Mediapool.bg започна кампания срещу фалшивите новини
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Mediapool.bg започна кампания срещу фалшивите новини

Mediapool.bg започна кампания срещу фалшивите новини

Медията стартира сатиричната инициатива bairak.bg, за да провокира хората да мислят критично и да подбират източниците си на информация

35439 прочитания

© mediapool.bg


Скандално! Шок! Сензация! Това са само част от гръмките възклицания, които често съпътстват публикации в интернет, които най-често са подвеждащи, манипулативни и лъжливи. С разрастването на социалните мрежи и възможността всеки да създава и разпространява съдържание циркулацията на неверни твърдения е по-лесна от всякога. И ако в глобален мащаб в последните няколко месеца започна усилено да се говори за алтернативни факти и постистина, в България проблемът е отдавна познат под името жълти новини. Затова и електронното издание Mediapool.bg започна инициатива за изобличаване на фалшивите новини чрез умишлено създаване на такива, oсмивайки собствените им похвати и механизми за привличане на внимание.

Кампанията, изготвена съвместно с рекламната агенция Saatchi&Saatchi, има за цел да създаде критично мислене у хората и да им покаже колко лесно е да се изфабрикува една фалшива новина. В специално направен сайт, наречен "Генератор на фалшиви новини", читателите могат да създадат сами жълти заглавия за свои приятели и да ги споделят във Facebook. Всичко, което трябва да направят, е да прикачат снимка, да изберат скандално възклицание и да напишат фалшивата новина. Платформата, от която се споделят материалите, е измисленото онлайн издание "Жълт байрак" (bairak.bg). Към него биват препращани и читателите, които отворят жълтите публикации, а призивът му е "Напиши фалшива новина за приятел, заглуши фалшива новина от интернет".

"Искаме по този начин да комуникираме с хората, които са ежедневно заливани по всички канали с фалшиви новини, и да им обърнем внимание да проверяват фактите", обясни пред "Капитал" Стояна Георгиева, главен редактор на Mediapool.bg. Затова и посланието на кампанията е "Ти си това, което четеш", а именно че "всеки трябва съзнателно да избира източниците си на информация и да проверява дали са достоверни, защото от информацията, която консумираме, зависят решенията, които взимаме", уточняват в сайта на медията. В платформата "Жълт байрак" има още и кратко видео, което обяснява как се разпространяват фалшивите новини, какъв е ефектът им върху обществото, както и няколко съвета как да се предпазим от жълти публикации.

От Mediapool.bg обясняват, че кампанията умишлено е лансирана в деня преди националния празник 3 март, за да провокира хората да се замислят какъв би бил периодът на Възраждането, ако още тогава медиите са публикували поръчани и жълти новини за националните ни герои. Затова и освен генерирани фалшиви новини през сайта от медията разпространяват в социалната мрежа и "шокиращи разкрития за видни личности от българското Възраждане", чиито заглавия, макар да не звучат достоверно, успяват да привлекат вниманието на читателите.

Фотограф: mediapool.bg

На въпроса дали лансирането на инициативата има общо и с началото на предизборната кампания Стояна Георгиева отговори, че е "просто съвпадение, защото идеята се работи още от есента". Кампанията срещу фалшивите новини допълва и представената през септември миналата година платформа за проверки на фактите на медията. В нея Mediapool.bg взима публични изказвания и твърдения, които са значими и важни за обществото, представяйки всички факти по темата, а на базата на тях заключават дали твърденията са верни или грешни. "Не трябва обаче да бъдем наивни и да си мислим, че тези, които съвсем съзнателно манипулират общественото мнение чрез фалшиви новини, ще се откажат. Те ще търсят и други заобиколни начини, а от нас зависи да им се противопоставим", казва още Георгиева.

Скандално! Шок! Сензация! Това са само част от гръмките възклицания, които често съпътстват публикации в интернет, които най-често са подвеждащи, манипулативни и лъжливи. С разрастването на социалните мрежи и възможността всеки да създава и разпространява съдържание циркулацията на неверни твърдения е по-лесна от всякога. И ако в глобален мащаб в последните няколко месеца започна усилено да се говори за алтернативни факти и постистина, в България проблемът е отдавна познат под името жълти новини. Затова и електронното издание Mediapool.bg започна инициатива за изобличаване на фалшивите новини чрез умишлено създаване на такива, oсмивайки собствените им похвати и механизми за привличане на внимание.

Кампанията, изготвена съвместно с рекламната агенция Saatchi&Saatchi, има за цел да създаде критично мислене у хората и да им покаже колко лесно е да се изфабрикува една фалшива новина. В специално направен сайт, наречен "Генератор на фалшиви новини", читателите могат да създадат сами жълти заглавия за свои приятели и да ги споделят във Facebook. Всичко, което трябва да направят, е да прикачат снимка, да изберат скандално възклицание и да напишат фалшивата новина. Платформата, от която се споделят материалите, е измисленото онлайн издание "Жълт байрак" (bairak.bg). Към него биват препращани и читателите, които отворят жълтите публикации, а призивът му е "Напиши фалшива новина за приятел, заглуши фалшива новина от интернет".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    mmi1414920426381030 avatar :-P
    Kosyo Ivanov

    Едно от малкото неща, които наистина ми направи впечатление днес и ме зарадва!

  • 2
    nikolayrangelov avatar :-|
    Николай Рангелов

    Спамърите се разкаяли за действията си, и изпратили извинителни писма на всички...

  • 3
    mndovrmttr avatar :-|
    Rob Roy

    Крадецът вика дръжте крадеца е работата. Родните медии като цяло са под всякаква критика

  • 4
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    последно като летях с полет на "българия еър", имаше интересен момент - стюардесите вървят с една количка български вестници и предлагат. аз им казвам: какво имате? те: "телеграф" (?!), "монитор", "стандарт"...почват да изреждат. викам им, искам най-нежълтото, което има. предлагат ми "стандарт". само като го отворих и ми призля. припомних си отново защо не чета български вестници, освен "дневник".

  • 5
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    До коментар [#4] от "abdelhaqq":

    На мен ми беше мъчително да чета български вестници в началото, след като се опитваха неумело да имитират стила на "Заря" и "Зора". След това и аз като теб спрях, с изключение на "Капитал" и "Дневник" онлайн.

  • 6
    scorpioh avatar :-|
    ScorpioH

    До коментар [#1] от "Kosyo Ivanov":

    Подкрепям. Твоето мнение се припокрива на 100% с моето.

  • 7
    petkata1 avatar :-|
    petkata1

    Че то у нас нефалшиви новини има ли!!??

  • 8
    lonely_ninja avatar :-|
    Georgi Velev

    Затова и електронното издание Mediapool.bg започна инициатива за изобличаване на фалшивите новини чрез умишлено създаване на такива, ____ Я пак... ? Или целта е била да се усвоят пари от АЗБ за някое проектче?

  • 9
    zarzavat avatar :-|
    Зарзават

    Mediapool!? Какъв фактор са Mediapool изобщо!? От чужбина финансирано сайтче, на което скоро ще му спрат тока.

  • 10
    vasil7penchev avatar :-(
    Васил Пенчев

    Фалшивите новини са само върхът на айсберга и далеч не толкова опасни, колкото неговото подножие: фалшивите реклами, подвеждащите реклами, подвеждащите търговски и договорни практики, подвеждащите и едностранчиви новини; фалшивите политически декларации и фалшивите политически действия; фалшивите партии и фалшивите фирми... Самият аз се ужасих колко дълъг и съвсем незавършен се оказа този списък. Може да се обобщи, че живеем във фалш, така че борбата с фалшивите новини е или обречена, или лицемерна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK