С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 мар 2017, 16:29, 10479 прочитания

КЗК глоби "Нет инфо" за заблуждаваща реклама

Санкцията е в размер на 100 хил. лв., компанията ще обжалва решението

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби със 101 600 лв. "Нет инфо" АД, част от портфолиото на медийната група "Нова броудкастинг груп", за заблуждаваща реклама на предлагана услуга, което представлява нарушение на Закона за защита на конкуренцията. Сумата е 1% от нетните приходи от продажби на "Нет инфо" за 2015 г., тъй като дружеството все още няма изготвен отчет за миналата година.

Преписката е образувана по искане на компанията "Изиадс" ЕООД, която предлага закупуване на автоматизирана програматик реклама в български и европейски издатели. Тя посочва, че дружеството "Нет инфо" е направило зaблyждaвaщa peĸлaмa нa пpeдлaгaнaта oт нeгo контекстуална реклама (базирана на съдържанието в уеб сайтовете, които потребителите посещават – бел. ред.), ĸoeтo пpeдcтaвлявa нeлoялнa ĸoнĸypeнция.


Казусът

Става въпрос за съобщение, което гласи "Adwise - най-добрата услуга за контекстна реклама в България", публикувано в бюлетин на компанията през 2013 г. и под формата на вложка в книгата "На първо място в Google 2015" от Тим Киберман две години по-късно. Adwise e платформа за онлайн реклама на клик, която е предназначена за самообслужване при реализация на пърформънс рекламни кампании от крайни клиенти. Въпросната контекстуална реклама присъства като услуга и в потфолиото на "Изиадс", както и на други платформи за онлайн реклама, сред които АdWоrdѕ на интернет гиганта Google.

Иван Иванчев, собственик и управител на "Изиадс", коментира пред "Капитал", че използването на превъзходна форма в дадено съобщение трябва да бъде подкрепено с реални данни. "Кагато някой представя, че е най-добър, трябва да се позовава на реални цифри, данни, метрики. В случая сметнах, че е абстрактно да се твърди подобно нещо, защото няма конкретика и лесно може да служи за заблуда", обясни той.



По думите на Иванчев още когато е било публикувано съобщението "Adwise - най-добрата услуга за контекстна реклама в България" в информационния бюлетин на "Нет инфо", той е обърнал внимание на компанията, че използването на подобни слогани не е правилно. Две години по-късно обаче същото съобщение е било използвано отново в книгата. "Това беше и причината да инициирам проверката в КЗК", допълва Иванчев. Според него потребителите на услугата за контекстуална реклама най-често са маркетинг експерти, които управляват рекламни бюджети, и точно поради тази причина подобни твърдения могат да повлияят на решенията им. "Ако повлияеш на решението на един дигитален мениджър в голяма рекламна агенция, той може да премести стотици хиляди левове от една обслужваща компания в друга. Затова и не е безобидно да се твърдят подобни неща, без да можеш категорично да ги защитиш с данни, проучвания и експертизи."

Отговорът на "Нет инфо"

От "Нет инфо" коментираха, че смятат за неоснователни редица от заключенията, цитирани в решението, и затова то ще бъде обжалвано в предвидения законов срок от 14 дни. "Ще изложим подробно нашата позиция пред ВАС, а детайли по случая бихме могли да коментираме след окончателното решение на казуса." В становището си до КЗК от дружеството изразяват категорично несъгласие с изложените в искането на "Изиадс" твърдения. Една от посочените за това причини е, че след като през 2013 г. "Дарик нюз" купи онлайн групата "Нет инфо", а три месеца по-късно шведската компания Modern Times Group (MTG), собственик на "Нова броудкастинг груп", купи 70% от активите на двете дружества, някои сайтове, посочени в съобщението, изпратено по същото време, вече не са били част от предприятието. "Те не са използвани от него, при което няма никаква причина, нито търговски е логично "Нет инфо" АД да рекламира сайтове, които са на друго лице и които дружеството не ползва", пишат още в становището.

В подкрепа на сравнителното твърдение за качеството на предоставяната от компанията услуга се позовават на оценка на "Гемиус България", които изследват пазара на онлайн услуги, и осигуряват съпоставката на постиженията на търговците, предлагащи такива услуги. "Както при всички рекламни съобщения, така и при интернет рекламата, най-важно за рекламодателя е неговото послание да достигне до максимален брой лица. Когато се касае за интернет реклама, водещи критерии за рекламодателите при избора на услуга са посещаемостта (аудиторията) на даден интернет сайт или група от сайтове, където рекламата ще бъде позиционирана, и цената. Качествата на услугата са представени въз основа на обективните данни на "Гемиус", според които два от интернет сайтовете, в които услугата Adwise позиционира реклама, заемат съответно първо и второ място по посещаемост, реални потребители и проникване сред интернет аудиторията."

В становището си пред КЗК от "Нет инфо" допълват, че в конкретния случай не е налице възможност за заблуждаване на потребителите, защото "интернет рекламата е специфична услуга, клиенти на която са предприятия (а не крайни потребители), които целят да популяризират произвежданите от тях стоки или предоставяните от тях услуги. Голяма част от тези предприятия използват услугите на професионалисти (рекламни агенции) за посредник в отношенията с дружествата, предоставящи интернет реклама".

Собственикът на "Изиaдc" Иван Иванчев и изпълнитeлният диpeĸтop нa "Heт инфo" Христо Христов ca члeнoвe нa упpaвитeлния cъвeт нa acoциaцията ІАВ Бългapия. Като следствие от казуса обаче Иванчев коментира, че ще си подаде оставката още сега, макар че едногодишният му мандат изтича през май.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР

СЕМ избра Андон Балтаков за генерален директор на държавното радио в следващите три години

22 яну 2020, 1715 прочитания

По торбичката посрещат 10 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 10759 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Пазарът на интернет реклама достигна 87 млн. лв.

Инвестициите са пораснали с 27% през 2016 г., показват данните на IAB България. Но ръстът се дължи основно на бюджетите, вложени във Facebook и Google

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10