Пазарът на интернет реклама достигна 87 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът на интернет реклама достигна 87 млн. лв.

Пазарът на интернет реклама достигна 87 млн. лв.

Инвестициите са пораснали с 27% през 2016 г., показват данните на IAB България. Но ръстът се дължи основно на бюджетите, вложени във Facebook и Google

9394 прочитания

© Shutterstock


Пазарът на интернет реклама в България е пораснал с 27% през 2016 г. в сравнение с година по-рано и достига нетни инвестиции в размер на 87.1 млн. лв. Това стана ясно на седмия форум на "IAB България", който събира дигиталната индустрия - рекламни агенции, медийни и IT компании, компании в сферата на електронната търговия и рекламодатели - за да очертае посоките на развитие на пазара.

Двуцифреното увеличение в обема на онлайн пазара за реклама в страната обаче се дължи основно на интернет гиганта Facebook, който за поредна година е сред най-бързо растящите интернет канали. Ако през 2015 г. инвестициите, насочени към социалната платформа, са се равнявали на 15.8 млн. лв., година по-късно вече са 21.9 млн. лв., или с 39% повече.

Според изследваната от "IAB България" представителна извадка на 24 от най-големите медийни компании и рекламни агенции в страната нетните инвестиции към Facebook, You Tube и търсачката на Google представляват общо 58% от пазара, или 50.8 млн. лв. Същевременно през 2016 г. делът на дисплейната реклама, която не включва мобилна и видеореклама, представлява 24% от общите нетни инвестиции. Това е спад на годишна база, макар и само с 1%. Специалистите от бранша прогнозират, че рекламните инвестиции в интернет гигантите Google и Facebook ще продължат да се увеличават и тази година.

Кой инвестира най-много онлайн

През изминалата година най-големият рекламодател в интернет е Procter&Gamble. Класацията е изготвена на база индекси и включва само брутни рекламните бюджети, инвестирани в български онлайн медии. Не са отчетени вложенията във Facebook, Google, YouTube или други онлайн канали. Второто и третото място се заемат съответно от Zagorka и Mondelez. Индустриите с най-големи рекламни бюджети традиционно са "Потребителски стоки" и "Финансови услуги", които заемат съответно 40% и 23% от общите рекламни бюджети на най-големите рекламодатели за предходната година. Сред представените топ 100 на най-активните рекламодатели в страната за 2016 г. не попада нито една компания от публичния сектор за разлика от предходната година.

2017: Видео и програматик решения

Тази година ключовите за бранша тенденции са използването на повече видеореклами, както и на програматик технологията при лансиране на кампании. Това се потвърди и през данните, представени на форума на "IAB България". Автоматизираното закупуване на онлайн реклама представлява 12% от общата дисплей реклама, достигайки 3.67 млн. лв. през 2016 г., което е с над 97% повече в сравнение с обема на програматик рекламата през 2015 г.

По отношение на видеорекламата изпълнителният директор на Etarget Марсел Вас коментира, че потребителите все повече гледат видеа онлайн, което се дължи на по-доброто качество на картина и бърз интернет, които мобилните устройства поддържат. "Ако рекламата е добре направена, а именно качествена продукция, хубава музика, приятни хора, и представя съдържание, което е релевантно към потребителя, шансът той да го изгледа до края е много голям, или поне със сигурност няма да го спре веднага след като види бутона за премахване", добави той. Посоката, в която предстои услугите в сектора да се подобряват, е синхронизирането на онлайн с телевизионната реклама, за да могат потребителите да бъдат достигнати ефективно на всички екрани.

Повече по темата четете в следващия брой на седмичника "Капитал".

Пазарът на интернет реклама в България е пораснал с 27% през 2016 г. в сравнение с година по-рано и достига нетни инвестиции в размер на 87.1 млн. лв. Това стана ясно на седмия форум на "IAB България", който събира дигиталната индустрия - рекламни агенции, медийни и IT компании, компании в сферата на електронната търговия и рекламодатели - за да очертае посоките на развитие на пазара.

Двуцифреното увеличение в обема на онлайн пазара за реклама в страната обаче се дължи основно на интернет гиганта Facebook, който за поредна година е сред най-бързо растящите интернет канали. Ако през 2015 г. инвестициите, насочени към социалната платформа, са се равнявали на 15.8 млн. лв., година по-късно вече са 21.9 млн. лв., или с 39% повече.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK