Обективни ли са медиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Обективни ли са медиите

Според председателката на СЕМ Мария Стоянова: "Четвъртата власт" вече не се ограничава само с посредническа роля, информация или критика, а самата тя задава темите и политическото съдържание чрез директното си участие [в изборите].

Обективни ли са медиите

СЕМ и ЦИК подписаха споразумение за наблюдение на радиа и телевизии по време на изборите

Весислава Антонова
8278 прочитания

Според председателката на СЕМ Мария Стоянова: "Четвъртата власт" вече не се ограничава само с посредническа роля, информация или критика, а самата тя задава темите и политическото съдържание чрез директното си участие [в изборите].

© Надежда Чипева


Централната избирателна комисия (ЦИК) и Съветът за електронни медии (СЕМ) подписаха днес споразумение за принципите и параметрите на специализирания мониторинг, който медийният регулатор ще осъществява върху дейността на радио и телевизионните оператори по време на предстоящата изборна кампания за избор на народни представители.

Споразумението включва наблюдение върху 41 програми, които имат договори за предизборна агитация с партиите. Изборът им е направен според степента на влияние върху общественото мнение, насочеността им към аудиторията с оглед програмния им профил и териториалното им покритие.

Какво ще следи СЕМ

Председателят на СЕМ Мария Стоянова поясни, че в предстоящата кампания, медийният регулатор си е поставил за цел да наблюдава "дали медиите ще връщат политиците към същинските им задължения – да представят решения на важните и обострени проблеми, с които се сблъсква обществото ни или само ще предоставят платформа за участие". Тя допълни, че СЕМ ще регистрира количествени данни, ще ги обобщава и след това ще ги анализира, така че накрая да представи на обществото резултати за това колко информиран е бил направеният от него избор. "Целта ни е амбициозна, но постижима, искаме да допринесем към качеството на медийното съдържание, а и към демократичния процес в страната. Ще различаваме платеното от безплатното съдържание, ще разпознаваме различните журналистически форми и в тях ще търсим тематичното отразяване на споменатите значими въпроси, сред които борбата с корупцията, образованието, здравеопазването, националната сигурност, членството в ЕС и НАТО", обясни Мария Стоянова.

Моделът

Моделът за мониторинг, който СЕМ прие, съдържа универсални параметри за наблюдение и ясни критерии за анализиране на данните. От страна на медийния регулатор в процеса на мониторинг участват между 20 и 30 служители на съвета в столицата и в други градове на България.

Преди да бъде подписано споразумението между ЦИК и СЕМ, медийните надзорници вече са имали среща с представители на електронните медии на 17-ти февруари, на която са били обсъдени правилата за медийно отразяване на изборите, а основен акцент в разговора са били фалшивите новини, които по наблюдение на СЕМ имат превес по време на избори.

Нови точки в споразумението

В споразумението между ЦИК и СЕМ има две особености, които се отличават от предишни години, направени по предложение на СЕМ. Те предвиждат включването на две нови алинеи.

Първата от тях се отнася към програмите, изброени в споразумението. Онези от тях, при които не се наблюдава предизборна активност, ще бъдат мониторирани според хода на предизборната кампания и според договорите, качени на сайтовете на медиите. Т.е. ако даден канал в списъка за наблюдение е публикувал само един договор с политическа партия, например, това означава, че в него ще има по-слаба политическа активност и медийният надзор ще се фокусира върху другите програми с повече договори и по-голяма активност по изборни теми.

Съгласно втората промяна СЕМ ще наблюдава и програми извън описаните в споразумението при постъпили сигнали и жалби, оплаквания, самосезиране за нарушения на Изборния кодекс. По думите на Мария Стоянова в предстоящата кампания медийният регулатор е определил и специфична категория на интернет сайта си, която се нарича "Избори 2017". Това се прави както за улеснение на аудиторията, така за доставчиците на медийни услуги и политически партии, като връзката помежду им ще бъде непрекъсната и директна и много по-улеснена, отколкото е било до сега.

От ЦИК също са категорични, че ще следят зорко дали се спазват всички правила на Изборния кодекс. Основната цел на наблюдението, осъществявано от СЕМ и ЦИК, е да установи съответствието на медийното съдържание на изискванията на Изборния кодекс, Закона за радиото и телевизията и професионалните стандарти.

Централната избирателна комисия (ЦИК) и Съветът за електронни медии (СЕМ) подписаха днес споразумение за принципите и параметрите на специализирания мониторинг, който медийният регулатор ще осъществява върху дейността на радио и телевизионните оператори по време на предстоящата изборна кампания за избор на народни представители.

Споразумението включва наблюдение върху 41 програми, които имат договори за предизборна агитация с партиите. Изборът им е направен според степента на влияние върху общественото мнение, насочеността им към аудиторията с оглед програмния им профил и териториалното им покритие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    vladislav_paunov avatar :-|
    Molotov

    Обективни, обективни, колко пък да са обективни 😁 Още търся производителя на лютеничката, ама няма медия, която да го каже. Имало проблем с една банка, с един застраховател, с един който ползвал кучешко в саламите... ОК, ама кой? кои са щастливите потребители!?

  • 2
    xali avatar :-P
    ''zms15783''

    Какво са медиите без нас ;-) полуръстове.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK