С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 2 мар 2017, 18:19, 34123 прочитания

Mediapool.bg започна кампания срещу фалшивите новини

Медията стартира сатиричната инициатива bairak.bg, за да провокира хората да мислят критично и да подбират източниците си на информация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Скандално! Шок! Сензация! Това са само част от гръмките възклицания, които често съпътстват публикации в интернет, които най-често са подвеждащи, манипулативни и лъжливи. С разрастването на социалните мрежи и възможността всеки да създава и разпространява съдържание циркулацията на неверни твърдения е по-лесна от всякога. И ако в глобален мащаб в последните няколко месеца започна усилено да се говори за алтернативни факти и постистина, в България проблемът е отдавна познат под името жълти новини. Затова и електронното издание Mediapool.bg започна инициатива за изобличаване на фалшивите новини чрез умишлено създаване на такива, oсмивайки собствените им похвати и механизми за привличане на внимание.

Кампанията, изготвена съвместно с рекламната агенция Saatchi&Saatchi, има за цел да създаде критично мислене у хората и да им покаже колко лесно е да се изфабрикува една фалшива новина. В специално направен сайт, наречен "Генератор на фалшиви новини", читателите могат да създадат сами жълти заглавия за свои приятели и да ги споделят във Facebook. Всичко, което трябва да направят, е да прикачат снимка, да изберат скандално възклицание и да напишат фалшивата новина. Платформата, от която се споделят материалите, е измисленото онлайн издание "Жълт байрак" (bairak.bg). Към него биват препращани и читателите, които отворят жълтите публикации, а призивът му е "Напиши фалшива новина за приятел, заглуши фалшива новина от интернет".



"Искаме по този начин да комуникираме с хората, които са ежедневно заливани по всички канали с фалшиви новини, и да им обърнем внимание да проверяват фактите", обясни пред "Капитал" Стояна Георгиева, главен редактор на Mediapool.bg. Затова и посланието на кампанията е "Ти си това, което четеш", а именно че "всеки трябва съзнателно да избира източниците си на информация и да проверява дали са достоверни, защото от информацията, която консумираме, зависят решенията, които взимаме", уточняват в сайта на медията. В платформата "Жълт байрак" има още и кратко видео, което обяснява как се разпространяват фалшивите новини, какъв е ефектът им върху обществото, както и няколко съвета как да се предпазим от жълти публикации.

От Mediapool.bg обясняват, че кампанията умишлено е лансирана в деня преди националния празник 3 март, за да провокира хората да се замислят какъв би бил периодът на Възраждането, ако още тогава медиите са публикували поръчани и жълти новини за националните ни герои. Затова и освен генерирани фалшиви новини през сайта от медията разпространяват в социалната мрежа и "шокиращи разкрития за видни личности от българското Възраждане", чиито заглавия, макар да не звучат достоверно, успяват да привлекат вниманието на читателите.

Mediapool.bg започна кампания срещу фалшивите новини

Фотограф: mediapool.bg

На въпроса дали лансирането на инициативата има общо и с началото на предизборната кампания Стояна Георгиева отговори, че е "просто съвпадение, защото идеята се работи още от есента". Кампанията срещу фалшивите новини допълва и представената през септември миналата година платформа за проверки на фактите на медията. В нея Mediapool.bg взима публични изказвания и твърдения, които са значими и важни за обществото, представяйки всички факти по темата, а на базата на тях заключават дали твърденията са верни или грешни. "Не трябва обаче да бъдем наивни и да си мислим, че тези, които съвсем съзнателно манипулират общественото мнение чрез фалшиви новини, ще се откажат. Те ще търсят и други заобиколни начини, а от нас зависи да им се противопоставим", казва още Георгиева.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари)

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама; За по-строг контрол върху сайтовете за онлайн продажби; Facebook спира да сподeля данни за устройствата на потребителите; Мухлясалият бургер на Burger King и др.

25 фев 2020, 895 прочитания

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама 1 Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

21 фев 2020, 2998 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 март)

"Мобилтел" лансира два нови спортни канала; "Прас прес" сезират КЗК заради проблеми с разпространението на изданието; "Телерик академия" разширява маркетинг екипа си; Поля Александрова е новият мениджър "Връзки с обществеността" в "Нова броудкастинг груп", а Петя Терзиева заема позицията директор "Маркетинг и комуникации"; bTV Radio разширява мрежата си на покритие; Курсовете за дигитален маркетинг на IAB България започват на 25 март

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10