С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 2 мар 2017, 18:19, 33086 прочитания

Mediapool.bg започна кампания срещу фалшивите новини

Медията стартира сатиричната инициатива bairak.bg, за да провокира хората да мислят критично и да подбират източниците си на информация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Скандално! Шок! Сензация! Това са само част от гръмките възклицания, които често съпътстват публикации в интернет, които най-често са подвеждащи, манипулативни и лъжливи. С разрастването на социалните мрежи и възможността всеки да създава и разпространява съдържание циркулацията на неверни твърдения е по-лесна от всякога. И ако в глобален мащаб в последните няколко месеца започна усилено да се говори за алтернативни факти и постистина, в България проблемът е отдавна познат под името жълти новини. Затова и електронното издание Mediapool.bg започна инициатива за изобличаване на фалшивите новини чрез умишлено създаване на такива, oсмивайки собствените им похвати и механизми за привличане на внимание.

Кампанията, изготвена съвместно с рекламната агенция Saatchi&Saatchi, има за цел да създаде критично мислене у хората и да им покаже колко лесно е да се изфабрикува една фалшива новина. В специално направен сайт, наречен "Генератор на фалшиви новини", читателите могат да създадат сами жълти заглавия за свои приятели и да ги споделят във Facebook. Всичко, което трябва да направят, е да прикачат снимка, да изберат скандално възклицание и да напишат фалшивата новина. Платформата, от която се споделят материалите, е измисленото онлайн издание "Жълт байрак" (bairak.bg). Към него биват препращани и читателите, които отворят жълтите публикации, а призивът му е "Напиши фалшива новина за приятел, заглуши фалшива новина от интернет".



"Искаме по този начин да комуникираме с хората, които са ежедневно заливани по всички канали с фалшиви новини, и да им обърнем внимание да проверяват фактите", обясни пред "Капитал" Стояна Георгиева, главен редактор на Mediapool.bg. Затова и посланието на кампанията е "Ти си това, което четеш", а именно че "всеки трябва съзнателно да избира източниците си на информация и да проверява дали са достоверни, защото от информацията, която консумираме, зависят решенията, които взимаме", уточняват в сайта на медията. В платформата "Жълт байрак" има още и кратко видео, което обяснява как се разпространяват фалшивите новини, какъв е ефектът им върху обществото, както и няколко съвета как да се предпазим от жълти публикации.

От Mediapool.bg обясняват, че кампанията умишлено е лансирана в деня преди националния празник 3 март, за да провокира хората да се замислят какъв би бил периодът на Възраждането, ако още тогава медиите са публикували поръчани и жълти новини за националните ни герои. Затова и освен генерирани фалшиви новини през сайта от медията разпространяват в социалната мрежа и "шокиращи разкрития за видни личности от българското Възраждане", чиито заглавия, макар да не звучат достоверно, успяват да привлекат вниманието на читателите.

Mediapool.bg започна кампания срещу фалшивите новини

Фотограф: mediapool.bg

На въпроса дали лансирането на инициативата има общо и с началото на предизборната кампания Стояна Георгиева отговори, че е "просто съвпадение, защото идеята се работи още от есента". Кампанията срещу фалшивите новини допълва и представената през септември миналата година платформа за проверки на фактите на медията. В нея Mediapool.bg взима публични изказвания и твърдения, които са значими и важни за обществото, представяйки всички факти по темата, а на базата на тях заключават дали твърденията са верни или грешни. "Не трябва обаче да бъдем наивни и да си мислим, че тези, които съвсем съзнателно манипулират общественото мнение чрез фалшиви новини, ще се откажат. Те ще търсят и други заобиколни начини, а от нас зависи да им се противопоставим", казва още Георгиева.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Закъснялото сливане на СВЅ и Vіасоm Закъснялото сливане на СВЅ и Vіасоm

По-големите по мащаб корпорации в сектора може по-лесно да могат да се конкурират с гиганти като Disney и Netflix, но и са по-малко склонни на рискове

23 авг 2019, 1477 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август)

Българската реклама в чужбина; Google обновява снимките от български градове; CBS и Viacom се обединяват

20 авг 2019, 1161 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 март)

"Мобилтел" лансира два нови спортни канала; "Прас прес" сезират КЗК заради проблеми с разпространението на изданието; "Телерик академия" разширява маркетинг екипа си; Поля Александрова е новият мениджър "Връзки с обществеността" в "Нова броудкастинг груп", а Петя Терзиева заема позицията директор "Маркетинг и комуникации"; bTV Radio разширява мрежата си на покритие; Курсовете за дигитален маркетинг на IAB България започват на 25 март

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота