Натъпкани до пръсване с реклама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Натъпкани до пръсване с реклама

Натъпкани до пръсване с реклама

Двете големи телевизии bTV и "Нова тв" регулярно нарушават законовите ограничения да не се излъчват повече от 12 минути реклама на час

Весислава АНТОНОВА
22213 прочитания

- Съветът за електронни медии е издал общо 95 наказателни постановления на bTV и NOVA

- Само от началото на тази година bTV е глобена 15 пъти за нарушаване на ограниченията

През последните години рекламният пазар в България е силно доминиран от телевизиите. Основната причина за това е ожесточената конкуренция между двете големи медийни групи - около bTV и NOVA. В борбата си за бюджети те намалиха силно цените на рекламата си и компаниите предпочетоха да насочат по-голяма част от медийните си инвестиции към телевизии. В момента делът на тв рекламата в България е чувствително по-голям в сравнение други държави с подобни икономики.

На този тренд обаче съвсем скоро вероятно ще се сложи край. Телевизионното рекламно време е ограничен ресурс, тъй като по закон не могат да се излъчват повече от 12 минути реклама на час. Този капацитет отдавна е запълнен, показват данните от мониторинга на програмите. Проблемът обаче е, че вместо да увеличат цените, двете големи телевизии предпочитат да нарушават закона и да излъчват повече реклами от позволеното.

Медийният регулатор наблюдава

През 2015 и 2016 г. Съветът за електронни медии (СЕМ) констатира множество надвишения на 12-минутното ограничение за обем рекламно време в даден едночасов период. "Нарушенията не представляваха инцидентни случаи в двете големи търговски медии bTV и "Нова", а тенденция към претоварване на рекламните блокове както в най-гледаното телевизионно време, така и извън него. Поради тази причина бяха съставени актове на двете национални търговски медии във връзка със спазване на разпоредбата на Закона за радиото и телевизията", обясни пред "Капитал" председателят на СЕМ Мария Стоянова.

Голяма част от наказателните постановления, издадени в периода 2015-2016 г., са за нарушения на закона, според който делът на рекламните спотове и спотовете за телевизионен пазар в даден едночасов период не може да надхвърля 12 минути. Председателят на СЕМ обясни, че през последните две години, 2015-2016, издадените наказателни постановления за нарушение на тази разпоредба са общо 95, като 69 от тях са на "БТВ Медиа груп", 23 на "Нова Броудкастинг груп" и 3 на "Пайнер Медиа". От 69-те Наказателни постановления на bTV 40 са потвърдени и влезли в сила, 2 са отменени, а 27 са висящи. От 23-те наказания за Нова 13 са потвърдени, 10 са висящи. 3-те НП на "Пайнер" са висящи.

Тя обясни, че надзорът по отношение рекламните блокове на двата канала продължава и е постоянен. Въпреки че тенденцията е към намаляване на нарушенията, все още мониторингът на СЕМ установява отклонение от нормата на закона. "Все пак съветът отчита, че през тези две години две трети от издадените наказателни постановления (НП) на каналите са за нарушение на ограничението за дължината на рекламния блок от 12 минути", допълни Стоянова.

Тенденцията да се претоварват рекламните блокове продължава и в началото на тази година. До момента СЕМ е издал още 15 наказателни постановления на "БТВ медиа груп". "В ход са още административнонаказателни действия, но предвид спецификата на производството на този етап не можем да дадем повече информация", каза Мария Стоянова.

При подобни нарушения според разпоредбите на Закона за радиото и телевизията се предвиждат санкции в размер от 3000 до 20 000 лв. При повторно нарушение, каквото вече е налице, имуществената санкция е в двоен размер.

От bTV коментираха пред "Капитал", че телевизията спазва законовите изисквания за времетраене на рекламните блокове. Те обаче не отрекоха, че имат няколко акта от СЕМ за нарушения през 2016 г. "В някои случаи превишаване може да се случи при предавания на живо. Взели сме предвид констатациите на СЕМ и сме предприели мерки за ограничаване на възможността и недопускане на потенциални нарушения в бъдеще", казаха от bTV. От "Нова тв" отказаха коментар.

Обяснението на рекламния бизнес

Икономическата криза се отрази не само на официалните тарифи на основните тв канали, но и на цялостния начин, по който те продават рекламното си време. Медиа директорите коментират, че вече е свършило времето, в което телевизиите диктуваха правилата на пазара, и сега тяхното поведение е много по-гъвкаво и отворено към нестандартни оферти на рекламодателите и рекламните агенции. В стремежа си да са по-гъвкави телевизиите не отказват включване в най-предпочитаните рекламни блокове в праймтайма. Предлагат отстъпки и допълнителни бонуси.

Според управляващия директор в All Channels Advertising и съсобственик в All Channels Communication Group Мария Славова увеличение в цените на медийното време вече има и то е не само естествено, но и нужно. "Няколкото години на ожесточени ценови войни между двете телевизионни групи се отразиха на качеството на програмното съдържание. Съдържанието на купувания продукт определя не само неговата цена, а и това дали похарчената сума от страна на клиента е инвестиция или просто "изхарчен бюджет", коментира Славова. По думите й логичната инфлация през тази година трябва да се отрази в по-качествено ефирно съдържание, по-качествена телевизионна аудитория, по-кратки рекламни блокове и като краен резултат - по-ефективна инвестиция за рекламиращите компании.

Коментарът на изпълнителния директор на Media Club Катерина Буюклиева по повод цените за рекламно присъствие и медийната инфлация през 2017 г. е, че всичко много зависи от това какви са целите на кампанията и как е планирана. "Ако имаш добро планиране и си стигнал до вярната аудитория, може да е много ефективна и да се постигне добра цена за контакт. Ако не е добре планирана кампания и рекламното послание е далечно или отблъскващо за потребителите, може да е без резултат", каза Буюклиева.

Бизнесът говори за 10-15% увеличение на цените за рекламно присъствие в праймтайма на двете водещи телевизии. По този повод Катерина Буюклиева коментира, че по-важният въпрос е какво съдържание се предлага, за да се прецени струва ли си по-високата цена. "По-висока цена за по-ниски показатели (рейтинг) е нелогична", категорична е Буюклиева.

Какъв е ефектът от това, че често рекламните блокове на двете водещи ефирни телевизии bTV и "Нова тв" надхвърлят разрешените от закона 12 минути? Според Мария Славова от All Channels Advertising по-ниските цени са направили телевизионната реклама по-достъпна, но и с компромисно качество. "Всичко това се отрази в удължаване на рекламните блокове, с което да се доставят обещаните резултати. Важно е да осъзнаем, че това не е от полза както за телевизиите, така и за рекламиращите марки и повишените цени през 2017 би трябвало да се отразят в по-качествено програмно съдържание и по-кратки, но резултатни рекламни блокове", е мнението на Савова. Разбира се, предстои да разберем дали това ще се случи по най-добрия начин.

Често причината за завишеното времетраене на рекламния блок са т.нар. компенсации - допълнителното излъчване на рекламни клипове на дадена марка извън предварително договореното, когато медиата не постигне предварително обявения рейтинг. Медиа директорите обясняват, че през януари и февруари рекламните сделки за двете телевизии винаги са с бонуси. Примерно рекламодателят плаща за излъчването на клипа един път, а телевизията го излъчва два пъти.

- Съветът за електронни медии е издал общо 95 наказателни постановления на bTV и NOVA

- Само от началото на тази година bTV е глобена 15 пъти за нарушаване на ограниченията

През последните години рекламният пазар в България е силно доминиран от телевизиите. Основната причина за това е ожесточената конкуренция между двете големи медийни групи - около bTV и NOVA. В борбата си за бюджети те намалиха силно цените на рекламата си и компаниите предпочетоха да насочат по-голяма част от медийните си инвестиции към телевизии. В момента делът на тв рекламата в България е чувствително по-голям в сравнение други държави с подобни икономики.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    то за това младите хора не знаят какво е телевизор :)

    и аз го разкарах на село преди 4-5 години, емисиите от новини ги има в интернет ако нещо нали.

  • 2
    plf avatar :-|
    plf

    До коментар [#1] от "vaskoangelov":

    То пък и едни новини... Особено по тези. Да не говорим за нализ и коментари...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK