

80. Какви хранителни стоки купите

81. Дали купувате продукти за красота

82. Дали купувате лекарства

83. Дали купувате домакински продукти

84. Дали купувате продукти за деца или домашни любимци, както и какви видове домашни любимци

85. Ако вашето домакинство прави повече покупки

86. Онлайн или офлайн сте склонни да пазарувате

87. Видовете ресторанти, които посещавате

88. Видовете магазини, които харесвате

89. Ако имате интерес към обявите предлагащи автомобилни застраховки, ипотеки или сателитна телевизия

90. Колко време сте живели в къщата си

91. Ако има вероятност да се преместите скоро

92. Ако се интересувате от олимпийски игри, футбол или крикет

93. Ако пътувате често

94. Независимо дали пътувате за работа

95. Видът на почивка

96. Ако наскоро сте се върнали от почивка

97. Ако сте използвали приложение за пътуване

98. Ако сте под наем

Младен Борисов, специалист по дигитален маркетинг в The Camp

Колко голям е балансът на кредитната ви карта? Колко пари сте склонни да похарчите за следващата си кола? Вляво или вдясно са политическите ви предпочитания? Имате ли тийнейджър вкъщи? Все лични въпроси за потребителите, на които Facebook знае отговорите. И споделя това свое знание с рекламодатели и рекламни агенции по целия свят. Интернет гигантът събира информация за хората, които използват услугите му, навсякъде и по всяко време, а следите за интересите и навиците им са навсякъде – от уебсайтовете, които посещават, през снимките, които правят, местата, на които се хранят, до квартала, в който работят или живеят, и магазините, от които пазаруват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


11 коментара
  • 1
    ruark avatar :-|
    ruark

    бях почти от първата милионна вълна хора, които имаха фейсбук. мисля че разбрах доста рано не само за опасността за данните и за шпионажа, но най вече каква информациионна дрога представлява фейсбук. имах го почти година може и повече и като го изтрих преди доста години и не го посещавах вече първата седмица ми беше доста недобре. Тогава осъзнах че нито скайп, нито другите са толкова опасни като тези така наречени социални мрежи. Имам и скайп който го използвам много рядко, вотцапа пак рядко...... Без фейсбук се живее супер добре, и се гледа на него като комерсиално демоде. Нека някой, който има от да речем 4 години фейсбук или туитър да опита да се откаже от този брутална информационна ненужна заблуда, веднага осъзнава че е силно зависим от него и му е доста трудно. фейсбук е информационната зараза или дрога на дрогите..........

  • 2
    xyha avatar :-P
    xyha

    Не само не продуктивно но и вредно . Представете си колко време отделяте от живота си работейки за някой друг безплатно. Някога това са му казвали робство .

  • 3
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    До коментар [#1] от "ruark":

    нямам фейсбук и не изпитвам нужда да имам. единственото, което изпускам, е употребата на фейсбук като форум за публикуване на събития - много често хората с фейсбук си мислят, че целият свят е там и е длъжен да чете там. съответно, обявяването на някакво събитие във фейсбук комай изчерпва каналите за информация.

  • 4
    djb95 avatar :-|
    djb95

    До коментар [#3] от "abdelhaqq":

    Аз също нямам фейсбук профил и да ви кажа въобще не ми липсва информацията къде се еодупила Николета Лозанова ,например. Пийвам си винце с приятели и Марк Зукърбърг ряпа да яде

  • 5
    eus47368223 avatar :-|
    eus47368223

    [quote#2:"xyha"]Не само не продуктивно но и вредно . Представете си колко време отделяте от живота си работейки за някой друг безплатно. Някога това са му казвали робство . [/quote]
    А, не, робство е, когато си принуден против волята си да работиш безплатно. НА това сега му се вика идиотизъм.

  • 6
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#5] от " eus47368223 ": Винаги имаш опцията да използваш мрежи, които не се издържат от реклама. Е там вярно, има месечна такса от $15 на месец, но нищо от личната информация не бива споделено с никого. Фейсбук е избор.

  • 7
    v_l avatar :-|
    v_l

    Както е каза Сноудън ... вие не сте клиентите, вие сте стоката :)

    Цялото това относително брутално използване на лични данни обаче става, защото в крайна сметка е разрешено и все още няма читави закони да го регламентират. Да се каже, че платформи като фейсбук са зло, само защото споделяйки там нещо то става достъпно и до роботи анализиращи информация е малко ограничено. Всъщност това става не само във фейсбук. Единствения начин да не ви се случва, да се сте офлайн. Ще спрете ли да ползвате гугъл ... а да пишете мейли?
    Така че хвалбите как "аз не съм от тия зависимите от нета" може да си ги спестите, защото нета и споделянето е следващата нормалност и бъдещето. Само трябва да се навакса със законите и регламентите ... че те са малко туткави.

  • 8
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Никога не съм имал профил във Фейсбук и не съжелявам! Вярно е, че много улеснява общуване с не толкова важни за теб хора, но мога да го преживея. С важните за мен хора си общувам и без Фейсбук.

  • 9
    stiivo avatar :-|
    stiivo

    Горните коментиращи без Фейсбук профил, направили сте страхотен житейски избор. Адмирации!
    Ето няколко практични съвета за защита на информацията за тези които все пак ползват Фейсбук:
    1. Сменете си профилното име, така че да е различно от името върху кредитаната Ви карта. Така ФБ трудно ще свърже онлайн рекламите с офлайн покупките Ви. Да офлайн покупките.
    2. Махнете колкото може повече от профилната информация. Дата на раждане, месторабота и т.н. Или ги заменете с фалшиви.
    3. Ако искате да прочетете някоя статия или реклама, която ФБ показва, не натискайте линка а я потърсете дирекно в друг прозорец на браузъра, най-добре "private".
    4. Отваряйте случайни реклами, за да ги объркате. :)

  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ако данните се ползват само за реклама - нека ползват, дреме ми. Обаче ме съмнява. Наредили сте се тук всичките 10 човека да се хвалите как нямате фейсбук - ами и аз не съм фен, ама не ми пука изобщо дали ме следят. Ако стана международен престъпник или разследващ журналист ще ми пука.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал