Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 10 фев 2017, 13:29, 31514 прочитания

Номерът на Гергов*

Агенцията "Пиеро 97" дължи голяма сума пари за излъчени реклами на bTV

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато преди седмица "Пиеро 97" подаде жалба срещу собственика на bTV - "БТВ Медиа груп", в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), част от рекламния и медиен пазар беше изненадана. Причините бяха две. Първо, медиа агенцията е една от най-големите на пазара (а в определени моменти и най-голяма) и подобно остро влизане срещу един от двата медийния гиганта на тв пазара е сигнал за много сериозен спор. И второ, собствеността в "Пиеро 97" винаги се е свързвала с Красимир Гергов, а същият е и миноритарен акционер в bTV.

Жалбата в КЗК, разбира се, е само елемент от много по-голям спор между дългогодишните партньори. Няколко независими източника на "Капитал" от сектора казват, че между двете компании има неуредени финансови взаимоотношения - "Пиеро 97" дължи голяма сума пари за излъчени реклами. Порядъкът на задължението е около 6 млн. лв. Затова подадената в КЗК жалба към момента изглежда като защитна реакция на "Пиеро 97". Въпреки че открито нито една от страните не потвърждава официално, три независими източника на "Капитал", потвърдиха, че "Пиеро 97" и bTV повече няма да работят заедно.


Потвърждение на всичко това може да бъде открито във публикувания вчера финансов отчет на собственика на "БТВ Медиа груп" - Central European Media Enterprises (СМЕ) за 2016 година. Представянето на отчета е съпътствано с видео-конферентен разговор по време на който, мениджъри и финансови анализатори, коментират резултатите на компанията за изминалата 2016 г. В рамките на това обсъждане, ръководителят връзки с инвеститорите в CME Марк Кобал обяснява, че разходите на компанията се увеличават, което основно се дължи на "лош дълг отписан през четвъртото тримесечие на 2016 г. заради една агенция [на българския пазар], поради което дружеството е взело решение да прекрати сътрудничеството си с нея и да започне да работи директно с клиентите си на рекламния пазар, без да използва посредничеството на въпросната агенция. Много е вероятно Кобал да има предвид прекратяване на договорните отношения между медиа агенцията "Пиеро 97" и "БТВ Медиа Груп". Ако стъпим на числата в годишния финансов отчет на СМЕ можем да изчислим и размера на задължението. Сметката показва, че разходите на дружеството през 2016 г. са се увеличили с близо 4 млн. долара в сравнение с 2015 г. или близо 7.5 млн. лв. На базата на твърдението, коя е основната причина за повишаване на разходите, можем да приемем, че задължението е на медиа агенцията "Пиеро 97", а предположението на играчите на пазара, че става дума за сума от близо 6 млн. лв., звучи основателно.


Натрупаното задължение към bTV е направено през последните шест-седем месеца от "Пиеро 97" ЕООД и няма общо със старото дружество - "Медикон консулт", правоприемник на "Пиеро 97 МА", което в края на януари тази година Софийски градски съд обяви в неплатежоспособност и се очаква в началото на март да му бъде избран постоянен синдик.

През годините "Пиеро 97" винаги е била свързана - скрито или директно - с Красимир Гергов, който е и миноритарен акционер в bTV. Пред "Капитал" Гергов обаче бе категоричен: "От 2006 г. не съм собственик на "Пиеро 97". Действително по Търговски регистър той няма дялове в агенцията, но на пазара от много години се знае, че тя е под неговото влияние.

Всичко това се случва в периода, когато и телевизии, и медиа агенции вече почти са приключили преговорите за продажба и покупка на рекламно време за 2017 г. В сектора се коментира, че освен към bTV "Пиеро 97" има задължения и към други играчи от рекламния бранш и така общата задлъжнялост на агенцията се изчислява на близо 12 млн. лв. Тъй като става дума за вътрешни търговски взаимоотношения, официално потвърждение на сумата няма. Няколко по-малки агенции, които са работили с "Пиеро 97", неофициално коментираха, че в момента са в лошо положение и безизходица, защото са платили на медиашопа за рекламно присъствие на свои клиенти (рекламодатели - бел. ред.) в рекламните блокове, но bTV е блокирала клиповете и не ги излъчва, защото не й е платено от "Пиеро" за излъчването. Медиа агенцията по принцип е нещо като посредник между медиата и рекламната агенция, или директно рекламодателите. Тя получава по-голяма отстъпка от официалната тарифа на медиите и така продава рекламното време/място по-изгодно.



Какво казват страните

От "БТВ Медиа груп" не отговориха на всички въпроси, които "Капитал" зададе за взаимоотношенията с "Пиеро 97". Бяха лаконични: "bTV има стриктна политика да не коментира публично взаимоотношенията си с трети страни." На въпроса "Ползвала ли е "Пиеро 97" по-преференциални условия в bTV, в сравнение с другите медиа агенции" от компанията отговориха: "bTV продава рекламното си време на всички свои клиенти по цените в действащите си рекламни тарифи и действащата политика за продажба на телевизионна реклама на медията."

От "Пиеро 97" също отказаха да коментират казуса с мотива, че докато тече производство в КЗК, адвокатите им са ги посъветвали да не говорят по случая.
БНТ - първата дългова жертва
За Красимир Гергов това не е нов вариант за изход от подобна ситуация. През 1996 г. една от първите му компании за медиа купуване, "Медиа маркет", прекрати отношенията си с държавната БНТ, след като телевизията излъчи поръчани от нея реклами за 580 хил. долара, но не й бе платено. БНТ се опита да търси парите си от медиа агенцията по съдебен път, но без успех. Клиентите на "Медиа маркет" тогава бяха прехвърлени на друга фирма, свързвана с Гергов - "Медиа транс". През 1998 г. тя отново задлъжня на БНТ с 300 хил. долара и държавната телевизия прекъсна отношенията си и с нея. Тогава клиентите на "Медиа транс" бяха прехвърлени на "Пиеро 97". През годините, в които медиашопът се управляваше професионално, изглеждаше, че той няма да спази традицията. Уви, историята, изглежда, се повтаря, но този път щетата за bTV е много по-голяма.

Играчите на пазара определят казуса bTV - "Пиеро 97" като многопластов. Пестеливи са, защото по думите им "всеки един може да се окаже в позицията на агенцията". Те посочват, че има достатъчно на брой рекламодатели и посреднически агенции, които често отлагат плащанията си към медиашопа от 3 до 6 месеца. Колко точно и дали зависи от всеки отделен случай. Така в крайна сметка забавянето по веригата може да предизвика задлъжняването.
Какво прави медиа агенцията
В България в повечето случаи рекламните агенции или компаниите купуват рекламата през посредник - медиа агенция (медиа шоп). Тя, грубо казано, купува рекламно време (или площи) "на едро" от медиите - получава специални отстъпки срещу това да гарантира сделки за определен обем. Това дава възможност медиа агенцията да предложи по-добри цени на клиентите си, отколкото биха получили, ако отидат директно в медиата.


Ще има ли нов аватар на "Пиеро 97"

В последния отчет на "Пиеро 97" се вижда огромен ръст на приходите (виж таблицата). Това се дължи на прехвърлянето на бизнеса от едно юридическо лице в друго. В началото на 2015 г. стана ясно, че квесторите на Корпоративна търговска банка (КТБ) искат несъстоятелността на медийната агенция "Пиеро 97 МА", като причините за това бяха големите й задължения към редица дружества (включително и заеми от КТБ и свързани с нея дружества), които общо възлизаха на близо 31 млн. лв. Тогава, за да се запази брандът, дружеството смени името си от "Пиеро 97 МА" на "Медикон консулт".

КТБ е била основен кредитор на агенцията от 2011 г. до затварянето на банката и за тези няколко години "Пиеро" увеличава близо четири пъти експозицията си към нея и свързани лица.

Освен кредит от КТБ "Пиеро" има открита и разплащателна сметка в банката. През нея са минавали плащанията по договорите с телевизии и агенции. Източник на "Капитал", запознат с работата на медиашопа, обясни, че в един момент заради невъзможността да се обслужва кредитът към банката се е стигнало до блокиране на суми в разплащателната сметка на "Пиеро" и това е довело до сериозно напрежение с клиентите.

Така, за да може да продължи да работи нормално с медии и агенции, през 2014 г. "Пиеро 97 МА" паралелно регистрира новата компания "Пиеро 97", в която година по-късно е прехвърлена основната дейност на медиашопа заедно с всичките му клиенти. Приходите на "Медикон консулт" в размер на 40.9 млн. лв. през 2014 г. се преместват към новото "Пиеро 97" с обороти 34.4 млн. лв. през 2015 г. "В момента дружеството "Медикон консулт" върви в посока обявяване в несъстоятелност", обясни преди няколко месеца пред "Капитал" медиа директорът "Телевизия и кино" в "Пиеро 97" Иво Цеков.

Равносметката е, че на практика на "Пиеро 97" за втори път ѝ се случва да натрупа дългове и в сектора се изказват предположения, че може да се стигне до трети аватар на агенцията. Основание за това им дава фактът, че някои агенции получават предложения за рекламно присъствие в определени медии от "Пиеро 97", но като материално отговорно лице под офертата е подписан управителят на Direct Media/Крес Красимир Петков. Това е агенция, създадена от Красимир Гергов, и е свързана с него и до днес, без това да се вижда в Търговския регистър. През септември 2013 г. Красимир Гергов придоби сръбската Direct Media, след което смени и името на българската си агенция Крес, на Direct Media/Крес и така създаде клон на сръбската компания и в България.

* Текстът е допълнен на 10.02.2017г (петък) след като излезе финансовия отчет на Central European Media Enterprises
Други проблеми на Красимир Гергов
Хотел на Красимир Гергов на ул. "Солунска" в столицата беше предложен за продажба от частен съдебен изпълнител по искане на Уникредит Булбанк. Собственик на земята и сградата на "BW Premier Тракия хотел" е "Кардея", но необслужван дълг към банката има притежаваната от Гергов "К консултинг", която държи 25% от дяловете в дружеството. Банката има претенции за 3 млн. лв. по договор за заем от 2011 г. Компанията обаче има и други необслужвани задължения, включително близо 6 млн. лв. към държавата. В Имотния регистър се виждат възбрани и върху други имоти на "К консултинг". Продажбата на хотела се провали при първите два търга, в които цената падна от 20 на 16 млн. лв. Сега предстои да се направи нова оценка и продажбата да се поднови.
Някои от по-големите клиенти на "Пиеро 97" през годините
Рекламни и медийни агенции
Carat Bulgaria, Clockwork, Dentsu Aegis Network, Direct media/KRES, D&D Agency, HutsJWT, Inter Expo Centre, McCann Sofia, Media Club, Media Direction, Media Investment Romania, Media Planning Group, Media S SMV, Medicom, MPG/Havas Media, Ogilvy Sofia, Publicis, Sun Media Services, V+O Bulgaria, Zenith Advertising и др.
Рекламодатели и марки
Actavis, Adidas, Adipharm, БАКБ, BNP Paribas, Boiron, Citroen, ДЗИ, Easy Finance, Estee Lauder, Евробанк, Евробет, Fly Dubai, Gazprom, H&M, Hayat Bulgaria Chemical, HBO, Ikea, Каменица, Lavazza, Lenovo, LG Electronics, Лукойл, Marks and Spenser, Mr. Bricolage, Nestle, Nissan, Olympus, OMV, Opel, Phillips, Raiffeisen Bank, Renault Nissan, Sandoz, Sanofi Aventis, SIS Industries, Sport Depot, Unicredit Bulbank, Съюз на пивоварите в България, ОББ, Виваком, Walmark, и др.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 414 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 1393 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Натъпкани до пръсване с реклама

Двете големи телевизии bTV и "Нова тв" регулярно нарушават законовите ограничения да не се излъчват повече от 12 минути реклама на час

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10